[Sthlm] Kostnadsökningar på 48%, klarar FUT av uppdraget?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Kostnadsökningar på 48%, klarar FUT av uppdraget?

Inlägg av Odd »

Det är inte de sträckorna som fungerar bäst som behöver resurser. Det är de som negligerats och behöver förbättras som behöver resurser.

Och framför allt, se till att resurser läggs på sådant som ger förbättringar och inte förvärrar situationen. Exempelvis måste man se till att lägga ner både f d gulalinjen och nuvarande blivande gulalinjen (den f d blivande rosagrönprickiga linjen) då båda dessa ger skadliga effekter på Stockholms samhällsekonomi.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Kostnadsökningar på 48%, klarar FUT av uppdraget?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 27 maj 2025 14:16 Det är inte de sträckorna som fungerar bäst som behöver resurser. Det är de som negligerats och behöver förbättras som behöver resurser.

Och framför allt, se till att resurser läggs på sådant som ger förbättringar och inte förvärrar situationen. Exempelvis måste man se till att lägga ner både f d gulalinjen och nuvarande blivande gulalinjen (den f d blivande rosagrönprickiga linjen) då båda dessa ger skadliga effekter på Stockholms samhällsekonomi.
Tunnlarna för f.d. gula linjen är nästan utsprängda, och nu börjar stationerna bli färdigborrade - naturligtvis med en världsunik metod (något annat anstår inte):
FUT skrev:– Det unika här är att vi har raiseborrat i 27 graders lutning – det är första gången någonsin i världen, säger Hanna Nahlin, projektledare för utbyggnaden av tunnelbanan i Solna.
F.d. gula linjen måste inte nödvändigtvis trafikeras i rusningen, men utanför rusningen behöver pendeltågen uppbackning, inte minst mellan Solna och Medis. SL drog nyss in alla snabbtåg på helger, vilket innebär att Ostkustbanan har varken 10-minuterstrafik eller snabbtåg. Samtidigt får tunnelbanan ett rekordutbud.

Tunnelbana är det enda trafikslag som fungerar i Stockholm. Det går inte längre att förneka verkligheten:
Bussmagasinet skrev:Nöjdast är tunnelbaneresenärerna där 84 procent är nöjda. I busstrafiken är andelen nöjda resenärer 72 procent, sex procent sämre än SL:s eget mål. SL förklarar det ökade missnöjet med de nerdragningar man gjort i innerstadstrafiken samt Nobinas stora inkörningsproblem för två trafikavtal i södra Storstockholm.

Missnöjet inom spår- och busstrafiken är störst för pendeltågen där bara 57 procent av resenärerna är nöjda.

Många stockholmare liter inte heller på kollektivtrafiken. Bara 41 procent av länets invånare ansåg under årets första tre månader att kollektivtrafiken är pålitlig. Det är långt under SL:s eget mål. SL pekar på en rad förklaringar till det låga omdömet från invånarna: Nobinas uppstartsproblem i de södra delarna av länet, störningar i pendeltågstrafiken samt fordons- och infrastrukturproblem för Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Spårväg city.
Flera skribenter på detta forum har föreslagit satsningar på andra trafikslag än tunnelbana - för 15 år sedan. Sedan dess har gapet bara ökat...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm] Kostnadsökningar på 48%, klarar FUT av uppdraget?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 27 maj 2025 16:21
Odd skrev: tisdag 27 maj 2025 14:16 Det är inte de sträckorna som fungerar bäst som behöver resurser. Det är de som negligerats och behöver förbättras som behöver resurser.

Och framför allt, se till att resurser läggs på sådant som ger förbättringar och inte förvärrar situationen. Exempelvis måste man se till att lägga ner både f d gulalinjen och nuvarande blivande gulalinjen (den f d blivande rosagrönprickiga linjen) då båda dessa ger skadliga effekter på Stockholms samhällsekonomi.
Tunnlarna för f.d. gula linjen är nästan utsprängda, och nu börjar stationerna bli färdigborrade - naturligtvis med en världsunik metod (något annat anstår inte):
...
Damage control. På det sättet undviker man att dra på sig ännu mer kostnader som trafiken orsakar. Att tidigare dåliga beslut lett till att man investerat tiotals miljarder i onödan är något som kanske kan hanteras rättsligt, om vi har tur, men det skall inte vara till hinder för att vidta nödvändiga åtgärder.

Dåliga beslut brukar vara dyra, och att fortsätta med ett dåligt underbyggt projekt endast med motiveringen att det redan lagts ner en massa pengar på det, är ännu sämre. Hade det varit ett företag så skulle man i ett affärsmässigt beslut ändå beslutat om nedläggning. Det är inte ovanligt att det har investerats miljarder i en produkt som sedan har lagts ned innan den lanserats eller kort efter lansering för att det är en förlustaffär att fortsätta.
Jag undrar om det inte till och med skulle kunna vara straffbart att fullfölja projektet med fd gulalinjen, särskilt nu när man vet vilka kostnader det innebär att fortsätta. Driften av fd gulalinjen kommer ligga på ett par hundra miljoner om året, utöver grundläggande underhåll som man inte slipper undan oavsett om man kör eller ej. Kanske kan man återanvända tunnlarna till förråd, skyddsrum, serverhallar etc för att få igen en del, eller kanske hela, kostnaden för byggnationen.

Det finns faktiskt ett begrepp som beskriver fenomenet, Sunk Cost Fallacy.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3501
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [Sthlm] Kostnadsökningar på 48%, klarar FUT av uppdraget?

Inlägg av Hechtwagen »

Tvärbanan till Kista blev ju samma "framgång".

Hur håller kalkylerna som Stockholns Handelskammare dogmatiskt lutar sig emot som visar att tunbelbana alltid är samhällsekonomiskt lönsamt att bygga när det sedan visar sig att kostandeta drar iväg ≈50%?
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm] Kostnadsökningar på 48%, klarar FUT av uppdraget?

Inlägg av Enceladus »

Pengarna till nya t-banan tryter – regionen tvingas till krisåtgärd
Di skrev:”Tar pengarna slut så skulle det tvinga oss att avbryta utbyggnationen vilket vi absolut inte vill göra”, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Därför inleddes tidigare i år nya förhandlingar mellan regeringen, Region Stockholm och berörda kommuner om hur notan ska fördelas. Senast den sista juni ska ett förslag vara på plats, men om parterna inte kan komma överens så behöver projektet stoppas tillfällig och resterande medel användas till att säga upp kontrakterade entreprenader.

Därför tvingas nu regionen spela högt. Med hopp om att parterna ska komma överens och tillföra nya medel så kommer regionfullmäktige på tisdagen att rösta för att kringgå investeringsriktlinjerna för utbyggnaden. Annars måste man trycka på pausknappen. Och det skulle bli väldigt dyrt.
Region Stockholm tvingas ta till okonventionella metoder för att hålla bygget igång. Enligt SCB har sittande regering det svagaste stödet sedan 1970-talet, och det är just kvinnliga storstadsväljare som sviker. Att i detta läge säga nej till utbyggd tunnelbana hade varit politiskt självmord. Därför vågar regionen spela högt:
DN skrev:Partiet har problem med att locka de kvinnliga storstadsväljarna. Där finns stor potential, menar Thuresson. Men då måste de ändra tonläge och öka fokus på klimatfrågor, menar hon.
Spårväg Syd hänger däremot löst.
Skriv svar