Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:14 Regeringens sk. Arlandasamordnare Peter Norman tycker att stationsavgiften ska avskaffas: https://www.dn.se/debatt/det-maste-bli- ... l-arlanda/

Och det kan man ju hålla med om.
Peter Norman föreslår ganska mycket mer än så (se mitt utförligare inlägg med samma referens), och även det går det att hålla med om. Men SL säger väl nej. Pendeltågen ska ju ha det mest spartanska trafikutbud som det bara går, med en tredjedel av Köpenhamns avgångar, även om det orsakar massivt missnöje.
Senast redigerad av Enceladus den måndag 02 juni 2025 11:29, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 11:17
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:14 Regeringens sk. Arlandasamordnare Peter Norman tycker att stationsavgiften ska avskaffas: https://www.dn.se/debatt/det-maste-bli- ... l-arlanda/

Och det kan man ju hålla med om.
Peter Norman föreslår ganska mycket mer än så (se mitt utförligare inlägg med samma referens), och även det går det att hålla med om. Men SL säger väl nej.
Som sagt, jag tilltror publicum om att kunna läsa själv och undviker i regel omfattande citatblaffor från mina referenser. Men för all del.

Norman är mer än lovlig vag om hur detta ska gå till:
Dagens Nyheter/Peter Norman skrev:Staten bör förändra förutsättningarna för Arlandabanan, vilket kan ske genom att staten köper aktierna i A-Train AB (Arlanda Express), omförhandlar villkoren inom ramen för nuvarande koncessionsavtal eller säger upp avtalet.
Utrymmet för "omförhandlingar" torde vara begränsat. Då återstår bara att ta fram plånboken. Det har konstaterats många gånger tidigare i tråden.
viewtopic.php?p=393843#p393843
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 02 juni 2025 11:40, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:19 Norman är mer än lovlig vag om hur detta ska gå till.
Att SL kör fler pendeltåg till Arlanda är ganska enkelt: SL får helt enkelt nöja sig med att Köpenhamn bara har det dubbla utbudet, med något färre resenärer...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 11:32
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:19 Norman är mer än lovlig vag om hur detta ska gå till.
Att SL kör fler pendeltåg till Arlanda är ganska enkelt: SL får helt enkelt nöja sig med att Köpenhamn bara har det dubbla utbudet, med färre resenärer...
Jag syftar givetvis på stationsavgiften. Det förstod nog propagandakollektivet "Enceladus" också, fastän frestelsen att börja prata om annat blev för stor.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Nu ska jag bryta mot mina principer ("those are my principles - if you don't like them, I have others"). Norman skrev ju såhär redan i höstas (den skriften har antagligen refererats tidigare: Satsningar på järnväg för att stärka Arlanda flygplats konkurrenskraft
Jag bedömer att det är möjligt att omförhandla gällande avtal mellan AIAB och A-Train AB. Överenskommelsen mellan parterna bör därför ses över för att skapa bättre förutsättningar för järnvägstrafik i stort. A-Train AB bör, enligt min uppfattning, även fortsatt ha koncession för flygpendeltågtrafik med upp till sex tåglägen per timme. Därutöver är min bedömning att följande förutsättningar och exklusiva rättigheter enligt nuvarande
överenskommelse bör tas bort:
  • Uttag av stationsavgift för av- och påstigande passagerare vid Arlanda C
  • A-Train AB:s möjligheter att neka trafikeringsrätt för andra järnvägsföretag och trafikorganisatörer på Arlandabanan
  • A-Train AB:s möjligheter att neka andra rätten att ta upp och släppa av passagerare på sträckan Stockholm Central (Älvsjö – Karlberg/Odenplan) – Arlanda flygplats
En förändring av de exklusiva rättigheter som A-Train AB har idag, och som sannolikt skulle leda till intäktsförluster för A-Train AB, måste självfallet kompenseras av staten. Min preliminära bedömning är att ägarna till A-Train AB kommer att kunna ha en positiv inställning till omförhandling av avtalet. Jag föreslår därför att en förhandlingsperson utses som får i uppdrag att för statens räkning ingå förhandlingar med A-Train AB syftande till att åstadkomma ovan nämnda förändringar.
:evil: tro't. Den förhandlingspersonen får nog beta på ordentligt om A-Train ska nappa. Och pengarna måste tas någonstans ifrån. Ex. som hr. Gädda skriver
Hechtwagen skrev: fredag 15 november 2024 15:59 Lösningen, om det nu är viktigt att folk åker tåg till Arlanda, är att betala stationsavgifterna för tågresenärerna med biltullar för bilisterna till Arlanda.
Inget nytt under solen, således.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:53 Den förhandlingspersonen får nog beta på ordentligt om A-Train ska nappa. Och pengarna måste tas någonstans ifrån.
Förslaget: Billigare resor till Arlanda – kan lösas med ny trängselskatt
DN skrev:En resa med pendeltåg från Stockholm central till Märsta i Uppland kostar 43 kronor med Storstockholms lokaltrafik, SL. Reser du i stället med pendeln till stationen Arlanda central, som ligger på samma avstånd, kostar det 190 kronor. Anledningen är en stationsavgift på 147 kronor som alla tågresenärer, som kliver på eller av vid Arlanda, ska betala.
Pengar är inget problem. Jag tror däremot att SL kommer att sätta käppar i hjulet genom att vägra köra fler pendeltåg. Skatten får väl finansiera tunnelbana...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 12:27
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:53 Den förhandlingspersonen får nog beta på ordentligt om A-Train ska nappa. Och pengarna måste tas någonstans ifrån.
Förslaget: Billigare resor till Arlanda – kan lösas med ny trängselskatt
DN skrev:En resa med pendeltåg från Stockholm central till Märsta i Uppland kostar 43 kronor med Storstockholms lokaltrafik, SL. Reser du i stället med pendeln till stationen Arlanda central, som ligger på samma avstånd, kostar det 190 kronor. Anledningen är en stationsavgift på 147 kronor som alla tågresenärer, som kliver på eller av vid Arlanda, ska betala.
Pengar är inget problem. Jag tror däremot att SL kommer att sätta käppar i hjulet genom att vägra köra fler pendeltåg. Skatten får väl finansiera tunnelbana...
Ja, det är väl det som hr. Gädda föreslog. F.ö. är pengar alltid ett problem.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det enkla skulle vara att köpa rätten att trafikera Arlandabanan med ett bud som är så stort att A-train inte kan motstå det.
Det roliga skulle vara att bygga en ny järnväg bredvid, med en ny station.
Det elaka skulle vara att lagstifta om ett tvångsövertagande.
Det smarta skulle vara att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda, och kanske till och med till Märsta/Sigtuna/Bro/Bålsta

Hur som helst, hade man inte byggt några f d gulalinjer så skulle inte pengar vara några problem.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 11:34
Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 11:32
Att SL kör fler pendeltåg till Arlanda är ganska enkelt: SL får helt enkelt nöja sig med att Köpenhamn bara har det dubbla utbudet, med färre resenärer...
Jag syftar givetvis på stationsavgiften. Det förstod nog propagandakollektivet "Enceladus" också, fastän frestelsen att börja prata om annat blev för stor.
Dessbättre delar Arlandasamordnaren mina farhågor:
Regeringskansliet skrev:Staten bör i ett tidigt skede ingå överenskommelse med berörda regionala kollektivtrafikmyndigheter (som motprestation) om ett ökat trafikutbud av tåg och buss till och från Arlanda flygplats
Alla vet att SL inte vill satsa på pendeltågstrafiken - uttrycket "man får vad man betalar för" stämmer väldigt bra här. Då måste SL tvingas av andra, t.ex. staten.
Odd skrev: måndag 02 juni 2025 14:41 Det smarta skulle vara att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda, och kanske till och med till Märsta/Sigtuna/Bro/Bålsta
Skribenten är väl medveten om att Roslagsbanan inte heller prioriteras. Det är tunnelbana som gäller. Allt annat gör SL motvilligt, och då krävs löften om utbud.
Regeringskansliet skrev:Busstrafiken bör förstärkas i ett åtgärdspaket för att öka kollektivtrafikandelen till och från Arlanda
Jag är däremot tveksam till direktbussar mellan Nacka och Arlanda. Den som föreslår något sådant rekommenderas att själv pröva den aktuella sträckan! Med billigare och tätare tågtrafik försvinner existensberättigandet för en stor del av busstrafiken till Arlanda, speciellt från centrala Stockholm. Är det inte uppenbart?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Jag har fortfarande bara yttrat mig över hur nedanstående ska kunna uppnås.
följande förutsättningar och exklusiva rättigheter enligt nuvarande överenskommelse bör tas bort:
  • Uttag av stationsavgift för av- och påstigande passagerare vid Arlanda C
  • A-Train AB:s möjligheter att neka trafikeringsrätt för andra järnvägsföretag och trafikorganisatörer på Arlandabanan
  • A-Train AB:s möjligheter att neka andra rätten att ta upp och släppa av passagerare på sträckan Stockholm Central (Älvsjö – Karlberg/Odenplan) – Arlanda flygplats
Inte vilken trafikering som därefter är lämplig, eller ens möjlig - trots propagandakollektivet "Enceladus" försåtliga citatteknik.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 02 juni 2025 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Jag kan tänka mig att SL/TF inte "vill" köra flera pendeltåg också kan bero på att man sitter i knät på Trafikverket till skillnad från tunnelbanan och för all del lokalbanorna där SL/TF själva äger infrastrukturen.

När det gäller just Arlanda måste man se utvecklingen på längre sikt. Inrikesflyget minskar liksom tjänsteresandet med flyg överhuvudtaget. Återstår fritidsresandet. Däremot tycker jag att stationsavgiften måste man bestämma sig för att förhandla bort.

Kommunerna börjar nu förbereda för framtiden genom minska på investeringar inom skola och utbildning. Det föds allt färre barn och invandringen har minskat radikalt. Förskolor och skolor kommer att läggas ner pratar man om nu.

Alla kurvor pekar inte rakt uppåt, inte heller Arlandas. När det gäller flygets utrikestrafik (långdistans) är det numera helt klart att det är Köpenhamn som gäller. Även utomeuropeiska flygbolag väljer i första hand Köpenhamn. Framtiden är i det långa perspektivet kanske inte heller så ljus för Arlanda Express. De nya tågen görs ju mera flexibla med tanke på eventuell vidareförsäljning.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: måndag 02 juni 2025 17:04 Jag kan tänka mig att SL/TF inte "vill" köra flera pendeltåg också kan bero på att man sitter i knät på Trafikverket till skillnad från tunnelbanan och för all del lokalbanorna där SL/TF själva äger infrastrukturen.
De expansiva Öresundstågen får utökad trafik med jämna mellanrum. Jag tvivlar på att Trafikverket är orsaken till just SL:s usla trafikutbud hos pendeltågen.
/jes skrev: måndag 02 juni 2025 17:04 När det gäller just Arlanda måste man se utvecklingen på längre sikt. Inrikesflyget minskar liksom tjänsteresandet med flyg överhuvudtaget. Återstår fritidsresandet. Däremot tycker jag att stationsavgiften måste man bestämma sig för att förhandla bort.

Kommunerna börjar nu förbereda för framtiden genom minska på investeringar inom skola och utbildning. Det föds allt färre barn och invandringen har minskat radikalt. Förskolor och skolor kommer att läggas ner pratar man om nu.
Jag tackar för perspektivet från Lidingö. Danderyd och Vaxholm tänker säkert i samma banor. Men Stockholm är mycket mer än dessa tre Nimby-kommuner:
Regeringskansliet skrev:Antalet flygresenärer på Arlanda bedöms öka med 75 procent till 2050. Marktransporter till och från Arlanda bedöms öka med minst motsvarande nivå

Vi går mot en folkmängd på 4 miljoner i Arlandas geografiska omland med förtätning av bostäder och arbetsplatser mellan Uppsala – Arlanda – Stockholm
Jag tror nog att det är bäst att fokusera på regionen i stort snarare än några enstaka nejsägarkommuner, vilket Arlandasamordnaren uppenbarligen har gjort!
/jes skrev: måndag 02 juni 2025 17:04 Alla kurvor pekar inte rakt uppåt, inte heller Arlandas. När det gäller flygets utrikestrafik (långdistans) är det numera helt klart att det är Köpenhamn som gäller. Även utomeuropeiska flygbolag väljer i första hand Köpenhamn. Framtiden är i det långa perspektivet kanske inte heller så ljus för Arlanda Express. De nya tågen görs ju mera flexibla med tanke på eventuell vidareförsäljning.
Ibland kan det nästan vara billigare att åka med Snälltåget till Kastrup än med Arlanda Express till Arlanda. Varför skulle någon välja Arlanda i det läget? Vidare har Köpenhamn bättre kollektivtrafik. För övrigt införskaffas längre tåg utan möjlighet att koppla isär vagnarna. Det är inget tecken på att kurvorna pekar neråt...
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 17:28
Ibland kan det nästan vara billigare att åka med Snälltåget till Kastrup än med Arlanda Express till Arlanda. Varför skulle någon välja Arlanda i det läget? Vidare har Köpenhamn..
Absurd jämförelse . Snälltåget tar nästan 6 timmar på sig ( Stoclholm C- København H) och stannar inte ens på Kastrup Lufthavnen så man får åka tillbaks eller byta i Malmö. Priset torde dessutom bli dyrare än billigaste Arlndaresa som är SL via Märsta med pendeltåg och buss för 43kr enkelbiljett.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: måndag 02 juni 2025 18:45
Ibland kan det nästan vara billigare att åka med Snälltåget till Kastrup än med Arlanda Express till Arlanda. Varför skulle någon välja Arlanda i det läget? Vidare har Köpenhamn..
Absurd jämförelse . Snälltåget tar nästan 6 timmar på sig ( Stoclholm C- København H) och stannar inte ens på Kastrup Lufthavnen så man får åka tillbaks eller byta i Malmö. Priset torde dessutom bli dyrare än billigaste Arlndaresa som är SL via Märsta med pendeltåg och buss för 43kr enkelbiljett.
I skrivande stund hittar jag avgångar med Snälltåget till København H för 299 kronor. Arlanda Express kostar 340 kronor. Det är ingen absurd jämförelse. Till Malmö C går det att hitta avgångar för 149 kronor. Då blir det billigare med Öresundstågen till Kastrup än med Arlanda Express till Arlanda - från Stockholm C!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 18:57
I skrivande stund hittar jag avgångar med Snälltåget till København H för 299 kronor. Arlanda Express kostar 340 kronor. Det är ingen absurd jämförelse. Till Malmö C går det att hitta avgångar för 149 kronor. Då blir det billigare med Öresundstågen till Kastrup än med Arlanda Express till Arlanda - från Stockholm C!
Vilken ohederlig argumentation! Ja, om jag vill åka med någon av avgångarna 30 september och bokar nu så kommer man undan med det priset. Behöver man åka redan den 17 juni får man välja mellan 849 kr. och 3736 kr. Det sistnämnda rör egen kupé, eftersom det råkar vara det enda som finns kvar på den avgången. Dagen därpå kostar biljetterna 1149 kr.

Restiden går heller inte att vifta bort på det sätt som görs ovan.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 03 juni 2025 7:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Fascinerande hur Lidingö utlöser kräkreflex hos vissa skribenter här så fort kommunen nämns. Det är kanske roligt för en del men jag bjuder på det! :)

Perspektivet jag pratar om i mitt inlägg kommer från SKR Sveriges Kommuner och Regioner.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

/jes skrev: måndag 02 juni 2025 17:04 När det gäller just Arlanda måste man se utvecklingen på längre sikt. Inrikesflyget minskar liksom tjänsteresandet med flyg överhuvudtaget. Återstår fritidsresandet. Däremot tycker jag att stationsavgiften måste man bestämma sig för att förhandla bort.

Jag tackar för perspektivet från Lidingö. Danderyd och Vaxholm tänker säkert i samma banor. Men Stockholm är mycket mer än dessa tre Nimby-kommuner:
Regeringskansliet skrev:Antalet flygresenärer på Arlanda bedöms öka med 75 procent till 2050. Marktransporter till och från Arlanda bedöms öka med minst motsvarande nivå

Vi går mot en folkmängd på 4 miljoner i Arlandas geografiska omland med förtätning av bostäder och arbetsplatser mellan Uppsala – Arlanda – Stockholm
Jag tror nog att det är bäst att fokusera på regionen i stort snarare än några enstaka nejsägarkommuner, vilket Arlandasamordnaren uppenbarligen har gjort!
Vilket groteskt inlägg av propagandakollektivet "Enceladus", inlett med den floskulösa (jag är vänlig nog att inte använda starkare formuleringar här) frasen "Jag tackar för perspektivet från Lidingö".

Den som skriver här representerar bara sig själv och att försöka klistra på vederbörande bostadsorten i någon slags "guilt by association" är direkt motbjudande ohederligt. Dessutom klarar propagandakollektivet inte av att producera någon egen argumentation utan serverar bara en plakatblaffa från tidökansliet, kryddat med fioskeln " några enstaka nejsägarkommuner". Rena påhittet, i vanlig ordning.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 03 juni 2025 7:17, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 18:57
Det är en absurd jämförelse. Vill man ha billigast tänkbara resa till flygplatsen ( cykel finns väl också ) så att man är beredd att ta en 6 timmar lång resa så jämför man väl inte med Arlanda express utan med budgetalternativet via Märsta och buss som
går väsentligt fortare till en bråkdel av Snälltågets pris nämligen 43kr. Andra alternativ är flygbussarna och pendeltåg med stationstillägg.
Senast redigerad av Lennart Petersen den måndag 02 juni 2025 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 19:36 Dessutom klarar propagandakollektivet inte av att producera någon egen argumentation utan serverar bara en plakatblaffa från tidökansliet, kryddat med fioskeln " några enstaka nejsägarkommuner". Rena påhittet, i vanlig ordning.
Nya flygtåg för fyra miljarder
Järnvägar.nu skrev:”Vi får plats för 50 procent fler resenärer i varje tåg och med avgångar var tionde minut i högtrafik kan dubbelt så många passagerare som i dag åka med oss mellan Stockholm C och Arlandas”, säger Magnus Zetterberg.

”De prognoser vi använder pekar på ett dubblat flygresande på Arlanda år 2050 och då behövs flygtågstrafik med fördubblad kapacitet.”

[...]

”De ska inte kännas som ett transportmedel utan mer som loungen på ett fint hotell. Det blir öppna ljuda ytor med bekväma sittplatser, loungesoffor för resande i grupp och särskilda sittområden för en avkopplande resa.”
Som bekant får Arlanda Express längre tåg utan möjlighet att koppla isär vagnarna. Uppenbarligen ligger det något i denna "plakatblaffa" om framtida resande.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 21:43
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 02 juni 2025 19:36 Dessutom klarar propagandakollektivet inte av att producera någon egen argumentation utan serverar bara en plakatblaffa från tidökansliet, kryddat med fioskeln " några enstaka nejsägarkommuner". Rena påhittet, i vanlig ordning.
Nya flygtåg för fyra miljarder
Järnvägar.nu skrev:”Vi får plats för 50 procent fler resenärer i varje tåg och med avgångar var tionde minut i högtrafik kan dubbelt så många passagerare som i dag åka med oss mellan Stockholm C och Arlandas”, säger Magnus Zetterberg.

”De prognoser vi använder pekar på ett dubblat flygresande på Arlanda år 2050 och då behövs flygtågstrafik med fördubblad kapacitet.”

[...]

”De ska inte kännas som ett transportmedel utan mer som loungen på ett fint hotell. Det blir öppna ljuda ytor med bekväma sittplatser, loungesoffor för resande i grupp och särskilda sittområden för en avkopplande resa.”
Som bekant får Arlanda Express längre tåg utan möjlighet att koppla isär vagnarna. Uppenbarligen ligger det något i denna "plakatblaffa" om framtida resande.
Det är vad A-Train tror, ja. Jag påtalade det just där: viewtopic.php?p=424955#p424955

Men de går ju alltid att sälja. Stadler gör grejor med bra andrahandsvärde. Som signaturen /jes säger
/jes skrev: måndag 02 juni 2025 17:04 De nya tågen görs ju mera flexibla med tanke på eventuell vidareförsäljning.
OBS varning - "Perspektiv från Lidingö" (=nejsägarkommun)

Propagandakollektivet slarvade lite med länkarna i sitt inlägg. Men jag är hygglig nog att rätta till det.
Skriv svar