Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Per Lind skrev: söndag 24 november 2024 22:01 Och hur blir det med Roslagsbanan till Arlanda, har de idéerna tynat bort?
-Per
Sigtuna kommun lobbar naturligtvis för en förlängning hela vägen till Märsta station:
Statens offentliga utredningar skrev:Arlandaregionen presenterade år 2019 samlade nyttoeffekter (restidsnytta, arbetsmarknads- och näringslivsnytta samt fastighetsrelaterade nyttor) av flera trafikinvesteringar i Arlandaregionen inklusive förlängd Roslagsbana till Arlanda flygplats med koppling till Märsta. År 2022 redovisades en rapport beställd av Sigtuna kommun, vars analys fångar en samlad utbyggnad av Roslagsbanan, inklusive delen Märsta station till Arlanda, och nyttoberäkningar avseende spårtrafik från Märsta station till Arlanda. Den samlade samhällsekonomiska nyttan av att förlänga Roslagsbanan från Vallentuna station via Arlanda till Märsta station uppskattas till cirka 6,6 miljarder kronor, varav 1,3 miljarder kronor kopplas till delen Märsta station – Arlanda.
Utredaren tar inte ställning till en utbyggd Roslagsbana, men kan återkomma i sin slutredovisning:
Statens offentliga utredningar skrev:Jag ser bland annat behov av att fördjupa min analys avseende Roslagsbanan och en eventuell förlängning till Arlanda flygplats, åtgärder för att öka tillförlitligheten i järnvägssystemet samt godstrafikens förutsättningar.
Stackars Rimbo som inte bara mister förlängningen till City, utan också en avgrening till Arlanda...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Hechtwagen »

Rimbo?
Man får ju se saker för vad de är!
Rimbo....
Det är väl Norrtälje som behöver järnväg, inte Rimbo.
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av duga »

Hechtwagen skrev: måndag 25 november 2024 10:13 Rimbo?
Man får ju se saker för vad de är!
Rimbo....
Det är väl Norrtälje som behöver järnväg, inte Rimbo.
Norrtälje ligger ännu längre bort (längre restid), samt har motorväg. Ingen förlängning till Rimbo = ingen förlängning till Norrtälje.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: måndag 25 november 2024 10:13 Det är väl Norrtälje som behöver järnväg, inte Rimbo.
Rimbo ligger ganska nära Kårsta och hade fortfarande trafik på 1980-talet. Med förlängningen till City och en avgrening till Arlanda blir det ett massivt misstag.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Hechtwagen »

duga skrev: måndag 25 november 2024 10:16
Hechtwagen skrev: måndag 25 november 2024 10:13 Rimbo?
Man får ju se saker för vad de är!
Rimbo....
Det är väl Norrtälje som behöver järnväg, inte Rimbo.
Norrtälje ligger ännu längre bort (längre restid), samt har motorväg. Ingen förlängning till Rimbo = ingen förlängning till Norrtälje.
I de studier som finns om ny järnväg till Norrtälje så går den inte via Rimbo. Har Rimbo också stomlinje med dubbeldäckare till och från Stockholm så som Norrtälje har?
slaeshjag
Inlägg: 46
Blev medlem: lördag 01 december 2012 21:47

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av slaeshjag »

Nu är det här utanför topic, men jag vill bara flika in vad enligt min uppfattning är det senaste om en förlängning till Norrtälje kommun:

* Järnvägsreservat ligger kvar Kårsta-Rimbo, dess intressen bevakas i alla fall halvhjärtat nu när väg 77 ska dras rakt över det.
* Restid till Norrtälje via Rimbo är för lång och kommer nog aldrig bli aktuellt.
* En förlängning av Roslagsbanan till Norrtälje skulle antagligen behöva grenas av vid Arninge. Järnvägsreservatet längst e18 i Norrtälje kommun är struket av kommunen då sannolikheten att det blir något förmodas så pass låg att markanvändning inte bör begränsas. Detta samtidigt som man ser stora utmaningar med kapaciteten med bussarna in till Stockholm.

Oavsett kommer inte restid mellan Arlanda och Norrtälje kommun påverkas nämnvärt av Roslagsbanans förlängningar, så det är i sammanhanget rätt ointressant att diskutera. Förlängningen till city är dock en förutsättning för att Norrtälje kommun ens ska vara värt att diskutera.



För att hålla mig till ämnet, så är jag lite nyfiken på hur nyttoberäkningarna gjordes. Vid första anblick ser det ju nästan ut som att en förlängning till Arlanda kan motiveras (men antagligen inte fortsättningen till Märsta)

Undrar vad robusthetsanalysen kommer fram till? Om Arlanda nu är så viktigt, så skadar det nog inte systemets robusthet att ha två separata järnvägssystem mellan Stockholm och Arlanda.

Hechtwagen skrev: måndag 25 november 2024 10:55
duga skrev: måndag 25 november 2024 10:16
Hechtwagen skrev: måndag 25 november 2024 10:13 Rimbo?
Man får ju se saker för vad de är!
Rimbo....
Det är väl Norrtälje som behöver järnväg, inte Rimbo.
Norrtälje ligger ännu längre bort (längre restid), samt har motorväg. Ingen förlängning till Rimbo = ingen förlängning till Norrtälje.
I de studier som finns om ny järnväg till Norrtälje så går den inte via Rimbo. Har Rimbo också stomlinje med dubbeldäckare till och från Stockholm så som Norrtälje har?
Nej, vanliga korta röda bussar. Har nog aldrig sett en ledbuss på 639 sedan Transdev tog över, inte ovanligt med ståplats från Arninge.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

slaeshjag skrev: måndag 25 november 2024 11:03 Oavsett kommer inte restid mellan Arlanda och Norrtälje kommun påverkas nämnvärt av Roslagsbanans förlängningar, så det är i sammanhanget rätt ointressant att diskutera. Förlängningen till city är dock en förutsättning för att Norrtälje kommun ens ska vara värt att diskutera.
Det tar nästan en timme att åka buss från Rimbo till Arlanda med byte i Åby vägskäl från SL677 till UL806. Det tar ytterligare en halvtimme att åka buss från Norrtälje till Arlanda med samma busslinjer. Linje UL806 har timmestrafik på vardagar och 2-timmarstrafik på helger. Roslagsbanan skulle definitivt slå detta.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: torsdag 21 november 2024 20:01 Inte mycket att tjäna när 2 resenärer räcker för förarens lön. Men vad menas med att köra non-stopp ?
SAOL definierar adverbet nonstop som "utan uppe­håll el. av­brott". Flera tyska flygplatser trafikeras nonstop, exempelvis av S8/S9 i Frankfurt och RE8 i Berlin. Köln-Bonns flygplats trafikeras alla nätter av S19/RB26, precis som Köpenhamns flygplats av Öresundståg och Amsterdam-Schiphols flygplats av regionaltåg. Till och med Hannover-Langenhagens flygplats har avbrottsfri trafik med S5. Till skillnad från Arlanda Express gäller lokal taxa. Ju billigare, desto bättre utbud!

Rapport: Arlanda underpresterar kraftigt – kostar Sverige miljarder
Tidningen Näringslivet skrev:– Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin. Det påverkar jobb, innovation och välstånd, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Om trenden fortsätter kan kostnaden stiga till 1 700 miljarder kronor fram till 2050, visar rapporten utförd av WSP på uppdrag av Transportföretagen.

Rapporten visar att Arlanda rankas bland Europas sämsta större flygplatser i att öka tillgängligheten i takt med ekonomisk tillväxt. Regionen utanför Stockholm drabbas hårt, särskilt norra Sverige, där bristen på flygförbindelser hämmar den gröna omställningen.
Enligt WSP är Arlandas kräftgång en bromskloss för Sveriges utveckling, inklusive den gröna omställningen. Vill kinesiska A-Train AB göra Northvolt kinesiskt?
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 14 november 2024 18:46 Flera storstäder i Europa har avbrottsfri tågtrafik till sin flygplats. Stockholm har bland den dyraste tågtrafiken i hela Europa, och ändå går den inte på natten!
L: ”Det behövs en ny elflygplats i södra Stockholm”
DN skrev:– Vi ser att över en miljon människor som bor söder om Slussen påverkas kraftigt när eller om Bromma stänger, säger Carl Otto Engberg.

[...]

– Det händer mycket här, det finns ett behov av en elflygplats som gör resandet snabbare och grönare. Det är rimligt med två flygplatser i en storstadsregion som Stockholm – och viktigt för utvecklingen i södra länsdelen, säger Nicole Forslund.

[...]

Hon anser att regeringen måste agera på Arlandautredaren Peter Normans förslag om att ta bort den extra avgift på 135 kronor som tågresenärer får betala för att kliva av eller på från Arlanda – och omförhandla avtalet med det bolag som äger Arlanda Express så att det blir billigare att åka kollektivt till Arlanda.
Jag håller med om att flyget inte borde fragmentiseras och att staten måste lösa Arlandaproblemet, men regionen kan också göra mer. Varför vänder vissa tåg?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 14 november 2024 18:46 Flera storstäder i Europa har avbrottsfri tågtrafik till sin flygplats. Stockholm har bland den dyraste tågtrafiken i hela Europa, och ändå går den inte på natten!
Det viktiga här är inte att den går på natten, utan att den går när det behövs. Det ger dessutom bättre ekonomi än att köra med tomma stolar.

L: ”Det behövs en ny elflygplats i södra Stockholm”
DN skrev:– Vi ser att över en miljon människor som bor söder om Slussen påverkas kraftigt när eller om Bromma stänger, säger Carl Otto Engberg.

[...]

– Det händer mycket här, det finns ett behov av en elflygplats som gör resandet snabbare och grönare. Det är rimligt med två flygplatser i en storstadsregion som Stockholm – och viktigt för utvecklingen i södra länsdelen, säger Nicole Forslund.

[...]

Hon anser att regeringen måste agera på Arlandautredaren Peter Normans förslag om att ta bort den extra avgift på 135 kronor som tågresenärer får betala för att kliva av eller på från Arlanda – och omförhandla avtalet med det bolag som äger Arlanda Express så att det blir billigare att åka kollektivt till Arlanda.
En miljon människor som påverkas kraftigt... jo, det kanske stämmer men inte på det sätt som de påstår!

Dessutom så talar allt för att elflygplan ligger långt ifrån en bred kommersiell tillämpning då de allra flesta elflygprojekt som startats med buller och bång, har avslutats i tysthet. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att flyga med elflygplan, i alla fall inte söder om norrland.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
duga
Inlägg: 441
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av duga »

Enceladus skrev: måndag 02 december 2024 20:35
Enceladus skrev: torsdag 14 november 2024 18:46 Flera storstäder i Europa har avbrottsfri tågtrafik till sin flygplats. Stockholm har bland den dyraste tågtrafiken i hela Europa, och ändå går den inte på natten!
L: ”Det behövs en ny elflygplats i södra Stockholm”
DN skrev:– Vi ser att över en miljon människor som bor söder om Slussen påverkas kraftigt när eller om Bromma stänger, säger Carl Otto Engberg.

[...]

– Det händer mycket här, det finns ett behov av en elflygplats som gör resandet snabbare och grönare. Det är rimligt med två flygplatser i en storstadsregion som Stockholm – och viktigt för utvecklingen i södra länsdelen, säger Nicole Forslund.

[...]

Hon anser att regeringen måste agera på Arlandautredaren Peter Normans förslag om att ta bort den extra avgift på 135 kronor som tågresenärer får betala för att kliva av eller på från Arlanda – och omförhandla avtalet med det bolag som äger Arlanda Express så att det blir billigare att åka kollektivt till Arlanda.
Jag håller med om att flyget inte borde fragmentiseras och att staten måste lösa Arlandaproblemet, men regionen kan också göra mer. Varför vänder vissa tåg?
Arlanda Express har extra hög plattformshöjd, så det blir svårt att köra längre än sträckan Arlanda Norra - Stockholm C med befintliga tåg.

Menar du övriga tåg så är det för att försöka upprätthålla någorlunda hög punktlighet i systemet. Bättre med två punktliga tåg som några av resenärerna måste byta mellan än ett försenat tåg som drabbar alla resenärer.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Hechtwagen »

Steg ett måste rimligtvis vara att lösa problemet med "stationsavgiften" på Arlanda C, steg två blir att dra in flertalet uppehåll mellan Odenplan och Arlanda C för SL:s pendeltåg som går till Uppsala via Arlanda.

Detta skulle lösa de problem man anser finns nu.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 583
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Sio »

Hechtwagen skrev: tisdag 03 december 2024 12:37 Steg ett måste rimligtvis vara att lösa problemet med "stationsavgiften" på Arlanda C, steg två blir att dra in flertalet uppehåll mellan Odenplan och Arlanda C för SL:s pendeltåg som går till Uppsala via Arlanda.

Detta skulle lösa de problem man anser finns nu.
Uppsalatågen fyller en trafikuppgift även mellan Väsby och Solna, ska de ersättas av andra tåg som vänder i Väsby eller hur tänker du?

Är det inte bättre att låta SL taxa gälla på Arlanda express när staten återfår rådigheten över anläggningen?
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev: tisdag 03 december 2024 12:53 Är det inte bättre att låta SL taxa gälla på Arlanda express när staten återfår rådigheten över anläggningen?
Hur hjälper detta södra Stockholm? Enligt avtalet ska X3 skrotas snart. Då är det väl bättre att ersätta Arlanda Express med "Öresundståg" Uppsala-Södertälje:
Statens offentliga utredningar skrev:År 2019 träffade AIAB och A-Train AB en överenskommelse om att förlänga A-Train AB:s koncession för Arlandabanan med tio år fram till juli 2050. Avtalet ingicks på marknadsmässiga villkor mot bakgrund av en rättighet för A-Train AB i det ursprungliga avtalet att begära en förlängning med högst tio år. Förlängningen innebar att samtliga rättigheter och skyldigheter för A-Train AB fortsatt gäller. A-Train AB gjorde dessutom en tilläggsbetalning till AIAB om nästan 682 miljoner kronor. En ytterligare ersättning tillkommer om Bromma flygplats är nedlagd innan juli 2040. Därutöver har A-Train AB vissa ytterligare skyldigheter där bolaget senast år 2030 ska ha tagit en ny tågflotta i drift samt att samtliga spår på Arlandabanan ska ha bytts senast år 2044 och att anläggningens kvalitet säkerställs till år 2055. Under förlängningsperioden 2040–2050 kommer A- Train AB även att betala svenska staten (Riksgälden) den högre så kallade royaltynivån motsvarande det högre av 15 procent av bolagets intäkter eller 50 procent av vinsten.
Jämför Köpenhamn som nästan alla försöker efterlikna nuförtiden!
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 583
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev: tisdag 03 december 2024 13:44
Sio skrev: tisdag 03 december 2024 12:53 Är det inte bättre att låta SL taxa gälla på Arlanda express när staten återfår rådigheten över anläggningen?
Hur hjälper detta södra Stockholm? Enligt avtalet ska X3 skrotas snart. Då är det väl bättre att ersätta Arlanda Express med "Öresundståg" Uppsala-Södertälje:
Det var menat som ätt bättre alternativ för snabba resor Stockholm-Arlanda än att som föreslogs högre upp att slopa uppehåll mellan Arlanda och Stockholm på SL-pendeltågen som går Uppsala-Arlanda och söderut.

Även om X3 tågen byts finns ju kapaciteten i infrastrukturen för ett trafikupplägg likt Arlanda Express kvar. Någon motsvarande spårkapacitet finns inte söder om Stockholm.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: tisdag 03 december 2024 12:37 Steg ett måste rimligtvis vara att lösa problemet med "stationsavgiften" på Arlanda C, steg två blir att dra in flertalet uppehåll mellan Odenplan och Arlanda C för SL:s pendeltåg som går till Uppsala via Arlanda.

Detta skulle lösa de problem man anser finns nu.
Det har jag tyckt och uttryckt sedan länge. Dessa tåg bör ju dessutom avgå från Älvsjö via Centralstationen, möjligen Karlberg och endast stanna i exempelvis i Solna och Upplands Väsby innan Arlanda.

Om man inte hade varit så bängliga så skulle Tullinge Flygplats kunnat bli en ny regionflygplats för Stockholm, och då skulle man kunna köra detta tåg mellan Tullinge Flygplats och Uppsala via Arlanda, och på så sätt även knutit samman flygplatserna för smidig övergång till såväl rikståg som till andra flyg.

Men nu har våra folkvalda valt att inte göra så... :-D
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev: tisdag 03 december 2024 18:23 Även om X3 tågen byts finns ju kapaciteten i infrastrukturen för ett trafikupplägg likt Arlanda Express kvar. Någon motsvarande spårkapacitet finns inte söder om Stockholm.
Det går redan en del snabba tåg söder om Stockholm. Problemet är att de vänder vid Stockholm C, går i klump, saknar lokal taxa och gör avbrott under natten.
Odd skrev: tisdag 03 december 2024 22:20 Det har jag tyckt och uttryckt sedan länge. Dessa tåg bör ju dessutom avgå från Älvsjö via Centralstationen, möjligen Karlberg och endast stanna i exempelvis i Solna och Upplands Väsby innan Arlanda.
Det kan absolut finnas regionaltågsstationer i Älvsjö, Solna och Upplands Väsby, men tågen måste fortsätta mot Flemingsberg, Södertälje och vidare söderut.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 03 december 2024 23:21
Odd skrev: tisdag 03 december 2024 22:20 Det har jag tyckt och uttryckt sedan länge. Dessa tåg bör ju dessutom avgå från Älvsjö via Centralstationen, möjligen Karlberg och endast stanna i exempelvis i Solna och Upplands Väsby innan Arlanda.
Det kan absolut finnas regionaltågsstationer i Älvsjö, Solna och Upplands Väsby, men tågen måste fortsätta mot Flemingsberg, Södertälje och vidare söderut.
Fast jag avser pendeltågen, alltså SLs lokaltåg. Inte regionaltåg eller fjärrtåg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 14 november 2024 18:46 Arlandasamordningens delrapport finns tillgänglig här.
”Det måste bli billigt att ta tåget till Arlanda”
DN skrev:A-train har rätt att ta ut en stationsavgift för påstigande och avstigande vid Arlanda central. Stationsavgiften för en resa med exempelvis pendeltåg ligger i dag på 147 kronor. I mitt förslag avskaffas stationsavgiften. Priset för en resa med pendeltåg i dag till Arlanda kan därmed sänkas från 190 kronor till 43 kronor. Trafikanter skulle då få ett ”basalternativ” till flygplatsen (pendeltåg) och ett ”premiumalternativ” (Arlanda Express). Utredningen föreslår även att Stockholms lokaltrafik AB (SL) skall fördubbla frekvensen av antalet pendeltåg mellan Stockholm central och Uppsala central via Arlanda under högtrafik.

En plattformsförlängning av Arlanda central skulle öka kapaciteten på Arlandabanan. Ytterligare ett förslag är att fler tåg som anländer till Stockholm ska fortsätta och få Uppsala som slutstation. Genom detta förfarande kommer fler passagerare från södra och västra Sverige kunna färdas direkt till Arlanda, utan att behöva byta tåg vid Stockholm central.

Jag vill även se även andra förstärkningar av järnvägen. Exempelvis bör den fyrspåriga järnvägen från Uppsala söderut till länsgränsen genomföras under kommande planperiod. Även en betydande ombyggnad av Stockholm central, inklusive Tomteboda bangård respektive Märsta station och bangård, rekommenderas.
Peter Norman föreslår att SL kör fler pendeltåg till Uppsala via Arlanda. Det skulle egentligen behövas oavsett. Tyvärr har SL istället bantat pendeltågstrafiken. Är det dags att införa 7,5-minuterstrafik mellan Väsby och Tumba alla dagar, med 15-minuterstrafik till både Märsta och Uppsala? Annars kvarstår ju missnöjet!

Samtidigt föreslås att fler tåg får Uppsala som slutstation. Tunnelbanan föregår med gott exempel - den vänder aldrig vid T-Centralen. Både pendeltågen och Mälartåg borde låta sig inspireras av detta! Resenärerna har gjort det väldigt klart för SL att tunnelbanans trafikupplägg föredras...
Senast redigerad av Enceladus den måndag 02 juni 2025 11:22, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Regeringens sk. Arlandasamordnare Peter Norman tycker att stationsavgiften ska avskaffas: https://www.dn.se/debatt/det-maste-bli- ... l-arlanda/

Och det kan man ju hålla med om.

PS. Jag och propagandakollektivet "Enceladus" skrev om detta samtidigt, tydligen. Tyvärr hann kollektivet före med publiceringen. Dessutom tilltror jag publicum om att kunna läsa själv och bifogar inte så ofta plakatblaffor till citat.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 02 juni 2025 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar