Nu är det här utanför topic, men jag vill bara flika in vad enligt min uppfattning är det senaste om en förlängning till Norrtälje kommun:
* Järnvägsreservat ligger kvar Kårsta-Rimbo, dess intressen bevakas i alla fall halvhjärtat nu när väg 77 ska dras rakt över det.
* Restid till Norrtälje via Rimbo är för lång och kommer nog aldrig bli aktuellt.
* En förlängning av Roslagsbanan till Norrtälje skulle antagligen behöva grenas av vid Arninge. Järnvägsreservatet längst e18 i Norrtälje kommun är struket av kommunen då sannolikheten att det blir något förmodas så pass låg att markanvändning inte bör begränsas. Detta samtidigt som man ser stora utmaningar med kapaciteten med bussarna in till Stockholm.
Oavsett kommer inte restid mellan Arlanda och Norrtälje kommun påverkas nämnvärt av Roslagsbanans förlängningar, så det är i sammanhanget rätt ointressant att diskutera. Förlängningen till city är dock en förutsättning för att Norrtälje kommun ens ska vara värt att diskutera.
För att hålla mig till ämnet, så är jag lite nyfiken på hur nyttoberäkningarna gjordes. Vid första anblick ser det ju nästan ut som att en förlängning till Arlanda kan motiveras (men antagligen inte fortsättningen till Märsta)
Undrar vad robusthetsanalysen kommer fram till? Om Arlanda nu är så viktigt, så skadar det nog inte systemets robusthet att ha två separata järnvägssystem mellan Stockholm och Arlanda.
Hechtwagen skrev: ↑måndag 25 november 2024 10:55
duga skrev: ↑måndag 25 november 2024 10:16
Hechtwagen skrev: ↑måndag 25 november 2024 10:13
Rimbo?
Man får ju se saker för vad de är!
Rimbo....
Det är väl Norrtälje som behöver järnväg, inte Rimbo.
Norrtälje ligger ännu längre bort (längre restid), samt har motorväg. Ingen förlängning till Rimbo = ingen förlängning till Norrtälje.
I de studier som finns om ny järnväg till Norrtälje så går den inte via Rimbo. Har Rimbo också stomlinje med dubbeldäckare till och från Stockholm så som Norrtälje har?
Nej, vanliga korta röda bussar. Har nog aldrig sett en ledbuss på 639 sedan Transdev tog över, inte ovanligt med ståplats från Arninge.