Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder
Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Spårväg City har/ska ha samma plattformshöjd: "Rök 305mm" enligt SL/Trafikförvaltningen.
Ja så är det, och både Lund och Uppsala har jag nämnt några gånger. Förhoppningsvis känner någon till Perrongshöjdsmåtten för Lunds spårväg och för den kommande spårvägen i Uppsala.twr skrev: ↑lördag 10 maj 2025 23:00Lund, Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Uppsala saknas än så länge i sammanställningen.Matsälgen skrev: ↑lördag 10 maj 2025 16:33 Om jag nu förstått de upplysningar rätt, som hitintills presenterats i denna tråd angående spårvägsperrongernas höjd i Göteborg, Norrköping och Stockholm, ser en preliminär sammanfattning ut så så här:
Göteborg: 17 cm för både buss och spårvagn.
Norrköping: Gatuhållplatser: 170 mm för både buss och spårvagn.
Norrköping: På egen banvall: 270 mm höjd sedan 2010.
Norrköping: Hageby-linjen: 290 mm mellan Ljura C-Trumpetaregatan
Norrköping: Det finns även lägre äldre hållplatser på egen banvall.
Stockholm: 305 mm för spårvagn, 160 mm för buss på delad perrong.
Ser du något som ser fel ut i sammanställningen?
Lund saknas.
//Matsälgen🫎
Stockholms samtliga spårvägar har/ska ha samma perronghöjd, har jag lärt mig en gång i tiden. Det gjorde att jag endast skrev:
Stockholm: 305 mm för spårvagn, 160 mm för buss på delad perrong.
//Matsälgen🫎
Tack för det klargörandet!
//Matsälgen🫎
Känner någon till hur höga perrongerna
- är i Lund på Lunds spårväg?
- planeras att bli i Uppsala på den kommande spårvägen i Uppsala?
I "Gestaltningsprogram för Uppsala spårväg" nämns att plattformshöjden ska vara 0,3 m.
Lund: 280 mm
Lund har därmed (som jag trodde) ungefär samma perronghöjd som Stockholms 305 mm .
Jag besökte ju Lunds spårväg för nästan 2 år sedan på dagen exakt, och jag tyckte då att perrongerna såg lika höga ut som här i Stockholm, men nu vet jag att det nästan verkligen är så.
Hahaha!

Tack för upplysningen om Lunds peronghöjd för spårvägen i Lund, och för den intressanta länken med titeln:
"Projekteringsanvisningar för spårväg i Skåne
Lund, Malmö och Helsingborg
RAPPORT 2013:04 VERSION 2.0 2014-02-13"
https://lund.se/download/18.d3bbdc3187a ... 202013.pdf
//Matsälgen🫎
Tack igen för informationen!X12 skrev: ↑lördag 10 maj 2025 10:27 ... På egen banvall, där busstrafik aldrig kan förekomma, gäller istället 27 cm höjd. Vad jag vet infördes detta 2010 som en anpassning till M06 i och med utbyggnaden till Hageby. Det är då alla hållplatser på egen banvall om nybyggts eller renoverats sedan 2010 som har denna höjd. Det finns alltså äldre hållplatser på egen banvall som fortfarande är lägre.
Jag har några följdfrågor
Ska det stå: Det är då alla hållplatser på egen banvall om nybyggts, eller....
Eller ska det stå: Det är då alla hållplatser på egen banvall som nybyggts eller.... ?
"om" eller "som" ?
Det står att: Det finns alltså äldre hållplatser på egen banvall som fortfarande är lägre.
Fråga: vet du hur låga dessa "äldre hållplatser på egen banvall som fortfarande är lägre", är?
//Matsälgen🫎
Det ska stå "som". Det finns alltså hållplatser som är lägre. Jag vet inte hur höga dessa är, de har byggts under olika tider när olika vagntyper varit i drift. Några senare plattformar har stödmur i betong, andra äldre har kantstöd av huggen granit likt en vanlig trottoar.
För Norrköpings del, så ser det aktuella läget ut som på denna karta...
https://www.gleisplanweb.eu/show.php?Ma ... %C3%B6ping
Den enda hållplatsen som är märkt som icke handikappanpassade byggs nu om, under det spårarbete som pågår där (Rådhuset). Känns f.ö. som om det egentligen är fel på kartan för just den platsen. Så några gamla hållplatser finns alltså inte längre, bland de som används.
Orsaken till att man sänkte plattformshöjden 20 mm, i etapp 3 av Navestalinjen, var ju att M98:orna fastnade med sina dörrar i plattformen, då de hade utåtsvängande dörrar. Nu gav man ju upp vagntyp M98 ändå, av andra anledningar, så man kunde lika väl fortsatt de lite högre plattformarna.
Den enda hållplatsen som är märkt som icke handikappanpassade byggs nu om, under det spårarbete som pågår där (Rådhuset). Känns f.ö. som om det egentligen är fel på kartan för just den platsen. Så några gamla hållplatser finns alltså inte längre, bland de som används.
Orsaken till att man sänkte plattformshöjden 20 mm, i etapp 3 av Navestalinjen, var ju att M98:orna fastnade med sina dörrar i plattformen, då de hade utåtsvängande dörrar. Nu gav man ju upp vagntyp M98 ändå, av andra anledningar, så man kunde lika väl fortsatt de lite högre plattformarna.
I Göteborg finns några (få?) hållplatser med avvikande höjd. Ett exempel i ordinarie trafik är spår 5 på Drottningtorget där måttet är 0 cm. Används av linje 10 ett antal gånger varje dag.
Jo jag tackar jag, för spårlinje-hållpats-kartlänken, samt för uppdateringen angående att de gamla ospecifikt låga hållplatserna inte längre finns kvar. Då stryker jag bort dom från listan.leifd skrev: ↑måndag 12 maj 2025 9:56 För Norrköpings del, så ser det aktuella läget ut som på denna karta...
"Leifd" Jag såg en putte-liten bild på nätet av spårvagnstypen M98 som du fotograferat, https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... &typ_id=61 och dörrarna ser ut att sitta mycket lågt ner på den spårvagnen,
//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den måndag 12 maj 2025 12:22, redigerad totalt 2 gång.
Noll (0) centimeter? Du menar att det inte finns någon upphöjning alls för den hållplatsen? Eller föll det bort en siffra?
//Matsälgen🫎
Ja den där ja, 21 är ju inte världens första 100% läggolvsvagn för inte... Som väl är har vi ju gått ifrån 100% låggolv till sånt som funkar bättre. Dessutom har ju tillverkarna slutat utåtsvängande och låga dörrar, då ju dessa så gärna fastnar i marken, snö och annat otyg.Matsälgen skrev: ↑måndag 12 maj 2025 12:17 "Leifd" Jag såg en putte-liten bild på nätet av spårvagnstypen M98 som du fotograferat, https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... &typ_id=61 och dörrarna ser ut att sitta mycket lågt ner på den spårvagnen,
//Matsälgen🫎
Vill du ser mer bilder så hittar du länken till min hemsida här nedanför. Där är bilderna klickbara för större format också.
/Leif D
Länk till Google maps-bild från Drottningtorget:
https://www.google.ch/maps/@57.7080909, ... FQAw%3D%3D
https://www.google.ch/maps/@57.7080909, ... FQAw%3D%3D
Lista som visar de "Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder"
·Lund:______280 mm Perronghöjd för spårvagn
·Göteborg:__170 mm Perronghöjd för spårvagn,170 mm Perronghöjd för buss.
·Norrköping:_170 mm Perronghöjd för spårvagn, & 170 mm för buss på delad perrong.
·Norrköping:_270 mm Perronghöjd för spårvagn på egen banvall sedan 2010.
·Norrköping:_290 mm Perronghöjd för spårvagn mellan Ljura C-Trumpetaregatan på Hageby-linjen.
·Stockholm:_305 mm Perronghöjd för spårvagn, 160 mm för buss på delad perrong.
·Uppsala:___300 mm Perronghöjd för spårvagn är planerad för den framtida spårvägen i Uppsala.
OBS! Preliminär lista med reservation för förändringar!
//Matsälgen🫎
·Lund:______280 mm Perronghöjd för spårvagn
·Göteborg:__170 mm Perronghöjd för spårvagn,170 mm Perronghöjd för buss.
·Norrköping:_170 mm Perronghöjd för spårvagn, & 170 mm för buss på delad perrong.
·Norrköping:_270 mm Perronghöjd för spårvagn på egen banvall sedan 2010.
·Norrköping:_290 mm Perronghöjd för spårvagn mellan Ljura C-Trumpetaregatan på Hageby-linjen.
·Stockholm:_305 mm Perronghöjd för spårvagn, 160 mm för buss på delad perrong.
·Uppsala:___300 mm Perronghöjd för spårvagn är planerad för den framtida spårvägen i Uppsala.
OBS! Preliminär lista med reservation för förändringar!
//Matsälgen🫎
- Hechtwagen
Harald skrev: ↑fredag 09 maj 2025 20:34 Enligt ett inlägg i en gammal tråd är plattformshöjden på Spårväg City 305 mm. Det gör att man måste ha skilda hållplatslägen för buss och spårvagn. I Google Streetview kan man se upprampningen från det främre bussläget till det bakre spårvagnsläget: https://maps.app.goo.gl/phXujJsDskf8az4E6
Övriga spårvägar hittar jag inget om, men man kan väl anta att orsaken till att man har valt den höjden för Spårväg City är att det är samma höjd som på dessa.
Det gör även att SL varnar folk när vagnen kommer till Nybroplan för att det saknar plattform när de ska kliva av, det låter ungefär som att de snart ska kliva av ett tunnelbanetåg som stannat utanför plattformen, det finns dock en plattform på Nybroplan om än några cm lägre än vad SL skulle önska.
Tror knappt att ens "handikappade" reagerar över att det "saknas" plattform på Nybroplan.
Glipan mellan vagn och plattform på vissa T-stationer som ligger i kurva verkar SL dock i regel ha överseende med trots att trafikanterna regelbundet ramlar ner där.