Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

Jag söker upplysningar om svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder i Stockholm, Göteborg och Lund.
Även Uppsala kommer att bli en spårvagnsstad framöver. Vad ska de ha för perronghöjd där tro? 

Jag hittar inget om det, men någon här i forumet kan sitta inne med svaret?

//Matsälgen
Jag gillar "trams"! :wink:
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Harald »

I Göteborg är det 170 mm över räls överkant.
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

​Aha, mätning av perronghöjd för modern spårväg, utgår den alltid från toppen på rälsen?
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Harald »

Alla höjdmått i spårsammanhang har räls överkant som referensnivå. Det är ju där man kan få ett samband mellan anläggningens mått och fordonens mått.
Brandklipparen
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 09 maj 2025 14:43

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Brandklipparen »

Matsälgen skrev: fredag 09 maj 2025 15:44 ​Aha, mätning av perronghöjd för modern spårväg, utgår den alltid från toppen på rälsen?
//Matsälgen🫎
Ja, vad skulle man annars ha som utgångspunkt för mätningen som relaterar till fordonen?

En intressant fråga är om man specar det vid upphandlingar av fordon? Nån cm hit eller dit? Eller är det nån slags världsstandard för låga plattformar?

(Fattar att det blir annat för banor med kraftigt avvikande höjd som i Stuttgart etc)
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: fredag 09 maj 2025 15:25 I Göteborg är det 170 mm över räls överkant.
Tack Harald för beskedet om spårvagnsperongers höjdmått Göteborg! 170 mm över räls överkant i Göteborg.

jag söker nu vidare efter upplysningar om svenska nutida spårvägsperrongernas höjdmått över rälsens överkant, nu för
Stockholm, och
Lund. samt för
Uppsala som blir en spårvagnsstad framöver.
Jag hittar inget om dessa, men några fler kunniga här i forumet kanske sitter inne med svaren?

OBS: jag glömde att ta med Norrköping i mitt inledande inlägg :lol:

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Harald »

Enligt ett inlägg i en gammal tråd är plattformshöjden på Spårväg City 305 mm. Det gör att man måste ha skilda hållplatslägen för buss och spårvagn. I Google Streetview kan man se upprampningen från det främre bussläget till det bakre spårvagnsläget: https://maps.app.goo.gl/phXujJsDskf8az4E6
Övriga spårvägar hittar jag inget om, men man kan väl anta att orsaken till att man har valt den höjden för Spårväg City är att det är samma höjd som på dessa.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Harald »

Norrköping har liksom Göteborg hållplatser som används av både spårvagn och buss och man ser i Streetview att man liksom i Göteborg använder TK-stöd för kanterna. Då blir höjden även där 170 mm. TK-stöd används vid busshållplatser för att man ska kunna köra intill kanten utan att fördärva däcken.
Screenshot 2025-05-09 at 20-58-17 12LB Kantstöd av betong – Teknisk Handbok.png
Screenshot 2025-05-09 at 20-58-17 12LB Kantstöd av betong – Teknisk Handbok.png (38 KiB) Visad 1034 gånger
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Joakim W »

170mm, gäller det bara vid asfalt, eller är det så även på egen banvall? Blir det plant insteg med låggolvsvagnarna då? Eller måste ramp användas?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: fredag 09 maj 2025 20:34 Enligt ett inlägg i en gammal tråd är plattformshöjden på Spårväg City 305 mm. Det gör att man måste ha skilda hållplatslägen för buss och spårvagn. I Google Streetview kan man se upprampningen från det främre bussläget till det bakre spårvagnsläget: https://maps.app.goo.gl/phXujJsDskf8az4E6
Övriga spårvägar hittar jag inget om, men man kan väl anta att orsaken till att man har valt den höjden för Spårväg City är att det är samma höjd som på dessa.
Jag tackar Harald! 305 mm för spårväg City. 👍
Det måttet verkar stämma, som en linjal på 30 cm. jo så är det att perrongerna på spårväg city är för både buss och spårvagn med några få undantag. De är lägre på den halva där bussen stannar.
Har du möjligen en länk till den tråden?

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

Jag har besökt Norrköping några gånger och fotat deras spårvagnar bla 2011.

Tiden går..
Bilden visar att den nya 3-ledade vagnen "NS M06"s instegshöjd var/är högre upp än just den perrongens höjd år 2011. Urklipp ur bild fotad av matsälgen fotad med analog kamera
Skärmavbild vid 2025-05-09 21-36-14.jpg
Skärmavbild vid 2025-05-09 21-36-14.jpg (26.34 KiB) Visad 986 gånger
Den perrongen kanske möjligen har höjdjusteras sedan dess??
Det är en perrong som är/var anpassad för äldre tiders höggolvsvagnar. Detta var som sagt år 2011

När de nya norrköpingsvagnarna "NS M06" trafikerade Spårväg City i Stockholm, benämndes de som "SL A34". Med tiden justeras spårväg Citys perrongers höjd och bredden på banan till samma mått som tvärbanan har.
A34:ornas instegshöjd blev då i höjd med den nya standardiserade stockholmska perronghöjden för stockholmsområdets spårvägar, tyckte jag mig då se..

Frågan är om även Norrköping har anpassat sina perrongens höjd till sina nya ledvagnar "NS M06" ?

Om de har gjort det, då är den antagligen i nivå med tvärbanans och spårväg city:s perronghöjd.

Möjligen förekommer det fler än 1 st perronghöjd i Norrköping? 
En ny perronghöjd till de "nya" vagntypen  "NS M06" och minst en för de äldre vagnarna?
Skärmavbild vid 2025-05-10 00-19-34.jpg
Skärmavbild vid 2025-05-10 00-19-34.jpg (143.72 KiB) Visad 986 gånger
Ledspårvagn "NS M06" i Norrköping Fotad av Matsälgen 2011 C analog kamera med film.

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Harald »

Länk till inlägget om plattformshöjder på Spårväg City: viewtopic.php?p=350684&hilit=plattforms ... jd#p350684
Joakim W skrev: fredag 09 maj 2025 23:52 170mm, gäller det bara vid asfalt, eller är det så även på egen banvall? Blir det plant insteg med låggolvsvagnarna då? Eller måste ramp användas?
Om frågan gäller Göteborg så är det samma plattformshöjd på alla hållplatser och man använder ramp för rullstolar.
X12
Inlägg: 360
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av X12 »

Matsälgen skrev: lördag 10 maj 2025 0:51 Frågan är om även Norrköping har anpassat sina perrongens höjd till sina nya ledvagnar "NS M06" ?
I Norrköping gäller olika perronghöjder beroende på om hållplatsen ligger längs egen banvall eller i gatan med blandtrafik. För gatuhållplatser gäller, som redan nämnts, 17 cm höjd. Detta är för att det inte ska bli för högt för bussar som använder samma hållplats. Detta gäller även de hållplatser som ligger i gatan men som endast trafikeras av spårvagnslinjer, eftersom ersättningsbussar ska kunna använda samma hållplats. På egen banvall, där busstrafik aldrig kan förekomma, gäller istället 27 cm höjd. Vad jag vet infördes detta 2010 som en anpassning till M06 i och med utbyggnaden till Hageby. Det är då alla hållplatser på egen banvall om nybyggts eller renoverats sedan 2010 som har denna höjd. Det finns alltså äldre hållplatser på egen banvall som fortfarande är lägre.

Sen vet jag att det nämnts i detta fourm tidigare att hållplatserna längs den första utbyggnadsetappen till Hageby som byggdes 2010 (hållplatserna mellan Ljura C-Trumpetaregatan) har en något högre höjd på 29 cm. Det var ett första försök där det visade sig att marginalerna var för små. Snö, is och grus på plattformen i kombination med en tungt lastad vagn med slitna hjulringar så kunde det bli för högt, varför plattformshöjden sänktes för hållplatser som byggdes 2011 och framåt.

Sen har det även gjorts försök med olika plattformshöjder inom samma blandtrafikshållplats. En lägre del för bussar och en högre för spårvagn, som det är på Spårväg City. Detta fungerade inget bra, och alla sådana hållplatser har återställts till endast låg nivå om 17 cm.
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

X12 skrev: lördag 10 maj 2025 10:27
Matsälgen skrev: lördag 10 maj 2025 0:51 Frågan är om även Norrköping har anpassat sina perrongens höjd till sina nya ledvagnar "NS M06" ?
I Norrköping gäller olika perronghöjder beroende på om hållplatsen ligger längs egen banvall eller i gatan med blandtrafik.

För gatuhållplatser gäller, som redan nämnts, 17 cm höjd. ... eftersom ersättningsbussar ska kunna använda samma hållplats. 

På egen banvall, där busstrafik aldrig kan förekomma, gäller istället 27 cm höjd. ... en anpassning till M06 i och med utbyggnaden till Hageby. Det är då alla hållplatser på egen banvall ... sedan 2010 som har denna höjd. Det finns alltså äldre hållplatser på egen banvall som fortfarande är lägre.

Sen vet jag att det nämnts i detta forum tidigare att hållplatserna längs den första utbyggnadsetappen till Hageby som byggdes 2010 (hållplatserna mellan Ljura C-Trumpetaregatan) har en något högre höjd på 29 cm.

Sen har det även gjorts försök med olika plattformshöjder inom samma blandtrafikshållplats. En lägre del för bussar och en högre för spårvagn, som det är på Spårväg City. Detta fungerade inget bra, och alla sådana hållplatser har återställts till endast låg nivå om 17 cm.
Jag tillförde mellanrum och sammandrog/koncentrerade texten lite i citatet.

Jo jag tackar jag, för den innehållsrika redogörelsen, Aliasen "X12", angående spårvagnsperongernas höjdmått i Norrköping! 👍

Tydligen har Stockholm och Norrköping dragit olika slutsatser om lämplig perronghöjd för moderna ledade spårvagnar och för perronger där både spårvagn och buss förekommer.

_____________________________________________________________________

Jag söker nu vidare efter upplysningar om svenska nutida spårvägsperrongernas höjdmått över rälsens överkant,
Är det någon sakkunnig här i forumet som har kunskap om

Lunds spårvägs perrongers höjdmått?
Vad Uppsalas kommande spårvägs perronger kommer få för höjdmått?

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

Är det någon sakkunnig här i forumet som har kunskap om Lunds spårvägs perrongers höjdmått över rälsen?

DSC_1893_Spårvagnshållplats i Lund Fotograf Matsälgen © 2023.jpg
DSC_1893_Spårvagnshållplats i Lund Fotograf Matsälgen © 2023.jpg (226.02 KiB) Visad 844 gånger
Spårvagnshållplats i Lund Fotograf Matsälgen © 2023

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
X12
Inlägg: 360
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av X12 »

Harald skrev: fredag 09 maj 2025 15:25 I Göteborg är det 170 mm över räls överkant.
Gäller detta överallt, även hållplatser som inte trafikeras av buss?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Harald »

X12 skrev: lördag 10 maj 2025 14:11
Harald skrev: fredag 09 maj 2025 15:25 I Göteborg är det 170 mm över räls överkant.
Gäller detta överallt, även hållplatser som inte trafikeras av buss?
viewtopic.php?p=425107#p425107
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: lördag 10 maj 2025 8:59 Länk till inlägget om plattformshöjder på Spårväg City: viewtopic.php?p=350684&hilit=plattforms ... jd#p350684
Joakim W skrev: fredag 09 maj 2025 23:52 170mm, gäller det bara vid asfalt, eller är det så även på egen banvall? Blir det plant insteg med låggolvsvagnarna då? Eller måste ramp användas?
Om frågan gäller Göteborg så är det samma plattformshöjd på alla hållplatser och man använder ramp för rullstolar.
Tack för länken till intressanta upplysningar om både perronghöjder för buss & spårväg vid kombinerad hållplats i Stockholm, och för förtydligandet om perronghöjden för buss & spårvägshållplatser i Göteborg. 👍

Jag limmar in ett citat från den trådens text som berör trådens ämne, här:
CS skrev: söndag 18 september 2016 10:34 1) planeringsnormen för SpvC hållplatser är A) för kombinerade buss & spårvagnshållplatser
En främre 20m lågdel för buss 16cm plattformshöjd, En bakre högdel för 40m spårvagn 30,5 cm plattformshöjd
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
Matsälgen
Inlägg: 147
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av Matsälgen »

Om jag nu förstått de upplysningar rätt, som hitintills presenterats i denna tråd angående spårvägsperrongernas höjd i Göteborg, Norrköping och Stockholm, ser en preliminär sammanfattning ut så så här:

Göteborg: 17 cm för både buss och spårvagn.

Norrköping: Gatuhållplatser: 170 mm för både buss och spårvagn.

Norrköping: På egen banvall: 270 mm höjd sedan 2010.

Norrköping: Hageby-linjen: 290 mm mellan Ljura C-Trumpetaregatan

Norrköping: Det finns även lägre äldre hållplatser på egen banvall.

Stockholm: 305 mm för spårvagn, 160 mm för buss på delad perrong.


Ser du något som ser fel ut i sammanställningen?

Lund saknas.

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! :wink:
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder

Inlägg av twr »

Matsälgen skrev: lördag 10 maj 2025 16:33 Om jag nu förstått de upplysningar rätt, som hitintills presenterats i denna tråd angående spårvägsperrongernas höjd i Göteborg, Norrköping och Stockholm, ser en preliminär sammanfattning ut så så här:

Göteborg: 17 cm för både buss och spårvagn.

Norrköping: Gatuhållplatser: 170 mm för både buss och spårvagn.

Norrköping: På egen banvall: 270 mm höjd sedan 2010.

Norrköping: Hageby-linjen: 290 mm mellan Ljura C-Trumpetaregatan

Norrköping: Det finns även lägre äldre hållplatser på egen banvall.

Stockholm: 305 mm för spårvagn, 160 mm för buss på delad perrong.


Ser du något som ser fel ut i sammanställningen?

Lund saknas.

//Matsälgen🫎
Lund, Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Uppsala saknas än så länge i sammanställningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar