Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder
Jag söker upplysningar om svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder i Stockholm, Göteborg och Lund.
Även Uppsala kommer att bli en spårvagnsstad framöver. Vad ska de ha för perronghöjd där tro?
Jag hittar inget om det, men någon här i forumet kan sitta inne med svaret?
//Matsälgen
Även Uppsala kommer att bli en spårvagnsstad framöver. Vad ska de ha för perronghöjd där tro?
Jag hittar inget om det, men någon här i forumet kan sitta inne med svaret?
//Matsälgen
Jag gillar "trams"! 

Re: Svenska spårvagnsstädernas nutida perronghöjder
I Göteborg är det 170 mm över räls överkant.
Aha, mätning av perronghöjd för modern spårväg, utgår den alltid från toppen på rälsen?
//Matsälgen🫎
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Alla höjdmått i spårsammanhang har räls överkant som referensnivå. Det är ju där man kan få ett samband mellan anläggningens mått och fordonens mått.
-
Ja, vad skulle man annars ha som utgångspunkt för mätningen som relaterar till fordonen?
En intressant fråga är om man specar det vid upphandlingar av fordon? Nån cm hit eller dit? Eller är det nån slags världsstandard för låga plattformar?
(Fattar att det blir annat för banor med kraftigt avvikande höjd som i Stuttgart etc)
Tack Harald för beskedet om spårvagnsperongers höjdmått Göteborg! 170 mm över räls överkant i Göteborg.
jag söker nu vidare efter upplysningar om svenska nutida spårvägsperrongernas höjdmått över rälsens överkant, nu för
Stockholm, och
Lund. samt för
Uppsala som blir en spårvagnsstad framöver.
Jag hittar inget om dessa, men några fler kunniga här i forumet kanske sitter inne med svaren?
OBS: jag glömde att ta med Norrköping i mitt inledande inlägg

//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Enligt ett inlägg i en gammal tråd är plattformshöjden på Spårväg City 305 mm. Det gör att man måste ha skilda hållplatslägen för buss och spårvagn. I Google Streetview kan man se upprampningen från det främre bussläget till det bakre spårvagnsläget: https://maps.app.goo.gl/phXujJsDskf8az4E6
Övriga spårvägar hittar jag inget om, men man kan väl anta att orsaken till att man har valt den höjden för Spårväg City är att det är samma höjd som på dessa.
Övriga spårvägar hittar jag inget om, men man kan väl anta att orsaken till att man har valt den höjden för Spårväg City är att det är samma höjd som på dessa.
Norrköping har liksom Göteborg hållplatser som används av både spårvagn och buss och man ser i Streetview att man liksom i Göteborg använder TK-stöd för kanterna. Då blir höjden även där 170 mm. TK-stöd används vid busshållplatser för att man ska kunna köra intill kanten utan att fördärva däcken.
170mm, gäller det bara vid asfalt, eller är det så även på egen banvall? Blir det plant insteg med låggolvsvagnarna då? Eller måste ramp användas?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Jag tackar Harald! 305 mm för spårväg City.Harald skrev: ↑fredag 09 maj 2025 20:34 Enligt ett inlägg i en gammal tråd är plattformshöjden på Spårväg City 305 mm. Det gör att man måste ha skilda hållplatslägen för buss och spårvagn. I Google Streetview kan man se upprampningen från det främre bussläget till det bakre spårvagnsläget: https://maps.app.goo.gl/phXujJsDskf8az4E6
Det måttet verkar stämma, som en linjal på 30 cm. jo så är det att perrongerna på spårväg city är för både buss och spårvagn med några få undantag. De är lägre på den halva där bussen stannar.
Har du möjligen en länk till den tråden?
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Jag har besökt Norrköping några gånger och fotat deras spårvagnar bla 2011.
Tiden går..
Bilden visar att den då nya 3-ledade vagnen "NS M06"s instegshöjd var/är högre upp än just den perrongens höjd år 2011. Urklipp ur bild fotad av matsälgen fotad med analog kamera Den perrongen kanske möjligen har höjdjusteras sedan dess??
Det är en perrong som är/var anpassad för äldre tiders höggolvsvagnar. Detta var som sagt år 2011
När de nya norrköpingsvagnarna "NS M06" trafikerade Spårväg City i Stockholm, benämndes de som "SL A34". Med tiden justeras spårväg Citys perrongers höjd och bredden på banan till samma mått som tvärbanan har.
A34:ornas instegshöjd blev då i höjd med den nya standardiserade stockholmska perronghöjden för stockholmsområdets spårvägar, tyckte jag mig då se..
Frågan är om även Norrköping har anpassat sina perrongens höjd till sina nya ledvagnar "NS M06" ?
Om de har gjort det, då är den antagligen i nivå med tvärbanans och spårväg city:s perronghöjd.
Möjligen förekommer det fler än 1 st perronghöjd i Norrköping?
En ny perronghöjd till de "nya" vagntypen "NS M06" och minst en för de äldre vagnarna? Ledspårvagn "NS M06" i Norrköping Fotad av Matsälgen 2011 C analog kamera med film.
//Matsälgen🫎
Tiden går..
Bilden visar att den då nya 3-ledade vagnen "NS M06"s instegshöjd var/är högre upp än just den perrongens höjd år 2011. Urklipp ur bild fotad av matsälgen fotad med analog kamera Den perrongen kanske möjligen har höjdjusteras sedan dess??
Det är en perrong som är/var anpassad för äldre tiders höggolvsvagnar. Detta var som sagt år 2011
När de nya norrköpingsvagnarna "NS M06" trafikerade Spårväg City i Stockholm, benämndes de som "SL A34". Med tiden justeras spårväg Citys perrongers höjd och bredden på banan till samma mått som tvärbanan har.
A34:ornas instegshöjd blev då i höjd med den nya standardiserade stockholmska perronghöjden för stockholmsområdets spårvägar, tyckte jag mig då se..
Frågan är om även Norrköping har anpassat sina perrongens höjd till sina nya ledvagnar "NS M06" ?
Om de har gjort det, då är den antagligen i nivå med tvärbanans och spårväg city:s perronghöjd.
Möjligen förekommer det fler än 1 st perronghöjd i Norrköping?
En ny perronghöjd till de "nya" vagntypen "NS M06" och minst en för de äldre vagnarna? Ledspårvagn "NS M06" i Norrköping Fotad av Matsälgen 2011 C analog kamera med film.
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Länk till inlägget om plattformshöjder på Spårväg City: viewtopic.php?p=350684&hilit=plattforms ... jd#p350684
Om frågan gäller Göteborg så är det samma plattformshöjd på alla hållplatser och man använder ramp för rullstolar.
I Norrköping gäller olika perronghöjder beroende på om hållplatsen ligger längs egen banvall eller i gatan med blandtrafik. För gatuhållplatser gäller, som redan nämnts, 17 cm höjd. Detta är för att det inte ska bli för högt för bussar som använder samma hållplats. Detta gäller även de hållplatser som ligger i gatan men som endast trafikeras av spårvagnslinjer, eftersom ersättningsbussar ska kunna använda samma hållplats. På egen banvall, där busstrafik aldrig kan förekomma, gäller istället 27 cm höjd. Vad jag vet infördes detta 2010 som en anpassning till M06 i och med utbyggnaden till Hageby. Det är då alla hållplatser på egen banvall om nybyggts eller renoverats sedan 2010 som har denna höjd. Det finns alltså äldre hållplatser på egen banvall som fortfarande är lägre.
Sen vet jag att det nämnts i detta fourm tidigare att hållplatserna längs den första utbyggnadsetappen till Hageby som byggdes 2010 (hållplatserna mellan Ljura C-Trumpetaregatan) har en något högre höjd på 29 cm. Det var ett första försök där det visade sig att marginalerna var för små. Snö, is och grus på plattformen i kombination med en tungt lastad vagn med slitna hjulringar så kunde det bli för högt, varför plattformshöjden sänktes för hållplatser som byggdes 2011 och framåt.
Sen har det även gjorts försök med olika plattformshöjder inom samma blandtrafikshållplats. En lägre del för bussar och en högre för spårvagn, som det är på Spårväg City. Detta fungerade inget bra, och alla sådana hållplatser har återställts till endast låg nivå om 17 cm.
Jag tillförde mellanrum och sammandrog/koncentrerade texten lite i citatet.X12 skrev: ↑lördag 10 maj 2025 10:27I Norrköping gäller olika perronghöjder beroende på om hållplatsen ligger längs egen banvall eller i gatan med blandtrafik.
För gatuhållplatser gäller, som redan nämnts, 17 cm höjd. ... eftersom ersättningsbussar ska kunna använda samma hållplats.
På egen banvall, där busstrafik aldrig kan förekomma, gäller istället 27 cm höjd. ... en anpassning till M06 i och med utbyggnaden till Hageby. Det är då alla hållplatser på egen banvall ... sedan 2010 som har denna höjd. Det finns alltså äldre hållplatser på egen banvall som fortfarande är lägre.
Sen vet jag att det nämnts i detta forum tidigare att hållplatserna längs den första utbyggnadsetappen till Hageby som byggdes 2010 (hållplatserna mellan Ljura C-Trumpetaregatan) har en något högre höjd på 29 cm.
Sen har det även gjorts försök med olika plattformshöjder inom samma blandtrafikshållplats. En lägre del för bussar och en högre för spårvagn, som det är på Spårväg City. Detta fungerade inget bra, och alla sådana hållplatser har återställts till endast låg nivå om 17 cm.
Jo jag tackar jag, för den innehållsrika redogörelsen, Aliasen "X12", angående spårvagnsperongernas höjdmått i Norrköping!
Tydligen har Stockholm och Norrköping dragit olika slutsatser om lämplig perronghöjd för moderna ledade spårvagnar och för perronger där både spårvagn och buss förekommer.
Vad Uppsalas kommande spårvägs perronger kommer få för höjdmått?
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Är det någon sakkunnig här i forumet som har kunskap om Lunds spårvägs perrongers höjdmått över rälsen?
Spårvagnshållplats i Lund Fotograf Matsälgen © 2023
//Matsälgen🫎
Spårvagnshållplats i Lund Fotograf Matsälgen © 2023
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Tack för länken till intressanta upplysningar om både perronghöjder för buss & spårväg vid kombinerad hållplats i Stockholm, och för förtydligandet om perronghöjden för buss & spårvägshållplatser i Göteborg.Harald skrev: ↑lördag 10 maj 2025 8:59 Länk till inlägget om plattformshöjder på Spårväg City: viewtopic.php?p=350684&hilit=plattforms ... jd#p350684
Om frågan gäller Göteborg så är det samma plattformshöjd på alla hållplatser och man använder ramp för rullstolar.
Jag limmar in ett citat från den trådens text som berör trådens ämne, här:
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Om jag nu förstått de upplysningar rätt, som hitintills presenterats i denna tråd angående spårvägsperrongernas höjd i Göteborg, Norrköping och Stockholm, ser en preliminär sammanfattning ut så så här:
Göteborg: 17 cm för både buss och spårvagn.
Norrköping: Gatuhållplatser: 170 mm för både buss och spårvagn.
Norrköping: På egen banvall: 270 mm höjd sedan 2010.
Norrköping: Hageby-linjen: 290 mm mellan Ljura C-Trumpetaregatan
Norrköping: Det finns även lägre äldre hållplatser på egen banvall.
Stockholm: 305 mm för spårvagn, 160 mm för buss på delad perrong.
Ser du något som ser fel ut i sammanställningen?
Lund saknas.
//Matsälgen🫎
Lund saknas.
//Matsälgen🫎
Jag gillar "trams"! 

Lund, Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Uppsala saknas än så länge i sammanställningen.Matsälgen skrev: ↑lördag 10 maj 2025 16:33 Om jag nu förstått de upplysningar rätt, som hitintills presenterats i denna tråd angående spårvägsperrongernas höjd i Göteborg, Norrköping och Stockholm, ser en preliminär sammanfattning ut så så här:
Lund saknas.
//Matsälgen🫎
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.