Fast det är ju inte tågets slutstation som i så fall har ett nummer (Sätra möjligen undantaget) utan banans sista station. Tåg som vänder vid Alvik, Åkeshov, Vällingby och Hässelby har alla (när Hagsätra målats blå) linjenummer 17 eller 18. Tåg till Tekniska Högskolan heter 14. Så linjenumret tillför ändå information
Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
När Hagsätra blivit Blå så är det ju möjligt/sannolikt att man väljer att linje 17 blir enkom Arenastaden-Skarpnäck och att alla tåg väster om Odenplan blir linje 18 (från Farsta/Hökarängen). Känns rimligt eftersom man väl max kommer att kunna ha 8-minuterstrafik i rusning (och 10-minuters i mellantrafik) till Arenastaden och detta matchar väl ungefär även Skarpnäcks-grenens behov.Kristofer skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 14:51Fast det är ju inte tågets slutstation som i så fall har ett nummer (Sätra möjligen undantaget) utan banans sista station. Tåg som vänder vid Alvik, Åkeshov, Vällingby och Hässelby har alla (när Hagsätra målats blå) linjenummer 17 eller 18. Tåg till Tekniska Högskolan heter 14. Så linjenumret tillför ändå information
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 17:53När Hagsätra blivit Blå så är det ju möjligt/sannolikt att man väljer att linje 17 blir enkom Arenastaden-Skarpnäck och att alla tåg väster om Odenplan blir linje 18 (från Farsta/Hökarängen). Känns rimligt eftersom man väl max kommer att kunna ha 8-minuterstrafik i rusning (och 10-minuters i mellantrafik) till Arenastaden och detta matchar väl ungefär även Skarpnäcks-grenens behov.Kristofer skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 14:51Fast det är ju inte tågets slutstation som i så fall har ett nummer (Sätra möjligen undantaget) utan banans sista station. Tåg som vänder vid Alvik, Åkeshov, Vällingby och Hässelby har alla (när Hagsätra målats blå) linjenummer 17 eller 18. Tåg till Tekniska Högskolan heter 14. Så linjenumret tillför ändå information
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.twr skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:12Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 17:53När Hagsätra blivit Blå så är det ju möjligt/sannolikt att man väljer att linje 17 blir enkom Arenastaden-Skarpnäck och att alla tåg väster om Odenplan blir linje 18 (från Farsta/Hökarängen). Känns rimligt eftersom man väl max kommer att kunna ha 8-minuterstrafik i rusning (och 10-minuters i mellantrafik) till Arenastaden och detta matchar väl ungefär även Skarpnäcks-grenens behov.Kristofer skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 14:51
Fast det är ju inte tågets slutstation som i så fall har ett nummer (Sätra möjligen undantaget) utan banans sista station. Tåg som vänder vid Alvik, Åkeshov, Vällingby och Hässelby har alla (när Hagsätra målats blå) linjenummer 17 eller 18. Tåg till Tekniska Högskolan heter 14. Så linjenumret tillför ändå information
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Somliga debattörer har väl föreslagit att Arenastadsgrenen inte ska trafikeras alls i högtrafik. Pendeltågen behöver ju uppbackning framför allt utanför högtrafik:JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 23:47Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.twr skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:12 Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).
Hässelbygrenen, tunnelbanans tyngsta gren, måste dock ha mer än bara 10-minuterstrafik dagtid. Mörbygrenen, den näst tyngsta grenen, har 5-minuterstrafik.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 23:47Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.twr skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:12Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 17:53
När Hagsätra blivit Blå så är det ju möjligt/sannolikt att man väljer att linje 17 blir enkom Arenastaden-Skarpnäck och att alla tåg väster om Odenplan blir linje 18 (från Farsta/Hökarängen). Känns rimligt eftersom man väl max kommer att kunna ha 8-minuterstrafik i rusning (och 10-minuters i mellantrafik) till Arenastaden och detta matchar väl ungefär även Skarpnäcks-grenens behov.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få 3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 8:51 Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
Det är knappast FUT:s fel om TF drar in två av tre tåg på Hässelbygrenen utanför högtrafik...
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.Enceladus skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:39Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få 3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 8:51 Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:53Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.Enceladus skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:39 Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få 3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 5:47Vändspåret vid Odenplan försvinner när man ansluter grenen till Arenastaden. Det är nog därför man börjar köra till Alvik.twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:53Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.Enceladus skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:39 Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få 3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?
Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Vändspåret vid Odenplan försvinner när Arenastadsgrenen ansluts kommande somrar. Det är nog därför man börjar köra till Alvik.Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 5:47Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:53Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.Enceladus skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:39 Nästa år ska sträckan Odenplan–Alvik få 3-minuterstrafik i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger. Uppenbarligen anser SL att det finns ett sådant behov. Samtidigt återfår Mörby centrum sin gamla 5-minuterstrafik. Hässelbygrenen har förstås högre belastning än Mörbygrenen. Är planen att ta bort två av tre tåg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Det är ganska många tåg som vänder vid Odenplan i låg- och nattrafik. SL har inte annonserat att dessa förlängs till Alvik, vilket tyder på att det inte behövs.twr skrev: ↑lördag 17 maj 2025 12:50Vändspåret vid Odenplan försvinner när Arenastadsgrenen ansluts kommande somrar. Det är nog därför man börjar köra till Alvik.Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 5:47Det finns även vändspår vid Hötorget och Odenplan, vilket trådens spårplan visar. Dessa har varit ändstationer tidigare, men nästa år vill SL köra mer till Alvik.twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 9:53
Att man kör till Alvik handlar väl om att det finns ett vändspår där, snarare än att det finns ett behov just där. När grenen till Arenastaden tillkommer lär det bli glesare trafik under stora delar av dygnet på just sträckan Odenplan - Alvik. Gullmarsplan - Odenplan kommer det vara tätare.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Så du håller med mig om att det inte är ett behov, utan en konsekvens av att vändspåret försvinner?Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 13:00Det är ganska många tåg som vänder vid Odenplan i låg- och nattrafik. SL har inte annonserat att dessa förlängs till Alvik, vilket tyder på att det inte behövs.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Nej, jag hävdar att tågen inte behöver förlängas till Alvik, samt att SL gör det i mellantrafik, inklusive på kvällar och helger, för att minska restiden och trängseln.twr skrev: ↑lördag 17 maj 2025 14:03Så du håller med mig om att det inte är ett behov, utan en konsekvens av att vändspåret försvinner?Enceladus skrev: ↑lördag 17 maj 2025 13:00Det är ganska många tåg som vänder vid Odenplan i låg- och nattrafik. SL har inte annonserat att dessa förlängs till Alvik, vilket tyder på att det inte behövs.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Vad är orsaken till de underliga intervallen? Är inte kapaciteten 30 tåg per timme. Det var den ju i många årtionden med det "föråldrade signalsystemet".twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 8:51Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.JohanB skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 23:47Har inte sett den planen nånstans - har du hittat på den själv? Verkar helt crazy med lägre (!) frekvens på trafiken till Arenastaden i högtrafik än mellantrafik, samt också vända redan vid vid GUP i högtrafik.twr skrev: ↑torsdag 15 maj 2025 19:12
Planen är 5,5 minuters trafik på linje 17 Skarpnäck - Hässelby strand, 5,5 minuters trafik på linje 18 Farsta strand - Åkeshov och 11 minuters trafik på linje 28 Gullmarsplan - Arenastaden. I mellantrafik 10 minuter på linje 17 och 28, där den sistnämnda förlängs till Farsta strand (det är därför den heter 28 och inte 27).
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
Re: Ny spårplan för Stockholms tunnelbana
Dels handlar det om att man inte har köpt tillräckligt många fordon för att köra så tät trafik. Dels handlar det om att ingen vet hur mycket Odenplan klarar av med tanke på att det inte blir separata spår för invävning. Signalsystemet klarar av tätare trafik, men det är alltså inte det som avgör.Harald skrev: ↑lördag 17 maj 2025 20:29Vad är orsaken till de underliga intervallen? Är inte kapaciteten 30 tåg per timme. Det var den ju i många årtionden med det "föråldrade signalsystemet".twr skrev: ↑fredag 16 maj 2025 8:51Det är vad TF planerar för. Jag vet inte om man har publicerat det. Planen är anpassad för prognosticerat resande, samt för tillgängligt antal fordon. Det behövs inte mer kapacitet söder om Gullmarsplan, och det finns inte nog med fordon för att köra Arenastadsgrenen längre.
11 minuter är mer än tillräckligt kapacitetsmässigt men lite glest utbudsmässigt, även om skillnaden mot 10 minuter är liten. I mellantrafik blir det något tätare eftersom man samordnar med Farstagrenen som får 10 minuters trafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.