Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen
Inlägg: 153
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av Matsälgen »

Transport av spårvagnar:
Vilka transport alternativ har används från spårvagnsleverantörerna till sina kunder,
och mellan olika spårvägar vid behov av att flytta spårvagnar mellan olika banor?
Transportmetoder av spårvagnar på vägar & järnvägar, till sjöss, med flygplan i Sverige och i världen????
Ja hur har olika typer av spårvagnar transporterat från spårvagnens barndomstid till nutid?

Hur har Göteborgs nya spårvagnar M33 och M34 levererats?
Hur levererades spårvagnsmodellerna A32, A34, A35, A36 i Stockholmsområdet från sina avsändare?
Hur fick Lund hem sina spårvagnar från sin leverantör?

Dessa frågor hoppas jag få svar på i den har tråden med både text och bild, samt även diskussioner om spårvagnstransporter överlag i världen.

OBS! Skriv helst inget annat i tråden än vad rubriken anger, :wink: Gå ej off topic
annars ser alla trådar snarlika ut med liknande innehåll efter endast ett fåtal inlägg, trotts vitt skilda trådrubriker: :lol:
viewtopic.php?t=43171
viewtopic.php?p=399592#p399592
viewtopic.php?p=403529#p403529

//Matsälgen🫎
daniel_s
Inlägg: 14410
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av daniel_s »

Fram till 1980-talet var järnvägstransport det normala, oftast lastades spårvagnen upp på en vagn men i somliga fall drogs de på egna hjul (oftast då förortsvagnar med mer järnvägsmässig hjulprofil). (Stod inte detta i den förra tråden?!)

På senare år har i stället lastbilstransport blivit det normala. Enklaste förklaringen är väl att lastbilstransporter har blivit billigare och enklare medan järnvägstransporter har utvecklats i motsatt riktning.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7464
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Bidragande orsak är väl att spårvagnarna blivit längre.
Harald skrev: torsdag 24 april 2025 9:18 Det går inte att transportera en enda 33 m lång spårvagn med järnväg utan att dela den eftersom det inte finns så långa järnvägsvagnar. Det finns heller ingen anledning att göra det, eftersom det finns fordon, rutinerad personal och väl beprövade rutiner för att lasta från spår, transportera per väg och lossa till spår. Och det kan göras utan att man delar på vagnen. Även den 45 m långa M34 levereras i ett stycke.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 27 april 2025 23:08, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7464
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nöjd nu? Inte svårt att ta reda på för den som vill lägga ned lite eget jobb.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9226
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av twr »

Matsälgen skrev: söndag 27 april 2025 4:10 Transportmetoder av spårvagnar på vägar & järnvägar, till sjöss, med flygplan i Sverige och i världen????
Jag tvivlar på att en spårvagn någonsin har varit ombord på ett flygplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av Harald »

twr skrev: måndag 28 april 2025 12:12
Matsälgen skrev: söndag 27 april 2025 4:10 Transportmetoder av spårvagnar på vägar & järnvägar, till sjöss, med flygplan i Sverige och i världen????
Jag tvivlar på att en spårvagn någonsin har varit ombord på ett flygplan.
Det gick rätt fort att leta fram detta:
Antonov AN-124 landed today at KUL with new trains for LRT Kelana Jaya Line
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3514
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev: måndag 28 april 2025 12:23
twr skrev: måndag 28 april 2025 12:12
Matsälgen skrev: söndag 27 april 2025 4:10 Transportmetoder av spårvagnar på vägar & järnvägar, till sjöss, med flygplan i Sverige och i världen????
Jag tvivlar på att en spårvagn någonsin har varit ombord på ett flygplan.
Det gick rätt fort att leta fram detta:
Antonov AN-124 landed today at KUL with new trains for LRT Kelana Jaya Line
Ja, men är detdär en spårvagn?
Matsälgen
Inlägg: 153
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: måndag 28 april 2025 12:23
twr skrev: måndag 28 april 2025 12:12
Matsälgen skrev: söndag 27 april 2025 4:10 Transportmetoder av spårvagnar på vägar & järnvägar, till sjöss, med flygplan i Sverige och i världen????
Jag tvivlar på att en spårvagn någonsin har varit ombord på ett flygplan.
Det gick rätt fort att leta fram detta:
Antonov AN-124 landed today at KUL with new trains for LRT Kelana Jaya Line
Bilden du länkar till, den visar att det förekommit frakt av långa spårfordon med flygplan. Det i sig är intressant, men inte heller oväntat.
Gränsdragningen mellan spårvagn och järnvägsvagn är i bland hårfin, så oinsatta journalister och folk i övrigt ute i världen, kan förväxla dem med varandra. Vad som är en nutida ledad spårvagn eller en ledad järnvägsvagn är inte alltid helt lätt att se på bild, men jag tror det är en järnvägsvagn, vilket det även sägs vara i artikeln som jag länkar till och citerar här nedanför:

se denna länk:
https://www.klia2.info/news/2020/prasar ... -aircraft/

CITAT:
"Prasarana receives first train delivery via long-range heavy transporter cargo aircraft"

25 August 2020
Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) has today received its fifth train from Bombardier Transportation, having transported by air on the long-range heavy transporter cargo aircraft, Antonov An124-100.

With 84-tonne payload, the delivery of the four-coach Bombardier Innovia Metro 300 marked the first train being transported by air in Southeast Asia, having travelled 15,837km from the United States."

SLUT CITAT

Om en modern ledad järnvägsvagn kan fraktas med flyg, då kan även en modern ledspårvagn fraktas med flyg. Om även det har gjorts i praktiken är av intresse att utröna.

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7464
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Antonov An-124 är det största tillgängliga fraktflygplanet (Antonov An-225 var ännu större, men det enda flygande exemplaret förstördes av de ryska banditerna vid överfallet på Ukraina). Lastkapaciteten uppges variera mellan 120 och 170 ton, beroende på modell. De ungefärliga måtten framgår här: https://images.aircharterservice.com/gl ... iagram.jpg

Flygplantypen opereras i stort sett bara av ukrainska (Antonov Airlines) och ryska flygbolag (Volga-Dnepr), även om det senare knappast anlitas av andra än mindre nogräknade (halv)diktaturer i det sk. globala syd.

Sedan får väl signaturen försöka forska lite själv också, och inte bara uppmana andra att göra det.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Matsälgen
Inlägg: 153
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av Matsälgen »

/jes skrev: söndag 20 april 2025 11:42 Bild

Bild

Leverans av första vagnen A36 555, 23 oktober 2014 vid 15-tiden. Det skulle dröja exakt ett år innan trafiken startade.
Detta är mycket fina intressanta leveransbilder av SL A36. Jag hittade inlägget i denna tråd. viewtopic.php?p=424620#p424620
Det går ju inte frakta dem dit på egna hjul eftersom Lidingöbanan ej längre är ansluten till vanliga järnvägen. ifall spåranslutningen hade varit kvar, vet man inte ändå om A36 hade fått åka dit på egna hjul eller inte.
Stefan Widén skrev: fredag 18 april 2025 23:07 Om du kan våra politiker att besluta om ihopkopplingen mellan SpvC och LB, så kan A36 förstärka på SpvC....
Källa för kommentaren är: viewtopic.php?p=424593#p424593
Det verkar som det tar lång tid att få till det med den där spåranslutningen via Värtan, som möjliggör att spårvagnar kan transportera sig själva på egna hjul mellan djurgårdsbron - Ropsten.

I väntan på dessa spår, bör det gå fint att transportera en ca 40 meter lång spårvagn SL A36 med vägtransport utan att dela upp den i bitar, menar jag, med tanke på att Göteborgs nya 46 meters långa spårvagnsmodell M34 levererades med vägtransport odelad till Göteborg,
se SVT- klippet, https://www.svt.se/nyheter/video/b96db7 ... org/78gwab

Det vore intressant att veta hur mycket en sådan transport kostar för den aktuella sträckan.
Vad är det för bolag som kör sådana transporter?
Svaret finns inom SSS eftersom de kör spårvagnar till och från Malmköping ibland.

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den tisdag 29 april 2025 19:00, redigerad totalt 1 gånger.
Matsälgen
Inlägg: 153
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av Matsälgen »

leifd skrev: torsdag 24 april 2025 22:26 Vi kanske ska visa ett par bilder här... Bilder jag tog i Hagalund, utanför gamla lokverkstaden, 2015-01-30.

Bild
Bild
Bild

Det vi ser A35 460 och 455 kopplade till kopplingsvagnar och klara att bogseras från Hagalund tillbaka till gissningsvis Ulvsunda-hallen, vi Stockholm C - Älvsjö - Liljeholmen osv... I Hagalund gjordes garantiåtgärder hos Swemaint, troligen på uppdrag av CAF.
Detta är ett mycket intressant och fint transportinlägg gjort av leifd * med enastående bilder av en SL A35 som transporteras på egna hjul på järnväg, minsann. :wink:
*Jag fann inlägget här. viewtopic.php?p=424766#p424766

Frågan som jag får i skallen är var ifrån åkte vagnen till platsen på bilden? Och var åkte den därefter?
Det kanske inte går få några svar på dessa två frågor, men frågorna finns i alla fall under min panna.

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7464
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Transportmetoder av spårvagnar i Sverige och i världen.

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det framgår ju av bildtexten. A35-vagnarna är normalt uppställda i Ulvsundadepån. Spårkopplingen mellan Tvärbanan och statens spåranläggningar finns som bekant i Liljeholmen/Årstadal. Därför är det inget sensationellt med att A35-orna rullade på egna hjul till och från Hagalund.

Noga taget var "Ulvsundahallen" en äldre depå: https://melkerlarsson.wordpress.com/201 ... vagnsdepa/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar