Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Spårväg City ska ju eventuellt kopplas samman och då vill man ha vagnar som går betydligt fortare än så.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 12:19 Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Även om dagens konstruktion behöver förstärkas så kan man i övrigt utforma det så att framtida ombyggnad och förläggning inte hindras.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Jag tror inte konstruktionen är det stora problemet utan alla nya byggnader. Gatan blir smalare och kommer gå i sicksack och det blir svårt att rymma en spårväg med hållplats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Ja där har man förutsättningar att göra rätt och anlägga ett spårreservat. Internationellt så är spårvagnar på gågator inget konstigt så varför inte här?
Men vi lär gå med käpp när spårvägen öppnas till Ropsten och vara döda innan den förlängs mot Kungsholmen.
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
... men det hindrar väl inte att vi hjälper den nya generationen tänka rätt?
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Nej absolut inte, och var tionde försvarsarbete kommer ju till användning i slutändan.
Hur blev det med blindtarmen i tunneln vid Odenplan, kommer den till nytta nu när Gula Linjen byggs?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7514
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
"...lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h."Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 12:19 Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
Var hittar man sådana vagnar? Totalvikt? Axellast?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Det lär väl gå att få sådana tillverkade, vagnar för onödiga 90 km/h var ju inget problem.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 03 april 2025 15:03"...lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h."Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 12:19 Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
Var hittar man sådana vagnar? Totalvikt? Axellast?
"Dudley branch line in the suburbs of Birmingham. A very light tram, Trampower’s ‘City Class’ Tram, a 29 m long prototype that weighed just 750 kg/m has been tested between 2000 and 2007 on the tram networks of Blackpool and Wirral."
Det blir 22,5 ton för 30 metersvagnarna att jämföra med 51 ton för en A35. Behövs det 51 ton ledvagn i innerstaden?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7514
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Trampower? Dem verkar det ju gå rätt knackigt för: https://trampower.co.uk/ Jag har sällan sett en så illa programmerad hemsida!Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 15:16Det lär väl gå att få sådana tillverkade, vagnar för onödiga 90 km/h var ju inget problem.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 03 april 2025 15:03"...lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h."Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 april 2025 12:19 Det borde ju gå att tillverka lättare vagnar för innetstadstrafik med en Sth på 40 km/h. Då torde vikten kunna halveras per axel mot A35 som är byggd för 90 km/h.
Hur många minuter per år är en A35 på Djurgården uppe i högre hastighet än 40 km/h?
Var hittar man sådana vagnar? Totalvikt? Axellast?
"Dudley branch line in the suburbs of Birmingham. A very light tram, Trampower’s ‘City Class’ Tram, a 29 m long prototype that weighed just 750 kg/m has been tested between 2000 and 2007 on the tram networks of Blackpool and Wirral."
Det blir 22,5 ton för 30 metersvagnarna att jämföra med 51 ton för en A35. Behövs det 51 ton ledvagn i innerstaden?
750 kg/m är ju rätt så sensationellt. Som jämförelse har A32 1262 kg/m och A34/M06 1333 kg/m. (enl. officiella datablad). För att nämna några vagntyper som är kända för publicum.
Allt går att tillverka, bara man betalar. Hr. Gädda vet naturligtvis att det inte går till så, utan man utgår från någon av de konstruktionstyper som tillverkarna erbjuder. Med "vagnar för onödiga 90 km/h" avses förstås de förkättrade A35. Här var det ju så att CAF:s Urbos AXL uppfyllde åtminstone ett krav från Region Stockholm, nämligen just detta. I sin tur härstammade det kravet från den befängda idén att spårvägifiera Saltsjöbanan. Men CAF har naturligtvis andra vagntyper. Liksom Alstom, Siemens och Stadler t.ex. Botanisera gärna bland dessa.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Tja ett vanligt mustangtåg i Stockholm vägde lite under 1 ton per meter. I princip samma som M23 + S27 i göteborg.
A34 är ungefär 30% tyngre per meter, anses 1,33 ton per meter vara lätt för en spårvagn numera?
Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
På en gågata på lär hus som helst alla hastigheter över 40 km/h anses aningen höga.
A34 är ungefär 30% tyngre per meter, anses 1,33 ton per meter vara lätt för en spårvagn numera?
Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
På en gågata på lär hus som helst alla hastigheter över 40 km/h anses aningen höga.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7514
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Till flydda tider återgår min tanke än så gärna.....Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 17:01 Tja ett vanligt mustangtåg i Stockholm vägde lite under 1 ton per meter. I princip samma som M23 + S27 i göteborg.
A34 är ungefär 30% tyngre per meter, anses 1,33 ton per meter vara lätt för en spårvagn numera?
Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
På en gågata på lär hus som helst alla hastigheter över 40 km/h anses aningen höga.
De uppräknade vagntyperna ovan var i alla fall smalare än 2,65 m.
~ 30 x 2,65 m är enligt min mening ett rimligt mått. Sedan kan man tänka sig många parametrar inom denna ram.
70 km/h är en vanlig sth bland moderna vagntyper.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Har man en sweet spot vid 70 km/h för spårvagnar?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Sth i gatuspår var 35 km/h.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 17:01 Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
I det ledande spårvägslandet i Europa krävs tågskyddssystem för spårväg med högre sth än 70 km/h
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Tack.Harald skrev: ↑torsdag 03 april 2025 18:55Sth i gatuspår var 35 km/h.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 03 april 2025 17:01 Behöver spårvagnar i inberstaden högre Sth än 70 km/h? Behöver de 70 km/h? Eller klarar de sig med de 40 km/h som SS hade som.Sth i innerstaden "i alla år"? Eller var det rent av 30 km/h som var Sth för SS spårvagnar i innerstaden?
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7514
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Centralstaden byggs för 20-25 mdr kr, men var är spåren?
Ja, vi har visst trätt om detta tidigare: viewtopic.php?p=351488#p351488
Med den värderade nr. 1 den gången.
Hr. Gädda minns kanske denna tråd också: viewtopic.php?t=43594
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".