Marcus A skrev:Fast de flesta av de här gamla fina banorna hade nog varit alldeles för långsamma i förhållande till bil och buss... tyvärr... de flesta prioriterar nog att komma fram så fort som möjligt... i synnerhet när det gäller den dagliga arbetspendlingen.
Det där resonemanget är ett sånt där som alla antar vara sant... men som
inte är det. De flesta vill åka bekvämt, och låter gärna resan ta lite längre tid om det går att ordna. Och jämfört med en skumpig resa på krokiga landsvägar vinner tåget utan tvekan. Och mellan två bussar med olika komfort är valet lika enkelt.
Till exempel: Bussarna mellan Finspång och Norrköping. Det finns två varianter,
410 och
41. 410 är obekväm, inte luftkonditionerad och stannar oftare är "expressbussen" 41. MEN "expressbussen" 41 kör en omväg som gör att den tar minst lika lång tid (oftast längre) som 410. Nu har Östgötatrafiken

dragit ner på antalet turer med 41, antagligen för att de tror att folk lika gärna åker 410. Men där tar de fel. Pendlingsfolket vill ha den bekvämlighet det innebär att resa i en buss med A/C och säten som går att luta. Följden har blivit att arbetspendling per bil har ökat och resandet med buss har minskat, inte för att resan tar längre tid, utan för att den är mer obekväm! Att de kvarvarande turerna inte passar någon med normal arbetsdag hjälper ju till att sätta fler privatbilar på Rv 51 genom Svärtinge...
När det gäller de små järnvägar som en gång fanns så gick de ju genom just de områden där folk vill bo nu för tiden. De små samhällena ute på landet växte ju upp där de ligger tack vara järnvägen. Knutby eller Fågelsta, till exempel, hade ju inte existerat utan järnvägen. Med park'n'ride vid de små stationerna och hållplatserna hade det svenska smalspåret varit ett lysande kollektivtrafiksystem, om det hade funnists kvar idag.
Min fråga om varför man river upp rälsen är alltså också en fråga om varför man har så dålig framförhållning så att man river bort saker som inom ett decennium skulle kunnat behövas igen, och nu, mellan 20 och 40 år senare skulle haft en andra guldålder? Det fanns ju exempelvis tills för 20 år sedan järnväg parallellt med Rv 40 via Ulricehamn. Nu tjatar lobbyister på Vägverket att de skall motorvägifiera vägen med hänsyn till alla tunga transporter som går där - som om långväga tunga transporter överhuvudtaget har på landsvägen att göra...
Till Rimbo ligger ju banvallen kvar i stort sett orörd, resandeunderlaget är 30 gånger större i Rimbo än i Kårsta och med park'n'ride med motorvärmarplatser och andra bekvämligheter längs banan skulle till och med inbitna bilåkare lockas att åka kommunalt. Och det är ju det vi vill, inte bara få dem som åker buss att åka tåg.
M