Räls till Rimbo?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Inlägg av Claes Thure Moberg »

spårsnoken skrev:Norrtälje ligger på samma avstånd från stan som Nynäshamn men betydligt färre åker kollektivt; det beror sannolikt på den högre standarden med pendeltåg till Nynäshamn.
mvh/spårsnoken
Jag tror att det är två viktiga faktorer här. Dels vande man folk bort från bussen under alla de år som bara någon enstaka buss gick motorvägen. Men så har man också en viktig skillnad. Pendeltåget från Nynäs går till Ävsjö, Södra station, Centralen och Karlberg. Det vill säga man har stora möjligheter att hamna nära sin slutdestination. Bussen från Norrtälje hamnar vid Östra Station (liksom Roslagsbanan). Det vill säga en plats som inte någon skall till.

För alla andra blir det en låååååååååååååååååååååååååååååååååång vandring genom kulvertar, trappor och gud vet vad innan man är nere i t-banan.
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Claes Thure Moberg skrev:
spårsnoken skrev:Norrtälje ligger på samma avstånd från stan som Nynäshamn men betydligt färre åker kollektivt; det beror sannolikt på den högre standarden med pendeltåg till Nynäshamn.
mvh/spårsnoken
Jag tror att det är två viktiga faktorer här. Dels vande man folk bort från bussen under alla de år som bara någon enstaka buss gick motorvägen. Men så har man också en viktig skillnad. Pendeltåget från Nynäs går till Ävsjö, Södra station, Centralen och Karlberg. Det vill säga man har stora möjligheter att hamna nära sin slutdestination. Bussen från Norrtälje hamnar vid Östra Station (liksom Roslagsbanan). Det vill säga en plats som inte någon skall till.

För alla andra blir det en låååååååååååååååååååååååååååååååååång vandring genom kulvertar, trappor och gud vet vad innan man är nere i t-banan.
Hörrö KTH är det några som ska till. Visserligen bor jag inte i Norrtälje, så jag räknas inte.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Olle skrev:Lite bilder som kanske kan skingra en del dimmor .......

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild



...... och ge upphov till en del andra fundeinger.

:wink: lle.
--------------------------------------------------------------------------------


vahh?? vad va eddavägen för linje? och varför lades den ned?
åhh när rev man upp spåren till uppsala och norrtälje?
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Anonymous skrev:vahh?? vad va eddavägen för linje? och varför lades den ned?
Linjen gick från Djursholms Ösby till Eddavägen, som ligger en dryg halvkilometer nordost om Altorp på Näsbyparkslinjen. Linjen gick i ost-sydostlig riktning från Ösby och i en vid båge upp mot ändhållplatsen. Ta en promenad i Djursholm och du ser tydligt var banan en gång gick.

Nådde aldrig några större resandemängder och särskilt i konkurrens med bilen hade banan svårt att hävda sig. På sextiotalet trafikerades linjen med en motorvagn som kopplades av trevagnståget mot Närbypark i Ösby. Det säger en del om trafikunderlaget. Båda Djursholmsbanorna var nedläggningshotade i omgångar. Näsbyparkslinjen överlevde tack vare bra trafikunderlag i Täby kommun, men för Eddavägslinjen fanns inte mycket räddning. Lades som Olle skrev ned 1 januari 1976. Då hade banan sedan sommaren 1973 bara trafikerats av ett koncessionståg. Revs upp kort efter.
Anonymous skrev:åhh när rev man upp spåren till uppsala och norrtälje?
Persontrafiken till Uppsala lades ner 1967. Godstrafiken blev kvar i ytterligare tio år. De spåren revs upp 1978, men bara till hälften. Sträckan Faringe-Uppsala trafikeras ju idag av ULJ. Norrtäljetrafiken lades ned 1969 och revs upp omedelbart.


/Michael
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Mr. Burns skrev:Norrtäljetrafiken lades ned 1969 och revs upp omedelbart.
Vad är anledningen till att järnvägar rivs upp så fort trafiken läggs ner? Någon som har en bra förklaring? Det är ju rätt sällan en vanlig väg schaktas bort av samma anedning. Här i Norrköping har vi en himla massa motorvägsstumpar kvar som borde bort, men inte särskilt mycket spår kvar av de smalspåriga järnvägarna som skulle funkat alldeles utmärkt istället för landsortsbussarna som korkar igen Nygatan... :roll: :wink:

Martin
Byt politik - inte klimat!
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Reimersholme71 skrev:
Mr. Burns skrev:Norrtäljetrafiken lades ned 1969 och revs upp omedelbart.
Vad är anledningen till att järnvägar rivs upp så fort trafiken läggs ner? Någon som har en bra förklaring? Det är ju rätt sällan en vanlig väg schaktas bort av samma anedning. Här i Norrköping har vi en himla massa motorvägsstumpar kvar som borde bort, men inte särskilt mycket spår kvar av de smalspåriga järnvägarna som skulle funkat alldeles utmärkt istället för landsortsbussarna som korkar igen Nygatan... :roll: :wink:

Martin
I och för sig är ju skillnaden att det fortfarande rullar en hel del bilar på de här motorvägsstumparna eller hur? Till skillnad från järnvägar med noll trafik...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:!: jag har hört att roslagsbanans spår såldes till spanien det var därför d revs upp nästan omedelbart
Gäst

Inlägg av Gäst »

och hur stor var person trafiken på uppsala och norrtälje banorna när trafiken lades ned? var den betydante lr var det samma som med edda vägen?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Reimersholme71 skrev: Vad är anledningen till att järnvägar rivs upp så fort trafiken läggs ner? Någon som har en bra förklaring? Det är ju rätt sällan en vanlig väg schaktas bort av samma anedning. Här i Norrköping har vi en himla massa motorvägsstumpar kvar som borde bort, men inte särskilt mycket spår kvar av de smalspåriga järnvägarna som skulle funkat alldeles utmärkt istället för landsortsbussarna som korkar igen Nygatan... :roll: :wink:
Marcus A skrev:I och för sig är ju skillnaden att det fortfarande rullar en hel del bilar på de här motorvägsstumparna eller hur? Till skillnad från järnvägar med noll trafik...
Visst rullar det bilar på en del gamla vägar, men det förklarar ju inte varför man har så brottom med att riva upp räls när ett bolag lägger ner sin trafik. Det verkar osannolikt att skrotvärdet i rälerna är så stort att det skulle motivera det dryga arbetet att riva bort rälsen från syllen.

Tänk om de hade låtit de västgötska, småländsk-östgötska och uppländska smalspårsnäten ligga kvar efter nedläggningsvågen på 1960-talet. Då hade vi haft stora nät av miljövänlig och bekväm lokaltrafik istället för alla dessa landsortsbussar...

Vikbolandsbanan Norrköping-Söderköping lades till exempel ned så sent som 1966. Inte ens ett decennium senare kom "oljekrisen" och då hade det suttit fint att kunna rusta det gamla spåret och köra rälsburet istället för bussar och privatbilar. E22 mellan Söderköping och Norrköping är igenkorkad av ensamma män som pendlar i sina bilar. Med ett rälsburet alternativ skulle åtminståne hälften av dem kanske fundera på att åka kollektivt istället och spara Vägverket en 500-miljoners ombyggnad av vägen.

Martin
Byt politik - inte klimat!
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Reimersholme71 skrev:
Reimersholme71 skrev: Vad är anledningen till att järnvägar rivs upp så fort trafiken läggs ner? Någon som har en bra förklaring? Det är ju rätt sällan en vanlig väg schaktas bort av samma anedning. Här i Norrköping har vi en himla massa motorvägsstumpar kvar som borde bort, men inte särskilt mycket spår kvar av de smalspåriga järnvägarna som skulle funkat alldeles utmärkt istället för landsortsbussarna som korkar igen Nygatan... :roll: :wink:
Marcus A skrev:I och för sig är ju skillnaden att det fortfarande rullar en hel del bilar på de här motorvägsstumparna eller hur? Till skillnad från järnvägar med noll trafik...
Visst rullar det bilar på en del gamla vägar, men det förklarar ju inte varför man har så brottom med att riva upp räls när ett bolag lägger ner sin trafik. Det verkar osannolikt att skrotvärdet i rälerna är så stort att det skulle motivera det dryga arbetet att riva bort rälsen från syllen.

Tänk om de hade låtit de västgötska, småländsk-östgötska och uppländska smalspårsnäten ligga kvar efter nedläggningsvågen på 1960-talet. Då hade vi haft stora nät av miljövänlig och bekväm lokaltrafik istället för alla dessa landsortsbussar...

Vikbolandsbanan Norrköping-Söderköping lades till exempel ned så sent som 1966. Inte ens ett decennium senare kom "oljekrisen" och då hade det suttit fint att kunna rusta det gamla spåret och köra rälsburet istället för bussar och privatbilar. E22 mellan Söderköping och Norrköping är igenkorkad av ensamma män som pendlar i sina bilar. Med ett rälsburet alternativ skulle åtminståne hälften av dem kanske fundera på att åka kollektivt istället och spara Vägverket en 500-miljoners ombyggnad av vägen.

Martin

Fast de flesta av de här gamla fina banorna hade nog varit alldeles för långsamma i förhållande till bil och buss... tyvärr... de flesta prioriterar nog att komma fram så fort som möjligt... i synnerhet när det gäller den dagliga arbetspendlingen.
GN

Inlägg av GN »

Reimersholme71 skrev:Det verkar osannolikt att skrotvärdet i rälerna är så stort att det skulle motivera det dryga arbetet att riva bort rälsen från syllen.
Jo, nog kan det göra det. Man får någon hudring eller ett par per meter och naturligtvis ännu mer om man kan sälja rälerna som begagnade. Sedan är det så att det är mycket enklare att bryta upp den, när man fortfarande kan köra på den. Har sett en variant där man först hade en plog som knäckte syllarna och därefter ett par medar som bände isär rälerna från det som var kvar av syllarna. Allt draget efter ett bastant diesellok. Man klarade ett antal hudra meter per arbetsdag, så nog lönade det sig. I stan där tidsåtgången är större så är förhållanderna annorlunda, men där låter man ju också ofta rälsen ligga tills man behöver gräva upp gatan av annat skäl.

Nu låter det väl lite makabert att beskriva detta, men det är ungefär så det går till.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Reimersholme71 skrev:Det verkar osannolikt att skrotvärdet i rälerna är så stort att det skulle motivera det dryga arbetet att riva bort rälsen från syllen.
GN skrev:Jo, nog kan det göra det. Man får någon hudring eller ett par per meter och naturligtvis ännu mer om man kan sälja rälerna som begagnade. Sedan är det så att det är mycket enklare att bryta upp den, när man fortfarande kan köra på den. Har sett en variant där man först hade en plog som knäckte syllarna och därefter ett par medar som bände isär rälerna från det som var kvar av syllarna. Allt draget efter ett bastant diesellok. Man klarade ett antal hudra meter per arbetsdag, så nog lönade det sig. I stan där tidsåtgången är större så är förhållanderna annorlunda, men där låter man ju också ofta rälsen ligga tills man behöver gräva upp gatan av annat skäl.
Men inte kan väl skrotvärdet motivera upprivning i alla fall? Eller finns det någon regel som säger att den som har koncession måste riva upp rälsen om trafiken ställs in?

M
Byt politik - inte klimat!
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

GN skrev:
Reimersholme71 skrev:Det verkar osannolikt att skrotvärdet i rälerna är så stort att det skulle motivera det dryga arbetet att riva bort rälsen från syllen.
Jo, nog kan det göra det. Man får någon hudring eller ett par per meter och naturligtvis ännu mer om man kan sälja rälerna som begagnade. Sedan är det så att det är mycket enklare att bryta upp den, när man fortfarande kan köra på den. Har sett en variant där man först hade en plog som knäckte syllarna och därefter ett par medar som bände isär rälerna från det som var kvar av syllarna. Allt draget efter ett bastant diesellok. Man klarade ett antal hudra meter per arbetsdag, så nog lönade det sig. I stan där tidsåtgången är större så är förhållanderna annorlunda, men där låter man ju också ofta rälsen ligga tills man behöver gräva upp gatan av annat skäl.

Nu låter det väl lite makabert att beskriva detta, men det är ungefär så det går till.

vänligen

/GN
----------------
Nja. Några tior per meter skulle jag vilja säga; mer är inte skrotvärdet. Dessutom måste man kapa rälerna i enmeterslängder om man säljer dem som skrot.

Bättre om man kan avyttra rälerna hela till någon som behöver begagnad räls. Ibland har begagnade räler sålts utomlands; i Sverige är det bara om det är 43- eller 50-kg-räler som man kan finna återanvändning för järnvägsändamål och då oftast i industrispår. Det har också förekommit att klenare räler sålts som termitsäkra telefonstolpar till en del länder i Afrika.

För t.ex. Banverket är det inte bara värdet på den material som kan vara intressant utan också det faktum att man har en del kostnader så länge spåret ligger kvar; det kan vara vägövergångar eller trummor som måste rensas etc. Dessutom får de träsliprar som ligger i spåret inte behandlas hur som helst; är de tämligen nya kan de i vissa fall återanvändas men i regel måste de tas om hand för destruktion; för detta betalar Banverket 35 kr/sliper; en del kan återkomma som s.k. trädgårdssliprar.
mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Marcus A skrev:Fast de flesta av de här gamla fina banorna hade nog varit alldeles för långsamma i förhållande till bil och buss... tyvärr... de flesta prioriterar nog att komma fram så fort som möjligt... i synnerhet när det gäller den dagliga arbetspendlingen.
Det där resonemanget är ett sånt där som alla antar vara sant... men som inte är det. De flesta vill åka bekvämt, och låter gärna resan ta lite längre tid om det går att ordna. Och jämfört med en skumpig resa på krokiga landsvägar vinner tåget utan tvekan. Och mellan två bussar med olika komfort är valet lika enkelt.

Till exempel: Bussarna mellan Finspång och Norrköping. Det finns två varianter, 410 och 41. 410 är obekväm, inte luftkonditionerad och stannar oftare är "expressbussen" 41. MEN "expressbussen" 41 kör en omväg som gör att den tar minst lika lång tid (oftast längre) som 410. Nu har Östgötatrafiken :evil: dragit ner på antalet turer med 41, antagligen för att de tror att folk lika gärna åker 410. Men där tar de fel. Pendlingsfolket vill ha den bekvämlighet det innebär att resa i en buss med A/C och säten som går att luta. Följden har blivit att arbetspendling per bil har ökat och resandet med buss har minskat, inte för att resan tar längre tid, utan för att den är mer obekväm! Att de kvarvarande turerna inte passar någon med normal arbetsdag hjälper ju till att sätta fler privatbilar på Rv 51 genom Svärtinge...

När det gäller de små järnvägar som en gång fanns så gick de ju genom just de områden där folk vill bo nu för tiden. De små samhällena ute på landet växte ju upp där de ligger tack vara järnvägen. Knutby eller Fågelsta, till exempel, hade ju inte existerat utan järnvägen. Med park'n'ride vid de små stationerna och hållplatserna hade det svenska smalspåret varit ett lysande kollektivtrafiksystem, om det hade funnists kvar idag.

Min fråga om varför man river upp rälsen är alltså också en fråga om varför man har så dålig framförhållning så att man river bort saker som inom ett decennium skulle kunnat behövas igen, och nu, mellan 20 och 40 år senare skulle haft en andra guldålder? Det fanns ju exempelvis tills för 20 år sedan järnväg parallellt med Rv 40 via Ulricehamn. Nu tjatar lobbyister på Vägverket att de skall motorvägifiera vägen med hänsyn till alla tunga transporter som går där - som om långväga tunga transporter överhuvudtaget har på landsvägen att göra... :roll:

Till Rimbo ligger ju banvallen kvar i stort sett orörd, resandeunderlaget är 30 gånger större i Rimbo än i Kårsta och med park'n'ride med motorvärmarplatser och andra bekvämligheter längs banan skulle till och med inbitna bilåkare lockas att åka kommunalt. Och det är ju det vi vill, inte bara få dem som åker buss att åka tåg. :wink: :D

M
Byt politik - inte klimat!
GN

Inlägg av GN »

spårsnoken skrev: Nja. Några tior per meter skulle jag vilja säga; mer är inte skrotvärdet. Dessutom måste man kapa rälerna i enmeterslängder om man säljer dem som skrot.
Det är möjligt, hörde för flera år sedan att man fick femtioöre kilot, vilket alltså skulle blivit maximalt 50 kr/m om man hade så tunga räler som 50 kilos. dvs 2*50*0,5=50. Trode att inflationen borde gjort att man kommit över hundringen idag, men skrotpriserna har kanske inte följt prisindex. Hur som helst så var det säkerligen lönsamt på den tiden man bröt upp rälsen, då var det nog inte så noga med sleepersen heller. Och 50 kr multiplicerat med, säg 750 meter, blir trots allt 37500kr/dag i bruttoinkomst. Har man dessutom arbetskraft över i direkt anslutning till nedläggningen så blir det helt klart lönsamt och det även om man bara skulle få ut hälften så mycket. Det vill säga 12,5 kr/m och räl.

Den som vill se spårrivning i praktiken kan för övrigt bege sig till Ropsten, där förbindelsespåret till Lidingöbanan håller på att plockas upp. Dock på ett betydligt mer manuellt sätt. Det är bara en kort sträcka man bryter upp. Fram till AB Kol och Koks (jo det heter så, eller i varje fall hette då det står så på skyltarna) används förvånande nog spåret fortfarande flitigt.

vänligen

/GN
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Reimersholme71 skrev:
Marcus A skrev:Fast de flesta av de här gamla fina banorna hade nog varit alldeles för långsamma i förhållande till bil och buss... tyvärr... de flesta prioriterar nog att komma fram så fort som möjligt... i synnerhet när det gäller den dagliga arbetspendlingen.
Det där resonemanget är ett sånt där som alla antar vara sant... men som inte är det. De flesta vill åka bekvämt, och låter gärna resan ta lite längre tid om det går att ordna. Och jämfört med en skumpig resa på krokiga landsvägar vinner tåget utan tvekan. Och mellan två bussar med olika komfort är valet lika enkelt.

Till exempel: Bussarna mellan Finspång och Norrköping. Det finns två varianter, 410 och 41. 410 är obekväm, inte luftkonditionerad och stannar oftare är "expressbussen" 41. MEN "expressbussen" 41 kör en omväg som gör att den tar minst lika lång tid (oftast längre) som 410. Nu har Östgötatrafiken :evil: dragit ner på antalet turer med 41, antagligen för att de tror att folk lika gärna åker 410. Men där tar de fel. Pendlingsfolket vill ha den bekvämlighet det innebär att resa i en buss med A/C och säten som går att luta. Följden har blivit att arbetspendling per bil har ökat och resandet med buss har minskat, inte för att resan tar längre tid, utan för att den är mer obekväm! Att de kvarvarande turerna inte passar någon med normal arbetsdag hjälper ju till att sätta fler privatbilar på Rv 51 genom Svärtinge...

När det gäller de små järnvägar som en gång fanns så gick de ju genom just de områden där folk vill bo nu för tiden. De små samhällena ute på landet växte ju upp där de ligger tack vara järnvägen. Knutby eller Fågelsta, till exempel, hade ju inte existerat utan järnvägen. Med park'n'ride vid de små stationerna och hållplatserna hade det svenska smalspåret varit ett lysande kollektivtrafiksystem, om det hade funnists kvar idag.

Min fråga om varför man river upp rälsen är alltså också en fråga om varför man har så dålig framförhållning så att man river bort saker som inom ett decennium skulle kunnat behövas igen, och nu, mellan 20 och 40 år senare skulle haft en andra guldålder? Det fanns ju exempelvis tills för 20 år sedan järnväg parallellt med Rv 40 via Ulricehamn. Nu tjatar lobbyister på Vägverket att de skall motorvägifiera vägen med hänsyn till alla tunga transporter som går där - som om långväga tunga transporter överhuvudtaget har på landsvägen att göra... :roll:

Till Rimbo ligger ju banvallen kvar i stort sett orörd, resandeunderlaget är 30 gånger större i Rimbo än i Kårsta och med park'n'ride med motorvärmarplatser och andra bekvämligheter längs banan skulle till och med inbitna bilåkare lockas att åka kommunalt. Och det är ju det vi vill, inte bara få dem som åker buss att åka tåg. :wink: :D

M
Ja, du har rätt delvis. Men restiden är inte så obetydlig som du kan tyckas framhålla. Det får inte skilja för mycket i restid om man ska välja det mer bekväma alternativet. Man är ju (oftast) inte ute efter resan när man reser, utan tiden framme vid målet är det som gäller i första hand. Men visst finns det en viss gräns för hur mycket tid man kan avvara för en högre bekvämlighet, men jag tror inte den är så stor faktiskt. Tio procent av restiden kanske. Därutöver blir den får den extra restiden en att börja fundera på vad ens tid egentligen är värd.

Du skriver om bekvämlighet i bussar, och jämfört med Roslagsbanan är motorvägsbuss med AC bättre tycker jag, och säkert många andra med mig. Jag säger inte att Roslagsbanan inte ska fortsätta gå, utan att det i så fall krävs nya vagnar och helsvetsade spår för att komma förbi den moderna bussens bekvämlighet. Jag har omvärderat min åsikt vad gäller Roslagsbanan och jag tror nog den kan vara värd att behålla, och i så fall satsa lite extra på. Kanske skulle en förlängning till Rimbo löna sig, men med en effektiv uppgradering av hela bansystemet då, som också måste ligga inom kostnadsramen. Men visst måste en prioritera mellan projekten, och det finns många av dem som vill va först.

Beträffande väg 40 så är den en av Sveriges farligaste då många olyckor skett den senaste tiden. Trafiken är där, liksom på många andra ställen ökande. Det är huvudvägen mellan Göteborg och Stockholm och den enda sträcka som saknar motorvägsstandard. Lyssnar man på spårsnoken så verkar det som om transporterna på vägar bara kommer öka när godstågtrafiken minskar. Jag tycker motorväg är motiverad på denna sträcka.

Utöver detta planeras en järnväg mellan Jönköping och Borås, som delsträcka i Götalandsbanan. Den blir den nya huvudjärnvägen för snabbtåg (250 km/h) mellan Stockholm och Göteborg och knyter ihop Göteborg med ett befolkningstätt och expanderande stråk (Jönköping, Linköping, Norrköping) på vägen till Stockholm. Detta projekt är jag också för.
Henrik Schütz

Re: Brister i resonemang...?

Inlägg av Henrik Schütz »

kildor skrev:
spårsnoken skrev:RB Kårsta-Rimbo är ett såpass litet projekt att det inte inkräktar på investeringsutrymmet för andra viktigare projekt, t.ex. tunnelbana Kungsträdgården-Djurgården-Nacka. Så därför finns ingen anledning att tveka.
Att det är litet projekt är inget argument. Alla investeringar måste vägas mot den nytta den ger.
:shock: Tåg till Rimbo NU. Sluta snacka skit på den här sidan. EU:s nya polska spårarbetare kan göra jobbet för halva priset = 5 Mkr. Sluta Snacka. Bygg NU!
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Brister i resonemang...?

Inlägg av Mr. Burns »

Henrik Schütz skrev:
kildor skrev:
spårsnoken skrev:RB Kårsta-Rimbo är ett såpass litet projekt att det inte inkräktar på investeringsutrymmet för andra viktigare projekt, t.ex. tunnelbana Kungsträdgården-Djurgården-Nacka. Så därför finns ingen anledning att tveka.
Att det är litet projekt är inget argument. Alla investeringar måste vägas mot den nytta den ger.
:shock: Tåg till Rimbo NU. Sluta snacka skit på den här sidan. EU:s nya polska spårarbetare kan göra jobbet för halva priset = 5 Mkr. Sluta Snacka. Bygg NU!
EU:s gamla polska spårarbetare då? Undrar stilla om du skriver ditt inlägg med glimten i ögat. Ser ingen smiley, så jag antar att så inte är fallet. Mycket oförskämt av dig att kalla en seriös diskussion kring cost benefit för skitsnack :x (min andra arga smiley denna timma tyvärr)
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: Brister i resonemang...?

Inlägg av Kingsthrone »

Henrik Schütz skrev:
kildor skrev:
spårsnoken skrev:RB Kårsta-Rimbo är ett såpass litet projekt att det inte inkräktar på investeringsutrymmet för andra viktigare projekt, t.ex. tunnelbana Kungsträdgården-Djurgården-Nacka. Så därför finns ingen anledning att tveka.
Att det är litet projekt är inget argument. Alla investeringar måste vägas mot den nytta den ger.
:shock: Tåg till Rimbo NU. Sluta snacka skit på den här sidan. EU:s nya polska spårarbetare kan göra jobbet för halva priset = 5 Mkr. Sluta Snacka. Bygg NU!
Jag får ta och hålla med Mr Burns. Ditt inlägg motsäger ju inte kildors ett dyft. Fortfarande måste ju alla projekt vägas mot varandra, eftersom de polska arbetarna förmodligen kan bygga de andra också. Men visst, stämmer ditt resonemang kan en kanske få fler projekt för samma peng, vad vet jag?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Reimersholme71 skrev:Till Rimbo ligger ju banvallen kvar i stort sett orörd, resandeunderlaget är 30 gånger större i Rimbo än i Kårsta och med park'n'ride med motorvärmarplatser och andra bekvämligheter längs banan skulle till och med inbitna bilåkare lockas att åka kommunalt. Och det är ju det vi vill, inte bara få dem som åker buss att åka tåg. :wink:
Att resandeunderlaget är 30 gånger större i rimbo än i kårsta kan ju även tyvärr vändas åt det hållet att man kortar av roslagsbanan så att den inte ens når kårsta.

Men, när delar av banan lades ner, var det inte helt enkelt så att man valde att behålla den del som var elektrifierad ?
Skriv svar