Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

Jag fattar inte riktigt hur många fordon det rör sig om sammanlagt. 96+20 = 116?
Rälspekka

Inlägg av Rälspekka »

Ja, i nuläget så är det 96 + 20.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 27 maj 2024 23:23
Lennart Petersen skrev: måndag 27 maj 2024 20:56 Då borde det väl vara idealiskt att köra C20 på blå linje ,förutom Kista så håller stationerna och tinnlarna en åtet runt temperatur på plus 18 C. Sen tillkommer ju Hagsätrabanan men det är då det. Från början hade stationer en temperatur på svala +12 C men belysning och emergi från tågen har värmt upp men nu anses temperaturen vara stabilt + 18
Sommarvärme i Stockholm – därför blir det så varmt i kollektivtrafiken
SL skrev:Varmast på Gröna linjen, och svalast på Blå

Den som reser med Blå linjen får en svalare resa än den som reser med Gröna linjen, helt enkelt för att Blå linjen går längre sträckor under jord.

På Röda linjen kör de allra nyaste tunnelbanevagnarna, de så kallade ”C30-tågen”. De tågen är utrustade med luftkonditionering, vilket ger en svalare resa.
Ja, SL verkar anse att blå linjens underjordiska sträckor ger en svalare resa än röda linjens luftkonditionerade tåg. Eller jämförs bara gröna linjen?
SD menar att "vagnarna på tunnelbanas gröna linje saknar idag adekvat luftkonditionering". SL anser däremot att det är för dyrt att installera luftkonditionering:
Trafikförvaltningen skrev:1. Hur ser situationen ut gällande kyld luft under sommaren på gröna linjens vagnar?

Då behovet av kyla (luftkonditionering) finns vid varma sommardagar i tunnelbanan utreddes möjligheterna att införa detta i förstudien för C20 fordonens uppgradering. Trots att vissa dagar motiverar luftkonditionering drog trafikförvaltningen slutsatsen, med hjälp av utredningar från fordonstillverkaren Bombardier, att inte rekommendera installation av luftkonditionering i uppgraderingsprojektet av C20-fordonen som omfattar 270 vagnar. Trafikförvaltningens slutsats är att luftkonditionering är välbehövlig men nyttan för resterande livslängd anses inte väga upp de tekniska riskerna och den stora kostnaden (investering, drift och underhåll).

2. Vad skulle det kosta att utrusta vagnarna med luftkonditionering och säkra en behaglig temperatur för resenärerna?

Kostnaden för att uppgradera C20-fordonen med luftkonditionering i passagerarutrymmet uppskattas grovt till över 1 miljard kr. De modifieringar som är nödvändiga för att införa luftkonditionering är omfattande och berör C20-fordonens huvudsystem. Utöver investering i det nya luftkonditioneringssystemet så krävs omfattande modifieringar i vagnskonstruktion, kanalsystem och elförsörjningssystem. Därutöver tillkommer behov av anpassningar av depåer för takarbetsplatser m.m. Ytterligare tillkommande kostnader är driftkostnader för underhåll av systemet.
Resenärerna på tunnelbanas gröna linje får alltså vänta på nästa generations tåg!
kristerE

Inlägg av kristerE »

Jag har sett 2389 levererad. Hur många har leverera nu?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Det är nog inte bara ett tyckande när SL säger att blå linje har bäst svalka. För det gäller inte bara tågen utan även stationerna, förutom Kista, som har en ganska behaglig åtetrunttemperatur,på +18 C. Och även om C30 har luftkonditionering så kommer det väl in värme vid dörröppningar en varm dag på ovanjordstationer.
Jag trivs bra på blå linje det är lika skönt att komma ner i underjorden en stekhet dag som en svinkall vinterkväll.
Jag köper mina biljetter på grönt kort av spärrvakten och dom är alltid mycket trevliga och skriver ut en remda med kvarvarande biljetter så jag kan hålla rätt på,när det är dags igen. På,de senaste 14 årens handlamatresor har det varit problem tre gånger, massakern på Drottninggatan när allt stängdes, obehöriga i tunneln och trasigt tåg som hindrade trafiken. Alltså bara en händelse som kan skyllas MTR och SL.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: onsdag 08 januari 2025 2:49 På,de senaste 14 årens handlamatresor har det varit problem tre gånger, massakern på Drottninggatan när allt stängdes, obehöriga i tunneln och trasigt tåg som hindrade trafiken. Alltså bara en händelse som kan skyllas MTR och SL.
Fast det trasiga tåget beror väl på underhållet snarare än produkten. Obehöriga i tunneln är förstås helt och hållet SL:s ansvar. I Köpenhamns metro sker det ej.
Lennart Petersen

Enceladus skrev: onsdag 08 januari 2025 9:47
Lennart Petersen skrev: onsdag 08 januari 2025 2:49 På,de senaste 14 årens handlamatresor har det varit problem tre gånger, massakern på Drottninggatan när allt stängdes, obehöriga i tunneln och trasigt tåg som hindrade trafiken. Alltså bara en händelse som kan skyllas MTR och SL.
Fast det trasiga tåget beror väl på underhållet snarare än produkten. Obehöriga i tunneln är förstås helt och hållet SL:s ansvar. I Köpenhamns metro sker det ej.
Bristande underhåll,får lastas SL och dess entreprenör. Att obehöriga går in i tunnlarna kan vi rimligtvis inte lasta SL för.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: onsdag 08 januari 2025 17:51 Bristande underhåll,får lastas SL och dess entreprenör. Att obehöriga går in i tunnlarna kan vi rimligtvis inte lasta SL för.
SL kan definitivt lastas för att obehöriga går in i tunnlarna. Glasgows tunnelbana är en av världens äldsta, och trots besväret vill SPT införa plattformsbarriärer:
Modern Railways skrev:By CP4, SPT aims to have the first platform screen doors (PSDs) installed at stations. The screens will be 1.7 metres high and are an integral part of the plan to eventually move to UTO. A mock PSD has been installed within the test area at the depot for integration testing.

‘It’s hugely complex to position the PSDs given the curvature and size of the platforms’ says Mr Toner. ‘Stations with flanks (side platforms) are less of an issue – the island platforms are the biggest challenge due to the limited space available, and we’ve carried out a huge amount of analysis to inform this work.’

Installation is planned to start at stations closest to the depot, with Govan, Cessnock and Ibrox first in line. These can then be used for integration testing before the PSDs are rolled out across the remainder of the Subway’s 15 stations. Completion of the installation of PSDs is the next configuration point, CP5.
Det är ingen ursäkt att en bana har flera tågtyper, t.ex. C20 och C30. SL har testat trådgrindar i Åkeshov. Sådana används i Bulgarien, Japan och Sydkorea:

Spola fram till 7:28 för att se avsnittet om trådgrindar. De skulle förstås fungera på blå linjen, med eller utan C30!
Lennart Petersen

Enceladus skrev: torsdag 09 januari 2025 16:53
Lennart Petersen skrev: onsdag 08 januari 2025 17:51 Bristande underhåll,får lastas SL och dess entreprenör. Att obehöriga går in i tunnlarna kan vi rimligtvis inte lasta SL för.
SL kan definitivt lastas för att obehöriga går in i tunnlarna. Glasgows tunnelbana är en av världens äldsta, och trots besväret vill SPT införa plattformsbarriärer:
Nej det är ett tokigt resonemang . Det är i lag förbjudet att beträda spåren och det är pennongböter på det.
Men även om man skulle räkna med det så är två stopp på 14 år en mycket bra siffra och jag är mycket nöjd. För Drottninggatan så fick jag nyheten att trafiken var inställd när jag var hemma och kunde enkelt handla i annan butik.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

kristerE skrev: tisdag 07 januari 2025 23:23 Jag har sett 2389 levererad. Hur många har leverera nu?
2390 kom idag så där med återstår bara 6 vagnar av ursprungliga optionen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Menar du den ursprungliga beställningen?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

2391 på plats idag därmed är det bara 5st kvar av den ursprungliga beställningen.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

2392 levererades igår söndag 16/2 och därmed kommer vi allt närmare slutet.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

ADDE skrev: måndag 27 maj 2024 1:29
På borde det väl vara idealiskt att köra C20 på blå linje ,förutom Kista så håller stationerna och tinnlarna en åtet runt temperatur på plus 18 C. Sen tillkommer ju Hagsätrabanan men det är då det. Från början hade stationer en temperatur på svala +12 C men belysning och emergi från tågen har värmt upp men nu anses temperaturen vara stabilt + 18
När jag körde på "Gruvbanan - bana 3 - sommartid hade jag alltid kavaj eftersom det var kallt där särskilt när man på den tiden hade 8 varv på linje 10 på en tjänst.

Hoppas att jag citerade rätt, ställer mig i skamvrån annars.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: onsdag 19 februari 2025 12:25
Lennart Petersen skrev: måndag 27 maj 2024 20:56
ADDE skrev: måndag 27 maj 2024 1:29

Jo, Det brukar bli bastuvarmt i C20-vagnarna när det är varmt ute. Jag hade önskat att alla C30 körde på gröna linjen och alla C20 på blåa linjen och att röda linjen får blandade vagnar, kanske att man där prioriterade tursättning av C30 på linje 13 då Linje 14 går mest i tunnel.
Då borde det väl vara idealiskt att köra C20 på blå linje ,förutom Kista så håller stationerna och tinnlarna en åtet runt temperatur på plus 18 C. Sen tillkommer ju Hagsätrabanan men det är då det. Från början hade stationer en temperatur på svala +12 C men belysning och emergi från tågen har värmt upp men nu anses temperaturen vara stabilt + 18

När jag körde på "Gruvbanan - bana 3 - sommartid hade jag alltid kavaj eftersom det var kallt där särskilt när man på den tiden hade 8 varv på linje 10 på en tjänst.

Hoppas att jag citerade rätt, ställer mig i skamvrån annars.
Skamvrån är redan full av folk som inte kan citera rätt, så du får en frisedel och kan fortsätta med hedern i behåll! ;-)

Jag såg på långt håll att Lennart Petersen måste ha skrivit en del av det där, nu är citatet tillrättat.

Numera är det varmare på bana 3 men jag håller med om analysen att C20 passar bra där, en vacker dag används de kanske exklusivt på bana 1 och 3 så man kanske rent av kan höja till sth 90.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

2393 på plats idag:

JohanB

Inlägg av JohanB »

Inför att den första serien om 96 fordon nu nästan är färdiglevererad så uppkommer två frågor

1) Blir det uppehåll i leveranserna innan nästa omgång om 20 fordon kommer? och
2) Kommer fordonen i omgång 2 att avvika på något sätt från den första omgången?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

2394 på plats sen 14-tiden idag.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev: torsdag 20 februari 2025 7:43 Numera är det varmare på bana 3 men jag håller med om analysen att C20 passar bra där, en vacker dag används de kanske exklusivt på bana 1 och 3 så man kanske rent av kan höja till sth 90.
Varför bara 90?
Enligt vad jag en gång hört körde man 120 med vagn 2001 på tub3 under leveransprovkörningarna....
Ansvarar inte för sanningshalten.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tillför en sådan hastighetsökning någon reell nytta på den typ av tunnelbana som vi har i Stockholm, eller kommer det endast att vara negativt för turtätheten?

Sydneys nya tunnelbana, som egentligen mer har karaktären av det vi kallar för pendeltåg, har en topphastighet på 100 km/h och i genomsnitt drygt 2,6 km mellan stationerna, vilket är betydligt mer än de ca 1 km mellan stationerna i Stockholms tunnelbana.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar