Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: måndag 27 maj 2024 20:56 Då borde det väl vara idealiskt att köra C20 på blå linje ,förutom Kista så håller stationerna och tinnlarna en åtet runt temperatur på plus 18 C. Sen tillkommer ju Hagsätrabanan men det är då det. Från början hade stationer en temperatur på svala +12 C men belysning och emergi från tågen har värmt upp men nu anses temperaturen vara stabilt + 18
Sommarvärme i Stockholm – därför blir det så varmt i kollektivtrafiken
SL skrev:Varmast på Gröna linjen, och svalast på Blå

Den som reser med Blå linjen får en svalare resa än den som reser med Gröna linjen, helt enkelt för att Blå linjen går längre sträckor under jord.

På Röda linjen kör de allra nyaste tunnelbanevagnarna, de så kallade ”C30-tågen”. De tågen är utrustade med luftkonditionering, vilket ger en svalare resa.
Ja, SL verkar anse att blå linjens underjordiska sträckor ger en svalare resa än röda linjens luftkonditionerade tåg. Eller jämförs bara gröna linjen?
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

2378 på plats idag:

Bild
Sparkfot
Inlägg: 3585
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

2380 hämtades för en vecka sen och därmed återstår bara 16 vagnar av den ursprungliga beställningen. Hur vidare de ytterligare 20 vagnarna SL/TF beställde i början av året kommer levereras direkt i samma takt som nuvarande efter den 96e vagnen verkar vara oklart.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

Sparkfot skrev: måndag 02 september 2024 4:54 2380 hämtades för en vecka sen och därmed återstår bara 16 vagnar av den ursprungliga beställningen. Hur vidare de ytterligare 20 vagnarna SL/TF beställde i början av året kommer levereras direkt i samma takt som nuvarande efter den 96e vagnen verkar vara oklart.
Det var på tiden! 2378 har stått parkerad vid Nybodatunnelns norra öppning under nästan hela sommaren, vilket förstås hann utnyttjas av några målare.
Sparkfot
Inlägg: 3585
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

Enceladus skrev: måndag 02 september 2024 5:13
Sparkfot skrev: måndag 02 september 2024 4:54 2380 hämtades för en vecka sen och därmed återstår bara 16 vagnar av den ursprungliga beställningen. Hur vidare de ytterligare 20 vagnarna SL/TF beställde i början av året kommer levereras direkt i samma takt som nuvarande efter den 96e vagnen verkar vara oklart.
Det var på tiden! 2378 har stått parkerad vid Nybodatunnelns norra öppning under nästan hela sommaren, vilket förstås hann utnyttjas av några målare.
Det var lite av ett måndagsexemplar tydligen..
Sparkfot
Inlägg: 3585
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

2381+82 leverade och hämtade.
Sparkfot
Inlägg: 3585
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

2386 kom igår söndag med diverse kosmetiska bokstäver på utsidan och där med återstår bara 10st vagnar av den ursprungliga optionen.
Sparkfot
Inlägg: 3585
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

2387 näst på tur att levereras i söndags 24/11
JohanB
Inlägg: 553
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Status C30?

Inlägg av JohanB »

När är tanken att C30 ska börja köra på Bana 3?
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

JohanB skrev: tisdag 26 november 2024 9:51 När är tanken att C30 ska börja köra på Bana 3?
Ja, och framförallt varför? Eller alltså, hur är vagntillgången planerad?
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Status C30?

Inlägg av Lennart Petersen »

JohanB skrev: tisdag 26 november 2024 9:51 När är tanken att C30 ska börja köra på Bana 3?
Varför skulle man det ? Vi har ju nyss fått en flotta av nyrenoverade C20 som fungerar utmärkt och väl blir i trafik minst,20 år eller mer. Och det är väl mest rationellt att koncentrera till en vagntyp på en bana.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: tisdag 26 november 2024 18:32
JohanB skrev: tisdag 26 november 2024 9:51 När är tanken att C30 ska börja köra på Bana 3?
Varför skulle man det ? Vi har ju nyss fått en flotta av nyrenoverade C20 som fungerar utmärkt och väl blir i trafik minst,20 år eller mer. Och det är väl mest rationellt att koncentrera till en vagntyp på en bana.
Blå linjens förlängningar behöver fler fordon. Dessutom ska det bli högre turtäthet, minst 5-minuterstrafik på grenarna. Vidare kräver resenärerna numera AC.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Status C30?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 26 november 2024 18:44 ...Vidare kräver resenärerna numera AC.
Så du menar att det inte längre är varmt i Stockholm bara några få dagar om året?

:cheesygrin:
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Status C30?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: tisdag 26 november 2024 18:44
Lennart Petersen skrev: tisdag 26 november 2024 18:32
JohanB skrev: tisdag 26 november 2024 9:51 När är tanken att C30 ska börja köra på Bana 3?
Varför skulle man det ? Vi har ju nyss fått en flotta av nyrenoverade C20 som fungerar utmärkt och väl blir i trafik minst,20 år eller mer. Och det är väl mest rationellt att koncentrera till en vagntyp på en bana.
Blå linjens förlängningar behöver fler fordon. Dessutom ska det bli högre turtäthet, minst 5-minuterstrafik på grenarna. Vidare kräver resenärerna numera AC.
Det är allt några år kvar innan förlängningarna av blå bana blir klara och i nuläge räcker C20 utmärkt. Förutom Hagsätralinjen så går blå linje under jord och där behövs inte AC . Jag har åkt blå sedan 1975 och det har alltid varit lagom temperatur, inget behov av AC där . För utvidgningarna sedan är det väl lämpligt att man flyttar C20 från övriga banor i den takt som C30 levereras.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Status C30?

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: tisdag 26 november 2024 20:11
Enceladus skrev: tisdag 26 november 2024 18:44
Lennart Petersen skrev: tisdag 26 november 2024 18:32

Varför skulle man det ? Vi har ju nyss fått en flotta av nyrenoverade C20 som fungerar utmärkt och väl blir i trafik minst,20 år eller mer. Och det är väl mest rationellt att koncentrera till en vagntyp på en bana.
Blå linjens förlängningar behöver fler fordon. Dessutom ska det bli högre turtäthet, minst 5-minuterstrafik på grenarna. Vidare kräver resenärerna numera AC.
Det är allt några år kvar innan förlängningarna av blå bana blir klara och i nuläge räcker C20 utmärkt. Förutom Hagsätralinjen så går blå linje under jord och där behövs inte AC . Jag har åkt blå sedan 1975 och det har alltid varit lagom temperatur, inget behov av AC där . För utvidgningarna sedan är det väl lämpligt att man flyttar C20 från övriga banor i den takt som C30 levereras.
Mellan Hallonbergen och Husby, inklusive stationen Kista, är det ju en hel del över jord.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

Det är ungefär 3 minuter som tåget befinner sig utomhus, det hinner inte värmas upp nämnvärt under tiden. Något annorlunda blir det ju om man ska åka till Hagsätra och stå där i 10 minuter, då blir det nån halvtimme per varv som tåget är i solen. Så om man nu måste fylla på med C30 på bana 3 för att få vagnarna att räcka till så är det ju ingen nackdel att de har kylanläggningar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Status C30?

Inlägg av Odd »

Jag funderar på om ökad trafik i kombination med ökande temperaturer kommer att innebära att mer energi kommer att gå åt för att kyla ner trafikantutrymmena och därmed värma upp ännu mer, en sorts självförstärkande effekt som bara accelererar..

Med tanke på att kommande Tunnelbana 3 endast kommer att ha tre öppningar mot omvärlden, eller fyra om man räknar med förbindelsespåret vid Rådhuset, hur stor risk är det att detta inträffar?

Jag har hört rykten om det, men inte funnit någon information om det än, att man kommer att installera nån form av förstärkt ventilation för att hantera detta problem. Stämmer det?

Personligen föredrar jag att åka på ytan, även om det är buss.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

Det där är nog lite överdrivet teoretiskt. Även på bana 2 är det fortfarande så kallt att luftkonditioneringen knappast behöver arbeta när man är under jord.

För övrigt finns det ju en massa öppningar mot omgivningen på bana 3 också, bland annat via biljetthallarna. Men jag vet inte hur mycket luftutbyte som egentligen sker den vägen!
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Status C30?

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: onsdag 27 november 2024 19:29 Jag funderar på om ökad trafik i kombination med ökande temperaturer kommer att innebära att mer energi kommer att gå åt för att kyla ner trafikantutrymmena och därmed värma upp ännu mer, en sorts självförstärkande effekt som bara accelererar..

Med tanke på att kommande Tunnelbana 3 endast kommer att ha tre öppningar mot omvärlden, eller fyra om man räknar med förbindelsespåret vid Rådhuset, hur stor risk är det att detta inträffar?

Jag har hört rykten om det, men inte funnit någon information om det än, att man kommer att installera nån form av förstärkt ventilation för att hantera detta problem. Stämmer det?

Personligen föredrar jag att åka på ytan, även om det är buss.
Tror inte det är någon risk för det. När Järvabanan invigdes 1975 var stationerna nere i berget rätt kyliga cirka 12 grader. Men sedan började en uppvärmning från energi tillförd av tågen belysning och kanske i viss mån resenärer som ger runt 100W ! Efter runt 10 år hade man nått 18 C och där stabiliserades remperaturen som stabil,och har förblvit så. Det är lagom svalt på sommaren och bekvämt tempererat på vintern. Utöver öppningarna mot omvärlden så,finns ju också,ventilationstorn på.några ställen .
Us 10
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 26 juni 2023 6:47

Re: Status C30?

Inlägg av Us 10 »

För att återgå till frågan om C30 verkligen behövs på blå linjen så är svaret ja och det har varit planerat så under lång tid även om det riktigt aktualiserade sig först i år genom att en option på ytterligare 20st C30 löstes in. Av dessa finansieras 16st genom FUT och dessa kommer behövas när förlängningen till Nacka och Söderort öppnar. De övriga 4 finansieras av Trafikförvaltningen och köps in för att man ska kunna slopa 6st C20 och använda som reservdelsförråd så att framtida vagnbrist pga saknade reservdelar undviks, ett synnerligen genomtänkt beslut i min värld.

Även Rissnedepån byggs och och tillförs en ny verkstadshall.
Skriv svar