10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
duga
Inlägg: 446
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av duga »

Huruvida SJ åter börjar stanna i Flempan är nog ett strikt affärsmässigt beslut.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av Hechtwagen »

duga skrev: torsdag 13 februari 2025 12:50 Huruvida SJ åter börjar stanna i Flempan är nog ett strikt affärsmässigt beslut.
Jo!
atmandalunquel
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 19 januari 2025 22:40

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av atmandalunquel »

Odd skrev: onsdag 12 februari 2025 20:26 När slutade snabbtågen att stanna vid Flempan förra gången? Vad har ändrats för att det skall löna sig för SJ och VR att stanna till där?
VR Snabbtåg stannar redan där.
Jag tror inte det behövs att alla andra företags snabbtåg stannar där, det tar ju bara 20 min in till Stockholm City med pendeltåg. Kanske att man byter ut stoppen i Södertälje Syd mot Flemingsberg. Väldigt få resenärer i Södertälje Syd. Kan ha att göra med att pendeltågen mellan Södertälje Centrum och Uppsala / Märsta inte ens stannar där.
Enceladus
Inlägg: 11391
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: onsdag 12 februari 2025 19:09
Enceladus skrev: onsdag 12 februari 2025 18:20 Huddinges politiker vill att snabbtågen stannar i Flempan. En möjlighet är att "rea vidare med Mälartåg", t.ex. införa SL-taxa för att kunna åka till Södertälje Syd. SJ InterCity, d.v.s. Ostpendeln, stannar däremot i Flempan, men inte ens vanliga Movingo gäller där, vilket gör tågen ganska otillgängliga för flertalet resenärer.
Otillgängliga?, Flertalet resenärer ? Det är väl,bara att lösa biljett och få ombord om man har någon anöedning att resa.
Nja, en sådan biljett gör resan väsentligt dyrare, och det är inte heller så kul att behöva åka åt fel håll med pendeltåg. Är SL-taxa på Mälartåg för kontinentalt?
atmandalunquel skrev: måndag 17 februari 2025 22:26
Odd skrev: onsdag 12 februari 2025 20:26 När slutade snabbtågen att stanna vid Flempan förra gången? Vad har ändrats för att det skall löna sig för SJ och VR att stanna till där?
VR Snabbtåg stannar redan där.
Jag tror inte det behövs att alla andra företags snabbtåg stannar där, det tar ju bara 20 min in till Stockholm City med pendeltåg. Kanske att man byter ut stoppen i Södertälje Syd mot Flemingsberg. Väldigt få resenärer i Södertälje Syd. Kan ha att göra med att pendeltågen mellan Södertälje Centrum och Uppsala / Märsta inte ens stannar där.
Jo, men VR går endast till Göteborg. Det är många som vill åka till Malmö, Köpenhamn eller Oslo, och då gäller SJ och Snälltåget. De stannar ju inte i Flempan.
atmandalunquel
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 19 januari 2025 22:40

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av atmandalunquel »

Jag menar att i inlägget jag svarade på stod det att det saknas anledning för VR att börja stanna där. Men VR har inga linjer som inte stannar där, för de kör väl bara GBG-linjen?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Älvsjö vore minst lika eller mer motiverat flr fjärr / regionaltåg att stanna i.än Flemingsberg.
Lennart Petersen
Inlägg: 3201
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: måndag 03 mars 2025 19:17 Älvsjö vore minst lika eller mer motiverat flr fjärr / regionaltåg att stanna i.än Flemingsberg.
Ja Älvsjö skulle duga perfekt särskilt när man får T-bana från >Fridenemsplan och kanske man även förlänger Hagsätra-Älvsjö. Ett,slags Stockholm Syd men Älvsjö blir nog bäst som namn. Men det torde kräva fler spår och den chansen sumpade man när man byggde bostäder på nära håll .
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: tisdag 04 mars 2025 4:27
Hechtwagen skrev: måndag 03 mars 2025 19:17 Älvsjö vore minst lika eller mer motiverat flr fjärr / regionaltåg att stanna i.än Flemingsberg.
Ja Älvsjö skulle duga perfekt särskilt när man får T-bana från >Fridenemsplan och kanske man även förlänger Hagsätra-Älvsjö. Ett,slags Stockholm Syd men Älvsjö blir nog bäst som namn. Men det torde kräva fler spår och den chansen sumpade man när man byggde bostäder på nära håll .
Eller en tunnel som "någon annan" betalar?
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: tisdag 04 mars 2025 4:27
Hechtwagen skrev: måndag 03 mars 2025 19:17 Älvsjö vore minst lika eller mer motiverat flr fjärr / regionaltåg att stanna i.än Flemingsberg.
Ja Älvsjö skulle duga perfekt särskilt när man får T-bana från >Fridenemsplan och kanske man även förlänger Hagsätra-Älvsjö. Ett,slags Stockholm Syd men Älvsjö blir nog bäst som namn. Men det torde kräva fler spår och den chansen sumpade man när man byggde bostäder på nära håll .
Det finns reservat för att bygga ut Älvsjö till en regionaltågsstation, genom att expandera på östra sidan. Totalt skulle det bli 8 spår på stationen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3201
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: tisdag 04 mars 2025 10:58
Lennart Petersen skrev: tisdag 04 mars 2025 4:27
Hechtwagen skrev: måndag 03 mars 2025 19:17 Älvsjö vore minst lika eller mer motiverat flr fjärr / regionaltåg att stanna i.än Flemingsberg.
Ja Älvsjö skulle duga perfekt särskilt när man får T-bana från >Fridenemsplan och kanske man även förlänger Hagsätra-Älvsjö. Ett,slags Stockholm Syd men Älvsjö blir nog bäst som namn. Men det torde kräva fler spår och den chansen sumpade man när man byggde bostäder på nära håll .
Eller en tunnel som "någon annan" betalar?
Kostnad torde ligga på.staten och Trv om det är en del av det allmänna järnvägsnätet
Lennart Petersen
Inlägg: 3201
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev: tisdag 04 mars 2025 11:29
Lennart Petersen skrev: tisdag 04 mars 2025 4:27
Hechtwagen skrev: måndag 03 mars 2025 19:17 Älvsjö vore minst lika eller mer motiverat flr fjärr / regionaltåg att stanna i.än Flemingsberg.
Ja Älvsjö skulle duga perfekt särskilt när man får T-bana från >Fridenemsplan och kanske man även förlänger Hagsätra-Älvsjö. Ett,slags Stockholm Syd men Älvsjö blir nog bäst som namn. Men det torde kräva fler spår och den chansen sumpade man när man byggde bostäder på nära håll .
Det finns reservat för att bygga ut Älvsjö till en regionaltågsstation, genom att expandera på östra sidan. Totalt skulle det bli 8 spår på stationen.
Intressant men låter lite komplicerat , då,får man väl flytta på Nynäsbanans spår,
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: tisdag 04 mars 2025 18:14
twr skrev: tisdag 04 mars 2025 11:29
Lennart Petersen skrev: tisdag 04 mars 2025 4:27

Ja Älvsjö skulle duga perfekt särskilt när man får T-bana från >Fridenemsplan och kanske man även förlänger Hagsätra-Älvsjö. Ett,slags Stockholm Syd men Älvsjö blir nog bäst som namn. Men det torde kräva fler spår och den chansen sumpade man när man byggde bostäder på nära håll .
Det finns reservat för att bygga ut Älvsjö till en regionaltågsstation, genom att expandera på östra sidan. Totalt skulle det bli 8 spår på stationen.
Intressant men låter lite komplicerat , då,får man väl flytta på Nynäsbanans spår,
Javisst, Nynäsbanan ska ju ligga längst österut och behöver flyttas. Det är en stor ombyggnad av stationen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6863
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Inlägg av Odd »

Om man skall gå tillbaka till ursprungsfrågan för ca 8 år sedan, så skulle ju en variant vara att en eller två pendeltågslinjer börjar gå i ytläge, kanske direkttåg Älvsjö-Centralen och sedan Karlberg-Sumpan/Solna typ. Södra Station kan bli tufft att få med och samma sak med Årstaberg, för när den pendeltågstunneln är full så behöver man ju använda andra spår som ju delas med annan trafik.

Ett alternativ skulle ju ha varit att man hade slopat dumheterna med de båda gula linjerna och byggt en pendeltågslinje mellan Älvsjö och Solna/Sumpan, via Liljeholmen/Fridhemsplan. Pengarna till det finns ju uppenbarligen och dessutom skulle man ha sluppit problemet med kapacitetsminskningen på befintliga tunnelbana 1 när f d gulalinjen börjar trafikeras. Och skall man vara realistisk så finns ju fortfarande den möjligheten med den nya gulalinjen, och när det är klart så kan man stänga den snart byggda fd gulalinjen och så att säga lösa alla problemen.

Men det är ju billigt att vara efterklok om man är en politiker med en fet avgångsersättning och slipper stå till svars för saker som beslutades för många år sedan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar