Den föreslagna tunneln mellan Odenplan och Arenastaden med en station i Hagastaden. Ungefär som den beslutade tunnelbanan, men för pendeltåg.Breitspurbahn skrev:Vilken kommande pendeltågstunnel avses? Tunnelbanan från Odenplan till Solna går ju norrut mot Karolinska, pendeltågstunneln går ju väst-nordväst mot Tomteboda.Enceladus skrev:Signaturen "Odd" gör naturligtvis allt för att förneka tunnelbanans unika status. Men det handlar inte bara om nattrafik. Tunnelbanan har en egen definition av mellantrafik som innebär längre 10-minuterstrafik på helger. Tunnelbanan har också 15-minuterstrafik som minimum utanför nätter.
Låt oss vända på steken. Varför finns det intressenter som vill finansiera en tunnelbana mellan Odenplan och Solna med i princip identisk sträckning som en kommande pendeltågstunnel? Nu är pendeltågstunneln visserligen inte beslutad, men lösningen verkar vara det effektivaste sättet att möjliggöra regionaltågsuppehåll i Solna. Samtidigt anser intressenterna att tunnelbanan fortfarande behövs.
10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Jag behöver inte göra något eftersom det inte existerar någon unik status för tunnelbanan. Den "unika statusen" som "Enceladus" hänvisar till baseras på en rekursiv hänvisning, argumentet finns alltså bara för att det endast kan hänvisas till sig själv.Enceladus skrev:...
Signaturen "Odd" gör naturligtvis allt för att förneka tunnelbanans unika status. ...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Varför vill då Solna ha tunnelbana till varje pris?Odd skrev:Jag behöver inte göra något eftersom det inte existerar någon unik status för tunnelbanan. Den "unika statusen" som "Enceladus" hänvisar till baseras på en rekursiv hänvisning, argumentet finns alltså bara för att det endast kan hänvisas till sig själv.Enceladus skrev:...
Signaturen "Odd" gör naturligtvis allt för att förneka tunnelbanans unika status. ...

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Varför olika trafikslag är olika populära är en intressant fråga, men tyvärr har ju den diskussionen förstörts sedan länge av Enceladus retoriska överdrifter och oseriösa antydningar och misstolkningar av andra skribenters inlägg.Enceladus skrev:Varför vill då Solna ha tunnelbana till varje pris?Odd skrev:Jag behöver inte göra något eftersom det inte existerar någon unik status för tunnelbanan. Den "unika statusen" som "Enceladus" hänvisar till baseras på en rekursiv hänvisning, argumentet finns alltså bara för att det endast kan hänvisas till sig själv.Enceladus skrev:...
Signaturen "Odd" gör naturligtvis allt för att förneka tunnelbanans unika status. ...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Tunnelbanans unika status beror ju på att SL slutade att anpassa utbudet till efterfrågan strax innan resandet exploderade på pendeltågen och lokalbanorna. Wennerholm prioriterade absolut inte tunnelbanan, men under hans tid hade tunnelbanan i särklass flest resenärer och naturligtvis måste trafikutbudet anpassas därefter. Det är inte förrän Tamsons började prioritera befintlig trafik framför ny som diskrepansen mellan trafikslagen inte kunde motiveras utifrån ett trafikalt perspektiv. Tunnelbanan har inte längre flest resenärer per linje, men diskrepansen består.twr skrev:Varför olika trafikslag är olika populära är en intressant fråga, men tyvärr har ju den diskussionen förstörts sedan länge av Enceladus retoriska överdrifter och oseriösa antydningar och misstolkningar av andra skribenters inlägg.Enceladus skrev:Varför vill då Solna ha tunnelbana till varje pris?
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Se där, ett inlägg som faktiskt ser riktigt vettigt ut. Kanske är det som någon har antytt att Enceladus i själva verket är flera olika personer.Enceladus skrev:Tunnelbanans unika status beror ju på att SL slutade att anpassa utbudet till efterfrågan strax innan resandet exploderade på pendeltågen och lokalbanorna. Wennerholm prioriterade absolut inte tunnelbanan, men under hans tid hade tunnelbanan i särklass flest resenärer och naturligtvis måste trafikutbudet anpassas därefter. Det är inte förrän Tamsons började prioritera befintlig trafik framför ny som diskrepansen mellan trafikslagen inte kunde motiveras utifrån ett trafikalt perspektiv. Tunnelbanan har inte längre flest resenärer per linje, men diskrepansen består.twr skrev:Varför olika trafikslag är olika populära är en intressant fråga, men tyvärr har ju den diskussionen förstörts sedan länge av Enceladus retoriska överdrifter och oseriösa antydningar och misstolkningar av andra skribenters inlägg.Enceladus skrev:Varför vill då Solna ha tunnelbana till varje pris?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Hur går det konkret med byggandet av de 10.000 bostäderna i Flempan som är upphovet till denna tråd?
Hur många är klara och blir det totalt 10.000 stycken? Håller tidsramen 2030?
Hur många är klara och blir det totalt 10.000 stycken? Håller tidsramen 2030?
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Man håller på. Pågende byggande och planering kan förljas här:Hechtwagen skrev:Hur går det konkret med byggandet av de 10.000 bostäderna i Flempan som är upphovet till denna tråd?
Hur många är klara och blir det totalt 10.000 stycken? Håller tidsramen 2030?
https://www.huddinge.se/stadsplanering- ... taljplaner
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Vad har "sjukhuslinjen" med Flemingsberg att göra? Jo, den föreslagna tunnelbanelinjen passerar alla fem akutsjukhus i Stockholms tätort, inklusive Huddinge sjukhus!
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Alfa Laval flyttar till Flemingsberg
Kan Flemingsberg upprepa Arenastadens succé utan tunnelbana? Nu börjar företagen flytta in, men evenemangsbiten lyser ännu med sin frånvaro. Det blir sannerligen en utmaning att nå visionen om att "det ska vara liv 24 timmar om dygnet" med de förutsättningar som finns i Flemingsberg...Mitt i skrev:Alfa Laval kommer att hyra kontor och högteknologiskt innovationscenter och blir Fabeges första stora hyresgäst i det nya "Stockholm south business district" i Flemingsberg.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Hör handlar det alltså om ett företag som redan finns i sydvästra Stockholm, och flyttar ett snäpp inåt. Jag tvivlar på att särskilt många andra kontor kommer att etablera sig i flemingsberg, åtminstone inte jämförbart med Solna och Sundbyberg. Men det återstår att se.Enceladus skrev:Alfa Laval flyttar till Flemingsberg
Kan Flemingsberg upprepa Arenastadens succé utan tunnelbana? Nu börjar företagen flytta in, men evenemangsbiten lyser ännu med sin frånvaro. Det blir sannerligen en utmaning att nå visionen om att "det ska vara liv 24 timmar om dygnet" med de förutsättningar som finns i Flemingsberg...Mitt i skrev:Alfa Laval kommer att hyra kontor och högteknologiskt innovationscenter och blir Fabeges första stora hyresgäst i det nya "Stockholm south business district" i Flemingsberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Ja, det återstår att se. Från och med december i år introduceras för första gången regelbunden regionaltågstrafik mellan Flemingsberg och Arlanda med en avgång i timmen. Detta kommer definitivt att stärka Flemingsberg som företagsområde. Allt fler trafikstudier pekar dessutom på att regionaltågstrafiken borde bli helt genomgående, vilket skulle ge 20-minuterstrafik på sträckan (jämför Öresundstågen mellan Lund och Köpenhamn).twr skrev:Hör handlar det alltså om ett företag som redan finns i sydvästra Stockholm, och flyttar ett snäpp inåt. Jag tvivlar på att särskilt många andra kontor kommer att etablera sig i flemingsberg, åtminstone inte jämförbart med Solna och Sundbyberg. Men det återstår att se.Enceladus skrev:Alfa Laval flyttar till Flemingsberg
Kan Flemingsberg upprepa Arenastadens succé utan tunnelbana? Nu börjar företagen flytta in, men evenemangsbiten lyser ännu med sin frånvaro. Det blir sannerligen en utmaning att nå visionen om att "det ska vara liv 24 timmar om dygnet" med de förutsättningar som finns i Flemingsberg...Mitt i skrev:Alfa Laval kommer att hyra kontor och högteknologiskt innovationscenter och blir Fabeges första stora hyresgäst i det nya "Stockholm south business district" i Flemingsberg.
Det finns onekligen potential, men den behöver förstås realiseras. Bland annat måste den stockholmska övertron på marknaden överges.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Politiker vill att snabbtågen stannar i Flemingsberg
Huddinges politiker vill att snabbtågen stannar i Flempan. En möjlighet är att "rea vidare med Mälartåg", t.ex. införa SL-taxa för att kunna åka till Södertälje Syd. SJ InterCity, d.v.s. Ostpendeln, stannar däremot i Flempan, men inte ens vanliga Movingo gäller där, vilket gör tågen ganska otillgängliga för flertalet resenärer.Mitt i skrev:SJ:s regionala tåg stannar vid Flemingsbergs station, men inte snabbtågen mot Göteborg och Malmö.
[...]
– Det skulle underlätta väldigt mycket för många Huddingebor, men också för forskare, studenter och näringsliv. Om Södertörn varit en stad hade det varit den tredje största staden i landet med över en halv miljon invånare, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.
[...]
– Det är inte bara Huddingebor som skulle ha Flemingsberg som närmaste station och få en smidigare resa. Från Flemingsberg finns det möjlighet att rea vidare med Mälartåg och pendeltåg, säger Sara Heelge Vikmång.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Otillgängliga?, Flertalet resenärer ? Det är väl,bara att lösa biljett och få ombord om man har någon anöedning att resa.Enceladus skrev: ↑onsdag 12 februari 2025 18:20 [
Huddinges politiker vill att snabbtågen stannar i Flempan. En möjlighet är att "rea vidare med Mälartåg", t.ex. införa SL-taxa för att kunna åka till Södertälje Syd. SJ InterCity, d.v.s. Ostpendeln, stannar däremot i Flempan, men inte ens vanliga Movingo gäller där, vilket gör tågen ganska otillgängliga för flertalet resenärer.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
När slutade snabbtågen att stanna vid Flempan förra gången? Vad har ändrats för att det skall löna sig för SJ och VR att stanna till där?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
De kanske börjar stanna där igen när de 10.000 nya bostäderna är klara om fem år? Om de nu är det.
Många av SJs snabbtåg stannar ju inte ens i Sötälje så då är kanske inte Flempan så hett heller?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Jo men Huddinge ligger väl bara i mitten av Huddinges världskarta?Enceladus skrev: ↑onsdag 12 februari 2025 18:20 Politiker vill att snabbtågen stannar i Flemingsberg
Huddinges politiker vill att snabbtågen stannar i Flempan. En möjlighet är att "rea vidare med Mälartåg", t.ex. införa SL-taxa för att kunna åka till Södertälje Syd. SJ InterCity, d.v.s. Ostpendeln, stannar däremot i Flempan, men inte ens vanliga Movingo gäller där, vilket gör tågen ganska otillgängliga för flertalet resenärer.Mitt i skrev:SJ:s regionala tåg stannar vid Flemingsbergs station, men inte snabbtågen mot Göteborg och Malmö.
[...]
– Det skulle underlätta väldigt mycket för många Huddingebor, men också för forskare, studenter och näringsliv. Om Södertörn varit en stad hade det varit den tredje största staden i landet med över en halv miljon invånare, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.
[...]
– Det är inte bara Huddingebor som skulle ha Flemingsberg som närmaste station och få en smidigare resa. Från Flemingsberg finns det möjlighet att rea vidare med Mälartåg och pendeltåg, säger Sara Heelge Vikmång.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Vi kan blåsa av detta, det finns inget som tyder på att dessa 10 000 bostäder blir av.Enceladus skrev: ↑fredag 09 mars 2018 13:25 Det har diskuterats en hel del om de planerade nya städerna i Stockholm och Uppsala, men det är inte bara där det byggs bostäder. Även befintliga stadsdelar växer. Det bästa exemplet är kanske Flemingsberg, där det planeras 10 000 fler bostäder till år 2030. Kommer Citybanans kapacitet att räcka? Är det kanske en bättre idé att låta regionaltågen ta hand om en större del av trafiken? Räcker nattbussar för ett så stort område som Flemingsberg planeras att bli?
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Vad menar du med förra gången? X2000-uppehållen i Flemingsberg försvann gradvis i början på 2000-talet och har väl inte kommit tillbaka sedan dess, kanske med enstaka undantag.
VR stannar i de flesta fallen i Flemingsberg.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Enstaka X2 stannade i Flb så sent som 2008. Trenden har ju varit noll X2000-uppehåll i Flemingsberg och kraftigt minskat antal X2000-uppehåll i Södertälje de senaste åren.
Just X2000 är nog inte så efterfrågat bland de skitiga, fula och elaka invånarna i Flemingsberg, de klarar sig gott med sin Pendula Vulgaris. Behovet av andra tågförbindelser i Flemingsberg än SL-pendeln är främst till för att tillgodose behov som folk som inte bor i Flemingsberg har.