Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
micke b skrev:
Skarpnäck S: tror inte det så länge ambitionen bara är att fylla ut industriområdet med radhus, uppgången (som precis som universitetet redan finns) kommer upp ganska långt från hållplatsen
Hittade den här gamla tråden.
Är det någon som vet mer om Skarpnäcks andra uppgång? Var ligger den? Hur förberedd är den? Vad skulle det kosta att öppna den?
Hittade den här kartan efter lite sökning. Tror det är den röda som man talar om. Det ser mer ut att vara en arbetstunnel som finns kvar för arbetstransporter ned till platform och ev ambulanser. https://i.imgur.com/JbmAqNq.jpg
Christian Spår skrev:Hittade den här kartan efter lite sökning. Tror det är den röda som man talar om. Det ser mer ut att vara en arbetstunnel som finns kvar för arbetstransporter ned till platform och ev ambulanser. https://i.imgur.com/JbmAqNq.jpg
Christian Spår skrev:Hittade den här kartan efter lite sökning. Tror det är den röda som man talar om. Det ser mer ut att vara en arbetstunnel som finns kvar för arbetstransporter ned till platform och ev ambulanser. https://i.imgur.com/JbmAqNq.jpg
Vad spännande, tack! Men det skulle ju kunna finnas både en arbetstunnel och en förberedd uppgång?
Jo, tittar man på stationsritningen så finns just en nödutgång som viker av till vänster precis vid den bortre (ej öppnade) utgången och är väl alltså arbetstunneln som använts. Eftersom den är utmärkt som nödutgång, har man nog inte gjort någon byggnad ovan jord på den andra utgången, däremot finns en trappa bakom väggen och ett rulltrappsschakt färdigt. Men har nog bara gjort någon betongklump ovanför.
Undrar var den här klumpen är till för https://goo.gl/maps/DRJUP7miqEu ? Känns som det skulle kunna vara där utgången mynnar ut. Men troligtvis har man väl tänkt att det ska vara en gångsträcka till själva utgången i sådana fall, ifall man nu skulle färdigställa uppgången. Den känns ju alltså snarare arbetsrelaterad än som tänkt som plats för en uppgång. Men klumpen måste ju vara kopplad till någon infrastruktur under jord. Man skulle knappast få tillåtelse att lägga en sådan opraktisk klump där annars kan man tycka. Uppgången - om det ska vara någon mening, borde ju snarast vara planerad att ligga i korsningen vid Horisontvägen/Pilotgatan eller dylikt.
FUT skrev:Resan med nya tunnelbanan startar ovan jord. På de här platserna kommer du att kunna gå ner i underjorden och kliva på tåget.
Tunnelbanan får 18 nya stationer och tre mil nya spår, vilket innebär hela 27 nya tunnelbaneuppgångar - dock med ett litet undantag. Tio stationer får två nya uppgångar (Barkarbystaden, Barkarby, Hammarby kanal, Gullmarsplan, Slakthusområdet, Sickla, Nacka, Hagastaden, Södra Hagalund, Arenastaden), sju stationer får bara en ny uppgång (Sofia, Järla, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östbergahöjden, Älvsjö) och en station får ingen ny uppgång (Fridhemsplan).