Nya tunnelbaneuppgångar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya tunnelbaneuppgångar
Finns det några ordentliga utredningar gjorda för nyttan mot kostnaden att bygga nya tunnelbaneuppgångar? Om en ny uppgång leder till en eller ett par minuters kortare restid för vissa resenärer så är det antagligen en investering som är klart billigare än vad det skulle kosta att minska den genomsnittliga restiden på något annat sätt!
Här kommer lite förslag på nya uppgångar, varav vissa är ganska uppenbara:
Universitetet norra: En uppgång norrut från Universitetets tunnelbanestation som följer den nödutgång som finns idag. Här skulle resenärer kunna spara ett par (?) minuter.
Gärdet norra: En ny snedgång, från där hissarna går upp mot Furusundsgatan idag, till någonstans längs Troppstigen. Då elimineras risken att alla hissar står still samt att de som kommer från Troppstigen får något kortare resväg.
Mörby centrum norra: En uppgång norrut mot arbetsplatsområdena norr om Mörby centrum. Här skulle det vara lämpligt med en gånganslutning till båda sidor om E18. Sparar säkerligen minst en minut.
Tekniska högskolan södra: En bättre koppling mellan tunnelbana och Roslagsbana. Men som jag förstått det är det ett bankvalv i vägen för en direkt gånganslutning?
Huvudsta södra: En ny uppgång söderut sparar mycket tid för boende i området kring den nya uppgången.
Zinkensdamm västra: Hornsgatan får ännu bättre tillgänglighet till tunnelbanan.
Här kommer lite förslag på nya uppgångar, varav vissa är ganska uppenbara:
Universitetet norra: En uppgång norrut från Universitetets tunnelbanestation som följer den nödutgång som finns idag. Här skulle resenärer kunna spara ett par (?) minuter.
Gärdet norra: En ny snedgång, från där hissarna går upp mot Furusundsgatan idag, till någonstans längs Troppstigen. Då elimineras risken att alla hissar står still samt att de som kommer från Troppstigen får något kortare resväg.
Mörby centrum norra: En uppgång norrut mot arbetsplatsområdena norr om Mörby centrum. Här skulle det vara lämpligt med en gånganslutning till båda sidor om E18. Sparar säkerligen minst en minut.
Tekniska högskolan södra: En bättre koppling mellan tunnelbana och Roslagsbana. Men som jag förstått det är det ett bankvalv i vägen för en direkt gånganslutning?
Huvudsta södra: En ny uppgång söderut sparar mycket tid för boende i området kring den nya uppgången.
Zinkensdamm västra: Hornsgatan får ännu bättre tillgänglighet till tunnelbanan.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Någon generell utredning har nog inte gjorts, men nog skulle det kunna vara lönsamt på sina håll. Universitetet var ju påtänkt, så där skall det väl antagligen gå att göra med rätt enkla medel. Zinkensdam har väl också diskuterats etc.
I praktiken är det väl så att det är sällan den här typen av ärenden kommer upp från tjänstemännen. Krävs nog ett politiskt initiativ. Sedan blir ju tyvärr kostnaderna så pass höga - mycket pågrund av att stationsskötsel och spärrvakt kostar rätt mycket - iaf på mindre stationer. Stockholms tunnelbanestationer är ju i regel rätt små, med bara några tusen påstigande. De större i närheten av innerstaden som saknar två uppgångar skulle ju dock kunna vara motiverade.
En orsak är ju också att kunna få en jämnare fördelning mellan vagnarna. Både den upplevda och praktiska trängeln blir ju större när alla skall på/av genom samma vagn.
Där känns ju framförallt att göra en direktuppgång till Roslagsbanan som högt på agendan. Skulle minska trängeln rätt påtagligt. Bankvalv eller inte - sådant går ju alltid att lösa.
Även vid Dandryd skulle man ju kunna fördela några till den andra ingången och placera några busslinjer så att de resande väljer den uppgången.
Brommaplan är också ett problem i detta fall - när man ändå nu har stora planer på att bygga om däromkring, så kanske man skulle flytta stationen, då skulle man också kunna lägga ner Åkeshov, ha upp- eller snarare nergången i mitten av plattformen (måste förstås vara mycket bredare då - men det behöver den nästan göras ändå av säkerhetsskäl. Och då kunna ha bussterminalen precis under plattformen. ¨
Ser man inte till driftkostnaderna, borde ju dock en uppgång på en relativt högt belastad station - över 10 000 påstigande per dag - kunna ge en visst värde. Inte minst om kapaciteten i systemet ökar. Det kan kanske i slutändan till och med vara en nödvändighet.
I praktiken är det väl så att det är sällan den här typen av ärenden kommer upp från tjänstemännen. Krävs nog ett politiskt initiativ. Sedan blir ju tyvärr kostnaderna så pass höga - mycket pågrund av att stationsskötsel och spärrvakt kostar rätt mycket - iaf på mindre stationer. Stockholms tunnelbanestationer är ju i regel rätt små, med bara några tusen påstigande. De större i närheten av innerstaden som saknar två uppgångar skulle ju dock kunna vara motiverade.
En orsak är ju också att kunna få en jämnare fördelning mellan vagnarna. Både den upplevda och praktiska trängeln blir ju större när alla skall på/av genom samma vagn.
Där känns ju framförallt att göra en direktuppgång till Roslagsbanan som högt på agendan. Skulle minska trängeln rätt påtagligt. Bankvalv eller inte - sådant går ju alltid att lösa.
Även vid Dandryd skulle man ju kunna fördela några till den andra ingången och placera några busslinjer så att de resande väljer den uppgången.
Brommaplan är också ett problem i detta fall - när man ändå nu har stora planer på att bygga om däromkring, så kanske man skulle flytta stationen, då skulle man också kunna lägga ner Åkeshov, ha upp- eller snarare nergången i mitten av plattformen (måste förstås vara mycket bredare då - men det behöver den nästan göras ändå av säkerhetsskäl. Och då kunna ha bussterminalen precis under plattformen. ¨
Ser man inte till driftkostnaderna, borde ju dock en uppgång på en relativt högt belastad station - över 10 000 påstigande per dag - kunna ge en visst värde. Inte minst om kapaciteten i systemet ökar. Det kan kanske i slutändan till och med vara en nödvändighet.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Farsta strand norra: sparar tid vid byte till/från pendeltåg
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Just den uppgången tror jag faktiskt att jag har sett någon utredning om där man kom fram till att samhällsnyttan var för låg! Jag kan dock inte komma ihåg var jag såg det...AdrianLangemar skrev:Farsta strand norra: sparar tid vid byte till/från pendeltåg
Edit: Här har vi den: http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... delstn.pdf
Här sägs det dock ingenting om hur man kommit fram till att "en extra ingång
till en station, som inte ligger i tunnel, skulle kräva att resenärernas
sammanlagda tidsvinst uppgår till c:a 13 500 minuter per vardag [för att vara samhällsekonomiskt lönsam]".
Vad kan siffran tänkas vara för en station i tunnel? Det dubbla, alltså 27 000 minuter per vardag?
Edit 2: Om man antar att siffran måste vara minst 30 000 minuter per vardag inser man fort att det inte är så många stationer det kan vara lönsamt för. Men om man tittar lite närmare på Universitetet och Tekniska högskolan ser man i alla fall att:
Universitetet har 11 600 påstigande och antagligen lika många avstigande varje dag, dvs totalt 23 200 resor. Frågan är hur många som skulle använda en eventuell nordlig uppgång? En fjärdedel? I så fall får vi ca 5 800 resor via den norra uppgången. Gångavståndet mellan södra och norra uppgången blir ca 250 meter, dvs 3 minuters gångtid om snittresenären går i 5 km/h. Totalt sparas alltså ca 17 400 minuter varje vardag. Dock är uppgången till viss del redan byggd, vilket måste beaktas. Dessutom belastat tågen jämnare.
Roslagsbanan har 11 700 påstigande och antagligen lika många avstigande varje dag vid Östra station, dvs totalt 23 400 resor. Av dessa kan kanske 20 000 antas byta till/från tunnelbanan? För att vi ska komma upp i 30 000 minuter krävs alltså en tidsbesparing på ca 1,5 minuter. Är det rimligt att det kan uppnås?
Senast redigerad av Traesk den onsdag 07 december 2011 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Nja, knappast särskilt mycket. Dagens uppgång, i mitten av stationen, har ju en planskild och i stort sett rak gångförbindelse med pendeltågsstationen. Den som sitter i V1 skulle förstås spara 50 m på att kunna gå rakt upp, men det är det inte värt!AdrianLangemar skrev:Farsta strand norra: sparar tid vid byte till/från pendeltåg
(För övrigt har det faktiskt varit en uppgång vid "Farsta strand norra", en provisorisk, när stationen överdäckades!)
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Kanske OT, men jag skulle vilja se gångtunnlar mellan Medborgarplatsen-Södra stn-Mariatorget. Iofs är det säkert ohyggligt dyrt och kanske omöjligt pga Citybanan.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Finns det inte nån gammal avstängd järnvägstunnel mellan Södra station och Slussen? Man skulle kunna använda den samt bygga en avstickare mot Medborgarplatsen, så får man med både röda och gröna tunnelbanorna.heasm skrev:Kanske OT, men jag skulle vilja se gångtunnlar mellan Medborgarplatsen-Södra stn-Mariatorget. Iofs är det säkert ohyggligt dyrt och kanske omöjligt pga Citybanan.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Det här har varit uppe tidigare t ex här. SL:s ursprungliga utredning från 2006 kan jag tyvärr inte hitta.Traesk skrev:Finns det inte nån gammal avstängd järnvägstunnel mellan Södra station och Slussen? Man skulle kunna använda den samt bygga en avstickare mot Medborgarplatsen, så får man med både röda och gröna tunnelbanorna.heasm skrev:Kanske OT, men jag skulle vilja se gångtunnlar mellan Medborgarplatsen-Södra stn-Mariatorget. Iofs är det säkert ohyggligt dyrt och kanske omöjligt pga Citybanan.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Och här länkas det till en fillmsnutt om tunneln, inspelad i tunneln, vid Slussen.heasm skrev:Det här har varit uppe tidigare t ex här. SL:s ursprungliga utredning från 2006 kan jag tyvärr inte hitta.Traesk skrev:Finns det inte nån gammal avstängd järnvägstunnel mellan Södra station och Slussen? Man skulle kunna använda den samt bygga en avstickare mot Medborgarplatsen, så får man med både röda och gröna tunnelbanorna.heasm skrev:Kanske OT, men jag skulle vilja se gångtunnlar mellan Medborgarplatsen-Södra stn-Mariatorget. Iofs är det säkert ohyggligt dyrt och kanske omöjligt pga Citybanan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
En uppgång eller snarare nedgång i norra änden av station Gullmarsplan skulle underlätta, framför allt för Tvärbanans resenärer. Problemet med stationen nu är att trapporna till biljetthallen, framför allt från spårvägsplattformen, är alltför smala, och att det finns hindrande väntsalsbyggnader på tunnelbaneplattformarna, därför samlas resenärer som skall in mot centrala staden i södra änden av plattformarna.
/Gunnar Ekeving
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Jag håller med om att på Gullmarsplan skulle det vara bra med fler upp/nedgångar då det blir riktigt trångt i södra änden när alla måste använda den enda smala trappan per plattform.
Annars om vi går in på rena önskemål så anser jag att denna skulle vara rätt praktisk:
Skarpnäck: Uppgång vid korsningen Horisontvägen/Pilotgatan. Det skulle ge bättre bytesmöjlighet till bussarna som går på Horisontvägen.
Annars om vi går in på rena önskemål så anser jag att denna skulle vara rätt praktisk:
Skarpnäck: Uppgång vid korsningen Horisontvägen/Pilotgatan. Det skulle ge bättre bytesmöjlighet till bussarna som går på Horisontvägen.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Kan bara konstatera att den VIKTIGASTE är i Hagsätra i andra änden mot nuvarande. Skulle säkert bespara mig 8 min per dag..... När det var avstäng användes den ändan som transportväg till spårområdet och alla gick och hoppades på att det skulle bli nått...men .....nu är det vart gräs där igen ....
Stefan

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Det där låter som gamla siffror. Roslagsbanan har idag ca 44 000 resor per dag, och jag skulle uppskatta att ca 80% av dem berör Stockholms östra.Traesk skrev: Roslagsbanan har 11 700 påstigande och antagligen lika många avstigande varje dag vid Östra station, dvs totalt 23 400 resor. Av dessa kan kanske 20 000 antas byta till/från tunnelbanan? För att vi ska komma upp i 30 000 minuter krävs alltså en tidsbesparing på ca 1,5 minuter. Är det rimligt att det kan uppnås?
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Taget ur "Fakta om SL och länet 2010": http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/SLfakta_2010_webb.pdfKarsten skrev:Det där låter som gamla siffror. Roslagsbanan har idag ca 44 000 resor per dag, och jag skulle uppskatta att ca 80% av dem berör Stockholms östra.Traesk skrev: Roslagsbanan har 11 700 påstigande och antagligen lika många avstigande varje dag vid Östra station, dvs totalt 23 400 resor. Av dessa kan kanske 20 000 antas byta till/från tunnelbanan? För att vi ska komma upp i 30 000 minuter krävs alltså en tidsbesparing på ca 1,5 minuter. Är det rimligt att det kan uppnås?
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Startar igång tråden igen, kul ämne. Det som SL funderar mest på, enligt mina högst egna konspirationsteorier, är åtgärder som förbättrar kapaciteten eller lockar folk att ställa bilen, inte göra resan kortare för trafikanter som ändå skulle ta tunnelbanan. Därför kommer vi under överskådlig tid inte se en Universitetet norra – museumbesökare eller Lappis-boende åker helt andra tider till UNT än under maxtimmen. Och studenter (tillika stora barngrupper till NRM) har ju ingen bil att ställa.
Men när det gäller andra stationer så tror jag till och med SL kan hitta argument för att öppna upp nya uppgångar. Jag roade mig med att göra en överslagsberäkning över i vilken ända uppgångarna finns på olika linjer och vägt efter hur många resande respektive station har. Jag gör det kanske inte så realistiska antagandet att stationer med två uppgångar sprider ur resenärerna jämt, likaså de med mittenuppgång, och att resenärer på stationer med endast en uppgång i ena ändan håller sig till första resp sista vagnen.
* 10 & 11: hyfsat jämnt, en liten övervikt för S på Hjulsta-linjen.
* 13 (s om Liljeholmen): tre ggr fler resenärer i N vs S
* 14 (s om Liljeholmen): kraftig övervikt S (Fruängen och Telefonplan, övriga mitt på eller två uppgångar)
* 17 mot Skarpnäck (fr o m Gullmars): tre ggr fler S, dock fler N om Gullmarsplan undantas
* 18 mot Farsta Strand (fr o m Gullmars): extrem övervikt S, 30 ggr fler! (10 ggr fler om Gullmarsplan undantas)
* 19 mot Hagsätra (fr o m Gullmars): sex ggr fler S, dock drygt dubbelt om Gullmars undantas
* Gröna linjen mot Hässelby (fr o m Thorildsplan): över tre ggr fler N
Det känns helt klart som att SL kan göra något för att förbättra kapaciteten, framför allt på överbelastade Norsborg och gröna linjen söderut. Det finns också flera stationer som kan generera mer trafik med bättre bytesanslutningar. Min to-do-list (med risk för upprepning):
RÖDA LINJEN
* Telefonplan N (stora nybyggnadsområden)
* Bredäng S
* Fittja S
* UNT N (exploatera geggamojefältet mellan Lappis och Frescatihallen, plus utmed överdrivet breda Bergiusvägen)
* Flytt av bussterminalen i Danderyd till norra uppgången.
GRÖNA LINJEN
* Bandhagen N (anslutning till Örbyleden som i Hökarängen, så slipper 173 tuffa in på smågator)
* Rågsved N
* Hagsätra S (försämrar iofs kapaciteten ännu mer, men kortar gångavstånd avsevärt och gör 143 delvis överflödig),
* Skarpnäck S (anslutning 172 & 173 på Horisontvägen)
* Kristineberg S
* Hässelby gård S (närmare till nybyggnadsområden utmed Lövstavägen?)
* Gullmarsplan N (kanske mest för byte till Tvärbanan, men vad som helst som minskar trycket på S).
BLÅ LINJEN
* Rinkeby N (exploatering på gång utmed Rinkebystråket)
* Duvbo N (kanske, för anslutning till Ursviksvägen, dock tveksamt med så många resenärer)
Men när det gäller andra stationer så tror jag till och med SL kan hitta argument för att öppna upp nya uppgångar. Jag roade mig med att göra en överslagsberäkning över i vilken ända uppgångarna finns på olika linjer och vägt efter hur många resande respektive station har. Jag gör det kanske inte så realistiska antagandet att stationer med två uppgångar sprider ur resenärerna jämt, likaså de med mittenuppgång, och att resenärer på stationer med endast en uppgång i ena ändan håller sig till första resp sista vagnen.
* 10 & 11: hyfsat jämnt, en liten övervikt för S på Hjulsta-linjen.
* 13 (s om Liljeholmen): tre ggr fler resenärer i N vs S
* 14 (s om Liljeholmen): kraftig övervikt S (Fruängen och Telefonplan, övriga mitt på eller två uppgångar)
* 17 mot Skarpnäck (fr o m Gullmars): tre ggr fler S, dock fler N om Gullmarsplan undantas
* 18 mot Farsta Strand (fr o m Gullmars): extrem övervikt S, 30 ggr fler! (10 ggr fler om Gullmarsplan undantas)
* 19 mot Hagsätra (fr o m Gullmars): sex ggr fler S, dock drygt dubbelt om Gullmars undantas
* Gröna linjen mot Hässelby (fr o m Thorildsplan): över tre ggr fler N
Det känns helt klart som att SL kan göra något för att förbättra kapaciteten, framför allt på överbelastade Norsborg och gröna linjen söderut. Det finns också flera stationer som kan generera mer trafik med bättre bytesanslutningar. Min to-do-list (med risk för upprepning):
RÖDA LINJEN
* Telefonplan N (stora nybyggnadsområden)
* Bredäng S
* Fittja S
* UNT N (exploatera geggamojefältet mellan Lappis och Frescatihallen, plus utmed överdrivet breda Bergiusvägen)
* Flytt av bussterminalen i Danderyd till norra uppgången.
GRÖNA LINJEN
* Bandhagen N (anslutning till Örbyleden som i Hökarängen, så slipper 173 tuffa in på smågator)
* Rågsved N
* Hagsätra S (försämrar iofs kapaciteten ännu mer, men kortar gångavstånd avsevärt och gör 143 delvis överflödig),
* Skarpnäck S (anslutning 172 & 173 på Horisontvägen)
* Kristineberg S
* Hässelby gård S (närmare till nybyggnadsområden utmed Lövstavägen?)
* Gullmarsplan N (kanske mest för byte till Tvärbanan, men vad som helst som minskar trycket på S).
BLÅ LINJEN
* Rinkeby N (exploatering på gång utmed Rinkebystråket)
* Duvbo N (kanske, för anslutning till Ursviksvägen, dock tveksamt med så många resenärer)
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Kastar mig över ett par stycken:
Rågsved har ju redan en mittnedgång så en till i norr skulle inte tillföra mycket. Men om du faktiskt menar en uppgång direkt från plattformen till berget, med fungerande rulltrappa eller hiss tror jag du skulle bli uppskattad i området
Skarpnäck S: tror inte det så länge ambitionen bara är att fylla ut industriområdet med radhus, uppgången (som precis som universitetet redan finns) kommer upp ganska långt från hållplatsen
Och nu är jag uppe i ett inlägg för varje år från jesus fyllde fyra tills yours truly behagade nedstiga >>>
Rågsved har ju redan en mittnedgång så en till i norr skulle inte tillföra mycket. Men om du faktiskt menar en uppgång direkt från plattformen till berget, med fungerande rulltrappa eller hiss tror jag du skulle bli uppskattad i området

Skarpnäck S: tror inte det så länge ambitionen bara är att fylla ut industriområdet med radhus, uppgången (som precis som universitetet redan finns) kommer upp ganska långt från hållplatsen
Och nu är jag uppe i ett inlägg för varje år från jesus fyllde fyra tills yours truly behagade nedstiga >>>
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Om du är på väg till Naturhistoriska så tjänar du ungefär 200 meter.Traesk skrev:Universitetet norra: En uppgång norrut från Universitetets tunnelbanestation som följer den nödutgång som finns idag. Här skulle resenärer kunna spara ett par (?) minuter.
Till detta kan tilläggas att de ska till Lappis gärna tar 40:an, dagtid går den en gång i kvarten som glesast. De som ska från Lappis tar bussen i ännu högre grad.Gustav skrev:Startar igång tråden igen, kul ämne. Det som SL funderar mest på, enligt mina högst egna konspirationsteorier, är åtgärder som förbättrar kapaciteten eller lockar folk att ställa bilen, inte göra resan kortare för trafikanter som ändå skulle ta tunnelbanan. Därför kommer vi under överskådlig tid inte se en Universitetet norra – museumbesökare eller Lappis-boende åker helt andra tider till UNT än under maxtimmen. Och studenter (tillika stora barngrupper till NRM) har ju ingen bil att ställa.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Hela området är på väg mot en rejäl omdaning: http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... _6265.aspxTraesk skrev:Mörby centrum norra: En uppgång norrut mot arbetsplatsområdena norr om Mörby centrum. Här skulle det vara lämpligt med en gånganslutning till båda sidor om E18. Sparar säkerligen minst en minut.
Vad gäller den nuvarande stationsutformningen så vill jag minnas att rulltrappan till spärrhallen leder från plattformens norra del, så att en ha rulltrappa som leder norrut skulle nog inte ge så stor vinst.
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Geggamojan söder om Bergiusvägen är i praktiken reserverad för framtida utbyggnader av universitetet. Strax norr om Bergiusvägen, parallellt med den, går en kraftledning som borde grävas ner innan det byggs något i närheten.Gustav skrev:* UNT N (exploatera geggamojefältet mellan Lappis och Frescatihallen, plus utmed överdrivet breda Bergiusvägen)
Det vore kul att veta vad tanken med Bergiusvägen egentligen var, någon som vet?
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Nya tunnelbaneuppgångar
Det var länge sedan jag var där, men då körde jag - så minnet säger att uppgången börjar ca en tredjedel in från söderändan av plattformen (rätt likt positioneringen av Östermalmstorg Norra). Så det borde vara okej att anlägga en norra uppgång. Problemet är att då måste den sprängas ut helt och hållet. Om min höftning stämmer borde en sådan entré komma upp i höjd med det planerade 32 våningar höga huset. Det vore en lämplig position förutsatt att man anlägger en tunnel under motorvägen för att nå de idag isolerade kontorshusen öster om motorvägen.NerdBoy skrev:Hela området är på väg mot en rejäl omdaning: http://www.danderyd.se/DanderydTemplate ... _6265.aspxTraesk skrev:Mörby centrum norra: En uppgång norrut mot arbetsplatsområdena norr om Mörby centrum. Här skulle det vara lämpligt med en gånganslutning till båda sidor om E18. Sparar säkerligen minst en minut.
Vad gäller den nuvarande stationsutformningen så vill jag minnas att rulltrappan till spärrhallen leder från plattformens norra del, så att en ha rulltrappa som leder norrut skulle nog inte ge så stor vinst.
Den nödutgång som finns i norra änden börjar en bit in i södergående tunnel (men norr om stationen - dvs in mot uppställningsspår 4?). Ca 50 meter in finns en före detta arbetstunnel åt sidan mot ytan som nu fungerar som nödutgång.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.