Roslagsbanans kapacitetsbrister

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: tisdag 20 juni 2023 17:58
Enceladus skrev: tisdag 20 juni 2023 12:34 Ny säkrare korsning längs Roslagsbanan har öppnat vid Frescati
Region Stockholm skrev:Det blir den 20:e planskilda korsningen som byggs för att öka säkerheten när plankorsningar tas bort längs Roslagsbanan. När bomanläggningen vid den tidigare korsningen vid Frescati inte längre används ökar även framkomligheten och tillgängligheten till Nationalstadsparken. Biltrafiken passerar nu under järnvägen och gång- och cykeltrafikanter är separerade från biltrafiken via en upphöjd sektion.

Korsningen vid Frescati har varit en av de mest olycksdrabbade platserna på Roslagsbanan. Här passerar all trafik på Roslagsbanan, cirka 400 tåg per dygn i båda riktningarna. Som mest passerar i dag 30 tåg i timmen, med en möjlig ökad trafikering i framtiden skulle det kunna bli 40 tåg i timmen.
Tydligen blev även denna planskilda korsning försenad...
”skulle det kunna bli 48 tåg i timmen” står det i länken. Vilket stämmer med planerna för RBc.
Klarar SL av att bygga en säckstation i city som kan vända 24 tåg i timmen? Det vill jag se innan jag tror på det!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Odd »

40 tåg i timmen verkar mycket på en säckstation med korsande trafik. Som jämförelse så kör RBS i Bern, som har tre linjer, upp till 20 tåg i timmen om jag minns rätt, med korsande trafik i Bern.

Vad finns det för teoretisk kapacitet för en sådan lösning? Hur många avgångar är det från Östra idag? 20 i timmen? Hur många tåg är det på tunnelbana 3 från Kungsträdgården när det går som tätast?

Är lösningen kanske att man har "två" ändstationer med två spår vardera vid T-centralen där man delar sig redan direkt efter föregående station och således klarar av 20 tåg i timmen på vardera?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av daniel_s »

Först kanske vi ska vara överens om huruvida ”40 tåg i timmen” avser en plankorsning eller en säckstation (dvs om det avser två körriktningar eller bara en), samt för all del om antalet är rätt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev: lördag 30 november 2024 22:19 Först kanske vi ska vara överens om huruvida ”40 tåg i timmen” avser en plankorsning eller en säckstation (dvs om det avser två körriktningar eller bara en), samt för all del om antalet är rätt.
Så klart. Lite äpplen och päron.

Vad är maximal teoretisk kapacitet på en säckstation? Antal passager på plankorsningar är väl egentligen bara besvärligt för annan trafik som skall passera plankorsningen...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

Station T-Centralen byggs för 24 vändande tåg per timme. Det är ett tåg var tionde minut per spår. Det är därför stationen byggs med fyra spår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev: söndag 01 december 2024 1:12 Station T-Centralen byggs för 24 vändande tåg per timme. Det är ett tåg var tionde minut per spår. Det är därför stationen byggs med fyra spår.
Spår och plattformar bör räcka till om tågen inte stannar alltför länge.
Men mer kritiskt blir korsande tågväg antingen på,in eller utfart
För Kungsträdgården har,man väl som mest,vänt 20 tåg i timmen.
Kanske kan vändningarna underlättas om man bygger ett långt utdragsspår
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev: söndag 01 december 2024 2:05
twr skrev: söndag 01 december 2024 1:12 Station T-Centralen byggs för 24 vändande tåg per timme. Det är ett tåg var tionde minut per spår. Det är därför stationen byggs med fyra spår.
Spår och plattformar bör räcka till om tågen inte stannar alltför länge.
Men mer kritiskt blir korsande tågväg antingen på,in eller utfart
För Kungsträdgården har,man väl som mest,vänt 20 tåg i timmen.
Kanske kan vändningarna underlättas om man bygger ett långt utdragsspår
RBS i Bern har motsvarande utformning och är byggd för 24 tåg i timmen. Trafikförvaltningen har gjort en simulering för att visa att det är möjligt på Roslagsbanan T-Centralen. Det vill säga det går att lösa även med korsande tågvägar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar