Klarar SL av att bygga en säckstation i city som kan vända 24 tåg i timmen? Det vill jag se innan jag tror på det!twr skrev: ↑tisdag 20 juni 2023 17:58”skulle det kunna bli 48 tåg i timmen” står det i länken. Vilket stämmer med planerna för RBc.Enceladus skrev: ↑tisdag 20 juni 2023 12:34 Ny säkrare korsning längs Roslagsbanan har öppnat vid Frescati
Tydligen blev även denna planskilda korsning försenad...Region Stockholm skrev:Det blir den 20:e planskilda korsningen som byggs för att öka säkerheten när plankorsningar tas bort längs Roslagsbanan. När bomanläggningen vid den tidigare korsningen vid Frescati inte längre används ökar även framkomligheten och tillgängligheten till Nationalstadsparken. Biltrafiken passerar nu under järnvägen och gång- och cykeltrafikanter är separerade från biltrafiken via en upphöjd sektion.
Korsningen vid Frescati har varit en av de mest olycksdrabbade platserna på Roslagsbanan. Här passerar all trafik på Roslagsbanan, cirka 400 tåg per dygn i båda riktningarna. Som mest passerar i dag 30 tåg i timmen, med en möjlig ökad trafikering i framtiden skulle det kunna bli 40 tåg i timmen.
Roslagsbanans kapacitetsbrister
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: Roslagsbanans kapacitetsbrister
40 tåg i timmen verkar mycket på en säckstation med korsande trafik. Som jämförelse så kör RBS i Bern, som har tre linjer, upp till 20 tåg i timmen om jag minns rätt, med korsande trafik i Bern.
Vad finns det för teoretisk kapacitet för en sådan lösning? Hur många avgångar är det från Östra idag? 20 i timmen? Hur många tåg är det på tunnelbana 3 från Kungsträdgården när det går som tätast?
Är lösningen kanske att man har "två" ändstationer med två spår vardera vid T-centralen där man delar sig redan direkt efter föregående station och således klarar av 20 tåg i timmen på vardera?
Vad finns det för teoretisk kapacitet för en sådan lösning? Hur många avgångar är det från Östra idag? 20 i timmen? Hur många tåg är det på tunnelbana 3 från Kungsträdgården när det går som tätast?
Är lösningen kanske att man har "två" ändstationer med två spår vardera vid T-centralen där man delar sig redan direkt efter föregående station och således klarar av 20 tåg i timmen på vardera?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Först kanske vi ska vara överens om huruvida ”40 tåg i timmen” avser en plankorsning eller en säckstation (dvs om det avser två körriktningar eller bara en), samt för all del om antalet är rätt.
Så klart. Lite äpplen och päron.
Vad är maximal teoretisk kapacitet på en säckstation? Antal passager på plankorsningar är väl egentligen bara besvärligt för annan trafik som skall passera plankorsningen...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Station T-Centralen byggs för 24 vändande tåg per timme. Det är ett tåg var tionde minut per spår. Det är därför stationen byggs med fyra spår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Spår och plattformar bör räcka till om tågen inte stannar alltför länge.
Men mer kritiskt blir korsande tågväg antingen på,in eller utfart
För Kungsträdgården har,man väl som mest,vänt 20 tåg i timmen.
Kanske kan vändningarna underlättas om man bygger ett långt utdragsspår
RBS i Bern har motsvarande utformning och är byggd för 24 tåg i timmen. Trafikförvaltningen har gjort en simulering för att visa att det är möjligt på Roslagsbanan T-Centralen. Det vill säga det går att lösa även med korsande tågvägar.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 01 december 2024 2:05Spår och plattformar bör räcka till om tågen inte stannar alltför länge.
Men mer kritiskt blir korsande tågväg antingen på,in eller utfart
För Kungsträdgården har,man väl som mest,vänt 20 tåg i timmen.
Kanske kan vändningarna underlättas om man bygger ett långt utdragsspår
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.