Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Brukar gå mellan Helenelund och Kista och har studerat det stora stenläggningsarbete som hållit på en tid.
Dock förstår jag inte var spåret skall läggas, där jag trodde spår och plattformar skulle placeras är det numera betongplattor och stolparna som jag trodde var för kontaktledningen verkar vara belysningsstolpar.
Dock förstår jag inte var spåret skall läggas, där jag trodde spår och plattformar skulle placeras är det numera betongplattor och stolparna som jag trodde var för kontaktledningen verkar vara belysningsstolpar.
Kan det ha med förseningen att göra? Att man vill få en färdigställd yta i väntan på spåren? På https://www.sollentuna.se/bygga-bo--mil ... elenelund/ kan man grovt se hur spåren kommer gå.tuc skrev: ↑söndag 08 september 2024 14:19 Brukar gå mellan Helenelund och Kista och har studerat det stora stenläggningsarbete som hållit på en tid.
Tog några nya bilder igår.
Nu har man stängt av den gamla asfalterade körbanan och bussarna kör på stenläggningen så det är nog så att det blir bussgatan och då kanske spåren
skall läggas där körbanan ligger ?
https://photos.app.goo.gl/WUWrybvaPBC6vCZY8
Nu har man stängt av den gamla asfalterade körbanan och bussarna kör på stenläggningen så det är nog så att det blir bussgatan och då kanske spåren
skall läggas där körbanan ligger ?
https://photos.app.goo.gl/WUWrybvaPBC6vCZY8
Ja, spåren ska gå i bussgatan, sen delar det på sig öster om motorvägen.
Fortsatt tvärnit för tvärbanan
Detta projekt kan komma att kosta lika mycket som FUT:s nya tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, men med en bråkdel av trafikutbudet...Mitt i skrev:Tvärbaneutbyggnaden mellan Bromma flygplats och Ursvik är fortsatt i läget tvärnit. Spårutbyggnaden kommer troligen inte att komma igång än på flera månader.
Vad finns det för möjligheter att kräva en sådan entreprenör på skadestånd?
Ett så stort företag som Gülermak skall ju knappast ha några problem med pengar, de har ju trots allt stålverk och alla möjliga verksamheter. De borde ju klara av en och annan förlustaffär. Eller håller dom på att gå omkull?
Ett så stort företag som Gülermak skall ju knappast ha några problem med pengar, de har ju trots allt stålverk och alla möjliga verksamheter. De borde ju klara av en och annan förlustaffär. Eller håller dom på att gå omkull?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TF borde i framtiden inte anförtros med byggprojekt alls. Tömma papperskorgar kan de få fortsatt förtroende i att upphandla. FUT FTW!Enceladus skrev: ↑måndag 23 september 2024 16:21 Fortsatt tvärnit för tvärbanan
Detta projekt kan komma att kosta lika mycket som FUT:s nya tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, men med en bråkdel av trafikutbudet...Mitt i skrev:Tvärbaneutbyggnaden mellan Bromma flygplats och Ursvik är fortsatt i läget tvärnit. Spårutbyggnaden kommer troligen inte att komma igång än på flera månader.
Du menar FUT vars tunnelbaneprojekt plötsligt blev 9 miljarder dyrare, som bygger en annan tunnelbana som inte behövs och som låtsas att de avtalade bostäderna ligger längs banan när en stor del av dem ligger i Västerort? Det är inte en bra idé.JohanB skrev: ↑måndag 23 september 2024 18:48TF borde i framtiden inte anförtros med byggprojekt alls. Tömma papperskorgar kan de få fortsatt förtroende i att upphandla. FUT FTW!Enceladus skrev: ↑måndag 23 september 2024 16:21 Fortsatt tvärnit för tvärbanan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
FUT som organisation kan inte lastas för att man lagt på regelverk som är som de är. Jag håller med om att nyttan av Gula linjen är tveksam men det är ju Regionens beslut, inte FUT:s.twr skrev: ↑måndag 23 september 2024 18:58Du menar FUT vars tunnelbaneprojekt plötsligt blev 9 miljarder dyrare, som bygger en annan tunnelbana som inte behövs och som låtsas att de avtalade bostäderna ligger längs banan när en stor del av dem ligger i Västerort? Det är inte en bra idé.JohanB skrev: ↑måndag 23 september 2024 18:48TF borde i framtiden inte anförtros med byggprojekt alls. Tömma papperskorgar kan de få fortsatt förtroende i att upphandla. FUT FTW!Enceladus skrev: ↑måndag 23 september 2024 16:21 Fortsatt tvärnit för tvärbanan
Detta projekt kan komma att kosta lika mycket som FUT:s nya tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, men med en bråkdel av trafikutbudet...
Miljarderna rullar – men tågen på Tvärbanan mot Kista står still

Är detta på väg att bli nya Slussen?SVT Nyheter skrev:Än så länge har bara stationerna Bromma Blocks och Bromma flygplats invigts på Tvärbanans Kistagren. De resterande åtta stationerna mellan Norra Ulvsunda och Helenelund är mest grushögar bakom stängsel, och vid Kista centrum är det svårt att se att det överhuvudtaget planeras en tvärbana.

- dr Cassandra Nojdh
Jag tar mig friheten att citera två av mina inlägg från denna tråd: viewtopic.php?t=41993
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 07 februari 2020 17:24Ja, det är lite svårförståeligt varför kamrat Widén känner behov av att försvara "SL" på detta sätt, men det kanske är inför övertagandet 2024?Stefan Widén skrev:Det finns många regimer som man verkligen kan ifrågasätta dess sätt att styra, finns de som påstår att Sverige är ute på hal is.
Men om vi förutsätter att ett företag med internationella kontakter och kontrakt har den professionalism som krävs för att vinna en upphandling som denna så utgår i alla fall jag från att att TF har gjort nödvändiga kontroller.
Vi kan ju lätt konstatera att även om företaget kommit från Sverige är det inte säkert att allt blivit bättre.
Stefan
Vad det handlar om är att SL abdikerar från sitt beställaransvaret, dvs. man erkänner att man inte klarar av att styra och handla upp delentreprenader, utan försöker sig på att köpa ett nyckelfärdigt system istället. Nåja, försöka duger. Att det ska bli så vansinnigt billigt (eller kostnadseffektivt, som det heter på byråkratiska) beror ju inte på "ett bra förarbete" eller "utländska konsulter" utan att man strukit bort signaleriet helt. Eftersom man inte klarade av att handla upp ett kompetent signalsystem till Solnagrenen (och sedermera hela banan) har man dragit slutsatsen att problemet ligger i signaleriet som sådant. Det tyder ju på en betydande brist på intellektuell förmåga. Men man får väl ändå vara glad över att Ulvsundaleden inte korsas i plan vid Bromma Blocks (hur det blir mellan Rissne och Ursvik har jag inte orkat ta reda på, men det kanske blir planskilt även där).
Det gjordes många panegyriska uttalanden då.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 07 februari 2020 23:11Jovisst, det framgår vi av den länk trådinledaren lämnade.KurtL skrev:Detta turkiska företag är inte okänt i Sverige, se citat ur "branschaktuellt" för byggbranschen för ett par år sedan:
"Ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülemark, italienska Astaldi och norskägda Segermo tilldelas uppdraget att bygga station Haga i Västlänken. Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och byggstart är planerad till 2018."
Även här noterades också att anbudet var betydligt lägre än andra.
Tilläggas kan att bygget är i full gång och vad jag har hört inga värre skandaler än på andra etapper...
Ett litet kuriosa kring bygget av station Haga är att de träd som flyttades från stadsmiljön i Nya Allén till en plantskola utanför Göteborg trivs så bra att de kanske växer sig för stora att flyttas tillbaka.
/Kurt
Och nej, jag har inte påstått att det har inträffat (eller kommer att inträffa) några skandaler. Däremot skulle jag gärna vilja vet hur det kommer sig att Gülermak (och China Railway Tunnel Group, för den delen) kan lämna anbud som ingen annan entreprenör anser sig kunna matcha. Det ska i alla fall bli intressant att se vilka underentreprenörer Gülermak kommer att anlita för t.ex. bana och ETS. Eller anser man sig ha all nödvändig kompetens inhouse (dvs. man tar hit folk från Turkiet)?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus skrev: ↑söndag 29 september 2024 10:02 Miljarderna rullar – men tågen på Tvärbanan mot Kista står still
Är detta på väg att bli nya Slussen?SVT Nyheter skrev:Än så länge har bara stationerna Bromma Blocks och Bromma flygplats invigts på Tvärbanans Kistagren. De resterande åtta stationerna mellan Norra Ulvsunda och Helenelund är mest grushögar bakom stängsel, och vid Kista centrum är det svårt att se att det överhuvudtaget planeras en tvärbana.![]()
Nä, den nya Slussen är mellan Gamla Stan och Södermalm.
Jag tar mig friheten att citera ett inlägg från denna tråd: viewtopic.php?t=40120
Ja, det är samma Gülermak!dr Ehnberg skrev: ↑måndag 15 maj 2023 18:36Hmmmm... Bolaget AGN Haga har alltså kastats ut från projektet, och man riskerar att inte kunna få ut något skadestånd från det eftersom man missade moderbolagsklausulen.
AGN Haga är ett konsortium skapat av italienska Webuild, turkiska Gülermak och norska NRC Grupp.
Gülermak... Det är ju dom som har soppat till det med tvärbanans förlängning också.
Det är väl det som kallas för hybridkrigföring?
https://www.mitti.se/nyheter/darfor-ble ... 6096c22fcc
Lite oklart varför denna nyhet kommer just nu.
Lite oklart varför denna nyhet kommer just nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
När skall de inse att detsamma gäller för stombusslinjerna?
Kanske är det för att passagerartalet skulle öka ännu mer?
-Per
Kanske är det för att passagerartalet skulle öka ännu mer?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Enkelt,Stockholms stad vill inte ha spårväg i innerstan.
Mäklare: Prisras i Stora Ursvik inte brons fel
Ursvik kan få busstrafik på den nya bron mellan Rinkeby och Ursvik. Samtidigt dröjer Tvärbanan, och det blir förmodligen ingen trafik på natten. Enligt mäklare orsakar detta en negativ prisutveckling i området. Situationen är den omvända i Östberga i södra Stockholm - bostadspriserna skjuter i höjden. En unik status?Mitt i skrev:Det har inte med bron att göra, tror hon, utan med att Ursvik påverkas precis som resten av marknaden. Men hon ser också ett annat skäl till pristappet.
– Det här eviga tramset om tvärbanan som ska komma. Det är kommunikationen som har hållit tillbaka området, att den inte har kommit.
[...]
Bron mellan Rinkeby och Stora Ursvik är för närvarande öppen för gång- och cykeltrafik. I framtiden ska även SL:s bussar trafikera den. Linjerna som kan komma i fråga är antingen 504, 540 eller båda två.
Rejält missvisande inlägg av "Enceladus" (avsiktligt?). DN-artikeln citerar en mäklare som säger att bostadsprisena KAN komma att stiga i Östberga och att man därför ska passa på att köpa nu. Mäklare har ju som bekant alla incitament att driva på köparna. Om priserna faktiskt stiger i Östberga pga att man skulle kunna åka minimetro till Liljeholmen och Älvsjö återstår att se. Sen kan ju även minimetros bli försenade.Enceladus skrev: ↑onsdag 30 oktober 2024 14:02 Mäklare: Prisras i Stora Ursvik inte brons fel
Ursvik kan få busstrafik på den nya bron mellan Rinkeby och Ursvik. Samtidigt dröjer Tvärbanan, och det blir förmodligen ingen trafik på natten. Enligt mäklare orsakar detta en negativ prisutveckling i området. Situationen är den omvända i Östberga i södra Stockholm - bostadspriserna skjuter i höjden. En unik status?Mitt i skrev:Det har inte med bron att göra, tror hon, utan med att Ursvik påverkas precis som resten av marknaden. Men hon ser också ett annat skäl till pristappet.
– Det här eviga tramset om tvärbanan som ska komma. Det är kommunikationen som har hållit tillbaka området, att den inte har kommit.
[...]
Bron mellan Rinkeby och Stora Ursvik är för närvarande öppen för gång- och cykeltrafik. I framtiden ska även SL:s bussar trafikera den. Linjerna som kan komma i fråga är antingen 504, 540 eller båda två.