Läser man på forumet får man lätt känslan av att Odd driver ett personligt korståg mot tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden, riktigt varför är svårt att veta. Men gällande kostnaden så håller prognosen så vitt jag vet fortfarande för denna del. Värre är det såklart med Tvärbanan och Barkarbydelen...Sio skrev: ↑söndag 07 juli 2024 20:00 När tunnelbanan Odenplan-Solna den beslutades var prognosen för kostnaden 4732 miljoner (prisnivå januari 2016). Kostnaderna har förstås ökat, det gör de alltid, i tilläggsavtalet från 2021 är de uppe i 5643 miljoner, vilket är ca 1,4 miljarder/km, rätt långt ifrån de 25 miljarder/km som du jämför med.
Har du några nyare uppgifter om kostnaden?
Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Odd gör rätt i sitt korståg eftersom Tunnelbanan Odenplan–Arenastaden ju tyvärr har så många brister.Us 10 skrev: ↑måndag 08 juli 2024 9:56Läser man på forumet får man lätt känslan av att Odd driver ett personligt korståg mot tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden, riktigt varför är svårt att veta. Men gällande kostnaden så håller prognosen så vitt jag vet fortfarande för denna del. Värre är det såklart med Tvärbanan och Barkarbydelen...Sio skrev: ↑söndag 07 juli 2024 20:00 När tunnelbanan Odenplan-Solna den beslutades var prognosen för kostnaden 4732 miljoner (prisnivå januari 2016). Kostnaderna har förstås ökat, det gör de alltid, i tilläggsavtalet från 2021 är de uppe i 5643 miljoner, vilket är ca 1,4 miljarder/km, rätt långt ifrån de 25 miljarder/km som du jämför med.
1. Den stjäl kapacitet från T-grön väster om Odenplan. Det kommer bli ännu värre trängsel på tågen där.
2. Den går inte ens till Arenastaden, utan till ena änden av Dalvägen i Solna. Avståndet från plattform till Mall of Scandinavia och Fotbollsarenan (vad den nu har för namn idag) blir flera minuter _längre_ än från befintligt Pendeltåg.
3. Sträckan T-Centralen-Odenplan-Arenastaden betjänas redan av spårtrafik (nyss nämnda Pendeltåg).
4. Turtätheten kommer sannolikt bli låg redan från start eftersom man ju knappast inte kommer kunna avstå mer än 6-8 tåg i timmen från befintliga banan.
5. Pga den låga turtätheten blir det svårt att motivera en förlängning av denna gren.
6. Dyr, särskilt pga att man tvingas bygga parallella tunnlar för evakuering (en funktion som aldrig behövts under 75 års drift av befintlig tunnelbana).
Särskilt punkt 1, 2 och 4 kommer att bli förstått av allmänheten först efter att banan öppnat. Ser framför mig många artiklar i Mitti där dåvarande regionråd skyller på beslut som tagits före hens tid.
Håller med om din analys.JohanB skrev: ↑måndag 08 juli 2024 13:24Odd gör rätt i sitt korståg eftersom Tunnelbanan Odenplan–Arenastaden ju tyvärr har så många brister.Us 10 skrev: ↑måndag 08 juli 2024 9:56Läser man på forumet får man lätt känslan av att Odd driver ett personligt korståg mot tunnelbanan mellan Odenplan och Arenastaden, riktigt varför är svårt att veta. Men gällande kostnaden så håller prognosen så vitt jag vet fortfarande för denna del. Värre är det såklart med Tvärbanan och Barkarbydelen...Sio skrev: ↑söndag 07 juli 2024 20:00 När tunnelbanan Odenplan-Solna den beslutades var prognosen för kostnaden 4732 miljoner (prisnivå januari 2016). Kostnaderna har förstås ökat, det gör de alltid, i tilläggsavtalet från 2021 är de uppe i 5643 miljoner, vilket är ca 1,4 miljarder/km, rätt långt ifrån de 25 miljarder/km som du jämför med.
1. Den stjäl kapacitet från T-grön väster om Odenplan. Det kommer bli ännu värre trängsel på tågen där.
2. Den går inte ens till Arenastaden, utan till ena änden av Dalvägen i Solna. Avståndet från plattform till Mall of Scandinavia och Fotbollsarenan (vad den nu har för namn idag) blir flera minuter _längre_ än från befintligt Pendeltåg.
3. Sträckan T-Centralen-Odenplan-Arenastaden betjänas redan av spårtrafik (nyss nämnda Pendeltåg).
4. Turtätheten kommer sannolikt bli låg redan från start eftersom man ju knappast inte kommer kunna avstå mer än 6-8 tåg i timmen från befintliga banan.
5. Pga den låga turtätheten blir det svårt att motivera en förlängning av denna gren.
6. Dyr, särskilt pga att man tvingas bygga parallella tunnlar för evakuering (en funktion som aldrig behövts under 75 års drift av befintlig tunnelbana).
Särskilt punkt 1, 2 och 4 kommer att bli förstått av allmänheten först efter att banan öppnat. Ser framför mig många artiklar i Mitti där dåvarande regionråd skyller på beslut som tagits före hens tid.
11 minuters trafik är väl huvudscenariot för grenen. Vilket ju är ganska glest.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Trafikregionrådet om tvärbanefiaskot: "Oerhört allvarligt läge"
Förmodligen inte, tyvärr.Mitt i skrev:Utbyggnaden till Ursviks torg skulle enligt den senaste tidsplanen bli klar tidigast hösten 2025, men nu kan det dröja till hösten 2026.
När leverantörer har misskött sig så allvarligt, vilka möjligheter finns det att stämma företaget på skadestånd för att få igen mellanskillnaden mellan ursprungligt avtal och den slutliga kostnaden?
Ett privat företag skulle ju troligen gå till domstol för att få igen pengarna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Möjligheten finns normalt, det är därför man begär bankgarantier och dylikt så även om företaget sätts i konkurs så kan man få ut pengar.Odd skrev: ↑tisdag 09 juli 2024 20:46 När leverantörer har misskött sig så allvarligt, vilka möjligheter finns det att stämma företaget på skadestånd för att få igen mellanskillnaden mellan ursprungligt avtal och den slutliga kostnaden?
Kistagrenen försenas – besvikelse i Sundbyberg
Detta bygge kostar nästan lika mycket som tunnelbana - utan att vara tunnelbana. Borde FUT ha fått jobbet?Mitt i skrev:I sex år har den planerade kistagrenen av tvärbanan skjutits upp. Senast rapporterade Mitt i om att regionen valt att riva kontraktet med entreprenören, Gülermak, efter att de misslyckats leverera vad de lovat. Resultatet blev ytterligare förseningar till 2026.
I maj utökade regionen budgeten för bygget med 8,1 miljarder kronor, men det har redan överskridits.
[...]
– Nej, nu har regionen sagt att det är hösten 2026 som projektet ska vara färdigt, och då utgår vi från att det blir det och planerar utefter den tidslinjen.
Fast ändå långt ifrån, men ändå helsike dyrt.
Det stärker min övertygelse om att stora infrastrukturprojekt skall drivas agilt i små etapper. Det gör inte bara att man får en bättre kostnadskontroll och mycket större möjlighet att använda erfarenheter för att kontinuerligt förbättra processen, utan även att små, lokala, företag klarar av att bjuda på arbeten såsom markberedning och andra delmoment, företag som i dag helt utesluts från de bautastora projekt som finns idag.
Ja, ja och ja! TF ska inte göra svårare projekt än att tömma papperskorgar. Även det på gränsen till vad de klarar.Enceladus skrev: ↑måndag 22 juli 2024 18:18 Kistagrenen försenas – besvikelse i Sundbyberg
Detta bygge kostar nästan lika mycket som tunnelbana - utan att vara tunnelbana. Borde FUT ha fått jobbet?Mitt i skrev:I sex år har den planerade kistagrenen av tvärbanan skjutits upp. Senast rapporterade Mitt i om att regionen valt att riva kontraktet med entreprenören, Gülermak, efter att de misslyckats leverera vad de lovat. Resultatet blev ytterligare förseningar till 2026.
I maj utökade regionen budgeten för bygget med 8,1 miljarder kronor, men det har redan överskridits.
[...]
– Nej, nu har regionen sagt att det är hösten 2026 som projektet ska vara färdigt, och då utgår vi från att det blir det och planerar utefter den tidslinjen.
- Hechtwagen

Det är väl bara att TF bestämmer att all deras spårtrafik är tunnelbana så är du nöjd?Enceladus skrev: ↑måndag 22 juli 2024 18:18 Kistagrenen försenas – besvikelse i Sundbyberg
[...]
Ja, ja och ja! Skribenten måste vara ny. Jag har föreslagit detta i många år - ingen mer unik status för vissa banor. Men det kommer aldrig att hända hos TF/SL.Hechtwagen skrev: ↑fredag 26 juli 2024 0:10 Det är väl bara att TF bestämmer att all deras spårtrafik är tunnelbana så är du nöjd?
Vad är det som gjort att kostnaden skenat så mycket för projektet? Och varför är det (i vanlig ordning?) så pass dyrt jämfört mot motsvarnde projekt i andra länder?
I Helsingfors kostade deras "Tvärbana" (Spårjokern) motsvarande 4,2 miljarder kr för 25 km bana, medan Kistagrenens senaste bud är 8,1 miljarder för 8 km. Ca 170 Mkr/km, respektive 1000 Mkr/km. Är det fler sträckor med broar och andra konstbyggnader i Stockholm än banan i Helsingfors som driver upp priset?
Jag minns att man tog in franska konsulter inför bygget av Kistagrenen för att bygga spårvägen mer fransk: mer stadsmässig spårväg och mindre överdimensionerat järnvägsaktig, för att på så sätt pressa kostnaderna. Skulle konsulterna kanske varit finländska istället?
I Helsingfors kostade deras "Tvärbana" (Spårjokern) motsvarande 4,2 miljarder kr för 25 km bana, medan Kistagrenens senaste bud är 8,1 miljarder för 8 km. Ca 170 Mkr/km, respektive 1000 Mkr/km. Är det fler sträckor med broar och andra konstbyggnader i Stockholm än banan i Helsingfors som driver upp priset?
Jag minns att man tog in franska konsulter inför bygget av Kistagrenen för att bygga spårvägen mer fransk: mer stadsmässig spårväg och mindre överdimensionerat järnvägsaktig, för att på så sätt pressa kostnaderna. Skulle konsulterna kanske varit finländska istället?
För att inte tala om Gullmarsplan-Sickla som kostade 166 miljoner per km, eller Nybroplan-Sergelrondellen för 153 miljoner per km (ni vet, den där Stockholms Handelskammare med kreativ matematik försökte basunera ut att den kostade en miljard per km)....
Absolut vansinniga kostnadsökningar över tiden. Projekten behöver hanteras på ett annat sätt än vad man gör idag.
- Hechtwagen
Och hela Djurgårdslinjen med vagnhall och allt som bara koatade 40 miljoner 1991!...
Varför går inte det tricket att upprepa?
Thomas Johansson skrev om bl a Kistagrenen i en artikel "Stadtverkehr" nr 4 tidigare i år; Straßenbahnen in Stockholm tun sich schwer. Där framgår att det 2022 beslutades att bygga med ballastfritt spår (fester Fahrbahn, slab track). Detta medförde att redan utförda kabelkanaler, fundament för luftledningsstolpar mm måste tas bort. Enligt artikeln resulterade detta i ytterligare försening och ökade kostnader, vilket verkar högst troligt. Har Trafikförvaltningen 2022 plötsligt kommit på att ballastfritt spår ger lägre totalkostnad på lång sikt?
Bild från Rissne 2020, innan beslutet om ballastfritt spår.
Bild från Rissne 2020, innan beslutet om ballastfritt spår.
/Gunnar Ekeving
Häromdagen gick jag Rissne - Ursvik och konstaterade att det blivande spårområdet i Kavallerivägen blivit uppbökat och delvis förberetts för ballastfritt spår. Denna bild visar samma sträcka som på 2020-bilden i mitt inlägg ovan (27 juli) men från andra hållet:

Ytterligare en bild från samma sträcka:

Kan även jämföras med mina bilder från 2020 viewtopic.php?p=388415#p388415
Längre söderut har bron över bl a Ulvsundavägen tillkommit:

I anslutning till bron finns nu spår i korsningen med Rissneleden:

... fortsättning i nytt inlägg på grund av forumets märkliga begränsning av antal länkar per inlägg.
Ytterligare en bild från samma sträcka:
Kan även jämföras med mina bilder från 2020 viewtopic.php?p=388415#p388415
Längre söderut har bron över bl a Ulvsundavägen tillkommit:
I anslutning till bron finns nu spår i korsningen med Rissneleden:
... fortsättning i nytt inlägg på grund av forumets märkliga begränsning av antal länkar per inlägg.
/Gunnar Ekeving
Ytterligare en bild från den korta spårlagda sträckan:

Norr om Rissne torg har det inte hänt jättemycket under de senaste fyra åren, förutom att en lyktstolpe tröttnat:

Återstår att se när arbetena kommer igång igen, och hur lång uppstartstid det då blir.
Bro över Enköpingsvägen mellan Rissne och Rinkeby Kvarn:

För att nu ta sig mellan dessa områden krävs en lång vandring på hårt trafikstörda gångvägar. Spårvägen kommer att överbrygga det stora område som bilarna lagt beslag på.
Sydvästra delen av Ursvik är nu ett nästan färdigbyggt område med stor befolkning och tillsynes god miljö samt ett bra kommersiellt utbud. Spårvägsbygget har däremot inte kommit långt. Bild i riktning norrut tagen från Gamla Enköpingsvägen:

Norr om Rissne torg har det inte hänt jättemycket under de senaste fyra åren, förutom att en lyktstolpe tröttnat:
Återstår att se när arbetena kommer igång igen, och hur lång uppstartstid det då blir.
Bro över Enköpingsvägen mellan Rissne och Rinkeby Kvarn:
För att nu ta sig mellan dessa områden krävs en lång vandring på hårt trafikstörda gångvägar. Spårvägen kommer att överbrygga det stora område som bilarna lagt beslag på.
Sydvästra delen av Ursvik är nu ett nästan färdigbyggt område med stor befolkning och tillsynes god miljö samt ett bra kommersiellt utbud. Spårvägsbygget har däremot inte kommit långt. Bild i riktning norrut tagen från Gamla Enköpingsvägen:
/Gunnar Ekeving