Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden: ”Underbetyg till ledningen”
Bussmagasinet skrev:Färska siffror från Stockholms Handelskammare visar att resandet med kollektivtrafiken i Stockholm ligger på ungefär 84 procent av nivån 2019, det sista året innan pandemin.

[...]

Till skillnad från Stockholm hade Oslo redan 2023 återhämtat kollektivtrafiken till ungefär 97 procent av 2019 års resandenivåer, tack vare olika prisjusteringar med mera.

I Köpenhamn har resandet återhämtat sig till hela 108 procent.

I Helsingfors har resandet återhämtat sig till cirka 91 procent av 2019 års nivå.
Jag är inte alls förvånad. Låt oss jämföra vinnaren Köpenhamn med jumbon Stockholm:

Tunnelbana: Köpenhamns metro går hela tiden, har hög turtäthet och plats för cyklar. Stockholms tunnelbana har låg turtäthet på grenarna och ofta trängsel.

Pendeltåg: Köpenhamns S-tåg har tre gånger fler avgångar med något färre resenärer. Dessutom är det nattrafik på helger och i framtiden även på vardagar.

Regionaltåg: Öresundståg går hela tiden på den centrala sträckan och direkt till nästan hela Sydsverige. Mälartåg påminner mest om Thatchers lekstuga.

Bussar: Köpenhamn har snart bara elbussar. Turtätheten är allmänt hög och många linjer går hela tiden. I Stockholm finns det bara en linje som går hela tiden!

Båtar: Köpenhamn "sejler på el" med bra väderskydd. Stockholm har storsatsat på biodiesel. För resenären är det dock ingen skillnad: både utsläpp och oljud.

När jag åkte från Köpenhamn till Stockholm och tog bussen till NKS så märkte jag skillnaden omedelbart: diesel luktar! Jag förstår varför alternativen lockar...
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

SVT har en artikel om detta: Kollektivtrafiken i Stockholm återhämtar sig långsammast i Norden
SVT Nyheter skrev:– Vårt budskap från näringslivet är tydligt: Sluta skär ner på kollektivtrafiken, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare.
Det är svårt att inte hålla med, men Stockholms regionpolitiker vill inte satsa på framtiden!
BSB101
Inlägg: 3012
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av BSB101 »

Är det verkligen dåligt att färre åker kollektivt? Det intressanta och det som avgör om det är dåligt eller ej är väl i så fall varför? Om det beror på att stockholmare arbetar mer på distans än Oslobor, är det dåligt eller bra? Om folk väljer andra transportsätt än bil eller kollektivtrafik är det bra eller dåligt?

Sedan är det intressant hur detta påverkar näringslivet, produceras det färre arbetstimmar idag (med hänsyn till andra faktorer) idag än 2019?
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev: lördag 07 september 2024 10:23 Är det verkligen dåligt att färre åker kollektivt? Det intressanta och det som avgör om det är dåligt eller ej är väl i så fall varför? Om det beror på att stockholmare arbetar mer på distans än Oslobor, är det dåligt eller bra? Om folk väljer andra transportsätt än bil eller kollektivtrafik är det bra eller dåligt?

Sedan är det intressant hur detta påverkar näringslivet, produceras det färre arbetstimmar idag (med hänsyn till andra faktorer) idag än 2019?
Det beror inte på distansarbete (jag citerar artikeln ovan):
SVT Nyheter skrev:– Vi ser absolut att fler jobbar hemifrån efter pandemin men vi ser att Helsingfors som har jämförbara eller högre tal när det kommer till distansarbete återhämtar sig bättre än Stockholm. Så det här handlar om politisk ambition, säger Carl Bergkvist på Stockholms handelskammare.
Specialisering kräver goda kommunikationer, och kollektivtrafiken i Stockholm tappar jämfört med omvärlden. Acceptansen för dieselbussar har minskat rejält.
BSB101
Inlägg: 3012
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: lördag 07 september 2024 10:29
BSB101 skrev: lördag 07 september 2024 10:23 Är det verkligen dåligt att färre åker kollektivt? Det intressanta och det som avgör om det är dåligt eller ej är väl i så fall varför? Om det beror på att stockholmare arbetar mer på distans än Oslobor, är det dåligt eller bra? Om folk väljer andra transportsätt än bil eller kollektivtrafik är det bra eller dåligt?

Sedan är det intressant hur detta påverkar näringslivet, produceras det färre arbetstimmar idag (med hänsyn till andra faktorer) idag än 2019?
Det beror inte på distansarbete (jag citerar artikeln ovan):
SVT Nyheter skrev:– Vi ser absolut att fler jobbar hemifrån efter pandemin men vi ser att Helsingfors som har jämförbara eller högre tal när det kommer till distansarbete återhämtar sig bättre än Stockholm. Så det här handlar om politisk ambition, säger Carl Bergkvist på Stockholms handelskammare.
Specialisering kräver goda kommunikationer, och kollektivtrafiken i Stockholm tappar jämfört med omvärlden. Acceptansen för dieselbussar har minskat rejält.
Så andelen som åker kollektivt påverkar alltså näringslivet? Är det dåligt för näringslivet och samhället att folk arbetar på distans? Som jag skrev i mitt förra inlägg, produceras det färre arbetstimmar idag (med hänsyn till andra faktorer) än 2019?
daniel_s
Inlägg: 14255
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av daniel_s »

Är det bra eller dåligt att producera många arbetstimmar?
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

Kritiken: SL-trafiken inte redo när stockholmarna återvänder till kontoren
DN skrev:Stockholms handelskammare har följt utvecklingen inom området distansarbete under flera års tid. Nu presenterar man sin tredje undersökning på området och den visar att det genomsnittliga antalet dagar som respondenterna jobbar på kontoret har ökat. 2023 låg snittsiffran på 3,29 dagar i veckan, nu har den stigit till 3,45.

[...]

Enligt Daniella Waldfogel nås handelskammaren regelbundet av rapporter från stora arbetsgivare som säger att de är oroliga när kollektivtrafiken nu glappar på ett sätt som den inte har gjort tidigare.

– Om kollektivtrafiken inte är pålitlig eller om turtätheten dras ner så tror jag definitivt det kan påverka hur många dagar som folk väljer att ta sig till arbetsplatsen. Vi ser också i vår undersökning att bra kommunikationer har blivit ännu viktigare. Det här måste samspela.
Stockholmarna återvänder till kontoren, men det gör inte kollektivtrafiken. :evil:
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

Krismöte om kollektivtrafiken i Storstockholm
Bussmagasinet skrev:Stockholms kollektivtrafik är i en ond spiral. Det var sammanfattningen efter ett möte mellan näringslivet och operatörerna i kollektivtrafiken, rapporterar Dagens Nyheter.

[...]

Från näringslivet ville man i mötet få en lägesbild från de operatörer som på uppdrag av SL kör kollektivtrafiken i regionen. Näringslivets deltagare på mötet framhöll att man vill att fler ska komma in till sina arbetsplatser, men en av anledningarna till att människor väljer att arbeta hemma är att det är fullt och trångt på många bussar och tåg.

– Vi kan inte hålla på att minska turutbudet om vi vill att folk ska återvända till kollektivtrafiken, säger David Stenergard, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare, till DN.
Bussmagasinet fortsätter att rapportera om SL-krisen. Stockholm har hamnat i en ond spiral av minskat resande, underskott, höjda priser och nedskärningar...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6648
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Odd »

Det är rätt intressant att den kollektivtrafikhatande organisationen Stockholms Handelskammare kallar till krismöte om att det skulle vara för lite kollektivtrafik... Det känns mer som ett PR-trick från deras sida.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

”Sämst av svenska storstäder – Stockholms kollektivtrafik åt fel håll”
Bussmagasinet skrev:Utvecklingen av kollektivtrafiken i Storstockholm går åt fel håll. Det säger Stockholms Handelskammare som har tagit fram siffror på hur kollektivtrafiken i Storstockholm har återhämtat sig efter pandemin jämfört med landets övriga storstadsregioner. Sämst, konstaterar Handelskammaren.

[...]

Statistik för helåret 2023 visar att kollektivtrafiken i Stockholm endast har återhämtat sig till 83% av nivåerna från 2019. Detta är betydligt lägre än både Skånes 97% och Västra Götalands 91%.

[...]

Enligt de siffror som handelskammaren tidigare presenterat har resandet i Köpenhamn återhämtat sig till 108 procent jämfört med innan pandemin. I Oslo har resandet återhämtat sig till 97 procent och i Helsingfors till 91 procent.
Bussmagasinet fortsätter att rapportera om Stockholms kräftgång. Stockholm är inte bara sämst av alla huvudstäder i Norden, utan också av alla storstäder.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6648
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Odd »

Men är det verkligen så eller upplevs det bara så? Stockholm består ju av annat än bara innerstad.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 26 september 2024 11:42 Men är det verkligen så eller upplevs det bara så? Stockholm består ju av annat än bara innerstad.
Bilåkandet i Södertälje har ökat mest i hela landet. Pendeltåg har länge varit Stockholms svarta får, även när det går enligt plan, och Mälartåg har ej integrerats.
Joakim W
Inlägg: 506
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: torsdag 26 september 2024 12:33
Odd skrev: torsdag 26 september 2024 11:42 Men är det verkligen så eller upplevs det bara så? Stockholm består ju av annat än bara innerstad.
Bilåkandet i Södertälje har ökat mest i hela landet. Pendeltåg har länge varit Stockholms svarta får, även när det går enligt plan, och Mälartåg har ej integrerats.
Hur skulle Mälartåg hjälpa det? Station vid Södertälje Syd ligger för avsides till. Restiden Södertälje C-Stockholm City med pendeln är 45 minuter, med Mälartåg 20-21 minuter. Restiden för en buss mellan Södertälje Centrum och Södertälje Syd (för alla busslinjer kommer behöva förlängas, annars blir restidsvinsten ännu sämre) kommer landa på ca. 12 minuter. Så det finns möjlighet att spara ca. 10 minuter, för de som ska till Flemingsberg eller City, övriga får ändå byten på vägen. Det som behövs i Södertälje är ordentliga busslinjer till Scanias alla olika anläggningar, eller bara en motivation från Scanias håll att erbjuda alternativ till bil. Har du sett köerna från Hovsjö mot Scania en morgon?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: torsdag 26 september 2024 13:08
Enceladus skrev: torsdag 26 september 2024 12:33
Odd skrev: torsdag 26 september 2024 11:42 Men är det verkligen så eller upplevs det bara så? Stockholm består ju av annat än bara innerstad.
Bilåkandet i Södertälje har ökat mest i hela landet. Pendeltåg har länge varit Stockholms svarta får, även när det går enligt plan, och Mälartåg har ej integrerats.
Hur skulle Mälartåg hjälpa det? Station vid Södertälje Syd ligger för avsides till. Restiden Södertälje C-Stockholm City med pendeln är 45 minuter, med Mälartåg 20-21 minuter. Restiden för en buss mellan Södertälje Centrum och Södertälje Syd (för alla busslinjer kommer behöva förlängas, annars blir restidsvinsten ännu sämre) kommer landa på ca. 12 minuter. Så det finns möjlighet att spara ca. 10 minuter, för de som ska till Flemingsberg eller City, övriga får ändå byten på vägen. Det som behövs i Södertälje är ordentliga busslinjer till Scanias alla olika anläggningar, eller bara en motivation från Scanias håll att erbjuda alternativ till bil. Har du sett köerna från Hovsjö mot Scania en morgon?
De brister som nämns i ovanstående inlägg föreslås åtgärdas i "Kollektivtrafikplan 2050". Men dagens resenärer nöjer sig inte med 26 år till utan förbättringar...
Joakim W
Inlägg: 506
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: torsdag 26 september 2024 13:27
Joakim W skrev: torsdag 26 september 2024 13:08
Enceladus skrev: torsdag 26 september 2024 12:33

Bilåkandet i Södertälje har ökat mest i hela landet. Pendeltåg har länge varit Stockholms svarta får, även när det går enligt plan, och Mälartåg har ej integrerats.
Hur skulle Mälartåg hjälpa det? Station vid Södertälje Syd ligger för avsides till. Restiden Södertälje C-Stockholm City med pendeln är 45 minuter, med Mälartåg 20-21 minuter. Restiden för en buss mellan Södertälje Centrum och Södertälje Syd (för alla busslinjer kommer behöva förlängas, annars blir restidsvinsten ännu sämre) kommer landa på ca. 12 minuter. Så det finns möjlighet att spara ca. 10 minuter, för de som ska till Flemingsberg eller City, övriga får ändå byten på vägen. Det som behövs i Södertälje är ordentliga busslinjer till Scanias alla olika anläggningar, eller bara en motivation från Scanias håll att erbjuda alternativ till bil. Har du sett köerna från Hovsjö mot Scania en morgon?
De brister som nämns i ovanstående inlägg föreslås åtgärdas i "Kollektivtrafikplan 2050". Men dagens resenärer nöjer sig inte med 26 år till utan förbättringar...
Hur löser de förslagen den lokala trafiken i Södertälje? Ser bara att den rapporten tar upp resandet till Stockholm och andra orter, inget om stadstrafiken i Södertälje. Du bor väl själv i Södertälje, vart åker alla dessa blister? Är det mot Stockholms innerstad, eller är det längs E4an upp mot platser som ingen spårtrafik når från Södertälje?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: torsdag 26 september 2024 14:10 Hur löser de förslagen den lokala trafiken i Södertälje? Ser bara att den rapporten tar upp resandet till Stockholm och andra orter, inget om stadstrafiken i Södertälje. Du bor väl själv i Södertälje, vart åker alla dessa blister? Är det mot Stockholms innerstad, eller är det längs E4an upp mot platser som ingen spårtrafik når från Södertälje?
Det finns en hel sida om nya matarlinjer från Södertäljes stadsdelar till Södertälje Syd (se sidan 159):
Region Stockholm skrev:Inrättande av fem nya matarbusslinjer från olika delar av Södertälje till regionaltågsstationen i Södertälje Syd.

Matarbusslinjerna ska ge direkta och snabba förbindelser från ett antal stadsdelar i Södertälje till regionaltågen i Södertälje Syd. Åtgärden minskar restiderna mellan Södertälje och Stockholm, Arlanda och Uppsala samt mellan Södertälje och östra Sörmland och ökar dessutom tillgängligheten inom den regionala stadskärnan Södertälje. Åtgärden bidrar till att avlasta pendeltågssystemet. Åtgärden är en del av ett paket åtgärder med utvecklad regionaltågstrafik samt SL-taxa på regionaltågen. Det är viktigt att säkerställa god passning till regionaltågen, särskilt i riktning mot Stockholm/Arlanda.

I analysarbetet har matarlinjer från Brunnsäng, Fornhöjden, Geneta, Brolundavägen samt Vasa handelsplats prövats. Slutligt val av linjer, exakta sträckningsval och hållplatslägen samt eventuella behov av framkomlighetsåtgärder för matarbusstrafiken behöver utredas vidare, likaså påverkan på omgivande berörd busstrafik.
Detta kräver som sagt att Mälartåg går ofta och har samma taxa. Vidare finns det avtal för avfarter i Hovsjö, vilket borde förbättra den lokala trafiksituationen.
Joakim W
Inlägg: 506
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: torsdag 26 september 2024 14:33
Joakim W skrev: torsdag 26 september 2024 14:10 Hur löser de förslagen den lokala trafiken i Södertälje? Ser bara att den rapporten tar upp resandet till Stockholm och andra orter, inget om stadstrafiken i Södertälje. Du bor väl själv i Södertälje, vart åker alla dessa blister? Är det mot Stockholms innerstad, eller är det längs E4an upp mot platser som ingen spårtrafik når från Södertälje?
Det finns en hel sida om nya matarlinjer från Södertäljes stadsdelar till Södertälje Syd (se sidan 159):
Region Stockholm skrev:Inrättande av fem nya matarbusslinjer från olika delar av Södertälje till regionaltågsstationen i Södertälje Syd.

Matarbusslinjerna ska ge direkta och snabba förbindelser från ett antal stadsdelar i Södertälje till regionaltågen i Södertälje Syd. Åtgärden minskar restiderna mellan Södertälje och Stockholm, Arlanda och Uppsala samt mellan Södertälje och östra Sörmland och ökar dessutom tillgängligheten inom den regionala stadskärnan Södertälje. Åtgärden bidrar till att avlasta pendeltågssystemet. Åtgärden är en del av ett paket åtgärder med utvecklad regionaltågstrafik samt SL-taxa på regionaltågen. Det är viktigt att säkerställa god passning till regionaltågen, särskilt i riktning mot Stockholm/Arlanda.

I analysarbetet har matarlinjer från Brunnsäng, Fornhöjden, Geneta, Brolundavägen samt Vasa handelsplats prövats. Slutligt val av linjer, exakta sträckningsval och hållplatslägen samt eventuella behov av framkomlighetsåtgärder för matarbusstrafiken behöver utredas vidare, likaså påverkan på omgivande berörd busstrafik.
Detta kräver som sagt att Mälartåg går ofta och har samma taxa. Vidare finns det avtal för avfarter i Hovsjö, vilket borde förbättra den lokala trafiksituationen.
Fast hur löser det själva stadstrafiken? Vad ska alla till Södertälje Syd och göra? Ett problem är att Scania är så utspritt över hela staden, och kollektivtrafiken inte alls är anpassad efter detta, och ett annat att folk som ska åt Skärholmen-hållet har svårt att åka ditåt. Det är idag inte möjligt att åka till de områdena på ett effektivt sätt med kollektivtrafik.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 10686
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: torsdag 26 september 2024 15:03 Fast hur löser det själva stadstrafiken? Vad ska alla till Södertälje Syd och göra? Ett problem är att Scania är så utspritt över hela staden, och kollektivtrafiken inte alls är anpassad efter detta, och ett annat att folk som ska åt Skärholmen-hållet har svårt att åka ditåt. Det är idag inte möjligt att åka till de områdena på ett effektivt sätt med kollektivtrafik.
Bara för att vissa relationer är svåra att förbättra betyder det inte att andra relationer inte ska utvecklas. Bussarna till Södertälje syd kan dock användas lokalt, och med högre turtäthet än dagens bussar blir stadstrafiken något attraktivare. Relationen Södertälje-Skärholmen behandlas på sidan 132. Expressbussar på E4:an kan komplettera tågtrafiken. På lång sikt måste infrastrukturen byggas ut, t.ex. Södertörnsbanan med station i norra Botkyrka eller röd linje till Södertälje.
BSB101
Inlägg: 3012
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholms kollektivtrafik halkar efter övriga Norden

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: fredag 27 september 2024 4:28
Joakim W skrev: torsdag 26 september 2024 15:03 Fast hur löser det själva stadstrafiken? Vad ska alla till Södertälje Syd och göra? Ett problem är att Scania är så utspritt över hela staden, och kollektivtrafiken inte alls är anpassad efter detta, och ett annat att folk som ska åt Skärholmen-hållet har svårt att åka ditåt. Det är idag inte möjligt att åka till de områdena på ett effektivt sätt med kollektivtrafik.
Bara för att vissa relationer är svåra att förbättra betyder det inte att andra relationer inte ska utvecklas. Bussarna till Södertälje syd kan dock användas lokalt, och med högre turtäthet än dagens bussar blir stadstrafiken något attraktivare. Relationen Södertälje-Skärholmen behandlas på sidan 132. Expressbussar på E4:an kan komplettera tågtrafiken. På lång sikt måste infrastrukturen byggas ut, t.ex. Södertörnsbanan med station i norra Botkyrka eller röd linje till Södertälje.
Var ska alla dessa Södertäljebor få plats? Ska man ta bort alla stolar i vagnarna?
Skriv svar