Jag är inte alls förvånad. Låt oss jämföra vinnaren Köpenhamn med jumbon Stockholm:Bussmagasinet skrev:Färska siffror från Stockholms Handelskammare visar att resandet med kollektivtrafiken i Stockholm ligger på ungefär 84 procent av nivån 2019, det sista året innan pandemin.
[...]
Till skillnad från Stockholm hade Oslo redan 2023 återhämtat kollektivtrafiken till ungefär 97 procent av 2019 års resandenivåer, tack vare olika prisjusteringar med mera.
I Köpenhamn har resandet återhämtat sig till hela 108 procent.
I Helsingfors har resandet återhämtat sig till cirka 91 procent av 2019 års nivå.
Tunnelbana: Köpenhamns metro går hela tiden, har hög turtäthet och plats för cyklar. Stockholms tunnelbana har låg turtäthet på grenarna och ofta trängsel.
Pendeltåg: Köpenhamns S-tåg har tre gånger fler avgångar med något färre resenärer. Dessutom är det nattrafik på helger och i framtiden även på vardagar.
Regionaltåg: Öresundståg går hela tiden på den centrala sträckan och direkt till nästan hela Sydsverige. Mälartåg påminner mest om Thatchers lekstuga.
Bussar: Köpenhamn har snart bara elbussar. Turtätheten är allmänt hög och många linjer går hela tiden. I Stockholm finns det bara en linje som går hela tiden!
Båtar: Köpenhamn "sejler på el" med bra väderskydd. Stockholm har storsatsat på biodiesel. För resenären är det dock ingen skillnad: både utsläpp och oljud.
När jag åkte från Köpenhamn till Stockholm och tog bussen till NKS så märkte jag skillnaden omedelbart: diesel luktar! Jag förstår varför alternativen lockar...