Kantorn skrev: ↑onsdag 26 juni 2024 10:33
Är det tävling mellan huvudstäderna? Vad tyder annars trådens rubrik på?
Ja, det är en tävling:
Odd skrev: ↑fredag 02 december 2022 17:34
SL gjorde samma misstag för ett tag sedan. Deras mål var ett tag att ha världens bästa kollektivtrafik. Så småningom ändrade man det till att ha Europas bästa kollektivtrafik. Sen strök man även det eftersom de inte kunde uppfylla ens sina egna kriterier, som dessutom inte var definierade. Som väl är så håller dom inte på med den dumheten längre och det är logiskt, om man ställer sig att jämföras med andra, då kommer man att missa det man egentligen behöver uppnå, en ändamålsenlig verksamhet.
En gång i tiden hade Stockholm kanske Europas bästa kollektivtrafik, åtminstone sett till förutsättningarna, men nu är det uppenbarligen inte så längre. Både Köpenhamns metro och Öresundstågen är relativt nya. För inte så länge sedan hade S-tågen enbart timmestrafik på nätterna. Köpenhamn har inte alltid haft dagens höga standard, vilken är extra imponerande med tanke på
antalet resenärer per linje. Även Berlin har
utvecklat sin nattrafik på sistone, delvis tack vare fotbolls-VM. Stockholm har gjort tvärtom. Idag har pendeltågen kortare trafikeringstid än förr, trots att resandet har exploderat, medan tunnelbanan stagnerar.
En del skribenter på detta forum har kallat Köpenhamns metro för "
leksakstunnelbana", men nästan alla jag känner har varit nöjda med metron. Trafikutbudet är bokstavligen oslagbart. En gång skulle en bekant åka tåg från Stockholm till Köpenhamn, men på grund av störningar i tågtrafiken skulle tåget inte komma fram förrän klockan 3 på natten. Jag fick dock höra att det inte var några problem eftersom "i princip allt i Köpenhamn ändå går dygnet runt". Så har det dock inte alltid varit. S-tågen går fortfarande inte avbrottsfritt, men det tänker Köpenhamn ändra på! Nästa decennium ska S-tågen bli förarlösa och gå hela tiden:
M224 skrev: ↑måndag 08 maj 2023 9:48
Medans vi i Stockholm bråkar om dubbelbemmaning på pendeltågen så planerar DSB att införa förarlösa tåg S togens linje F från 2029.
Nya tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan tyder möjligen på att verkligheten äntligen har kommit ikapp. Flera skribenter på detta forum har klagat på tåglängden, men gula linjen får ungefär samma kapacitet som röda linjen - tågen är kortare, men de kan gå
mycket oftare. Dessutom blir kundnöjdheten högre.