SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: tisdag 14 november 2023 15:56 Jorå, tåget gick några gånger. Ställdes väl in ganska snabbt när MTR insåg att detta inte funkar. Men, användes avgången av någon?
Det brukar ta en viss tid att vänja sig vid en ny tidtabell. Upptågets trafik startar klockan 3:37 alla dagar från Gävle. Örebro och Eskilstuna är inte mindre.
4330
Inlägg: 173
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 13:45
Joakim W skrev: tisdag 14 november 2023 11:15
Enceladus skrev: måndag 13 november 2023 12:52

Första morgonavgången från Örebro till Arlanda och Uppsala är dock fortsatt inhiberad. Mälartåg försökte ersätta med buss, men det gick visst inte så bra.
Kan man säga att den är fortsatt indragen, när den är perament indragen? Det var väl helt enkelt ingen som åkte så tidigt.
Buss är inte tåg. Har aktuell avgång någonsin körts med tåg? Längre restid, extra byte och andra hållplatslägen dämpar efterfrågan. Jämför nattbussar!

Kollektivtrafiken över nivån före pandemin
UNT skrev:Många trodde att hemarbete skulle minska behovet av kollektivtrafik efter pandemin. Men resandet är nu på en högre nivå än före pandemin i både stadsbussar och på Stockholmståg. Men det gamla Upptåget och regionbussarna släpar efter.
Upptågets halverade trafik har tydligen påverkat resandet negativt. Däremot ökar resandet på sträckan Stockholm-Uppsala. Dags för fler genomgående tåg?
Du menar att Mälartåg ska kopiera SJ IC och köra Gävle - Tierp - Uppsala - Arlanda/Märsta - Stockholm? Det verkar överflödigt.

Mjölkpallstågen bör inte ha för långa sträckor, Gävle - Uppsala är nog.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4648
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 16:50
Joakim W skrev: tisdag 14 november 2023 15:56 Jorå, tåget gick några gånger. Ställdes väl in ganska snabbt när MTR insåg att detta inte funkar. Men, användes avgången av någon?
Det brukar ta en viss tid att vänja sig vid en ny tidtabell. Upptågets trafik startar klockan 3:37 alla dagar från Gävle. Örebro och Eskilstuna är inte mindre.
Det tidiga tåget från Gävle har gått väldigt många år, jag körde det själv några gånger vintern 2010 och skälet till att det gick då, var att det behövdes en förbindelse för personal till Arlanda. Gissningsvis finns väl detta behov kvar än i dag, även om man tvingas byta tåg i Uppsala.
Oftast var det runt 20 resenärer, men ytterst sällan några som verkade som de skulle flyga på semester.
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: söndag 19 november 2023 20:48
Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 13:45 Kollektivtrafiken över nivån före pandemin
UNT skrev:Många trodde att hemarbete skulle minska behovet av kollektivtrafik efter pandemin. Men resandet är nu på en högre nivå än före pandemin i både stadsbussar och på Stockholmståg. Men det gamla Upptåget och regionbussarna släpar efter.
Upptågets halverade trafik har tydligen påverkat resandet negativt. Däremot ökar resandet på sträckan Stockholm-Uppsala. Dags för fler genomgående tåg?
Du menar att Mälartåg ska kopiera SJ IC och köra Gävle - Tierp - Uppsala - Arlanda/Märsta - Stockholm? Det verkar överflödigt.

Mjölkpallstågen bör inte ha för långa sträckor, Gävle - Uppsala är nog.
Jag tänker mig snarare att Norrköpingstågens planerade förlängning mot Uppsala tidigareläggs, vilket förstärker trafiken på sträckan Stockholm-Uppsala.
4330
Inlägg: 173
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 19 november 2023 23:47
4330 skrev: söndag 19 november 2023 20:48
Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 13:45 Kollektivtrafiken över nivån före pandemin



Upptågets halverade trafik har tydligen påverkat resandet negativt. Däremot ökar resandet på sträckan Stockholm-Uppsala. Dags för fler genomgående tåg?
Du menar att Mälartåg ska kopiera SJ IC och köra Gävle - Tierp - Uppsala - Arlanda/Märsta - Stockholm? Det verkar överflödigt.

Mjölkpallstågen bör inte ha för långa sträckor, Gävle - Uppsala är nog.
Jag tänker mig snarare att Norrköpingstågens planerade förlängning mot Uppsala tidigareläggs, vilket förstärker trafiken på sträckan Stockholm-Uppsala.
Finns det lediga tåglägen för detta? Eller ska befintliga lägen ersättas av "Norrköpingstågen"?
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: måndag 20 november 2023 12:52 Finns det lediga tåglägen för detta? Eller ska befintliga lägen ersättas av "Norrköpingstågen"?
Utanför rusningen, då resandet ökar mest, finns det gott om lediga tåglägen. I rusningen kan Norrköpingstågen ta över några av Mälartågs befintliga lägen.
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Enceladus »

Planen: Så ska bilisterna lockas ta tåget istället
P4 Stockholm skrev:Bilåkandet i Södertälje har ökat mest i hela landet.

[...]

Ett av förslagen som diskuteras är att erbjuda resor på regionaltåg, utöver pendeln och bussar, med samma biljett.
I Södertälje har bilåkandet ökat med 36 procent sedan 2018, den högsta ökningen i landet. Det är verkligen dags att uppgradera Mälartåg till Öresundståg:
  • Lokal taxa i samtliga regioner
  • Jämn trafik på den gemensamma sträckan
  • Genomgående trafik till Uppsala
  • Avbrottsfri trafik på den gemensamma sträckan
Thatcher untantog Londons kollektivtrafik från sitt marknadsexperiment i UK eftersom den ansågs vara för viktig. Regionaltågen i Mälardalen är ingen lekstuga!
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Enceladus »

Södertälje kommun kräver att SL-taxa införs på regiontågen:
Stadsbyggnadsnämnden skrev:Södertälje kommun genomför just nu, genom medfinansiering från stadsmiljöavtalet, stora infrastruktursatsningar på delar av Nyköpingsvägen för bättre framkomlighet för linje 777 mellan Geneta och Södertälje Syd. Satsningarna ger särskild effekt på delsträckan Södertälje centrum till Södertälje Syd där det idag finns potential för ett ökat resande. För full effekt av satsningarna är införande av SL-taxa på regiontågen av stor vikt. Detta är överenskommet i den avsiktsförklaring som tecknades mellan kommunen och regionen i samband med samverkansprojektet Modern Mobilitet i Södertälje (MMiS). Södertälje kommun ser mycket positivt på att frågan är aktuell bland annat inom ÅVS Tillgänglighet Södertälje och vill understryka vikten av att SL-taxa införs i närtid.
Det är nästan meningslöst med matarbussar till Södertälje Syd om resenärerna inte kan fortsätta med regionaltågen på samma biljett. I samma dokument lyfts vikten av att "turtäthet på kollektivtrafiken inte enbart ska vara god under rusningstrafik". Mälartåg har en stam och tre grenar - precis som Öresundståg. Innan Helsingborg krävde 30-minuterstrafik till Köpenhamn så var det 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan. Det är en rimlig utgångspunkt för Mälartåg.

Karl Henriksson från Huddinge kommun gjorde ett oväntat besök. Flemingsberg har ju samma behov som Södertälje Syd. Vidare vill kommunerna ha piloten:
Kristdemokraterna Södertälje skrev:"Majoriteten i stadsbyggnadsnämnden följde Kristdemokraternas förslag att i yttrandet över SL:s trafikförändringar 2026 anmäla kommunens intresse att på linjen Stockholm City - Södertälje Centrum delta i en ”pilot” med nattrafik för pendeltågen."
Som bekant har Öresundståg avbrottsfri trafik mellan Østerport och Lund. Behöver både pendeltåg och Mälartåg ha nattrafik mellan Uppsala och Södertälje?
Pax skrev:Arlanda Express är fullständigt Absurt.

En stor anledning till att det går TVÅ bussbolag på exakt samma sträcka. Flygbussarna och Flix. Inte speciellt miljövänligt, de skulle kunna trafikera andra ställen för bättre kommunikationer som tex Västerås och Örebro.

Om man på allvar vill få Arlanda att fungera som enda flygplatsen i Stockholm så måste man ordna kollektivtrafiken dit. Öppna upp för Pendeltåg var 15e minut mot både Uppsala och Stockholm.
Man behöver även se till att pendeltåg går från tidig morgon till sent.
Och framförallt ta bort Stationsavgiften.

Arlanda är ett skämt. Folk som jobbar där är i stort sett tvingade att ha bil.
Tydligen behöver Arlanda två bussbolag på exakt samma sträcka...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4648
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: måndag 14 april 2025 16:38
Pax skrev:Arlanda Express är fullständigt Absurt.

En stor anledning till att det går TVÅ bussbolag på exakt samma sträcka. Flygbussarna och Flix. Inte speciellt miljövänligt, de skulle kunna trafikera andra ställen för bättre kommunikationer som tex Västerås och Örebro.

Om man på allvar vill få Arlanda att fungera som enda flygplatsen i Stockholm så måste man ordna kollektivtrafiken dit. Öppna upp för Pendeltåg var 15e minut mot både Uppsala och Stockholm.
Man behöver även se till att pendeltåg går från tidig morgon till sent.
Och framförallt ta bort Stationsavgiften.

Arlanda är ett skämt. Folk som jobbar där är i stort sett tvingade att ha bil.
Tydligen behöver Arlanda två bussbolag på exakt samma sträcka...
Om man tittar lite noggrannare, så ser man att övervägande delen av alla Flix-bussar som går till och från Arlanda kommer från platser som Kalmar, Västervik, Jönköping, Linköping, Norrköping, Gävle, Söderhamn, Hudiksvall, Umeå osv. osv. Här skapar man ju direkta förbindelser till Arlanda från en mängd platser, även platser som inte har järnvägsstationer. Sen att det rågar gå att åka Flixbuss även in till centrala Stockholm för en relativt billig peng, är ju egentligen bara konsekvens av att dessa bussar även plockar upp och lämnar av resenärer även där.
Även Vy, som äger Flygbussarna, kör några direkta linjer till Arlanda från andra platser i landet (under namnet Vy bus4You).
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 27 augusti 2022 9:14 Intressant satsning. Södertälje syd blir naturligtvis en mer intressant bytespunkt om och när SL-biljetter blir giltiga på Mälartågen. Men dess perifera läge gör att regionaltågen inte kommer kunna få samma betydelse som t.ex. i Uppsala. Jämn och styv tidtabell tror jag inte heller att man kan hoppas speciellt mycket på, tyvärr. Kapacitetsbristen på Grödingebanan gör att man gärna klumpar ihop regionaltågen. Men situationen kan förhoppningsvis bli lite bättre än vad den är idag.
Förbättrad kollektivtrafik kan förverkliga villadröm
DN skrev:Jag har dock full förståelse för att inte fler väljer att bosätta sig så pass långt ut. Kollektivtrafiken här ute är nämligen undermålig. ”Ni har väl pendeltåg?” Jo, men från Järna till Stockholm tar det mellan en och en och en halv timme för att åka de 49 kilometerna till Centralen. Tågtrafiken går som bäst med halvtimmestrafik. Som sämst är det nästan två timmar mellan tågen.

Bussarna som finns avgår, märkligt nog, oftast samtidigt. Mälartåg finns från Södertälje syd, men den trafiken är oftast inte synkroniserad med övrig kollektivtrafik. Om man råka bor ännu närmare länsgränsen mot Södermanland, nämligen på grannorten Mölnbo, är trafiksituationen ännu värre då tvåtimmarstrafik på helger är normen. Situationen verkar vara ungefär likadan för Nynäshamn.
Det gäller inte bara att SL-biljetter blir giltiga på Mälartågen, utan även att trafiken synkroniseras med övrig kollektivtrafik. Hölös buss går inte via Södertälje syd!
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: lördag 17 maj 2025 5:25
kildor skrev: lördag 27 augusti 2022 9:14 Intressant satsning. Södertälje syd blir naturligtvis en mer intressant bytespunkt om och när SL-biljetter blir giltiga på Mälartågen. Men dess perifera läge gör att regionaltågen inte kommer kunna få samma betydelse som t.ex. i Uppsala. Jämn och styv tidtabell tror jag inte heller att man kan hoppas speciellt mycket på, tyvärr. Kapacitetsbristen på Grödingebanan gör att man gärna klumpar ihop regionaltågen. Men situationen kan förhoppningsvis bli lite bättre än vad den är idag.
Förbättrad kollektivtrafik kan förverkliga villadröm
DN skrev:Jag har dock full förståelse för att inte fler väljer att bosätta sig så pass långt ut. Kollektivtrafiken här ute är nämligen undermålig. ”Ni har väl pendeltåg?” Jo, men från Järna till Stockholm tar det mellan en och en och en halv timme för att åka de 49 kilometerna till Centralen. Tågtrafiken går som bäst med halvtimmestrafik. Som sämst är det nästan två timmar mellan tågen.

Bussarna som finns avgår, märkligt nog, oftast samtidigt. Mälartåg finns från Södertälje syd, men den trafiken är oftast inte synkroniserad med övrig kollektivtrafik. Om man råka bor ännu närmare länsgränsen mot Södermanland, nämligen på grannorten Mölnbo, är trafiksituationen ännu värre då tvåtimmarstrafik på helger är normen. Situationen verkar vara ungefär likadan för Nynäshamn.
Det gäller inte bara att SL-biljetter blir giltiga på Mälartågen, utan även att trafiken synkroniseras med övrig kollektivtrafik. Hölös buss går inte via Södertälje syd!
Hölö har två bussar. Ena går via Södertälje Syd. Den andra betjänar Tveta, och därifrån går det inte att köra till Södertälje Syd utan att ta omvägen via Saltskog sedan Scania utökat sitt testområde och sett till att vägen mellan Tveta och Gläntan kapades vid Gläntan.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Hechtwagen »

Södertäljerborna får väl redan idag åka med Mälartåg om de köper rätt biljett, hur stort är det intresset?

Hur skulle resmönstren se ut om all regional kollektivtrafik var "gratis"?
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: lördag 17 maj 2025 8:02 Hölö har två bussar. Ena går via Södertälje Syd. Den andra betjänar Tveta, och därifrån går det inte att köra till Södertälje Syd utan att ta omvägen via Saltskog sedan Scania utökat sitt testområde och sett till att vägen mellan Tveta och Gläntan kapades vid Gläntan.
Ja, men linje 784X går endast i rusningsriktningen med tre turer per riktning. Den går varken i motriktningen eller utanför rusningen, en s.k. förstärkningslinje.
Hechtwagen skrev: lördag 17 maj 2025 11:49 Hur skulle resmönstren se ut om all regional kollektivtrafik var "gratis"?
Det skulle nog se ut som i Skåne - resenärerna väljer det snabbaste tåget istället för det billigaste. Öresundstågen har fler resenärer än Pågatågen i Skåne:
Region Skåne skrev:Resandet med Öresundstågen ökar med 17 procent under 2024 och landar på 2,6 miljoner resor över mål [28,3 miljoner resor, min anm.].

[...]

Antalet resor med Pågatågen 2024 uppgår till cirka 25,9 miljoner vilket är 0,6 procent över mål.
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: lördag 17 maj 2025 13:06
Joakim W skrev: lördag 17 maj 2025 8:02 Hölö har två bussar. Ena går via Södertälje Syd. Den andra betjänar Tveta, och därifrån går det inte att köra till Södertälje Syd utan att ta omvägen via Saltskog sedan Scania utökat sitt testområde och sett till att vägen mellan Tveta och Gläntan kapades vid Gläntan.
Ja, men linje 784X går endast i rusningsriktningen med tre turer per riktning. Den går varken i motriktningen eller utanför rusningen, en s.k. förstärkningslinje.
Ja, trafiken skulle helt klart kunna utökas, men frågan är ju, när behövs bussen? Behöver det gå en tur mitt på dagen? Hur många pendlar till Hölö? Finns det något underlag för att köra fler bussar?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 11297
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: lördag 17 maj 2025 13:25 Ja, trafiken skulle helt klart kunna utökas, men frågan är ju, när behövs bussen? Behöver det gå en tur mitt på dagen? Hur många pendlar till Hölö? Finns det något underlag för att köra fler bussar?
Hölö har fler invånare än Mölnbo. Problemet är att kollektivtrafiken inte kan konkurrera med bilen. Det är beklagligt att tågen susar förbi utan att stanna...
Joakim W
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: lördag 17 maj 2025 15:50
Joakim W skrev: lördag 17 maj 2025 13:25 Ja, trafiken skulle helt klart kunna utökas, men frågan är ju, när behövs bussen? Behöver det gå en tur mitt på dagen? Hur många pendlar till Hölö? Finns det något underlag för att köra fler bussar?
Hölö har fler invånare än Mölnbo. Problemet är att kollektivtrafiken inte kan konkurrera med bilen. Det är beklagligt att tågen susar förbi utan att stanna...
Ja, det hade ju varit det absolut bästa! Nyköpingsbanan hade ju varit perfekt för lokaltåg sen när Ostlänken är klar. Tänk så många små samhällen som hade kunnat får lite uppehåll!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Skriv svar