Hur viktig är Bromma flygplats?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
twr

Re: Hur viktig är Bromma flygplats?

Inlägg av twr »

Det fanns ganska många arga inlägg från signaturen Inge i denna tråd, som försvarade Bromma flygplats, men de är borta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: måndag 23 september 2024 17:46 Elflyg är en utopi, i alla fall om man skall ersätta vad som idag går på Bromma.

Dagens "bästa" batteriflygplan, i alla fall de som sägs vara under konstruktion, klarar 20 mil i 500 km/h med 9 passagerare.

Några större hopp i utvecklingen av batterier, som skulle ge en avgörande knuff framåt, ser vi inte på teknikradarn. Så det är mest önsketänkande från flygromantiker.

Och batteriflygplan lyfter lika lätt från Arlanda som från Bromma.
Flyttar ovanstående inlägg hit, när nu hr. twr återupplivat denna tråd..

Det vore bra med några referenser som stöder ovanstående påståenden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

twr skrev: måndag 23 september 2024 16:28 Det fanns ganska många arga inlägg från signaturen Inge i denna tråd, som försvarade Bromma flygplats, men de är borta.
Signaturen "Inge", konto och inlägg, togs bort av Forum-ägaren. De finns bara kvar i den mån de citerats av andra.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 24 september 2024 10:21
twr skrev: måndag 23 september 2024 16:28 Det fanns ganska många arga inlägg från signaturen Inge i denna tråd, som försvarade Bromma flygplats, men de är borta.
Signaturen "Inge", konto och inlägg, togs bort av Forum-ägaren. De finns bara kvar i den mån de citerats av andra.
Nja, signaturen hade flera konton och alla har inte tagits bort. Jag har hittat 14 inlägg av signaturen i denna tråd. Inläggen går ofta att känna igen på retoriken!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 24 september 2024 10:11
Odd skrev: måndag 23 september 2024 17:46 Elflyg är en utopi, i alla fall om man skall ersätta vad som idag går på Bromma.

Dagens "bästa" batteriflygplan, i alla fall de som sägs vara under konstruktion, klarar 20 mil i 500 km/h med 9 passagerare.

Några större hopp i utvecklingen av batterier, som skulle ge en avgörande knuff framåt, ser vi inte på teknikradarn. Så det är mest önsketänkande från flygromantiker.

Jodå, både Heart Aerospace och Eviation har saker på gång. Men de har många år kvar innan de är färdiga kommersiella produkter. Och om det är något vi vet om tidigare liknande projekt så ligger det ofta mycket gissande bakom siffror som sådana bolag lyfter fram.

Dock har jag inga referenser på att det skulle gå lika bra att starta och landa på Arlanda som på Bromma men jag gjorde helt enkelt ett antagande där.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev: tisdag 24 september 2024 13:16
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 24 september 2024 10:11

Jodå, både Heart Aerospace och Eviation har saker på gång. Men de har många år kvar innan de är färdiga kommersiella produkter. Och om det är något vi vet om tidigare liknande projekt så ligger det ofta mycket gissande bakom siffror som sådana bolag lyfter fram.

Dock har jag inga referenser på att det skulle gå lika bra att starta och landa på Arlanda som på Bromma men jag gjorde helt enkelt ett antagande där.
Herrn förstår nog att jag inte avsåg det sistnämnda. Därför tar vi det övertydligt. Herrn gjorde två påståenden
  1. Odd skrev: måndag 23 september 2024 17:46Dagens "bästa" batteriflygplan, i alla fall de som sägs vara under konstruktion, klarar 20 mil i 500 km/h med 9 passagerare.
  2. Odd skrev: måndag 23 september 2024 17:46Några större hopp i utvecklingen av batterier, som skulle ge en avgörande knuff framåt, ser vi inte på teknikradarn.
Speciellt påstående nr. 1 innehåller en del kvantifierade uppgifter, och jag skulle gärna vilja ha referenser som stöder dessa påståenden, och inte bara allmänna resonemang enl. ovan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Även Ryanair, som satsar på nya linjer i Sverige, nobbar Bromma. Rullbanan är helt enkelt för kort.

Så här i efterhand, när dimman har skingrats, så kan man väl säga att Stockholms envisa satsning på Bromma i stället för Tullinge, har slagit helt fel, och man har mist den ena och mister troligen nu den andra. Förutom att rullbanan var 2378 meter på Tullinge, jämfört med Brommas 1668 meter, så hade Tullinge hade ett bättre utgångsläge med möjlighet till tåg mindre än 10 minuter från Centralen med flygtåg, eller drygt 20 minuter med pendeltåg, om man byggt en avstickare från Flemingsberg till Tullinge.

Spiken i kistan för Tullinge-alternativet sattes väl egentligen redan 1988, när Botkyrka kommun ändrade sig från att vara positiva till negativa till Tullinge som civil flygplats.

Nu har vi bara ett realistiskt alternativ kvar, och det är Arlanda, med eller utan utbyggnad.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev: onsdag 25 september 2024 9:50 Även Ryanair, som satsar på nya linjer i Sverige, nobbar Bromma. Rullbanan är helt enkelt för kort.

Så här i efterhand, när dimman har skingrats, så kan man väl säga att Stockholms envisa satsning på Bromma i stället för Tullinge, har slagit helt fel, och man har mist den ena och mister troligen nu den andra. Förutom att rullbanan var 2378 meter på Tullinge, jämfört med Brommas 1668 meter, så hade Tullinge hade ett bättre utgångsläge med möjlighet till tåg mindre än 10 minuter från Centralen med flygtåg, eller drygt 20 minuter med pendeltåg, om man byggt en avstickare från Flemingsberg till Tullinge.

Spiken i kistan för Tullinge-alternativet sattes väl egentligen redan 1988, när Botkyrka kommun ändrade sig från att vara positiva till negativa till Tullinge som civil flygplats.

Nu har vi bara ett realistiskt alternativ kvar, och det är Arlanda, med eller utan utbyggnad.
Ja, det är Botkyrka som bestämmer, inte Stockholm.

Avsikten med Bromma har väl alltid varit att behålla den som i huvudsak inrikesflygplats efter det att Arlanda öppnades. Turboprop- (eller elprop-)-plan har inga problem med att klara av de 1668m på bana 12-30. Brussels Airlines Airbus A319, som trafikerar Bromma, har en maximalt specificerad startsträcka på 1850m. Undra hur de bär sig åt (självklart har det att göra med hur tungt lastat planet är, det fattar t.om. jag)?

Ryan Airs Boeing Boeing 737-800 är för stora för Bromma, men de är också egentligen stora att flyga i inrikestrafik överhuvud taget. Så den jämförelsen är knappast rättvis. Dessutom finns det anledning att sätta frågetecken för Ryan Air intresse för inrikesflyg överhuvud taget. Där finns inte mycket pengar att tjäna, ens med det bolagets"affärsmodell" (själv skulle jag aldrig anlita ett företags som leds av västra Europas värsta skitstövel). Pandemin knäckte BRA, som fick genomföra två företagsrekonstruktioner för att överhuvud taget överleva. Nu vill väl inte Per Braathen pumpa in mer pengar. Frågan är bara hur länge det dröjer innan SAS slukar BRA, på samma sätt som de slukade Linjeflyg.

Arlanda är egentligen inget realistiskt alternativ för inrikesflyg alls, flygplatsen ligger för långt bort och/eller är för dyr att ta sig till. Med det upplägget kommer inrikesflyget (bortsett möjligen från någon russinkakslinje) att dö ut, och det var väl också det som avses.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 25 september 2024 13:55, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: tisdag 24 september 2024 11:09
Nja, signaturen hade flera konton och alla har inte tagits bort. Jag har hittat 14 inlägg av signaturen i denna tråd. Inläggen går ofta att känna igen på retoriken!
Ja, det var konspiratoriska tongångar. Utan några belägg?!

Ja, dvs. han kallade sig "Some" ett tag, vilket han också erkände. Some=någon, Inge=ingen, kul ordlek! Det kontot raderades inte, det är känt. Men nu var det just kontot "Inge" som avsågs.
twr

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 25 september 2024 12:31
Enceladus skrev: tisdag 24 september 2024 11:09
Ja, det var konspiratoriska tongångar. Utan några belägg?!

Ja, dvs. han kallade sig "Some" ett tag, vilket han också erkände. Some=någon, Inge=ingen, kul ordlek! Det kontot raderades inte, det är känt. Men nu var det just kontot "Inge" som avsågs.
Det är möjligt att jag kommer ihåg fel och att det i själva verket är ”Somes” inlägg jag minns. Kanske fanns det inga ”Inge”-inlägg i tråden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

twr skrev: fredag 27 september 2024 14:08 https://www.dn.se/insandare/det-finns-f ... flygplats/

Vad tycker ni om hennes argument?
Utan att värdera vad som påstås så har ju i alla fall Kristersson-regimen lovat sina hangarounds i Sd att det inte ska fattas några regeringsbeslut om nedläggning denna mandatperiod: https://www.dn.se/sverige/kristerssons- ... nasta-val/

De som tycker annorlunda får väl hoppas på en rödgrön valseger 2026. Just nu finns inte mycket som talar för det.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: fredag 27 september 2024 14:08 https://www.dn.se/insandare/det-finns-f ... flygplats/

De flesta argument är inte seriösa:
DN skrev:Om man skulle lägga ner Bromma flygplats och Arlanda skulle vara avstängd på grund av till exempel dimma är närmaste tillgängliga flygplats Oslo för många av de ankommande flygen.
Utan BRA har Bromma flygplats ungefär lika många flyg som Skavsta flygplats. Det stämmer att Bromma flygplats har bättre tillgänglighet, men det är politiskt.
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 14:19 De som tycker annorlunda får väl hoppas på en rödgrön valseger 2026. Just nu finns inte mycket som talar för det.
Nuvarande regeringsunderlag har aldrig lyckats få en majoritet i någon opinionsmätning sedan valet 2022: http://pollofpolls.se/poll_img/block.svg :lol: :lol: :lol:

(Detta beror till stor del på M:s kräftgång i just Stockholm...)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: fredag 27 september 2024 14:50
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 14:19 De som tycker annorlunda får väl hoppas på en rödgrön valseger 2026. Just nu finns inte mycket som talar för det.
Nuvarande regeringsunderlag har aldrig lyckats få en majoritet i någon opinionsmätning sedan valet 2022: http://pollofpolls.se/poll_img/block.svg :lol: :lol: :lol:

Det intressanta är att Enceladus-kollektivet inte tar upp och värderar argumenten, utan bara en fras ur ingressen. Resten avfärdas utan vidare spisning som "inte seriösa". Kollektivet borde veta bättre än så. Försök att för en gångs skull låta bli att förstöra en tråd.

Enceladus-kollektivet fortsätter dessutom i vanlig ordning, och helt förväntat, att förutsäga framtiden med hjälp av "opinionsundersökningar" och lösa spekulationer.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 14:57

Enceladus-kollektivet fortsätter dessutom i vanlig ordning, och helt förväntat, att förutsäga framtiden med hjälp av "opinionsundersökningar" och lösa spekulationer.
Jag har inte uttalat mig om valresultatet 2026, till skillnad från en viss skribent som gjorde ett grundlöst påstående om just det. Försök att diskutera sakfrågan!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Enceladus skrev: fredag 27 september 2024 15:08
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 14:57

Jag har inte uttalat mig om valresultatet 2026, till skillnad från en viss skribent som gjorde ett grundlöst påstående om just det. Försök att diskutera sakfrågan!
Struntprat. Jag skrev "just nu", vilket alla läskunniga ser. Vad som händer 2026 vet ingen - inte jag och allra minst Enceladus-kollektivet.

Och inga projektioner tack. Ja, försök att diskutera sakfrågan, t.ex. genom att utvärdera insändarens argument. Men utan försåtligheter, grundlösa påståenden, retoriska knep och sidoresonemang! Det har vi fått nog av.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 27 september 2024 15:22, redigerad totalt 1 gånger.
twr

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 14:19

Utan att värdera vad som påstås så har ju i alla fall Kristersson-regimen lovat sina hangarounds i Sd att det inte ska fattas några regeringsbeslut om nedläggning denna mandatperiod: https://www.dn.se/sverige/kristerssons- ... nasta-val/

De som tycker annorlunda får väl hoppas på en rödgrön valseger 2026. Just nu finns inte mycket som talar för det.
Det stämmer att han sa det men jag tänker att det är ett taktiskt sätt att hålla öppet för att Swedavia lägger ned flygplatsen, utan att regeringen fattar beslut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 15:16 Och inga projektioner tack. Ja, försök att diskutera sakfrågan, t.ex. genom att utvärdera insändarens argument. Men utan försåtligheter, grundlösa påståenden, retoriska knep och sidoresonemang!
Det har jag redan gjort! Bromma flygplats tillför inte mycket utöver Skavsta flygplats, speciellt när den senare får en station på Ostlänken. Gäller fler flygplatser:
Aftonbladet skrev:Men i december 2022 kom regeringsbeslutet att Skavsta i Södermanland år 2023 ersätter Norrköping som beredskapsflygplats. Detta eftersom beredskapsflygplatsen i Linköping ligger bara fyra mil från Norrköping och Skavsta har betydelse för kustbevakningen.

[...]

Jag älskar flygplatser, till den grad att jag har lovsjungit dem i böcker, och jag förstår från hjärtat att en kommun kan bli blint förälskad i sin flygplats. Men marknadslogiskt och logistiskt verkar det finnas en större flygplats för mycket i området Linköping-Norrköping-Skavsta, och av geografiska skäl är det Norrköping som måste bort. Tyvärr.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Vi punktar upp argumenten då, eftersom det var det som var frågan:
twr skrev: fredag 27 september 2024 15:21 Vad tycker ni om hennes argument?
Så får vi se om det finns utrymme för en seriös diskussion om sakfrågan eller bara löst tyckande.
DN/Iris Lindgren skrev: ● Resor till och från Arlanda. Inträffar en olycka som stoppar tillfarten blir det stockning i trafiken. Inga fordon kan passera förbi olycksplatsen. Resande sitter fast i köerna och kommer inte i tid till sitt flyg. Reträttvägarna är praktiskt taget obefintliga.

● Resor till och från Bromma. Till och från Bromma flygplats kan många cykla. Om man har bagage kan man välja att resa med buss, tvärbanan eller tåg med anslutning.

● Brandsläckningsflygplan. Nya flygplan för vattenbekämpning av stora omfattande skogsbränder har inköpts. Bromma flygplats är en stor tillgång för detta slags flyg.

● Specialistvård. Ambulansflyg från olika delar av vårt land och utlandet ger sjuka snabbare väg till specialistvård på exempelvis Karolinska universitetssjukhuset.

● Gods. Bromma flygplats tar emot och sänder gods- och varutransporter av olika slag med flyg till och från olika landsdelar. Avsändare och mottagare är distributörer, företag och enskilda personer i områden kring Stockholm.

● Inrikesflyg. Bromma är en enkel och snabb väg från Stockholm för många. Det handlar bland annat om affärsverksamhet, släktbesök, turism och specialistvård för sjuka barn och vuxna.

● Försvaret. Det är viktigt att flygvapnet har tillgång till flera flygplatser i Stockholmsområdet.

● Forskning. Vi har lyckan att vi i Sverige har mycket skickliga och framgångsrika forskare inom olika områden. Till exempel vad gäller forskning med inriktning mot flyg. Inom några år kommer vi förmodligen att ha miljö- och klimatvänligare flygplan.

● Klimat och miljö. Klimat- och miljömässigt är det vanvettigt att riva flygplatsen. Det medför stora tunga transporter i åratal framöver som ska transportera avfallet – vart?
Varsågod!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

twr skrev: fredag 27 september 2024 15:21
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 september 2024 14:19

Det stämmer att han sa det men jag tänker att det är ett taktiskt sätt att hålla öppet för att Swedavia lägger ned flygplatsen, utan att regeringen fattar beslut.
Kan Swedavia göra det? Avtalet om Bromma är tecknat mellan svenska staten och Stockholms stad. Swedavia äger såvitt jag förstår inte de statliga flygplatserna, utan är statens driftbolag, och har därför inte ensam rådighet över detta.
Låst