Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Tesla startade för några veckor sedan en egen tåglinje till sin fabrik i Berlin, med vagnar som drivs på både batteri och på kontaktledningsström. Tåget baseras på Siemens Mobility Mireo B och vem som helst kan åka med det utan biljett, inte bara Teslas anställda.
Kan det vara så att tekniken helt enkelt är mogen för att implementera i större skala, vilket kanske skulle innebära att tåglinjer inte behöver läggas ner och att man till och med skulle kunna bygga nya järnvägar billigare än tidigare. Kanske skulle till och med Karlsborgsbanan kunna ha återuppstått om man inte rivit upp den tidigare i år...
Kan det vara så att tekniken helt enkelt är mogen för att implementera i större skala, vilket kanske skulle innebära att tåglinjer inte behöver läggas ner och att man till och med skulle kunna bygga nya järnvägar billigare än tidigare. Kanske skulle till och med Karlsborgsbanan kunna ha återuppstått om man inte rivit upp den tidigare i år...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Det är den väl redan, även utan trumpisten Musks hånflin: Germany’s first use of the Mireo Plus BOdd skrev: ↑måndag 09 september 2024 7:06 Tesla startade för några veckor sedan en egen tåglinje till sin fabrik i Berlin, med vagnar som drivs på både batteri och på kontaktledningsström. Tåget baseras på Siemens Mobility Mireo B och vem som helst kan åka med det utan biljett, inte bara Teslas anställda.
Kan det vara så att tekniken helt enkelt är mogen för att implementera i större skala, vilket kanske skulle innebära att tåglinjer inte behöver läggas ner och att man till och med skulle kunna bygga nya järnvägar billigare än tidigare. Kanske skulle till och med Karlsborgsbanan kunna ha återuppstått om man inte rivit upp den tidigare i år...
Att tyskarna utvecklar alternativa traktionssystem för sina oelektrifierade banor är ju knappast Musks förtjänst, även om han som vanligt försöker ta åt sig äran av i stort sett allting ("Tesla gets Germany to kill off diesel trains after launching EV ‘Giga Train’.... ")
Se också denna tråd: viewtopic.php?t=42215 där hr. Odd och jag bl.a. diskuterade KInnekullebanan.
Bombadiers Talent 3, som är en direkt konkurrent till Mireo Plus B, såldes till CAF när Alstrom slukade Bombardiers järnvägsverksamhet: Talent 3 BEMU In Passenger Service
Siemens bränslecelldrivna variant Mireo Plus H: All Mireo Plus H trains for NEB have arrived at the PCW
är en direkt konkurrent till Alstoms Coradia iLint.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 09 september 2024 8:11, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Teslas "Giga Train" är alltså en matarlinje mellan Erkner och Tesla Sud. Erkner trafikeras av pendeltågslinjen S3 och regionaltågslinjen RE1. S3 har Erkner som slutstation och skulle teoretiskt kunna förlängas till Tesla Sud (bara 6 km). RE1 är tillfälligt inställd mellan Berlin och Erkner på grund av byggnadsarbeten. S3 och RE1 har nattrafik, men det har inte Giga Train, trots att nattskift sägs förekomma på fabriken. Musk kommer från Kalifornien, och där är nattrafik tabu:
Kulturkrocken begränsar tyvärr möjligheten att skapa folklig acceptans för projektet. Tyskland skulle verkligen behöva mindre energipopulism:Yahoo News skrev:The Giga Train takes passengers from Erkner Station to Tesla Sud, the station located at the company's manufacturing facility, about 20 miles southeast of Berlin. Currently, 500 people can be transported on the train, with 120 seats, space for bicycles, and an information system for passengers, per Teslarati. It's also free to not just Tesla employees, but regular passengers as well.
It's eventually expected to transport 4,500 employees to and from the factory, based on three eight-hour shifts. An additional stop will be added once construction in the area is completed.
[...]
Niederbarnimer Eisenbahngesellschaft, or NEB, said there are additional plans to switch the fleet from diesel to e-trains at the end of this year.
Tyska politiker använder kollektivtrafiken för att subventionera industrins omställning till vätgas, vilket inte alls är syftet med kollektivtrafikens finansiering.IRJ skrev:GREEN hydrogen producer Lhyfe has completed a green hydrogen production plant for the German Rail (DB) innovation hub in Tübingen. Lhyfe will operate the 1MW electrolysis plant on behalf of DB, which is expected to produce to 30 tonnes of green hydrogen annually. The electricity used by the plant comes from DB’s existing green electricity portfolio.
[...]
The project will use a Siemens Mireo Plus H multiple-unit. Later this year it is expected to start trial operations in the state of Baden-Württemberg, running between Tübingen, Horb and Pforzheim.
“This project demonstrates the economic viability of hydrogen solutions in the transport and mobility sector,” says Mr Luc Graré, head of central and eastern Europe at Lhyfe. “Sustainable energy sources and innovative technologies are needed to decarbonise the transport sector.”
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Jaha, ja - ytterligare en trådkapning av Enceladus-kollektivet. Tråden handlar väl om alternativa traktionssystem, inte om föregiven tysk "energipopulism".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Utan Musk skulle linjen förmodligen gå på vätgas (se ovan), så någon nytta gör han väl:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 09 september 2024 7:30 Att tyskarna utvecklar alternativa traktionssystem för sina oelektrifierade banor är ju knappast Musks förtjänst, även om han som vanligt försöker ta åt sig äran av i stort sett allting ("Tesla gets Germany to kill off diesel trains after launching EV ‘Giga Train’.... ")

Se vidare följande inlägg: viewtopic.php?p=421573#p421573
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Skjut inte budbäraren när budskapet inte passar. Den tyska politiken favoriserar vätgas och i förlängningen elektrobränslen (syntetiskt framställda bränslen med vätgas som bas). Om batteridrivna tåg kan hävda sig i Tyskland så kan de det i hela Europa. Tyskland har faktiskt experimenterat med batteridrivna tåg tidigare. Dessa tåg använde blyackumulatorer och prestandan var ju därefter. Siemens Mireo Plus B använder LTO-batterier, vilka vi känner igen från Moskvas elbussar.

Tre batteridrivna släpvagnar i Hildesheim, 1985. Källa: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... -79-01.jpg
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Varför ska det gå tåg på natten, när folk är upptagna med att arbeta? Sista kommer dit vid 21.45, och första tåget går 5.51 från Tesla. Det ger en minsta arbetstid på 8 timmar och 6 minuter. Jag antar att personalen har rast också, minst 30 minuter. Låter rimligt i mina öron. Om sista skiftet går på 22 (då har personalen 15 minuter på sig att gå från tåget in i fabriken), och de går av 5.30 (ger 22 minuters duschtid och gångtid), ger det en arbetstid på 7 timmar och 30 minuter. Låter nästan lite lite. Det är väl onödigt att köra tåg, när ingen ändå kommer utnyttja tågen?Enceladus skrev: ↑måndag 09 september 2024 7:57 Teslas "Giga Train" är alltså en matarlinje mellan Erkner och Tesla Sud. Erkner trafikeras av pendeltågslinjen S3 och regionaltågslinjen RE1. S3 har Erkner som slutstation och skulle teoretiskt kunna förlängas till Tesla Sud (bara 6 km). RE1 är tillfälligt inställd mellan Berlin och Erkner på grund av byggnadsarbeten. S3 och RE1 har nattrafik, men det har inte Giga Train, trots att nattskift sägs förekomma på fabriken. Musk kommer från Kalifornien, och där är nattrafik tabu:
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3522
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Vilka järnvägar har "behövts läggas ner" för att de inte är elektrifierade?
Vet många nedlagda elektrifierade järnvägar bara i Svetige.
Vet många nedlagda elektrifierade järnvägar bara i Svetige.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3522
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Vad är en batteridriven släpvagn? Kan du utveckla det, det kan ju vara lite vad som helst!Enceladus skrev: ↑måndag 09 september 2024 11:33Skjut inte budbäraren när budskapet inte passar. Den tyska politiken favoriserar vätgas och i förlängningen elektrobränslen (syntetiskt framställda bränslen med vätgas som bas). Om batteridrivna tåg kan hävda sig i Tyskland så kan de det i hela Europa. Tyskland har faktiskt experimenterat med batteridrivna tåg tidigare. Dessa tåg använde blyackumulatorer och prestandan var ju därefter. Siemens Mireo Plus B använder LTO-batterier, vilka vi känner igen från Moskvas elbussar.
Tre batteridrivna släpvagnar i Hildesheim, 1985. Källa: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... -79-01.jpg
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Budbäraren?! Hahahaha.Enceladus skrev: ↑måndag 09 september 2024 11:33Skjut inte budbäraren när budskapet inte passar. Den tyska politiken favoriserar vätgas och i förlängningen elektrobränslen (syntetiskt framställda bränslen med vätgas som bas). Om batteridrivna tåg kan hävda sig i Tyskland så kan de det i hela Europa. Tyskland har faktiskt experimenterat med batteridrivna tåg tidigare. Dessa tåg använde blyackumulatorer och prestandan var ju därefter. Siemens Mireo Plus B använder LTO-batterier, vilka vi känner igen från Moskvas elbussar.


Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Och nattrafik som vanligt!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 09 september 2024 8:11 Jaha, ja - ytterligare en trådkapning av Enceladus-kollektivet. Tråden handlar väl om alternativa traktionssystem, inte om föregiven tysk "energipopulism".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Ja, fattas bara...................twr skrev: ↑måndag 09 september 2024 17:17Och nattrafik som vanligt!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 09 september 2024 8:11 Jaha, ja - ytterligare en trådkapning av Enceladus-kollektivet. Tråden handlar väl om alternativa traktionssystem, inte om föregiven tysk "energipopulism".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Det kan förekomma övertid, och då riskerar anställda att bli strandade över natten. Vidare har Teslas fabrik en technoklubb för de anställda - ett måste i Berlin:Joakim W skrev: ↑måndag 09 september 2024 13:00 Varför ska det gå tåg på natten, när folk är upptagna med att arbeta? Sista kommer dit vid 21.45, och första tåget går 5.51 från Tesla. Det ger en minsta arbetstid på 8 timmar och 6 minuter. Jag antar att personalen har rast också, minst 30 minuter. Låter rimligt i mina öron. Om sista skiftet går på 22 (då har personalen 15 minuter på sig att gå från tåget in i fabriken), och de går av 5.30 (ger 22 minuters duschtid och gångtid), ger det en arbetstid på 7 timmar och 30 minuter. Låter nästan lite lite. Det är väl onödigt att köra tåg, när ingen ändå kommer utnyttja tågen?
Regionaltågen påminner mer om Öresundståg än Mälartåg, och det bara 6 km till Erkner, så taxi kan vara en nödlösning. Varför gjordes inte en automatbana?Business Insider skrev:Tesla seems to be embracing Berlin's club culture.
[...]
"Say hello to our newest 'facility' at Giga Berlin! Hamster is now alive," he said in the post. "Do you know any factory that has its own club? Party on!"
[...]
One popular Instagram meme account, Berlinclubmemes, mocked the Tesla facility in a series of images. One suggested that Musk decided to open the Tesla club after being rejected from Berghain, one of Berlin's most exclusive clubs that is notoriously hard to get into.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Och herretwr skrev: ↑måndag 09 september 2024 17:17Och nattrafik som vanligt!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 09 september 2024 8:11 Jaha, ja - ytterligare en trådkapning av Enceladus-kollektivet. Tråden handlar väl om alternativa traktionssystem, inte om föregiven tysk "energipopulism".

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Vagnarna på bilden - möjligen manövervagnar - saknar framdrivning och måste följaktligen kopplas ihop med en batteridriven motorvagn, exempelvis så här:Hechtwagen skrev: ↑måndag 09 september 2024 13:54 Vad är en batteridriven släpvagn? Kan du utveckla det, det kan ju vara lite vad som helst!

En batteridriven motorvagn med två släpvagnar i Heimbach. Källa: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:515-rot.jpg
Tyskland hade alltså batteridrivna tåg redan innan Musk flyttade från Sydafrika, men med blyackumulatorer och motsvarande prestanda!
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Återkom gärna när du hittar något om arbetstiderna, annars tror jag inte vi kommer nånstans. Men att köra ett tåg vid 02 för att nån stackare fått jobba över minst 3 timmar låter orimligt. Billigare att skicka i nattbuss, taxi, eller varför inte festa framåt 5 och ta morgontåget hem.Enceladus skrev: ↑måndag 09 september 2024 18:27Det kan förekomma övertid, och då riskerar anställda att bli strandade över natten. Vidare har Teslas fabrik en technoklubb för de anställda - ett måste i Berlin:Joakim W skrev: ↑måndag 09 september 2024 13:00 Varför ska det gå tåg på natten, när folk är upptagna med att arbeta? Sista kommer dit vid 21.45, och första tåget går 5.51 från Tesla. Det ger en minsta arbetstid på 8 timmar och 6 minuter. Jag antar att personalen har rast också, minst 30 minuter. Låter rimligt i mina öron. Om sista skiftet går på 22 (då har personalen 15 minuter på sig att gå från tåget in i fabriken), och de går av 5.30 (ger 22 minuters duschtid och gångtid), ger det en arbetstid på 7 timmar och 30 minuter. Låter nästan lite lite. Det är väl onödigt att köra tåg, när ingen ändå kommer utnyttja tågen?
Regionaltågen påminner mer om Öresundståg än Mälartåg, och det bara 6 km till Erkner, så taxi kan vara en nödlösning. Varför gjordes inte en automatbana?Business Insider skrev:Tesla seems to be embracing Berlin's club culture.
[...]
"Say hello to our newest 'facility' at Giga Berlin! Hamster is now alive," he said in the post. "Do you know any factory that has its own club? Party on!"
[...]
One popular Instagram meme account, Berlinclubmemes, mocked the Tesla facility in a series of images. One suggested that Musk decided to open the Tesla club after being rejected from Berghain, one of Berlin's most exclusive clubs that is notoriously hard to get into.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Det tycks råda förvirring här om vad konceptet egentligen handlar om.
Den nya generationen batteritåg har inte bara stora batterier som gör att de kan köra en signifikant sträcka utan extern strömförsörjning utan kan även såväl drivas på extern kraft och samtidigt ladda batterierna. Tekniken skulle ge en möjlighet till en hybriddrift där en klen kraftförsörjning skulle kunna få hjälp av batteridriften så att exempelvis befintlig kontaktledningsanläggning eller strömskena skulle klara av högre effekter, även om jag inte hittat information om att det går just idag.
Inläggen om historiska rena batterirälsbussar är irrelevanta för trådens omfattning.
Den nya generationen batteritåg har inte bara stora batterier som gör att de kan köra en signifikant sträcka utan extern strömförsörjning utan kan även såväl drivas på extern kraft och samtidigt ladda batterierna. Tekniken skulle ge en möjlighet till en hybriddrift där en klen kraftförsörjning skulle kunna få hjälp av batteridriften så att exempelvis befintlig kontaktledningsanläggning eller strömskena skulle klara av högre effekter, även om jag inte hittat information om att det går just idag.
Inläggen om historiska rena batterirälsbussar är irrelevanta för trådens omfattning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7496
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Ja, det framhölls ju redan när hr. Odd och jag diskuterade detta förut: viewtopic.php?p=392034#p392034Odd skrev: ↑tisdag 10 september 2024 8:04 Det tycks råda förvirring här om vad konceptet egentligen handlar om.
Den nya generationen batteritåg har inte bara stora batterier som gör att de kan köra en signifikant sträcka utan extern strömförsörjning utan kan även såväl drivas på extern kraft och samtidigt ladda batterierna. Tekniken skulle ge en möjlighet till en hybriddrift där en klen kraftförsörjning skulle kunna få hjälp av batteridriften så att exempelvis befintlig kontaktledningsanläggning eller strömskena skulle klara av högre effekter, även om jag inte hittat information om att det går just idag.
Inläggen om historiska rena batterirälsbussar är irrelevanta för trådens omfattning.
Att Enceladus-kollektivet försöker kapa tråden för sina egna syften är ingenting att förvånas över.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland
Preußischen Staatseisenbahnen startet med akkumulatormotorvogner i 1907 og dette fortsatte DR og DB med videre. 1954-65 anskaffet DB 232 akkuvogner av typen ETA 150, senere 515. De siste gikk til 1995. Så i Tyskland kjørte man på batteri i 88 år.