Enceladus skrev: ↑tisdag 03 september 2024 1:44 Fler busskörfält längs stomlinje 4
Politikerna fortsätter med framkomlighetsåtgärder för linje 4. Genomförandebeslut i augusti samt genomförande i oktober och november. Här går det undan!Stockholms stad skrev:
- Ringvägen, körfält för kollektivtrafik på sträckan Rosenlundsgatan–Sjukhusbacken
- Hornsgatan, körfält för kollektivtrafik i högersvängen mot Rosenlundsgatan
- Rosenlundsgatan, bussgata i södergående riktning mellan Hornsgatan och Krukmakargatan.
- Långholmsgatan, körfält för kollektivtrafik mellan Högalidsgatan och Heleneborgsgatan
- Västerbron, körfält för kollektivtrafik i båda riktningarna
- Drottningholmsvägen, körfält för kollektivtrafik i både västlig och östlig riktning
- Drottningholmsvägen och Sankt Eriksgatan, minskad gröntid för att begränsa flödet och öka kapaciteten för buss
- Odengatan, körfält för kollektivtrafik efter korsningen med Roslagsgatan i östlig riktning
- Valhallavägen, körfält för kollektivtrafik inför korsningen med Odengatan
- Valhallavägen, förlängt körfält för kollektivtrafik på sträckan Skeppargatan–Erik Dahlbergsgatan
- Valhallavägen, körfält för kollektivtrafik på sträckan Värtavägen–Banérgatan i båda riktningar
För spårväg krävs körfält för kollektivtrafik på i princip hela sträckan!
Borde inte körtiden för linje 4 närma sig 0 minuter nu Gullmarsplan - Radiohuset efter 25 år av ständiga åtgärder för att öka medelhastigheten?
Och vad gäller Valhallavägen så är det väl bara att lägga kollektivkörfälten där spårvägsspåren låg och ligger?