Plattformsdörrar på Södra station

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Lars_L »

BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.
Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.
Nej visst, men med höga böter (tänk att MTR tar betalt för den merkostnad stoppet innebär) och risken att bli upptäckt, så får det snart effekt.

Allvarligt talat tror jag väl också så att den som verkligen vill kliva ner på ett spår, är svår att hindra. I regel handlar ju spårspring om att man gör det för att endera spara tid eller för att man tycker det är kul. Dessa två grupper kan man komma åt ganska lätt och effektivt. Men det är klart, händer det aldrig något när man är nere på spåren, så kommer det ju att fortsätta.

Än bättre vore kanske att ha fyra-fem ordningsvakter där några veckor och punktbevaka. Sedan får man återkomma då och då med punktinsatser. Som alltid försvinner ju en stor del av förövarna om risken för upptäckt/repressalier är stor. Särskilt om det bara handlar om att spara in några minuter.

Sedan ser man ju ständigt folk passera spåren utan att något händer (alltså att det upptäcks, eller föraren anmäler). Oftast i övrigt handlar det ju just om gamla övergångar som är alltför tidsbesparande i inbjudanden. Sätter man upp en kamera vid dem och någon ordningsvakt då- och då, så tror jag det skulle få en väldigt stor effekt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11401
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.
Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.
Nej visst, men med höga böter (tänk att MTR tar betalt för den merkostnad stoppet innebär) och risken att bli upptäckt, så får det snart effekt.

Allvarligt talat tror jag väl också så att den som verkligen vill kliva ner på ett spår, är svår att hindra. I regel handlar ju spårspring om att man gör det för att endera spara tid eller för att man tycker det är kul. Dessa två grupper kan man komma åt ganska lätt och effektivt. Men det är klart, händer det aldrig något när man är nere på spåren, så kommer det ju att fortsätta.

Än bättre vore kanske att ha fyra-fem ordningsvakter där några veckor och punktbevaka. Sedan får man återkomma då och då med punktinsatser. Som alltid försvinner ju en stor del av förövarna om risken för upptäckt/repressalier är stor. Särskilt om det bara handlar om att spara in några minuter.

Sedan ser man ju ständigt folk passera spåren utan att något händer (alltså att det upptäcks, eller föraren anmäler). Oftast i övrigt handlar det ju just om gamla övergångar som är alltför tidsbesparande i inbjudanden. Sätter man upp en kamera vid dem och någon ordningsvakt då- och då, så tror jag det skulle få en väldigt stor effekt.
Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.
Enceladus
Inlägg: 11401
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det är trafikverket som uppskattat kostnaden till 81 miljoner. Hur stor södra station andel av hela landets kostnader var, vet jag inte. Men det skulle överraska om det var mer än 5%
Gör inga tvärsäkra påståenden om du uppenbarligen inte har någon koll. Södra station står för cirka 10 procent av hela landets förseningsminuter till följd av spårspring.
Och?
-Der räcker ju inte för att finansiera några plattformsdörrar.
Det räcker för att plattformsdörrar på Södra station ska vara samhällsekonomiskt lönsamma. Varifrån finansieringen ska komma är en annan fråga. Men det är nog ett mindre problem än att försöka övertyga samhället om att tillhandahålla attraktivt belägna grusplättar för parkering under marknadspris.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Kan någon informera om VAD det är som gör att just Sthllm Södra har så mycket "spårspring". Beror det på att folk kan undvika extra långa omvägar genom att passera över spåret (=design av station) eller är det extra lockande att medvetet ge sig in i tunnlarna för att utforska eller övernatta. Är folk som frekventerar området extra dumma / kriminella / olydiga eller finns det någon annan förklaring ? Kanske man borde börja att fundera i den änden för att komma åt problemet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av BSB101 »

Lars_L skrev:
BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.
Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.
Nej visst, men med höga böter (tänk att MTR tar betalt för den merkostnad stoppet innebär) och risken att bli upptäckt, så får det snart effekt.
Jag har svårt att tro att personerna som spårspringer vid Södra station tillhör den samhällsklass där böter gör skillnad. Att ge böter till en som inte har någon vit inkomst eller en som har en väldig hög inkomst avskräcker inte särskilt mycket.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.
Men då har ju plattformsdörrar heller inget att göra med det, eftersom man inte kan ha det på SJ:s plattformar. Så länge man inte kan ha det, är det ju totalt meningslöst med plattformsdörrar utifrån detta perspektiv.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11401
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.
Men då har ju plattformsdörrar heller inget att göra med det, eftersom man inte kan ha det på SJ:s plattformar. Så länge man inte kan ha det, är det ju totalt meningslöst med plattformsdörrar utifrån detta perspektiv.
SJ:s plattform är låst under större delen av året...
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.
Men då har ju plattformsdörrar heller inget att göra med det, eftersom man inte kan ha det på SJ:s plattformar. Så länge man inte kan ha det, är det ju totalt meningslöst med plattformsdörrar utifrån detta perspektiv.
SJ:s plattform är låst under större delen av året...
Men det måste ju gå att komma ut från dem. Jag antar att det måste finnas något slags nödutgångslösning. Torde vara olagligt annars. Det är väl inte så många som hoppar ner från plattformen och börjar springa på spåren? Troligen går man in i tunneln från industrispåren, om nu inte den vägen är spärrad. Men oavsett torde ju plattformsdörrar vara det mest opraktiska problemet att lösa detta på .
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Hechtwagen »

Inge skrev:Utforska / övernatta skulle jag tro. I båda fallen kan man komma dit antingen via plattform eller från Tanto.
Japp! Det har tidvis bott mycket "EU migranter" i tunneldelen där spåret mot Södersjukhuset börjar. När de går till och från jobbet (muggrunkande) så blir det stopp 30 minuter om någon rapporterar sin iakttagelse till Trafikverket.
Enceladus
Inlägg: 11401
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Men det måste ju gå att komma ut från dem. Jag antar att det måste finnas något slags nödutgångslösning. Torde vara olagligt annars. Det är väl inte så många som hoppar ner från plattformen och börjar springa på spåren? Troligen går man in i tunneln från industrispåren, om nu inte den vägen är spärrad. Men oavsett torde ju plattformsdörrar vara det mest opraktiska problemet att lösa detta på .
Problemet är inte att det är för lätt att komma ut från spårområdet, utan att det är för lätt att komma in. Enligt den statistik som finns, både från Citybanan och andra länder, så är plattformsdörrar den effektivaste lösningen. Högre böter lär i alla fall inte göra någon större skillnad.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Hechtwagen »

I genomsnitt bötfälls mindre än en person om året för olovlig spårbeträdelse, ställ det i relation hur stora förseningar problemet orsakar!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Enceladus skrev: Problemet är inte att det är för lätt att komma ut från spårområdet, utan att det är för lätt att komma in. Enligt den statistik som finns, både från Citybanan och andra länder, så är plattformsdörrar den effektivaste lösningen. Högre böter lär i alla fall inte göra någon större skillnad.
Någon som vet? Finns det andra enkla vägar till tunnlarna än över plattformarna på Södra station. Eller blir det staketklättring som alternativ. Och är de staketen i så fall att beteckna som "lättforcerade".
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men det måste ju gå att komma ut från dem. Jag antar att det måste finnas något slags nödutgångslösning. Torde vara olagligt annars. Det är väl inte så många som hoppar ner från plattformen och börjar springa på spåren? Troligen går man in i tunneln från industrispåren, om nu inte den vägen är spärrad. Men oavsett torde ju plattformsdörrar vara det mest opraktiska problemet att lösa detta på .
Problemet är inte att det är för lätt att komma ut från spårområdet, utan att det är för lätt att komma in. Enligt den statistik som finns, både från Citybanan och andra länder, så är plattformsdörrar den effektivaste lösningen. Högre böter lär i alla fall inte göra någon större skillnad.
Det finns väl ingen statistik kring detta - alltså förutom olycksfall? Däremot är givetvis tunnlar ett mindre problem än sträckor utan tunnlar. Södra station är väl ett problem för att tunneln tar slut efter stationen, snarare än att man saknar plattformsdörrar. Om man uppehåller sig där för att det finns utrymmen man kan vara i - och alltså syftet inte är att gena, så är det ju de utrymmena man får låsa - göra obekvämare. Är det gena till tåget man vill göra (eller undgå att betala för sig), så är det högre staket där och kameraövervakning.

Sedan behöver man inte vara emot plattformsdörrar för den sakens skull, det kan säkert vara bra. Men det kan knappast stå i proportioner till andra sätt att lösa just detta problem på. Och det utan att det behöver kosta många kronor.

Det finns ju ändå ekonomiska begränsningar och jag kanske ser andra satsningar som än mer angelägna utifrån detta syfte. Här räcker det ju med att man på ett systematiskt sätt tar tag i problemet, och jag är övertygad om att man löser det. Särskilt om det nu skulle vara samma personer det rör sig om och som upprepade gånger gör sig skyldig till detta brott.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11401
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Enceladus »

Spårspring orsakade 300 timmars förseningar
SVT Nyheter skrev:Bara vid Stockholms södra ledde spårspringet till 13 341 minuters förseningar i fjol, alltså 222 timmar. Men även vid Årstaberg och Älvsjö var det stora problem.
Vad är motsvarande siffror för City och Odenplan? :?
Enceladus
Inlägg: 11401
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Enceladus »

Ungdomarna klättrar på rör – över tågspåren

Hur tänkte man med det där staketet?
Enceladus
Inlägg: 11401
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inlägg av Enceladus »

Kritik: SL missar chansen att hindra självmord
Mitt i skrev:På Stockholm södra, en av de studerade stationerna, sjönk antalet olyckor och obehörigt spring på spåren från i snitt 2,09 händelser i månaden till 1,12 händelser i månaden mellan 2021 och 2023.

Förklaringen, enligt forskarna, var att Trafikverket i samarbete med Region Stockholm hade satt upp nya utstickande hinder vid perrongändarna – så kallade hajtänder – och särskilda pyramidmattor av gummi som är svåra att kliva över. Till det kom nya staket och varningsskyltar.

Liknande åtgärder hade också gjorts på stationen i Järna, där antalet incidenter minskade till en tredjedel. På två andra stationer, Årstaberg och Upplands Väsby, där inga förändringar hade gjorts, skedde ingen minskning alls.
Det finns två pendeltågsstationer helt utan obehörigt spring på spåren... :roll:
Skriv svar