Även är det ju ändå bara hälften av FUT:s beräkningar.Enceladus skrev: ↑onsdag 21 augusti 2024 14:00Varför inte? 5-minuterstrafik med korta tåg motsvarar 10-minuterstrafik med långa tåg, och tack vare korta plattformar kan SL inte köra långa tåg! Med bara sex stationer och ganska många resenärer på linjen så borde den genomsnittliga beläggningen bli högre än på flera andra linjer, och alla stationer är bemannade. Vidare behöver tvärförbindelser ha en hög turtäthet för att konkurrera med radiella förbindelser. Det återstår förstås att se, men 5-minuterstrfik kan bli standard.JohanB skrev: ↑onsdag 21 augusti 2024 12:38 Nu är du väldigt generös med trafikutbudet - vi pratar om en sex stationer kort bana där dessutom flera av sträckorna parallellkörs av andra banor. 5-minuterstrafik kommer inte vara berättigat annat än vid rusning. Att köra runt (obemannade) tåg med mycket litet antal resenärer är heller inte bra för tryggheten.
Det kommer aldrig att vara mer än 6 tåg på banan, man upphandlar ju bara 7 fordon så med ett i reserv så kommer du inte upp över 100 tågtimmar per dygn. (Om alla 6 fordon kör dygnet runt så blir det 144 timmar.)
Även med 100 tågtimmar per dygn och 500 kronor per tågtimme (en uppskattning från 2012) blir det drygt 18 MSEK/år i personalkostnader.
Och då har man inte dragit ifrån de kostnader som de stations/tåg-värdar som sannolikt tillkommer p.g.a. att det ej finns förare på tågen.