Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av daniel_s »

Tack, tant Grönstedt!

Jag hade ju nästan glömt bort att man också kopplade om vagnhallsinfarten samtidigt, så det var en nyttig påminnelse. (Saknar i någon mån uppgifter om hur linje 4 avvecklades från Bkh men det hade kanske skett redan tidigare?)

Någon gång ska jag digitalisera min bildserie från 1997 års inkoppling av nuvarande Vagnoramainfarten i Malmköping som visar att även SSS kan genomföra dylika projekt!

Det är slående hur vemodigt det kan kännas att läsa texten "nedlägges för alltid" trots att man inte var med men jag gläder mig åt att linje 14 fortfarande finns kvar och alltjämt går till Fruängen! (Ja jag VET att den hette 24 i många år men det låtsas jag inte om!)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av daniel_s »

daniel_s skrev:Nu orkade jag läsa själv och det står ju så här:
Hur påverkas trafiken under arbetet?

Tunnelbanan kommer att trafikera bron under hela upprustningen då en linje i taget kommer att stängas av. Ytterligare information om hur resenärerna ska resa över bron kommer att presenteras under våren. Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
Det där låter ju ganska avancerat; avser man att reparera vagnar i Mörby en hel sommar eller?

(Rent trafiktekniskt är det förstås mer lockande att dela bana 1 i två delar hela perioden! Men den lösningen låtsas jag inte om!)
Nu är avstängningen över och jag kan sluta låtsas. Jag har i huvudsak kunnat ta mig fram via Västerbron och/eller till fots när jag haft anledning att trafikera Söder. Ett fåtal gånger har jag dock fått nedlåta mig till att åka med Soptunna 2 över Strömmen, vilket iofs gått över förväntan.

Man får nog konstatera att tunnelbaneoperatören har lärt sig att skriva tidtabeller som förutsäger trafiken på ett bra sätt. Trafiken på bana 1 har utifrån mitt perspektiv gått totalpunktligt hela avstängningen. Man får inga medaljer för att man gör det som förväntas i tunnelbanan, men det är ju i alla fall ganska bra jobbat.
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av lirdo »

Vi får väl se hur det blir i sommar när arbetet är planerat att återupptas. Och om covid-19 fortfarande grasserar, med medföljande rekommendationer om att hålla avstånd till sina medresenärer. Det går ju illa ihop med den trängsel som dessa arbeten och medföljande avstängningar medför.

Beroende på hur allvarligt läget är riskerar väl arbetet att få skjutas upp.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av daniel_s »

Det har ju inte precis varit någon större trängsel de veckor man lagt om trafiken hittills. Med extra insatståg på T-bana 2 och lågt resande går det nog utmärkt. I alla fall så länge inga italienska leverantörer är inblandade...
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av Christer J »

daniel_s skrev:Det har ju inte precis varit någon större trängsel de veckor man lagt om trafiken hittills. Med extra insatståg på T-bana 2 och lågt resande går det nog utmärkt. I alla fall så länge inga italienska leverantörer är inblandade...
Coronaleverantörer då...

Jag kan glädja er alla att denna sommar kommer det vara färre arbeten på banorna än förra sommaren. Inget enkelspår förbi Fridhemsplan. På Söderströmsbron skall man lägga tillbaka övergångsväxlar. Ett arbete man har påbörjat redan och utför ytterligare arbeten över påsken. Vad det innebär i kvarvarande arbeten till sommaren är ännu inte informerat. Man kommer denna sommar som förra sommaren stänga av trafiken mellan Gullmarsplan och Globen. Därtill kommer man under den tiden flytta plattformsdel 2 (linje 19 norrut) ett steg österut så mellanspåret blir trafikspår norrut för linje 19. Om detta är permanent eller ett provisorium är inte klarlagt. Jag misstänker att det har att göra med hissinstallationen mellan den utökade biljetthallen (fd Pressbyrån) ned till bana 3:s plattform under befintlig station. Man behöver plats att arbeta kring hisschakten.

Jag antar att man förtog sig med pedalen förra sommaren.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av LÅ1 »

Finns det några planer på att avsluta arbetet på Söderströmsbron? Man har hållit på i mer än fem år. Eller snarare har bron varit arbetsplats så länge. Men det är väl sällan det hänt något där. (Mer än att tågen går förbi förstås.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Finns det några planer på att avsluta arbetet på Söderströmsbron? Man har hållit på i mer än fem år. Eller snarare har bron varit arbetsplats så länge. Men det är väl sällan det hänt något där. (Mer än att tågen går förbi förstås.)
Det har varit några sporadiska avstängningar på nån enstaka dag men vad man har gjort då vet jag inte, det kan ha varit något som inte har med tunnelbanan att göra som typ att skrota resterna av f d Södermalmstorg.

Med nuvarande förhållanden ser det ut som att man får se fram emot några år med det här och andra provisorier. Man får väl trösta sig med barneniafrika-argumentet…
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av daniel_s »

Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 287
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av Fyrgeit »

Nu är det dags igen! Idag började arbeten med att bygga växlar mellan röda linjens spår, med stor trafikpåverkan som följd. https://www.regionstockholm.se/kollekti ... tromsbron/

Om jag minns rätt är trafikuppläget likadant som det var förra året:
(påhittade linjenummer (sträcka): tph)
13 (Norsborg-Mariatorget): 6
14 (Fruängen-Mariatorget): 6
15 (Mariatorget-Slussen): 8 (7.5-minuters-intervaller, inte 7 som SL säger)
13T (Ropsten-Tcentralen): 3
14T (Mörby centrum-Tcentralen): 3
14S (Mörby centrum-Stadion): 3
17,18,19 (...Gullmarsplan-Odenplan...): 18
söderströmsbron.png
söderströmsbron.png (25.92 KiB) Visad 2482 gånger
(Linjernas bredd är proportionerliga till tph)
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av twr »

Så för den som kommer med Roslagsbanan till Tekniska högskolan, eller Lidingöbanan till Ropsten, kan det vara upp till 20 minuters väntetid? Det är dels ett väldigt lågt utbud (=lång väntetid), dels undrar jag om kapaciteten är tillräcklig eller om det blir mycket stor trängsel?

Anledningen till att man kör på detta sätt antar jag är för att satellituppställningen i Mörby centrum ska räcka till den norra delen av Röda linjen, när kontakten är bruten mellan T-Centralen och Slussen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av Kristofer »

Den som kommer med Roslagsbanan tar lämpligen buss 4, 6, 67 eller 72 till Odenplan för att därifrån ta Gröna banan vidare. Det är sannolikt betydligt bättre.

Det är väl vändkapaciteten vid T-Centralen som är kapacitetsbegränsande i det här fallet?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2109
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av ADDE »

Det är vändningen vid T-centralen som är begränsande, kombinerat med att tågen till T-C går på motspår och krypkör i 15km/h hela vägen från Östermalmstorg.

För de som reser med Lidingöbanan, som i sig borde ha 20-minuterstrafik? antar jag att tågen ansluter till varandra vid Ropsten.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av Odd »

Jag kan meddela att vid Östermalmstorg/Stureplan så var det otroligt många hyrelsparkcyklar uppställda... ett alternativt färdsätt nu när det blev så trångt på den unika tunnelbanan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11403
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: tisdag 25 juni 2024 12:38 Det är vändningen vid T-centralen som är begränsande, kombinerat med att tågen till T-C går på motspår och krypkör i 15km/h hela vägen från Östermalmstorg.
Ständigt detta föråldrade signalsystem! Jag undrar varför gröna linjen aldrig har liknande problem... :roll:
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: tisdag 25 juni 2024 13:56
ADDE skrev: tisdag 25 juni 2024 12:38 Det är vändningen vid T-centralen som är begränsande, kombinerat med att tågen till T-C går på motspår och krypkör i 15km/h hela vägen från Östermalmstorg.
Ständigt detta föråldrade signalsystem! Varför är det aldrig samma problem på gröna linjen? :roll:
Olyckligt valt exempel. Gröna linjen har nämligen ungefär samma problem är man vänder vid T-centralen. Det föråldrade och oflexibla signalsystemet på Gröna linjen tillåter inte vändning på vilken plats som helst utan det blir krypkörning hela vägen till Hötorget efter vändning vid T-centralen spår 4. Det är därför man bara använder spår 1 när Gröna linjen vänder vid T-centralen, där är det av en tillfällighet ordnat så att man bara behöver krypköra typ 200 meter.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 25 juni 2024 13:56
ADDE skrev: tisdag 25 juni 2024 12:38 Det är vändningen vid T-centralen som är begränsande, kombinerat med att tågen till T-C går på motspår och krypkör i 15km/h hela vägen från Östermalmstorg.
Ständigt detta föråldrade signalsystem! Jag undrar varför gröna linjen aldrig har liknande problem... :roll:
Jag förväntade mig att detta skulle tas upp, men i det här fallet är det inte åldern på signalsystemet som är relevant. Även ett modernt system, med samma implementation, skulle uppvisa liknande egenskaper vid motspårskörning med enkelriktad signalering.

Utan dubbelriktad signalering installerad på denna sträcka skulle HS-systemet troligen vara snabbare i detta scenario, som vid T-centralen, där det inte finns utrustning för vändning. Som det är idag aktiveras HS omedelbart, medan Siemenssystemet kräver att man passerar två slingor innan man kan köra snabbare än krypfart.

Och ja, tunnelbana 1 har problem med att vända på platser där det inte är projekterat för vändning.

Jag är övertygad om att ett dubbelriktat HS-system skulle fungera jämförbart med vilket modernt system som helst, kanske till och med bättre. Se bara på några av de "moderna" system man har försökt installera inom SL-sfären...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar