Växelfel vid Kungsträdgården stoppar all trafik på Bana 3 (blå)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Christer J

Växelfel vid Kungsträdgården stoppar all trafik på Bana 3 (blå)

Inlägg av Christer J »

Inatt upptäckte man skador på en stor mängd hjul på tågen på bana 3. Skälet är en växel vid Kungsträdgårdens station (Ktg) (vid infarten) är skadad så att den i sin tur skadar hjulen på tågen. Inte alla hjul är skadade, men tillräckligt många på varje C20-enhet så att inga tåg kan tas i trafik. Nu (vid ca 10-tiden) har man lyckats få över två hela tåg från bana 1 (grön), med ytterligare tre som skall komma senare. Jag antar att man kommer flytta över fler tåg senare under dagen.

Under tiden låser man växlarna för rakspår vid Ktg så att tågens hjul inte skadas tills växeln är reparerad. Tågen får då istället byta spår vid T-Centralen (TCe) där övergångsväxlar finns (från den tid då TCe var ändstation).

Enligt SL:s pressansvarige Claes Keisu har detta aldrig hänt förrut. Han känner då inte till att något liknande hände i början av 1990-talet just på bana 3. Den gången had SL Bansystem slutat med kurvsmörjning så att alla vagnar på Bana 3 fick så slitna hjul att all trafik fick ställas in. Även då lånade man in tåg från Bana 1 men även Bana 2 (röd) för att säkerställa driften på banan tills man hunnit svarva alla hjulen till godkända mått.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Enceladus

Re: Växelfel vid Kungsträdgården stoppar all trafik på Bana 3 (blå)

Inlägg av Enceladus »

Samtliga 20 tunnelbanetåg som normalt trafikerar linjen, d.v.s. 60 vagnar, har tagits ur trafik. Nu har fem tunnelbanetåg lånats in från andra linjer:
Mitt i skrev:- Ett tåg går mellan Kungsträdgården och Västra skogen

- Två tåg går mellan Hjulsta och Västra skogen

- Två tåg går mellan Akalla och Hallonbergen
Detta ger 40-minuterstrafik, vilket hade varit ett acceptabelt trafikupplägg på vardagsnätter (förutom luckan mellan Hallonbergen och Västra skogen)...
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Till detta kommer att växelfelet är vid Fridhemsplan (Fhp) och inte vid Ktg. Då man bar kör ett tåg mellan Västra Skogen (VäS) och Ktg
Enligt Mitt i
Observera att tågen kan avgå från annat spår från Rådhuset, Fridhemsplan och Stadshagen
tyder det på att man bara trafikerar ett av spåren mellan VäS och Ktg. Då måste en av växlarna vid Fhp var ofarbar även i rakspår. Jag hoppas att den är lätt att reparera och att det går snabbt. Likaså att man har reservdelar till växeln på plats här i Stockholm.

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

En komplettering vid närmare eftertanke.

Att köra på samma spår i båda riktningarna innebär att man måste köra med bruten HS i ena riktningen. Med ett tåg är det kanske inte så stora problem. En trafikledare kan fungera som enkelspårsövervakare. Skall man köra fler tåg på sträckan innan man fixat växel blir det mer problematiskt att köra motspår då man bara får köra ett tåg mellan varje signal - i alla fall i motspår.

daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ett tåg åt gången på hela motspårssträckan är det väl.

På Saltsjöbanan fick vi för övrigt en massa hjulskador en sommardag för typ 10 år sedan då man vid ett rälsbyte hade skarvat ny räl mot sliten räl på så sätt att en centimeters höjdskillnad uppstod, det blev rejäla hack i hjulen. Hoppas att det inte är det misstaget man har upprepat!
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

daniel_s skrev: tisdag 04 juni 2024 11:47 Ett tåg åt gången på hela motspårssträckan är det väl.
I bästa fall kan man återgå till normalspår söder om Fhp - innan Rådhuset (Råh), eventuell även norr om Stadshagen (Sha)

daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Normalspår? Jag som trodde det var samma spårvidd på hela tunnelbanan!
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev: tisdag 04 juni 2024 11:09 Samtliga 20 tunnelbanetåg som normalt trafikerar linjen, d.v.s. 60 vagnar, har tagits ur trafik. Nu har fem tunnelbanetåg lånats in från andra linjer:
Mitt i skrev:- Ett tåg går mellan Kungsträdgården och Västra skogen

- Två tåg går mellan Hjulsta och Västra skogen

- Två tåg går mellan Akalla och Hallonbergen
Detta ger 40-minuterstrafik, vilket hade varit ett acceptabelt trafikupplägg på vardagsnätter (förutom luckan mellan Hallonbergen och Västra skogen)...
"...Tunnelbanans unika status..." Fniss, VEM myntade den meningen? :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

Nu hade det väl suttit fint med ett antal Cx att som ersättning..... ;-)!
Torbjörn Jansson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Torbjörn skrev: tisdag 04 juni 2024 21:25 Nu hade det väl suttit fint med ett antal Cx att som ersättning..... ;-)!
...samt ett modernt signalsystem där det går att köra motspår på ett vettigt vis! :wink:
Lennart Petersen skrev: lördag 09 mars 2024 18:26 Blå linje behöver ett modernt signalsystem. Det är mycket knepigt att köra enkelspårstrafik i motriktning vid trafikstörningar.
Huvudet på spiken!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om man skall vara petig så är det inte det gamla signalsystemet i sig som stoppar smidig motspårskörning, det är ju snarare implementationen av det.
Designvalet förr var inte att köra enkelspårstrafik och därför implementerade man det signalsystemet enligt dessa förutsättningar.

Man kan ju vända på steken och konstatera att SL i modern tid har försökt att implementera fyra eller fem nya signalsystem och man kan nog så här med facit i hand konstatera att få, om ens någon av dem, egentligen uppfyller krav på livslängd, enkelhet och robusthet som "det gamla" signalsystemet i tunnelbanan.

Kanske är det så att man i stället skall titta på vilka delar från respektive signalsystem som faktiskt är bra, och kombinera detta till ett signalsystem för framtiden? Vem vet, det kanske visar sig att runda hjul helt enkelt rullar lättast!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det verkar som att man kör tågen hela vägen från Kungsträdgården, trots att det är kraftig brist på fordon. Om man skulle optimera trafiken så skulle man kanske kunna vända redan vid Fridhemsplan?

Hur ser det ut med vändmöjligheter där?
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Odd skrev: onsdag 05 juni 2024 8:03 Det verkar som att man kör tågen hela vägen från Kungsträdgården, trots att det är kraftig brist på fordon. Om man skulle optimera trafiken så skulle man kanske kunna vända redan vid Fridhemsplan?

Nema problema, det finns ett mellanspår mellan Fridhemsplan samt Rådhuset med gångbrygga.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Christer J skrev: tisdag 04 juni 2024 11:27 Till detta kommer att växelfelet är vid Fridhemsplan (Fhp) och inte vid Ktg.
Störningarna i Stockholms tunnelbana fortsätter
DN skrev:– Vid 12-tiden på tisdagen reparerades växelfelet vid Fridhemsplan, då kunde vi ta över vagnar från gröna linjen och vi utökade trafiken. Senare på kvällen kunde det konstateras att vi även fått liknande skador på några av de vagnarna, säger Andreas Strömberg vid SL:s presstjänst på onsdagsmorgonen.

– Åtgärden som gjordes vid Fridhemsplan hade alltså inte hjälpt. Då gick man tillbaka och kollade även det misstänkta felet vid Kungsträdgården och i natt så har även den växeln åtgärdats. Om den lagas så att den håller för all evighet eller om det är temporärt kan jag inte svara på.

[...]

– Det är hårt verkstadsarbete och det kan inte bara forceras fram. Nu försöker vi ta reda på hur många ytterligare vagnar vi kan låna in från gröna och röda linjen, vilket så klart kommer att påverka trafiken på de linjerna. Men då kan vi kanske kan få fram en trafikösning som är försutsägbar och kommunicerbar för våra resenärer, säger Andreas Strömberg och drar en paralell till hur SL närmade sig strulet inom pendeltågstrafiken förra året.
Det verkar ha varit växelfel vid bägge.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Nu skriver DN https://www.dn.se/sverige/storningarna- ... ortsatter/ att man först bedömde att hjulen förstörts av en växel vid Kungsträdgården, men sedan upptäckt att en växel vid Fridhemsplan var trasig. När denna reparerats tog man över vagnar från gröna linjen, men då uppstod hjulskador även på några av dessa fordon, så växeln vid Kungsträdgården blev återigen misstänkt. Nu har även den växeln åtgärdats, och enligt sl.se är det nu tre tåg i trafik på vardera grenen, vilket möjliggör trafik med 20-minutersintervall. Dessutom bussar som förstärker väster om Västra Skogen - till vilken nytta kan man undra; borde varit bättre att, som Odd föreslår, ställa in tågtrafiken Fridhemsplan - Kungsträdgården och därmed kunna köra tätare trafik Fridhemsplan - Hjulsta/Akalla.

På gröna linjen är det - föga oväntat - nu inställda avgångar på grund av vagnbrist.
/Gunnar Ekeving
twr

Inlägg av twr »

Nu verkar hela Citybanan vara utslagen dessutom.

https://www.mitti.se/nyheter/trafikkaos ... bfe54147f2
Senast redigerad av twr den onsdag 05 juni 2024 10:53, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 05 juni 2024 8:03 Det verkar som att man kör tågen hela vägen från Kungsträdgården, trots att det är kraftig brist på fordon. Om man skulle optimera trafiken så skulle man kanske kunna vända redan vid Fridhemsplan?

Lokaltidningen "Mitt i" uppger att hälften av tågen vänder redan vid Fridhemsplan:
Mitt i skrev:På onsdagsmorgonen går tågen var 20:e minut på linje 10 och 11 mellan Hjulsta och T-centralen samt Akalla och Fridhemsplan.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 05 juni 2024 10:00

Lokaltidningen "Mitt i" uppger att hälften av tågen vänder redan vid Fridhemsplan:
Mitt i skrev:På onsdagsmorgonen går tågen var 20:e minut på linje 10 och 11 mellan Hjulsta och T-centralen samt Akalla och Fridhemsplan.
Logiskt. Om organisationen klarar av det så skall det ske en ständig optimering i dessa sällsynta (i det närmaste unika) fall.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev: onsdag 05 juni 2024 9:55 Nu verkar hela Citybanan vara utslagen dessutom.

https://www.mitti.se/nyheter/trafikkaos ... bfe54147f2
När man tittar på SLs hemsida så ser man att störningsinformationen inte är anpassad för större störningar, när den behövs som bäst.
Exempelvis är det en stor mängd repeterande information där endast tid och sträcka är ändrat. Här skulle det vara lättare för resenären om det var en information om själva orsaken till störningen och sedan konsekvenserna av den uppradade.
Skriv svar