Nils Carl Aspenberg skrev: ↑lördag 22 juni 2024 23:05
Heiterblick er vel neppe den mest aktuelle leverandøren. Heiterblick har vel hittil bare levert til tyske sporveier og der er det 2,3 eller 2,4 som gjelder. Det er vel ikke til å komme fra at 2,65 er den nye standarden som trolig alle leverandører vil levere. Det er vel ingen sporveier som går ned i vognbrdde ven anskaffelse av nye vogner.
Jag sa inte att Heiterblick var aktuella på något vis. Men du sa att ALLA leverantörer levererar 2,65, vilket ju är en sanning med modifikation.
Tycker ju att Du som är så passa gammal och erfaren i spårvägsbranschen, kanske skulle ha en något mer nyanserad syn på olika konstruktioner. Det finns ju en del exempel på att det inte alltid är så smart att driva igenom vissa konstruktioner, bara för att någon lagom okunnig vill det (gissar du vet vad jag syftar på).
Nu har ju Trondheim 2,65 i vagnbredd på 1000 mm spårvidd, vilket ju är unikt kombination. Att gå ner i vagnbredd, kan man ju naturligtvis göra, men knappast troligt, då man ju då måste bygga om hållplatser och även tar bort möjligheten att köra med äldre materiel. Alltså knappast förhandlingsbart.
Alltså kan inte Trondheim köpa någon standardvagn, hur mycket 2,65 råkar vara den "nya" standarden. För 2,65-vagnar på 1000 mm är ingen standard. För är nu 2,65 standard, så är ju även 1435 standard, numera...
Men såna där "standarder" det kan man hålla på med om ska bygga ett helt nytt spårvägssystem. Som det är nu och under överskådlig tid, så har varje spårväg sin egen standard.
Men läser man nu på en spårvagnsleverantörernas hemsidor, så kan ju Skoda, CAF och PESA leverera 2,65 med 1000 mm boggier, vilket kanske övriga också kan, men de skriver det inte rent ut på sina hemsidor.
Allra bäst kanske en finskbyggd Skoda på 1000 mm boggier vore...