Ulrik Berggren skrev:2763 skrev:Nils Carl Aspenberg skrev:Norge er i EØS og er nødt til å følge EUs regler for offentlige innkjøp. Norge er også medlem av Schengen. Det vil i fremtiden komme EU-bestemmelser om universell tilgjengelighet, og da må alle konvensjonelle sporvogner trolig parkeres, men jeg vet ikke om det er satt noe årstall. Men det er ikke så mange vogner med høyt gulv igjen i Europa. Oslos SL 79 vil bli erstattet av nye vogner fra 2018.
EU:s regelverk säger att du ska skriva en kvantifierbar spec på vad du vill köpa. Har du goda grunder för att förkasta ett anbud så får du det trots att anbudet på pappret verkar uppfylla alla krav.
EU:s regelverk säger däremot inte att du måste köpa det billigaste på marknaden utan att upphandlingar ska utformas så att du får rätt kvalitet till rätt pris. Många upphandlare gör det dock enkelt för sig och handlar upp med pris som enda parameter. Då blir det skit in ansaldo ut, gör man rätt får man också rätt produkt, vilket inte behöver vara den produkt man tänkt sig.
De är rädda för överklaganden - det är mycket enklare att handla upp (författa förfrågningsunderlag och utvärder anbud) enbart på pris, än att blanda in en massa "mjuka" parametrar som ska viktas och betygsättas.

Det är dessa "mjuka" värden som ställer till det för upphandlingen i Göteborg. Enklast vore väl att totalförbjuda advokater och lagvrängare

men nu sitter man alltså och formulerar om upphandlingsunderlaget för tredje gången, med avsikten att påbörja prekvalificeringen till hösten. Senast var det vissa tekniska krav det gnälldes mest på, framför allt rörande korrrosionsbeständigheten hos aluminium (värdelös i Göteborgs fuktiga och salta miljö)
Det gnälldes lite om att GS hade krav på leverantörernas kreditvärdighet, men det kravet var omformulerat för att de inte skulle behöva utfärda garantier i prekvalifikationen utan först vid en serieleverans.
Även antalet och vilka referenser som skulle lämnas hade vissa leverantörer frågor kring.
Sammanfattningsvis kan det konstateras att Alstom hade åsikter om att GS inte godtog aluminium i bärande delar, Transtech ansåg att de borde kunna kvalificera sig trots att de endast levererat två meterspåriga prototyper och AnsaldoBreda ansåg att kravet att GS skulle vara en av referenterna kunde ligga dem i fatet

Som om Oslo eller DSB skulle vara bättre
