Nej.
A35 har fått körförbud igen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A35 har fått körförbud igen
Det är väl en räslbit som ska bytas, hade antagligen gått fortare i Zürich eller Göteborg.gek skrev: ↑måndag 20 maj 2024 23:15Om Trafikförvaltningen anskaffar dåligt fungerande vagnar kan det bli svårt även för den mest kompetente operatör att köra planerad trafik. Nu har det ju dessutom - enligt sl.se - av och till varit tekniska fel på banan de senaste veckorna Ja, mellan Skansen och Waldemarsudde tycks det vara ett långvarigt tekniskt fel, vilket borde göra det något enklare att få vagnarna att räcka för att trafikera Centralen - Skansen. Men likväl är ett stort antal avgångar inställda på grund av vagnbrist. Och då är väl ändå det senaste körförbudet för vissa A35 hävt?Hechtwagen skrev: ↑tisdag 14 maj 2024 12:05Jo och det var ju just sådant man hade hoppats slippa med SS som entreprenör, att SS med sitt gedigna kunnande och intresse skulle kunna lösa de problem som alltid kommer längs vägen vid spårvägsdrift och bidra med kompetens som SL saknar numera men så blev det inte av olika orsaker. SS är inte bättre än någon annan trafikentreprenör.
Vem är entreorenör för banunderhållet i den spårtrafikupphandling som SS vann senast?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A35 har fått körförbud igen
Inte bar att byta. först måste man få fram rätt rältyp och där ute ligger det en med 10 mm bredare rilla, sen skall den bockas, och då måste man ha ritning med rätt radier och just där är det minst två radier då det ligger en övergångskurva just innan.
Och snabbheten hänger på hur man upphandlat. Och här vet vi att UH2012 avtalet inte var det bästa i detta fall, dvs snabba lösningar.
Just nu är det Strukton som har avtalet men från 30 sept börjar UH 2024 och då är det Infranord som tar över.
Och snabbheten hänger på hur man upphandlat. Och här vet vi att UH2012 avtalet inte var det bästa i detta fall, dvs snabba lösningar.
Just nu är det Strukton som har avtalet men från 30 sept börjar UH 2024 och då är det Infranord som tar över.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A35 har fått körförbud igen
Gör två rälsbitar på en gång och spar den andra till nästa gång så går det på under 24h den gången.Stefan Widén skrev: ↑torsdag 23 maj 2024 11:45 Inte bar att byta. först måste man få fram rätt rältyp och där ute ligger det en med 10 mm bredare rilla, sen skall den bockas, och då måste man ha ritning med rätt radier och just där är det minst två radier då det ligger en övergångskurva just innan.
Och snabbheten hänger på hur man upphandlat. Och här vet vi att UH2012 avtalet inte var det bästa i detta fall, dvs snabba lösningar.
Just nu är det Strukton som har avtalet men från 30 sept börjar UH 2024 och då är det Infranord som tar över.
Om inte annat så borde väl slitaget kunnat förutses så att den nya rälen var redo innan den gamla rälen blev ofarbar.
Oavsett vems fel detta inte är så är det dålig PR för spårvagnar.