Om det har någon bäring på frågan i den här tråden, vet jag inte, och hur mycket man ska lita på gamla minnen vet jag inte heller, men när jag flyttade från Stockholm till Göteborg 1962, upplevde jag vagnarna där ha en något klarare blå färg än Stockholms.
Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: måndag 11 april 2005 20:52
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Är det någon som har NCS-koden för Stockholms klassiska spårvagnsblå? Göteborgsblå har S 3060-R90B.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Det finns ingen spikad nyans. Nästa gång du ser A29 170 på Djurgårdslinjen så kan du gå ett varv runt vagnen och konstatera att den är lackad och målad i minst fyra olika nyanser av samma blå nyans. Detsamma kan konststeras på Spårvägsmuseet när man studerar till exempel SS A1 92 som även den uppvisar ett flertal olika blå nyanser som skiftar mer än vad som kan bero på sol, väder och vind.
Det köptes blå färg till SS lite på en höft uppenbarligen.
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Enligt ett tidigare inlägg i denna tråd fanns det en färgkod när man målade A31.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Enligt samma inlägg var det inte färgkoden som var fel utan man gjorde fel vid tillverkningen.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Hur som helst så hade SS ingen Ncs-kod medans GS redan från början specade att deras vagnar skulle målas med den blå nyans som Ripolin nummer 7 hade.Harald skrev: ↑lördag 11 maj 2024 17:00Enligt samma inlägg var det inte färgkoden som var fel utan man gjorde fel vid tillverkningen.
Hur vanligt var dessutom bruket av NCS innan SS slutade lacka spårvagnar?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Det är koden för Göteborgsblå enligt kommunens webbplats. Det har säkert funnits olika nyanser genom åren och NCS har ju, som påpekas, inte alltid funnits. I specen för M25 anges för den blå färgen Dupont nr 88-51349 och för den vita P S8-R-51348. Det är inte helt enkelt det här. För den trefärgade målningen som användes på 1980-och 1990-talen fanns det nyansskillnader mellan vagnar målade av ABB och vagnar målade av GS beroende på olika färgleverantörer. Dessutom är det ju så att hjärnan uppfattar nyanser olika beroende på vad som finns runt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3085
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Jag var i lackboxen i Göteborg förra månaden och fick berättat att man sedan några år anvönder en aningen mindre klarblå nyans efter att någon designguru tyckt att det var bättre. Har även sett vagnar i trafik som bättringsmålats och haft båda nyanserna.Harald skrev: ↑lördag 11 maj 2024 18:06 Det är koden för Göteborgsblå enligt kommunens webbplats. Det har säkert funnits olika nyanser genom åren och NCS har ju, som påpekas, inte alltid funnits. I specen för M25 anges för den blå färgen Dupont nr 88-51349 och för den vita P S8-R-51348. Det är inte helt enkelt det här. För den trefärgade målningen som användes på 1980-och 1990-talen fanns det nyansskillnader mellan vagnar målade av ABB och vagnar målade av GS beroende på olika färgleverantörer. Dessutom är det ju så att hjärnan uppfattar nyanser olika beroende på vad som finns runt.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3024
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Isaac Grünewald och Stockholms blå spårvagnar.
Hej Alla
Ja färgkodsfrågan om "Stockholmsblått" har diskuterats sedan 1991 och vi har aldrig lyckats få fram en som man med säkerhet kan säga är den "rätta". Runt 2006 tog vi fram ett par alternativ och hade omröstning bland medlemmar på ett möte. Vinnaren blev en färg från Dihatsu, alltså en standardfärg från en biltillverkare. Det är ingen NCS eller RALkod utan ett färgnummer som de använder. Men sedan dess har vi lackat alla vagnar i den nyansen och det känns som en fin färg. 71, 210, 333 och 521 har den färgen.
Vi kommer att fortsätt med den på de vagnar vi lackar, näst på tur är 373 när renoveringen är klar.
/Stefan
Ja färgkodsfrågan om "Stockholmsblått" har diskuterats sedan 1991 och vi har aldrig lyckats få fram en som man med säkerhet kan säga är den "rätta". Runt 2006 tog vi fram ett par alternativ och hade omröstning bland medlemmar på ett möte. Vinnaren blev en färg från Dihatsu, alltså en standardfärg från en biltillverkare. Det är ingen NCS eller RALkod utan ett färgnummer som de använder. Men sedan dess har vi lackat alla vagnar i den nyansen och det känns som en fin färg. 71, 210, 333 och 521 har den färgen.
Vi kommer att fortsätt med den på de vagnar vi lackar, näst på tur är 373 när renoveringen är klar.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll