Lösningen har som fördel att den förkortar restiden till under två timmar, Tallinns fall till cirka två timmar. KPMG och FS Links gör i min mening rätt i att jämföra med nuvarande realitet, sjöfart eller flyg. Men den verkliga klon i saken är vad är följderna om vi ökar hastigheen till 1Mm/h. Röret, som det är fråga om, är ej luft tomt utan har luft men luft trycket är en bråkdel av 1 atmosfär. Kan detta tryck hållas är det som kommer att testas, både i Nevada men kanske även i Salo (Finland).
Har satt upp tabell över teoretisk restid ( http://hellvik.github.io/sv/index.html ) även med 1Mm/h men den presenterade HH-banlösningen har för denna hastighet på 1Mm/h för mycket krokar och en resa med 1Mm/h
resulterar i milkshake eller köttfärs.
KPMG Sweden och FS Links har i sina presentationer lagt mycket arbete ner i frågan om affärsplan, och har nu senast i Allmädalen, fört fram hur projektet skall delas upp i tre steg ([1] Helsingfors - Åbo, [2] Stockholm - Arlanda - Norrtälje, [3] Norrtälje - Åbo ) Sälv har jag här på tråden arbetat med integrering av den nya reseoptionen mellan Stockholms regionen, Södra Finland och Norra Estland (och Hamburg).
