Göteborg: Extra avstängning söder om Korsvägen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Göteborg: Extra avstängning söder om Korsvägen

Inlägg av gek »

Utöver redan tidigare planerade sommaravstängningar för spårarbeten har det blivit nödvändigt med en akut avstängning vid Korsvägen den 24 juli - 31 juli. Västtrafiks information https://www.vasttrafik.se/reseplanering ... ararbeten/ är inte helt tydlig, men uppenbarligen kan man köra trafik med tvåriktningsspårvagnar mellan Mölndal och Liseberg södra. En klar fördel att spårvägen numera återigen har sådana vagnar, och att det lagts in ett par övergångsväxlar söder om Korsvägen.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Göteborg: Extra avstängning söder om Korsvägen

Inlägg av Hechtwagen »

gek skrev: måndag 31 juli 2023 0:01 Utöver redan tidigare planerade sommaravstängningar för spårarbeten har det blivit nödvändigt med en akut avstängning vid Korsvägen den 24 juli - 31 juli. Västtrafiks information https://www.vasttrafik.se/reseplanering ... ararbeten/ är inte helt tydlig, men uppenbarligen kan man köra trafik med tvåriktningsspårvagnar mellan Mölndal och Liseberg södra. En klar fördel att spårvägen numera återigen har sådana vagnar, och att det lagts in ett par övergångsväxlar söder om Korsvägen.
Ja en optimal spårväg har vändslingor och tvåriltningsvagnar samt strayegiska övergångsväxlar.

Det var väl bara en flyga detdär med enriktningsvagnar, det lär inte öppna några nya system med det.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Göteborg: Extra avstängning söder om Korsvägen

Inlägg av Stefan Widén »

De städer som har slingor i sin infrastruktur lär fortsätt med det. OCh tittar man på Gleisplan ser man att det är många etablerade städer som har det.

Däremot bygger man nytt så lär det bli tvåriktings, tyvärr.

Kör man på L7 så är det en jäkla skillnad att vända i TCe och Wau. Speciellt om det är lite stressat...
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Göteborg: Extra avstängning söder om Korsvägen

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev: söndag 06 augusti 2023 19:47 De städer som har slingor i sin infrastruktur lär fortsätt med det. OCh tittar man på Gleisplan ser man att det är många etablerade städer som har det.

Däremot bygger man nytt så lär det bli tvåriktings, tyvärr.

Kör man på L7 så är det en jäkla skillnad att vända i TCe och Wau. Speciellt om det är lite stressat...
Javisst är det bekvämt med slingor men skulle det verkligen gå fortare att vända runt ett kvarter vide Tce än att som idag vända i säcken?

Har "SL" släppt planerna på att slopa slingan vid Wau?
"SL" saknar ju i princip erfarenhet/kompetens kring slingor och ser väl ett jättestort problem i att två av hållplatserna på L7 bara trafiketas i en riktning, att busslinje 47 fungerade exakt likadant har de inte ens funderat över.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Göteborg: Extra avstängning söder om Korsvägen

Inlägg av Stefan Widén »

Nej finns inga planer på avveckling.

Är glad att Gbg satsade på några tvåriktings. Och arbeten som kräver det gör att man ännu bättre ser vilken flexibilitet även spv kan ha om man tänker till.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Göteborg: Extra avstängning söder om Korsvägen

Inlägg av Harald »

Tidigare i sommar bytte man växlarna vid korsningen Godhemsgatan-Kungsladugårdsgatan (linje 3 och 11). Då körde man Marklandsgatan-Godhemsgatan med en vagn som pendlade på det ena spåret.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Göteborg: Extra avstängning söder om Korsvägen

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev: söndag 06 augusti 2023 19:47 Kör man på L7 så är det en jäkla skillnad att vända i TCe och Wau. Speciellt om det är lite stressat...
Äh. Att vända med A35/A36 är en s k piece of cake. Svåraste momentet är att öppna hyttdörren. :cheesygrin: När man väl har lyckats med det är man iväg inom tio sekunder. Den sammanlagda tiden för att köra från avstigningshållplatsen till påstigningshållplatsen är definitivt mindre än vad det hade tagit att köra genom en massa kurvor t ex ner på Vasagatan och vända, eller bort till Bolinders plan typ. Sen hade man kunnat snabba upp det mera genom att ha hållplatsen där man vänder, men det är en annan historia.

Waldemarsudde är en annan sak, där är ju naturens utformning sådan att en slinga passar utmärkt. Och på vissa ställen i stan skulle det säkert också passa utmärkt.
Skriv svar