Iberiska halvön sommaren 2003 (1)

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Iberiska halvön sommaren 2003 (1)

Inlägg av Olle »

Iberiska halvön består som ni säkert vet av fyra länder, Spanien, Portugal, Andorra och Gibraltar. Vi reste runt på den halvön halvannan vecka i somras och här kommer lite bilder från den resan.

Vi börjar i Spanien och den nordspanska staden Bilbao, eller Bilbo som den heter på Baskiska (som är ett språk besläktat med gaeliska, rhätoromanska och Asterix hemspråk i Normandiet).

Bild

en modern spårvagn på den några kilometer långa nya spårvägen som mest går på enkelspår halva linjen till EuskoTrens slutstation för det elektriska meterspåret från franska gränsen. Spårvägen är nästan klar utbyggd nu även sista biten från Guggenheimmuseét och vidare norrut.
Senast redigerad av Olle den torsdag 17 juli 2003 1:32, redigerad totalt 1 gånger.
:-)lle
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Wow! Vad coolt utseende!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Coolt, ja.
Men om jag skriver om vagnens utseende så får jag Leif D. på mig... :oops: :evil:
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Bild

Spårvägslinjen i Bilbo. Halva är dubbelspår. Resten av banan från Guggenheim är i stort sett klar.

Bild

Slutstation Guggenheim.

Bild

Den utbyggnad som inte ännu är trafikerad.

Bild

Karta över tunnelbana 1 och 2 samt EuskoTren meterspår, FEVE meterspår och Renfe bredspår. Renfe är spanska statsjärnvägarnas linje.

Bild

Tunnelbanan är även den ganska ny och meterspårig. Innan jag kom till Bilbo trodde jag att tunnelbanan skulle vara byggd på FEVEs gamla meterspår, men så är inte fallet. Tunnelbanan går nästan helt i tunnel.

Bild

En bergbana finns det också i Bilbo. Med en vidunderlig utsikt från toppen, där man även kan se i stort sett nästan hela spårvägslinjen med ett bra teleobjektiv på kameran.

Bild

Den av EuskoTrens slutstationer i Bilbo som ansluter till spårvägen. Från spårvägen sluthållplats går det ett spår bort utefter floden troligen till vagnhallen som vi inte han leta efter. EuskoTren från denna station går till Donostia och Irun vid franska gränsen.

Bild

Karta över EuskoTren, som även har ett par förortslinjer i Bilbo.

Bild

EuskoTren i Donostia (San Sebastian på spanska).

Bild

FEVE tåg i Bilbo, på den meterspåriga linjen mot Santander. En del av streckan till Santander är oelektrifierad och har endast några turer om dagen.

Det är förknippat med vissa restriktioner att fotografera och videofilma på stationer och tunnelbanor i Bilbo. Många vakter ser till att amn inte tar bilder. Ibland går det att på ett sydländskt sätt få tillstånd, men lika ofta möts man av totalt oförstånd. Ibland fick vi tillstånd av en tjänsteman för att strax efteråt bli utskällda av en annan.

Man klarar sig utan problem med spanska i Baskien. Det finns även de som kan lite tyska, franska och engelska, även om de är sällsynta i både Baskien och Spanien, och i stort sett obefintliga bland trafikpersonal och vakter.

När jag sett alla dessa moderna och snabba smalspåriga fordon så tycker jag att det är konstigt att det inte skulle kunna gå lika moderna snabba tåg från Norrtälje till Stockholm. Men man är kanske nöjd med sin busstrafik.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Smalspår och lokaltrafik hör liksom ihop tycker jag. När vi fortsätter vår edysé längs den nordspanska kusten med Biscayas blå hav norrut, så följer vi FEVEs meterspår. FEVE är en förkortning och betyder "De smalspåriga järnvägarna" på spanska, och är ett eget förvaltningsbolag. Man har 160 mil järnväg att förvalta. Vid sidan om det nordspanska nätet har FEVE en järnväg strax söder om Murcia (söder om Alicante). Andra meterspår är förutom ovan beskrivna EuskoTren, det katalanska smalspåret, Valencias smalspår med järnvägen från Alicante norrut (som nu byggs om till spårväg) och det mallorkinska nätet, som ju breddades från 914 till 1000 mm (utom den elektriska linjen till Soller som ännu är 914 mm). Den ångloksdragna kolgruvebanan till Pontferada verkar vara nedlagd och ska bli turistjärnväg.

Den sista biten av FEVE mellan Oviedo och Ferrol var klar så¨sent som 1970. Banan är nu helt upprustad (EU-pengar förstås) och ger ett väldigt fint intryck. Bedöm själva .........

Bild

FEVEs persontrafiklinjer i Norra Spanien. Till detta finns en hel del godstrafiklinjer och hamnspår.

Bild

Santander har ett stort elektriskt förortsbanenät som drivs av FEVE

Bild

Bild

1.676 mm är fyra gamla kastilianska fot. Kastilien ligger runt Madrid och därifrån har Spanien alltid styrts av kungar, drottningar (Isabel) och Franco.

Bild

Viveiro har en aldeles nybyggd hållplats i östra delen av staden. Precis bredvid låg ett bra billigt hotell som drevs av ett par där hon var engelska som hamnat här långt från ära och redlighet.

Bild

Gamla stationen ligger väster om staden.

Bild

Det är bara 4 tåg i vardera riktning som trafikerar denna sista del av meterspåret längs spanska nordkusten.

Bild

Slutet i El Ferrol på meterspåret. Märk att mortorvagnarna har en dörr framåt där personalen går ut vid växling mm.

Bild

Vi såg inte många godsvagnar när vi gjorde våra tillslag vid stationerna, men det finns säkert på hamnspår och vid industrier.

Bild

Renfe är inte elektrifierat här ute i obyggden.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Spanien måste vara ett eldorado för smalspårsälskare, eller finns det nå´t annat land som har mer?
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Dessutom har faktiskt RENFE en meterspårig linje i inlandet mellan Cercedilla-Los Cotos (elektrifierad, persontrafik). Någon kanske vet varför den inte förvaltas av FEVE? Det finns ingen uppenbar förklaring i alla fall!

En rolig detalj beträffande FEVE är att man även har hand om Langreo-banan som tidigare hade spårvidden 1435 mm. Dvs smalspår enligt spanskt sätt att se! Langreo-banan är numera inspikad till 1000 mm och ingår i ordinarie FEVE-nätet.

I Europa är det spanska smalspåret störst. Övriga stora nät är Schweiz och det grekiska meterspåret från Athén och runt Peleponessos halvön.

Thomas Å
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Nästan längst ut på nordvästra udden av Spanien ligger en ganska stor stad som heter A Coruña (La Coruña). Staden har en stor kryssningshamn och en stor badstrand fast de ligger i olika delar av staden. Mellan dessa har man nu byggt en meterspårig spårväg. Staden har haft både spårväg och trådbuss, som alla andra städer av rang, men de försvann för många år sedan. Den nya linjen är c:a 6 km lång (vi åkte med bil efter linjen och mätte den) varav 4,5 km är trafikerade av två spårvagnar ombyggda 2001. Sista biten är klar men inte i drift. Jag har läst någonstans att man siktar på att skaffa moderna ledvagnar och ska bygga vidare på linjen. Vid km 4,5 (egen km-notering) finns en slinga och en övergångsväxel. Det finns även en slinga strax före vagnhallen. Det är dubbelspår över halva linjen med moderna faciliteter i form av signaler mm. Det är inte många utom spanjorer som besöker denna stad utan fastmer väldigt många inlandsboende spanjorer som åker till havet för att svalka sig.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ombyggda 2001 för A Coruña.

Bild

Vagnhallen är väl stor för de två muséispårvagnarna. Den är förberedd att husera nya ledvagnar när de kommer.

Bild

Bild

Slingan ligger precis utanför bild i ryggen. Det finns, som synes, även en övergångsväxel, men vagnarna vände i slingan idag.

Bild

Sluthållplatsen efter 6 kilometer ligger vid stadion och i slutet på den över kilometer långa sandstranden. Men det var som sagt ingen trafik mellan km 4,5 slingan och den här sluthållplatsen. Man hök på att färdigställa det sista arbetet på hållplatser och signaler utefter denna sista del när vi var där. Kankse är den i trafik till spanjorernas semesterperiod i augusti?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Ser ut som gamla Lissabonvagnar, eller?
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Thomas Åkerblad skrev:Dessutom har faktiskt RENFE en meterspårig linje i inlandet mellan Cercedilla-Los Cotos (elektrifierad, persontrafik). Någon kanske vet varför den inte förvaltas av FEVE? Det finns ingen uppenbar förklaring i alla fall!

Thomas Å
Om jag förstått det hele rätt så ligger den banan inom Stormadrid, norr mot Segovia, och är en matarbana från lokaltågen från Madrid. Den ser ut att ligga i ett naturskydds- eller vintersportsområde.

http://www.andarines.com/guadarrama/cotos.htm
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bussmicke skrev:Ser ut som gamla Lissabonvagnar, eller?

Var det någon som visste om dessa två kommer från Lissabon?
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Olle skrev:Bild

EuskoTren i Donostia (San Sebastian på spanska).
En kusin till Roslagsbanan? :lol:

/or
phantasma
Kontakt:

Re: Iberiska halvön sommaren 2003 (1)

Inlägg av phantasma »

Olle skrev: Vi börjar i Spanien och den nordspanska staden Bilbao, eller Bilbo som den heter på Baskiska (som är ett språk besläktat med gaeliska, rhätoromanska och Asterix hemspråk i Normandiet).
Visserligen off-topic, men mig veterligen är Baskiska inte släkt med något annat känt språk. Jag pluggar det själv. Det är krångligt, men kul!
Koleriska biljettkontrollanter är det roligaste som finns
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Bussmicke skrev:

Är det någon som vet om dessa två kommer från Lissabon?
Jomenvisst kommer dessa två från Lissabon alltid. Och dessutom har man en fd Zaragossavagn. Länken är visserligen en spansk, men den är ganska lättläst.

:!: lle.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Olle skrev:Vi börjar i Spanien och den nordspanska staden Bilbao, eller Bilbo som den heter på Baskiska (som är ett språk besläktat med gaeliska, rhätoromanska och Asterix hemspråk i Normandiet).
Ojojoj, det här hade jag missat.
Baskiska är ett icke-indoeuropeiskt språk, var det hör hemma har ännu inte kunnat fastställas. På grund av att både baskiskan och georgiskan använder något som kallas ergativ (liten förklaring om detta fann jag här) så kopplas dessa båda språk ofta ihop.
Dock kan denna strukturella överensstämmelse vara bara en tillfällighet, viktigare är egentligen överensstämmelser i lexikon, morfem och flexioner samt vissa 'Lautentwicklungen' (sorry, kan det bara på tyska..) för att fastställa genealogisk språktillhörighet.

Rhätoromanska är ett romanskt språk som talas i några schweiziska kantoner, och är alltså en efterföljare till latinet.

Gaeliska och även Asterix hemspråk var keltiskt, en indoeuropeisk språkgrupp som brukar placeras nära de italiska språken (bla oskiska, umbriska och latin, endast det senaste har "överlevt"), jfr följande:

ordet för 'man':

gammeliriska: fear/fir
latin: vir

från indoeuropeiska */wh1-ro-/
(om jag kommer ihåg det rätt)
[w ska egentligen skrivas med ett u med båge under, och betecknar en halvvokal som uttalades som u eller engelskt w (uttalet var positionsbetingat);
h
1 är en sk. 'laryngal' som man inte riktigt vet hur den uttalades, endast att dess funktion har funnits]

Mer info:
http://www.electricscotland.com/history ... aelicl.htm
http://www.zompist.com/euro.htm.

Det du kanske tänker på är uttrycket 'keltoiberiskt'. Det beror väl snarare på att det kelterna innan de kom till sina nuvarande hemtrakter ska ha bott på Iberiska halvön. Det är inte bara i de keltiska härkomstsagorna (då kelterna vid nedtecknandet var kristna försökte man med dessa bevisa sin koppling till bibeln!) som vittnar om detta, det ska även finnas andra mer konkreta språkliga belägg för detta.

Keltiska är, om man bortser från de rätt så komplicerade 'Lautentwicklungen' ett rätt så arkaiskt indoeuropeiskt språk; baskiska däremot påvisar i princip inga (förutom inlånade) kopplingar till de indoeuropeiska språken.

/or
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

stockholm79 skrev:
Mer info:
http://www.electricscotland.com/history ... aelicl.htm
http://www.zompist.com/euro.htm.

Det du kanske tänker på är uttrycket 'keltoiberiskt'.
Njaaa, det var nog bara nått jag trodde mej ha läst någonstans.

Den undre länken gick ingenstans. På en av dina länkar hittade jag .....

"Zu den Ergativsprachen gehören Baskisch, Georgisch, Tibetisch, Inupik (die Sprache der Inuit), Hopi (im Südwesten Nordamerikas) und Shipibo (im Osten Perus). Die Bedeutung des Ergativs im ausgestorbenen Sumerischen ist noch nicht restlos geklärt."

.... och en del annat som jag knappt förstod fast jag kunde läsa det. Baskerna är ett slags indianer alltså.

Olle.

(som tyckte det var intressant fast långt från ämnet för Forumet).
Skriv svar