Spårvägslinjen i Bilbo. Halva är dubbelspår. Resten av banan från Guggenheim är i stort sett klar.
Slutstation Guggenheim.
Den utbyggnad som inte ännu är trafikerad.
Karta över tunnelbana 1 och 2 samt EuskoTren meterspår, FEVE meterspår och Renfe bredspår. Renfe är spanska statsjärnvägarnas linje.
Tunnelbanan är även den ganska ny och meterspårig. Innan jag kom till Bilbo trodde jag att tunnelbanan skulle vara byggd på FEVEs gamla meterspår, men så är inte fallet. Tunnelbanan går nästan helt i tunnel.
En bergbana finns det också i Bilbo. Med en vidunderlig utsikt från toppen, där man även kan se i stort sett nästan hela spårvägslinjen med ett bra teleobjektiv på kameran.
Den av EuskoTrens slutstationer i Bilbo som ansluter till spårvägen. Från spårvägen sluthållplats går det ett spår bort utefter floden troligen till vagnhallen som vi inte han leta efter. EuskoTren från denna station går till Donostia och Irun vid franska gränsen.
Karta över EuskoTren, som även har ett par förortslinjer i Bilbo.
EuskoTren i Donostia (San Sebastian på spanska).
FEVE tåg i Bilbo, på den meterspåriga linjen mot Santander. En del av streckan till Santander är oelektrifierad och har endast några turer om dagen.
Det är förknippat med vissa restriktioner att fotografera och videofilma på stationer och tunnelbanor i Bilbo. Många vakter ser till att amn inte tar bilder. Ibland går det att på ett sydländskt sätt få tillstånd, men lika ofta möts man av totalt oförstånd. Ibland fick vi tillstånd av en tjänsteman för att strax efteråt bli utskällda av en annan.
Man klarar sig utan problem med spanska i Baskien. Det finns även de som kan lite tyska, franska och engelska, även om de är sällsynta i både Baskien och Spanien, och i stort sett obefintliga bland trafikpersonal och vakter.
När jag sett alla dessa moderna och snabba smalspåriga fordon så tycker jag att det är konstigt att det inte skulle kunna gå lika moderna snabba tåg från Norrtälje till Stockholm. Men man är kanske nöjd med sin busstrafik.