Region Uppsala planerar att kopiera SL:s enhetstaxa. Enkelbiljetten kommer att gälla i 75 minuter, precis som hos SL. I praktiken är detta en tidsbaserad taxa, i motsats till den än så länge vanligare avståndsbaserade taxan. UL väljer också att kalla systemet för just tidstaxa. SL föredrar namnet enhetstaxa.Bussmagasinet skrev:Region Uppsala planerar att nästa år avskaffa zonerna i kollektivtrafiken och istället införa enhetstaxa. En av konsekvenserna blir att resandet med kollektivtrafik i regionen kommer att öka med 10 – 15 procent. Den 27 mars ska politikerna i regionens trafik- och utbildningsnämnd fatta beslut om det nya taxesystemet.
[...]
–Jag är glad att kunna presentera en denna förändring som underlättar för alla resenärer i och till vårt län. Med tidstaxan tar vi bort onödiga hinder och gör det enklare att resa hållbart. Dessutom skapar vi förutsättningar för smarta biljett- och betallösningar, såsom “Blippa och res med betalkort”, säger Cecilia Linder (M), ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.
En av motiveringarna till införandet av enhetstaxa/tidstaxa är möjligheten att blippa med betalkort i hela UL-trafiken. Som bekant har Skånetrafiken och Östgötatrafiken infört ett av resenärerna uppskattat pristak med betalkort. Dessvärre gäller detta inte i hela trafiken på grund av en avståndsbaserad taxa.
Tidstaxa innebär att det blir billigare att åka snabbt på längre avstånd. Som bekant har pendeltåg en låg personkilometerkostnad. Detta beror bland annat på att pendeltågen går snabbt. Med det nya systemet blir det alltså billigare att åka tåg mellan Stockholm och Uppsala, åtminstone med pendeltåg.
Tyvärr har Mälartåg fortfarande inte lokal taxa i hela Mälardalen, till skillnad från Öresundståg i Sydsverige. Det finns dock planer på att införa detta. Kommer SJ:s Uppsalapendel att ha något existensberättigande när det blir billigare att åka med Mälartåg med såväl enkelbiljett som periodbiljett?