Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Seko-medlem skrev:
Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.
Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.
Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Det är precis det jag menar. Om man skriker VARG för ofta är det ingen som lyssnar när det verkligen är fara för liv eller hälsa (vilket det ska vara för ett skydsstopp). Det systematiska arbetsmiljöarbeten ska skötas på annat sätt.
Arbetsmiljön i tågen/spårvagnarna är fö. SLs ansvar enligt avtal (övrigt arbetsmiljöansvar som arbetsgivare ligger på connex).
Seko-medlem skrev:
Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.
Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.
Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Det är precis det jag menar. Om man skriker VARG för ofta är det ingen som lyssnar när det verkligen är fara för liv eller hälsa (vilket det ska vara för ett skydsstopp). Det systematiska arbetsmiljöarbeten ska skötas på annat sätt.
Precis. En annan risk är ju att lagen om skyddsombudens rätt till att stoppa arbetet tas bort om den missbrukas.
Seko-medlem skrev:
Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.
Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.
Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Det är precis det jag menar. Om man skriker VARG för ofta är det ingen som lyssnar när det verkligen är fara för liv eller hälsa (vilket det ska vara för ett skydsstopp). Det systematiska arbetsmiljöarbeten ska skötas på annat sätt.
Arbetsmiljön i tågen/spårvagnarna är fö. SLs ansvar enligt avtal (övrigt arbetsmiljöansvar som arbetsgivare ligger på connex).
För oss som kör är det Connex som är arbetsgivare och därmed arbetsmiljöansvariga.Vad som sedan står i avtal mellan Connex och SL är ointressant för oss.
spvf
Vet inte om jag skall vara stolt eller om jag borde skämmas. . .
Fast i praktiken så började ämnet diskuteras redan i en annan tråd.
...som jag startade och inte hade ett dugg med A30/B30 vs A32 att göra från början.
Jag måste säga att jag är ytterst förvånad över hurpass känslomässigt laddad "relationen" mellan A30 och A32 faktiskt visade sig vara... och jag håller med någon talare högre upp: som diggare tycker jag mycket om A30, men som pendlare/trafikant åker jag hellre A32. Diggandet är trevligt som omväxling, helst/gärna på Djurgårdslinjen eller i Malmköping, men A30 är verkligen pensioneringsmogna på både Nockeby och Lidingö.
I reguljär trafik så är naturligtvis A32 överlägsen A30 på alla punkter, det är alla överrens om. A30 är en omodern vagn som inte uppfyller dagens krav.
Det är fakta. Synd att en viss "diggare" här i forumet vägrar inse det.
A32 skrev:I reguljär trafik så är naturligtvis A32 överlägsen A30 på alla punkter, det är alla överrens om. A30 är en omodern vagn som inte uppfyller dagens krav.
Det är fakta. Synd att en viss "diggare" här i forumet vägrar inse det.
Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!
daniel_s skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 22:33
Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!
Observera att inget av detta gäller i Göteborg. Den nu nyaste vagntypen är särskilt bra. Den föregående nyaste vagntypen är inte särskilt bra och kommer aldrig att bli det. När man jämför den med den nyaste vagntypen förstår man hur dålig den är.
daniel_s skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 22:33
Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!
Observera att inget av detta gäller i Göteborg. Den nu nyaste vagntypen är särskilt bra. Den föregående nyaste vagntypen är inte särskilt bra och kommer aldrig att bli det. När man jämför den med den nyaste vagntypen förstår man hur dålig den är.
Ja man ska ju alltid göra tvärtom där
Det är väl också tveksamt vilken som egentligen är sämst av de två nyaste vagntyperna i Oslo.