A30 vs. A32. Vilken är bäst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Wahlstedt

Re: Skyddstopp på A30/B30 upphävt

Inlägg av Johan Wahlstedt »

Seko-medlem skrev: Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.

Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.

Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Det är precis det jag menar. Om man skriker VARG för ofta är det ingen som lyssnar när det verkligen är fara för liv eller hälsa (vilket det ska vara för ett skydsstopp). Det systematiska arbetsmiljöarbeten ska skötas på annat sätt.

Arbetsmiljön i tågen/spårvagnarna är fö. SLs ansvar enligt avtal (övrigt arbetsmiljöansvar som arbetsgivare ligger på connex).
/Johan
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Johan Wahlstedt skrev:
Seko-medlem skrev: Är detta det kortaste skyddsombudsstoppet hittills? Det känns lite som om skyddsombuden har börjat missbruka möjligheten att lägga skyddsombudsstopp ganska flitigt på senare tid.

Dessutom förstår jag inte varför spårvagnspersonalen har ett skyddsombud som inte är fast spårvagnsförare. Det verkar jättekorkat! Det måste finnas viktigare frågor för ett skyddsombud än att försöka forcera slopningen av en vagntyp som redan är dödsdömd, lite som om facket vill ta åt sig äran att ha fått bort A30 innan någon annan gör det.

Vad som är värre är att om skyddsombuden fortsätter att bete sig på det här sättet så kommer kanske myndigheterna att sluta bry sig om dem. (Kanske är det det som redan har hänt, när ett skyddsombudsstopp hävs samma dag som det har lagts.)
Det är precis det jag menar. Om man skriker VARG för ofta är det ingen som lyssnar när det verkligen är fara för liv eller hälsa (vilket det ska vara för ett skydsstopp). Det systematiska arbetsmiljöarbeten ska skötas på annat sätt.

Precis. En annan risk är ju att lagen om skyddsombudens rätt till att stoppa arbetet tas bort om den missbrukas.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johan Wahlstedt skrev:

Arbetsmiljön i tågen/spårvagnarna är fö. SLs ansvar enligt avtal (övrigt arbetsmiljöansvar som arbetsgivare ligger på connex).
För oss som kör är det Connex som är arbetsgivare och därmed arbetsmiljöansvariga.Vad som sedan står i avtal mellan Connex och SL är ointressant för oss.
spvf
Torsten

Inlägg av Torsten »

A30 är skräp!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Torsten skrev:A30 är skräp!
FÖROLÄMPA INTE A30!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Björne

Inlägg av Björne »

Anonymous skrev:
Torsten skrev:A30 är skräp!
FÖROLÄMPA INTE A30!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vissa tar verkligen det här på allvar...
VeVen

Inlägg av VeVen »

Jag startade denna tråd.

Vet inte om jag skall vara stolt eller om jag borde skämmas. . .
kale

Inlägg av kale »

VeVen skrev:Jag startade denna tråd.

Fast i praktiken så började ämnet diskuteras redan i en annan tråd.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

kale skrev:
VeVen skrev:Jag startade denna tråd.

Fast i praktiken så började ämnet diskuteras redan i en annan tråd.
...som jag startade och inte hade ett dugg med A30/B30 vs A32 att göra från början.

Jag måste säga att jag är ytterst förvånad över hurpass känslomässigt laddad "relationen" mellan A30 och A32 faktiskt visade sig vara... och jag håller med någon talare högre upp: som diggare tycker jag mycket om A30, men som pendlare/trafikant åker jag hellre A32. Diggandet är trevligt som omväxling, helst/gärna på Djurgårdslinjen eller i Malmköping, men A30 är verkligen pensioneringsmogna på både Nockeby och Lidingö.
A32

Inlägg av A32 »

I reguljär trafik så är naturligtvis A32 överlägsen A30 på alla punkter, det är alla överrens om. A30 är en omodern vagn som inte uppfyller dagens krav.

Det är fakta. Synd att en viss "diggare" här i forumet vägrar inse det.
Per Jacobson, nr 147

A30 vs. A32

Inlägg av Per Jacobson, nr 147 »

En verkligt underhållande och intressant diskussion om fördelar och nackdelar med A30 resp A32.

Hälsningar

Per (147)
Användarens profilbild
A30

Inlägg av A30 »

A32 skrev:I reguljär trafik så är naturligtvis A32 överlägsen A30 på alla punkter, det är alla överrens om. A30 är en omodern vagn som inte uppfyller dagens krav.

Det är fakta. Synd att en viss "diggare" här i forumet vägrar inse det.
...
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: A30 vs. A32. Vilken är bäst

Inlägg av Hechtwagen »

Har A32 nu blivit tillräckligt gambla för att anses vara riktiga spårvagnar som är bättre än de nyare spårvagnarna?

Pratar man med folk födda på 30-talet så tyckte de ofta inte om A25 för att de var modernt skräp.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Nästa offer för offentlig prygel utanför Alkärrshallen är Gäddvagnen som drar upp en tråd från 2005.

A24 senare A30 var inte byggd för att vara trevlig, det var ett kommunikationsmedel från A --->B.
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Ojoj, trodde inte det fanns hetsigare debatter än A32 vs. A35. :D
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 14 februari 2023 11:58 Nästa offer för offentlig prygel utanför Alkärrshallen är Gäddvagnen som drar upp en tråd från 2005.

A24 senare A30 var inte byggd för att vara trevlig, det var ett kommunikationsmedel från A --->B.

Tre olika saker gnälls det över här när man gör ett inlägg!

*Du håller dig inte till ämnet, starta en ny tråd...
*Du lyfter en gammal tråd, aja baja!
*Det finns redan en tråd, varför startar du en ny?

Och så till trådens ämne, A32 är nog att föredra före A30 om man inte är ute efter en ren nostalgikick!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: tisdag 14 februari 2023 22:33 Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!
Observera att inget av detta gäller i Göteborg. Den nu nyaste vagntypen är särskilt bra. Den föregående nyaste vagntypen är inte särskilt bra och kommer aldrig att bli det. När man jämför den med den nyaste vagntypen förstår man hur dålig den är.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: onsdag 15 februari 2023 9:37
daniel_s skrev: tisdag 14 februari 2023 22:33 Den nyaste vagntypen är aldrig särskilt bra, A32 var dock ovanligt bra när de var nya. Men det är först nu när man har nyare vagnar att jämföra med som man kan förstå det!
Observera att inget av detta gäller i Göteborg. Den nu nyaste vagntypen är särskilt bra. Den föregående nyaste vagntypen är inte särskilt bra och kommer aldrig att bli det. När man jämför den med den nyaste vagntypen förstår man hur dålig den är.
Ja man ska ju alltid göra tvärtom där :wink:

Det är väl också tveksamt vilken som egentligen är sämst av de två nyaste vagntyperna i Oslo.
Kristineberg

Inlägg av Kristineberg »

Rolig läsning i denna gamla tråd. Synd att ens minnen av A30 endast är från barnvagnen dock.. :lol:
Skriv svar