Med en gemensam taxa, fler genomgående tåg till Uppsala samt regionpendlar som avlastar pendeltågen kommer behovet av ER1-fordon att öka väsentligt.Trafikförvaltningen skrev:Kompletteringen med tre ER1 är att till del möta det aktuella behovet av fordon för underhålls- och trafikreserv. När fordonen under 2025 börjar genomgå en midlife-upprustning finns inga reservfordon att tillgå. Totalt 49 av 53 fordon planeras för utsättning i trafik en vanlig vardag (utan reduceringar). Det finns i detta inget utrymme för trafikreserv, det vill säga fordon redo att ta i trafik om tåg oplanerat behöver tas ur trafik.
Behovet av fordon anses dock vara något större enligt den samlade beskrivningen i ärendet, vilket innebär att ytterligare fordon sannolikt behöver anskaffas i framtiden. Mälardalstrafik planerar därför att nästkommande budget som ska fastställas under 2023 kompletteras med ytterligare ett antal fordon samt återkommer med kompletterande beslutsunderlag under 2023.
För att klara tidplanen för genomförandet, med första leverans omkring årsskiftet 2024–2025, önskas beslut om uppdatering av avtal och nya uppdrag till Mälardalstrafik och Transitio vara fattade hos Mälardalstrafiks ägare under våren 2023. Detta förutsätter även beslut i de sex ägarregionerna om borgen och tecknande av tilläggsavtal.
Trafikförvaltningen ser härutöver ett eventuellt behov av ytterligare fordonsanskaffning givet utfall och beslut av vad pågående och kommande trafikutredningar resulterar i, exempelvis från det pågående arbetet med åtgärdsval regionpendel i Stockholm.
Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Yttrande över remiss – Mälardalstrafiks beslut om anskaffning av ER1-fordon samt om tilläggsavtal 3 till Samverkansavtalet
Senast redigerad av Enceladus den lördag 11 februari 2023 2:48, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Intressant att midlife-upprustning påbörjas 2025. Då är de äldsta ER1-tågen sex år gamla. Räknar man med att total livslängd för dessa tåg är endast tolv år?
/Gunnar Ekeving
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Nja, men det gäller ju att börja tidigt med den om man ska göra ett fordon om året eller vad det nu är för takt man räknar med! Man kan ju jämföra med X2 där man har hållit på i flera år och hittills i stort sett inte åstadkommit någonting!
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Det går ju inte riktigt att jämföra med X2 som får en total ombyggnad av både teknik och inredning. Men det är iaf att bra att man försöker kompensera optimistiska fordonsplaner till verkliga förhållanden. Det är tyvärr alltför vanligt att man är för snål när man ska beställa nya fordon.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Det behövs färre genomgående tåg och fler tåg som isoleras till sträckan Uppsala - Stockholm.Enceladus skrev: ↑fredag 10 februari 2023 14:23 Yttrande över remiss – Mälardalstrafiks beslut om anskaffning av ER1-fordon samt om tilläggsavtal 3 till Samverkansavtalet
Med en gemensam taxa, fler genomgående tåg till Uppsala samt regionpendlar som avlastar pendeltågen kommer behovet av ER1-fordon att öka väsentligt.Trafikförvaltningen skrev:Kompletteringen med tre ER1 är att till del möta det aktuella behovet av fordon för underhålls- och trafikreserv. När fordonen under 2025 börjar genomgå en midlife-upprustning finns inga reservfordon att tillgå. Totalt 49 av 53 fordon planeras för utsättning i trafik en vanlig vardag (utan reduceringar). Det finns i detta inget utrymme för trafikreserv, det vill säga fordon redo att ta i trafik om tåg oplanerat behöver tas ur trafik.
Behovet av fordon anses dock vara något större enligt den samlade beskrivningen i ärendet, vilket innebär att ytterligare fordon sannolikt behöver
anskaffas i framtiden. Mälardalstrafik planerar därför att nästkommande budget som ska fastställas under 2023 kompletteras med ytterligare ett antal fordon samt återkommer med kompletterande beslutsunderlag under 2023.
För att klara tidplanen för genomförandet, med första leverans omkring årsskiftet 2024–2025, önskas beslut om uppdatering av avtal och nya uppdrag till Mälardalstrafik och Transitio vara fattade hos Mälardalstrafiks ägare under våren 2023. Detta förutsätter även beslut i de sex ägarregionerna om borgen och tecknande av tilläggsavtal.
Trafikförvaltningen ser härutöver ett eventuellt behov av ytterligare fordonsanskaffning givet utfall och beslut av vad pågående och kommande trafikutredningar resulterar i, exempelvis från det pågående arbetet med åtgärdsval regionpendel i Stockholm.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Det är ingen slump att varken tunnelbanan eller pendeltågen har vändande trafikering. Genomgående trafikering ger kortare restider och bättre trafikekonomi. Öresundståg har genomgående trafikering med långa linjer som trafikerar enkelspår. Ambitionsnivån i Mälardalen behöver skruvas upp.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Vad menas med vändande trafikering? Tunnelbanan har ju tåg som vänder här o där. Liljeholmen, Alvik, Högdalen etc.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Med vändande trafikering menas att en linje vänder där resandeutbytet är väldigt stort istället för att fortsätta vidare. Exempelvis har linje 160 numera vändande trafikering. Tidigare gick linjen mellan Gullmarsplan och Liljeholmen, nu bara mellan Gullmarsplan och Årstaberg. Eftersom Tvärbanan går snabbare mellan Gullmarsplan och Liljeholmen övervägde fördelarna med vändande trafikering (bättre punktlighet).
För tunnelbanan, pendeltågen och regionaltågen i Mälardalen är det T-Centralen som är den möjliga vändpunkten, men nackdelarna med vändande trafikering överväger eftersom det saknas bättre alternativ. För Öresundståg är det Malmö C, och även där överväger nackdelarna. SJ:s kommersiella tåg mellan Göteborg och Köpenhamn anses inte vara ett alternativ på grund av annan prissättning, färre uppehåll och mycket lägre turtäthet.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Ahh okej, ja att vända ett tåg vid TCE hade varit en syn.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Man kan väl göra en kompromiss och ha genomgående trafik fast med långa uppehållstider på Stockholm C för norrgående tåg så att förseningar inte ska sprida sig, för södergående behövs det knappast. Och så borde man ha ett reservtåg som kan sättas in om ankommande tåg är försenat, ungefär som Öresundstågen har på vissa stationer. Till exempel om ett tåg är försenat vid Malmö C så bryts tåget där och så sätter man in ett annat tåg där som avgår i tid, så att inte förseningen ska sprida sig. Det skulle behövas vid Stockholm C också.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Ja.Diripsi skrev: ↑lördag 11 februari 2023 16:05 Man kan väl göra en kompromiss och ha genomgående trafik fast med långa uppehållstider på Stockholm C för norrgående tåg så att förseningar inte ska sprida sig, för södergående behövs det knappast. Och så borde man ha ett reservtåg som kan sättas in om ankommande tåg är försenat, ungefär som Öresundstågen har på vissa stationer. Till exempel om ett tåg är försenat vid Malmö C så bryts tåget där och så sätter man in ett annat tåg där som avgår i tid, så att inte förseningen ska sprida sig. Det skulle behövas vid Stockholm C också.
Sedan blir det ju några genomgående tåg ändå, pga den olyckliga placeringen (från Uppsala sett) av depån i Eskilstuna.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
T-Centralen?Enceladus skrev: ↑lördag 11 februari 2023 13:22Med vändande trafikering menas att en linje vänder där resandeutbytet är väldigt stort istället för att fortsätta vidare. Exempelvis har linje 160 numera vändande trafikering. Tidigare gick linjen mellan Gullmarsplan och Liljeholmen, nu bara mellan Gullmarsplan och Årstaberg. Eftersom Tvärbanan går snabbare mellan Gullmarsplan och Liljeholmen övervägde fördelarna med vändande trafikering (bättre punktlighet).
För tunnelbanan, pendeltågen och regionaltågen i Mälardalen är det T-Centralen som är den möjliga vändpunkten, men nackdelarna med vändande trafikering överväger eftersom det saknas bättre alternativ. För Öresundståg är det Malmö C, och även där överväger nackdelarna. SJ:s kommersiella tåg mellan Göteborg och Köpenhamn anses inte vara ett alternativ på grund av annan prissättning, färre uppehåll och mycket lägre turtäthet.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3082
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Det låter väsentligt vettigare än att vända dem på T-Centralen.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Vad är den stora vinsten med att köra med den typen av tvåvåningståg som ER1 utgörs av, än att köra envåningståg som är någon vagnslängd längre, eller för den delen, "traditionellt" dubbeldäckartåg med lok?
Om man exempelvis jämför med den typ av pendeltåg som körs i Zürich-regionen, RE450, med 387 sittplatser, som består av tre vagnar och ett lok, eller med IC2000 som har upp till 372 sittplatser med tre vagnar, så har ju ER1 endast 333 platser, trots längre tåglängd.
Eller är det så att man absolut vill ha motorvagnståg av någon märklig anledning?
Om man exempelvis jämför med den typ av pendeltåg som körs i Zürich-regionen, RE450, med 387 sittplatser, som består av tre vagnar och ett lok, eller med IC2000 som har upp till 372 sittplatser med tre vagnar, så har ju ER1 endast 333 platser, trots längre tåglängd.
Eller är det så att man absolut vill ha motorvagnståg av någon märklig anledning?
Genius on call
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Lättare att vända? Praktiskt att kunna förlänga/förkorta tågen ute på linjerna (med varierande framgång)?Odd skrev: ↑tisdag 14 februari 2023 10:20 Vad är den stora vinsten med att köra med den typen av tvåvåningståg som ER1 utgörs av, än att köra envåningståg som är någon vagnslängd längre, eller för den delen, "traditionellt" dubbeldäckartåg med lok?
Om man exempelvis jämför med den typ av pendeltåg som körs i Zürich-regionen, RE450, med 387 sittplatser, som består av tre vagnar och ett lok, eller med IC2000 som har upp till 372 sittplatser med tre vagnar, så har ju ER1 endast 333 platser, trots längre tåglängd.
Eller är det så att man absolut vill ha motorvagnståg av någon märklig anledning?
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Loktåg (läs: manövervagnståg) är lika lätta att vända med. Att kunna dela tågen i trafik är förstås praktiskt, men inte oundgängligen nödvändigt.
Re: Mälardalstrafik vill anskaffa fler ER1-fordon
Är väldigt lite som är oundgängligen nödvändigt men det betyder inte att det saknar praktisk betydelse eller är oönskvärt.