Men i det här fallet beror det knappast på att det skulle vara färre bilar i Flemingsberg. Det handlar snarare om att pendeltågen generellt har ett dåligt utbud sett till antalet resenärer, City-Upplands Väsby undantaget, och det i sin tur beror väl på regionens populistiska trafikplanering där man prioriterar befintlig trafik framför trafikutökningar i takt med resandet. Det har du ju även själv skrivit många gånger.Enceladus skrev: ↑onsdag 21 december 2022 11:54Det är ett dåligt utbud sett till resandet - ett av Europas sämsta och definitivt Nordens sämsta tillsammans med Mälarbanan.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 21 december 2022 11:26 Fast att påstå att Flemingsberg har dåliga SL-pendeltågsförbindelser är i grunden substanslöst gnäll.
Med facit i hand...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Med facit i hand...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Med facit i hand...
Sämre än för de som bor i Kårsta?Enceladus skrev: ↑onsdag 21 december 2022 11:54Det är ett dåligt utbud sett till resandet - ett av Europas sämsta och definitivt Nordens sämsta tillsammans med Mälarbanan.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 21 december 2022 11:26 Fast att påstå att Flemingsberg har dåliga SL-pendeltågsförbindelser är i grunden substanslöst gnäll.
Re: Med facit i hand...
Observera "sett till resandet". Det förbiser du hela tiden. Med fler resande kan man förvänta sig bättre utbud. Kårsta har ett fantastiskt bra utbud sett till det låga resandet där.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 december 2022 16:21Sämre än för de som bor i Kårsta?Enceladus skrev: ↑onsdag 21 december 2022 11:54Det är ett dåligt utbud sett till resandet - ett av Europas sämsta och definitivt Nordens sämsta tillsammans med Mälarbanan.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 21 december 2022 11:26 Fast att påstå att Flemingsberg har dåliga SL-pendeltågsförbindelser är i grunden substanslöst gnäll.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Med facit i hand...
Fast för varje enskilld resenär så är argumentet "sett till antal resande" inte så intressant.
Re: Med facit i hand...
Varför inte jämföra med Inlandsbanan? I så fall behövs bara enkelspår i hela Stockholm!Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 december 2022 22:37 Fast för varje enskilld resenär så är argumentet "sett till antal resande" inte så intressant.
Re: Med facit i hand...
Det är ju större påverkan på den enskilde resenären när det är fullsatt på Inlandsbanan, då måste man vänta till nästa dag, i Stockholm är det betydligt mindre påverkan.Enceladus skrev: ↑fredag 23 december 2022 2:09Varför inte jämföra med Inlandsbanan? I så fall behövs bara enkelspår i hela Stockholm!Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 december 2022 22:37 Fast för varje enskilld resenär så är argumentet "sett till antal resande" inte så intressant.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Med facit i hand...
Enceladus skrev: ↑fredag 23 december 2022 2:09Varför inte jämföra med Inlandsbanan? I så fall behövs bara enkelspår i hela Stockholm!Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 december 2022 22:37 Fast för varje enskilld resenär så är argumentet "sett till antal resande" inte så intressant.
Jämföra kan man men inte likställa, fast enligt dina principer så har ju resenärerna pä inlandsbanan bättre trafik än de i Flemingsberg. Du är en såndär person som inte vet om du ska vara nöjd med det du fick innan du vet vad de andra fick.
Re: Med facit i hand...
Inom vissa grupper är bilen en statussymbol som man är beredd att prioritera, det betyder dock inte att alla inom vissa områden tänker så eller ens har råd att ha bil. Lägg därtill att du idag kan privatlessa en bra bill för sisådär 4000 - 5000 kronor i månaden. Att ha råd med detta behöver du inte precis ligga i lönetoppen beroende på hur du prioriterar att lägga dina pengar på.daniel_s skrev: ↑tisdag 20 december 2022 10:24Om det är hög andel Mercor och BMW i ett område med låga genomsnittsinkomster så kan det bero på att deklarerade inkomster inte riktigt överensstämmer med verkliga inkomster... men det kan förstås även bero på att det är stora klyftor och att det inte finns så många bilar egentligen, bara att de som HAR bil har höga inkomster och har råd med dyra bilar.Anders Hanquist skrev: ↑tisdag 20 december 2022 9:57 Är det inte till och med fler Mercor och BMW i sådana områden? Men att ta bilen till jobbet dagligdags bör väl mest de med obekväma tider eller avigt belägna arbetsplatser göra.
Sedan räcker det inte med att ha en bil för att kunna arbetspendla med den, du behöver även ha råd att parkera den i närheten av ditt arbete för att det ska vara någon vits.
För egen del är kollektivtrafik bland det sista jag väljer för arbetspendling då det är ett färdsätt som tar mig från ett ställe där jag inte befinner till ett ställe ditt jag inte ska på en tid jag inte själv kan bestämma. Då får det bli cykel eller bil istället av vilket den första även ger bra fördelar för hälsan.
Sett till varje enskild skattebetalare är det väldigt intressant och relevant argument. För om man inte tittar på turtätheten sett till antal resenärer hur ska man då veta om det är en vettig utgift?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 december 2022 22:37 Fast för varje enskilld resenär så är argumentet "sett till antal resande" inte så intressant.