Med facit i hand, hur klokt var det att avveckla stora delar av Roslagsbanan? Busstrafiken till Rimbo är inte bara långsammare, utan också dyrare.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Visst kan man ha fler dörrar, och färre sittplatser. Hur trevlig blir en sådan vagn på en skala ?Nils Carl Aspenberg skrev: ↑söndag 18 december 2022 8:15 Mange nye T-baner som bugges i dag har vognbredde 3,10. Bredere vogner kan tømmes/fylles like snabbt. Det er antall dører og dørene bredde som bestemmer det.
Det var nog inte så mycket framsynthet utan snarare enligt tidens sed, och motivet var väl till stor del att hindra brandspridning samt att ge plats för "luft och ljus". Förebilder fanns i Paris och Berlin bl.a.Hechtwagen skrev: ↑söndag 18 december 2022 10:25 Det var oerhört framsynt av Albert Linhagen att rita såpass breda gator i sin stadsplan långt innan det fanns biltrafik i Stockholm.
Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Tror nu inte direkt att det finns sådana områden.Enceladus skrev: ↑måndag 19 december 2022 20:39Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Utan kanske lite överraskande är det i de mest välmående stadsdelarna i innerstaden , Norrmalm, Kungsholmen, Södermalm o.s.v som har färre bilar än vad man har i förorterna.Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 20 december 2022 0:34Tror nu inte direkt att det finns sådana områden.Enceladus skrev: ↑måndag 19 december 2022 20:39Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Om det är hög andel Mercor och BMW i ett område med låga genomsnittsinkomster så kan det bero på att deklarerade inkomster inte riktigt överensstämmer med verkliga inkomster... men det kan förstås även bero på att det är stora klyftor och att det inte finns så många bilar egentligen, bara att de som HAR bil har höga inkomster och har råd med dyra bilar.Anders Hanquist skrev: ↑tisdag 20 december 2022 9:57 Är det inte till och med fler Mercor och BMW i sådana områden? Men att ta bilen till jobbet dagligdags bör väl mest de med obekväma tider eller avigt belägna arbetsplatser göra.
Man kan ju undra vad det är för människosyn? "Det behövs inte bekvämlighet för de fattiga..." Men jag kanske övertolkar. Jag håller med Lennart att man i normalfallet ska ha möjlighet till sittplats. Man ska inte behöva stå halvtimmavis för att ta sig till sitt jobb.Enceladus skrev: ↑måndag 19 december 2022 20:39Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Exakt! Själv är jag oerhört trött på den här synen att kollektivtrafiken ses som en vinstdrivande verksamhet vars syfte är att locka över så många resenärer som möjligt. Kollektivtrafiken ska finnas till av samma skäl som vägnätet, det är en grundläggande funktion i samhället. Ingen skulle komma på tanken att syftet med att bygga vägar skulle vara att få så många vägtransporter som möjligt, men när det gäller kollektivtrafik tycks detta absurda tankesätt vara norm.Kantorn skrev: ↑tisdag 20 december 2022 10:40Man kan ju undra vad det är för människosyn? "Det behövs inte bekvämlighet för de fattiga..." Men jag kanske övertolkar. Jag håller med Lennart att man i normalfallet ska ha möjlighet till sittplats. Man ska inte behöva stå halvtimmavis för att ta sig till sitt jobb.Enceladus skrev: ↑måndag 19 december 2022 20:39Det behövs inte sittplatser i områden där majoriteten av resenärerna inte har råd med bil. De har ändå inget alternativ.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 18 december 2022 17:12 Jag hävdar att i normalfallet ska man ha möjlighet till en sittplats. Undantag kanske i maxtimme och i de mest belastade centrala avsnitten.
Här är en karta över antalet bilar per hushåll i Stockholms tätort. Det finns två typer av områden som har ett lågt bilinnehav: utsatta områden samt Stockholms innerstad. I områden som Flemingsberg har en stor del av invånarna inte råd med bil. Det vet SL om och skär därför ner kollektivtrafiken till ett minimum. Men i Stockholms innerstad har de flesta råd med bil. De väljer att inte ha bil eftersom kollektivtrafiken är tillräckligt bra. Där satsar SL istället på att höja standarden.
Det är ingen slump att Sverige är med marginal det mest ojämlika landet i västvärlden. Trafikplaneringen i Stockholm följer samma trend...Kantorn skrev: ↑tisdag 20 december 2022 10:40 Man kan ju undra vad det är för människosyn? "Det behövs inte bekvämlighet för de fattiga..." Men jag kanske övertolkar. Jag håller med Lennart att man i normalfallet ska ha möjlighet till sittplats. Man ska inte behöva stå halvtimmavis för att ta sig till sitt jobb.
Att det finns nya bilar betyder inte att alla har råd med bil (se ovanstående karta). Tensta har, precis som Sverige i stort, en hög ojämlikhet.Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 20 december 2022 3:07 I t.ex Tensta är det fullt på p-platserna och lång kö för att hyra p-plats. Och en bil där var för kanske 15år sedan en skrutten begagnad som nätt och jämnt klarat sista besiktningen men kanske inte nästa men i dag är det nya bilar
Det var en väldigt pessimistisk syn på saken. Tror du det är så Trafikförvaltningen resonerar?
Bilisterna får Tvärförbindelse Södertörn och behöver väl inte bry sig om pendeltågen. Samtidigt väntar Flemingsberg fortfarande på att linje 172 ska få nattrafik.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 21 december 2022 0:04 Stannar det fler pendeltåg i Stuvsta än i Flemingsberg? I Stuvsta har i princip alla hushåll bil, fjäskar SL för dem?
Tror inte att det fungerar så i praktiken, i alla fall inte i Stockholm. Det handlar snarare om att det i rika områden bor mer röststarka personer som har lättare att få sin vilja igenom. Samma anledning till att exempelvis 179:an har så dåligt utbud sett till resandet.
Det är ett dåligt utbud sett till resandet - ett av Europas sämsta och definitivt Nordens sämsta tillsammans med Mälarbanan.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 21 december 2022 11:26 Fast att påstå att Flemingsberg har dåliga SL-pendeltågsförbindelser är i grunden substanslöst gnäll.