"Omkoppling" av T-banans Mörbygren - hur var det tänkt?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: "Omkoppling" av T-banans Mörbygren - hur var det tänkt?

Inlägg av M_M »

"Någon" borde göra arbetet att scanna in sånahär grejer till PDF'er.

Hur mycket av sånthär omfattas av offentlighetsprincipen och får därmed spridas utan några rättighetsproblem?
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Tack för ett utförligt och intressant svar!

Jag får ta och leta fram mina skrifter - alternativt låna dom på bibliotek som du.

(Jag har egentligen hörsammat en önskan om att sluta skriva på detta forum eftersom "det förstör den goda stämningen" men jag tycker det tillhör god ton att atcka för ett sådant utmäkt svar...)

/Thomas K Ohlsson
Instämmer i tack för ett utförligt svar.

(För övrigt tycker jag att det finns ett stort värde i att alla inte alltid är överens och tycker det är mycket synd om någon känner sig tystad. "Den goda stämningen" måste vara allas ansvar och inte bara ens.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Erik

Inlägg av Erik »

twr skrev:
TKO skrev:Tack för ett utförligt och intressant svar!

Jag får ta och leta fram mina skrifter - alternativt låna dom på bibliotek som du.

(Jag har egentligen hörsammat en önskan om att sluta skriva på detta forum eftersom "det förstör den goda stämningen" men jag tycker det tillhör god ton att atcka för ett sådant utmäkt svar...)

/Thomas K Ohlsson
Instämmer i tack för ett utförligt svar.

(För övrigt tycker jag att det finns ett stort värde i att alla inte alltid är överens och tycker det är mycket synd om någon känner sig tystad. "Den goda stämningen" måste vara allas ansvar och inte bara ens.
Kul att ni uppskattar mitt svar!

Jag har nu fått möjlighet att läsa ännu lite mer i planen och kan vidareutveckla svaret ännu mer :wink: .

Planen diskuterar att en av de största teoretiska förlängningsmöjligheterna finns i den nordöstra banan från planens föreslagna slutstation på Lidingö vidare till ny bebyggelse utanför Lidingö vid Bogesundslandet, eller norr därom. En sådan förlängning omöjliggör att sammankopplingen med Nordbanan vid Östermalm kan vara kvar. Istället krävs det en fjärde bana genom city med en innerstadsterminal eller sammankoppling med en ny radiell bana genom innerstaden. Om Bogesundslandet exploateras menar planen ”synes det naturligt att endera banan förs i ny sträckning från Östermalmstorg genom norra citydelen till en terminal på Kungsholmen eller i Vasastaden”. Om det på sikt skulle visa sig att någon av de södra sektorerna skulle komma att få mycket stora trafikuppgifter kan det kanske istället vara lämpligt att koppla samman antingen nord, eller nordostbanan med en ny bana över Saltsjö-Mälarsnittet, resoneras det i planen. Resonemanget avslutas med att detta enbart ska ses som antydningar till utvecklingsmöjligheter i det föreslagna tunnelbanenätet och att det inte var möjligt att då ge några rekommendationer för det ena eller det andra alternativet. Man understryker dock att det är mycket komplicerat att komma fram med nya tunnelbanor genom city.

En reflektion från min sida:
Trots att planerarna i 1965 års tunnelbaneplan anser att de nordöstra och norra banorna bör slås samman vid Östermalmstorg diskuteras ändå ett antal avgreningslösningar redan innan någon av dessa banor var invigda norr om Östermalmstorg. Som vi vet idag blev det aldrig av att Bogesundslandet exploaterades, men det ter sig som om planerarna längre fram insåg att det snarare var den norra sektorn som skulle komma att medföra ett betydligt större trafikeringsunderlag än vad man förutsåg 1965, och att kapaciteten på den röda linjen inte längre skulle räcka till. Lösningen blev till synes plattformar för 10-vagnståg på den norra banan, och det fanns ju redan antydningar från 1965 om att en isärkoppling kanske skulle komma att bli nödvändig.

För övrigt tycker jag det vore tråkigt om du slutade skriva här TKO. Även om jag kanske inte skriver så många inlägg, så läser jag en hel del inlägg på detta forum.
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: onsdag 04 maj 2011 11:16 Observera att stn Stadion inte har lång plattform, de börjar först vid Tekniska högskolan.

Min gissning är att någon passade på att "slänga in" 180 m plattformar i projektet under hänvisning till att det kan vara bra att ha i framtiden, och drog upp lite lösa skisser över hur man skulle kunna dra om banan, och så blev idén godkänd och sedan har det inte hänt så mycket mer...
daniel_s brukar inte gilla när man citerar gamla inlägg tror jag. Men om inlägget är bra så är det inget fel att anknyta till tycker jag.

Det är intressant att så här kanske man tänkte på 70-talet. Och vilken kontrast det är mot hur man tänker nu. Nu kan det finnas hur många argument som helst för att något är bra, men det blir ändå inte av, för att projekten har för snävt fokus och inte vill ta med saker som "bara" är "bra-att-ha".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Tub 3 (Blå linjen) byggdes ju också då. Så man kanske helt enkelt bestämde att bygga för 10 vagnar hädanefter. Sedan kanske Stadion redan var på gång och inte gick att ändra på. Så fick det bli som det blev. Om hela grenen från Östermalmstorg hade haft långa plattformer hade jag inte funderat så mycket på det. Men är det här med olika längd på två samtidigt öppnade stationer i följd som "stör" mig. Särskilt som det inte finns något publicerat om det, annat än "antaganden" i efterhand.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är onödigt att hålla på att gissa i den här gamla tråden när svar finns i den nya.
viewtopic.php?p=410729#p410729
Skriv svar