Västlig tunnelbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Västlig tunnelbana
Det här med att spårlägga L4 över Västerbron samt att återuppbygga spåren över Liljeholmsbron samt knyta ihop den nya linjen med tvärbanan med en avstickare till Älvsjö är väl ingen bra idé eftersom det blir billigare än en ny tunnelbanegren.
T-Gul samt T-orange? 2 linjer bort från Hässelbybanan, blir väl taskig trafik på den grenen i framtiden?
T-Gul samt T-orange? 2 linjer bort från Hässelbybanan, blir väl taskig trafik på den grenen i framtiden?
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Västlig tunnelbana
Varför inte bygga täta kvarter på 5-6 våningar istället för höghus? Då hade området fått en mer stadslik karaktär än vad den har idag och man hade klämt in många lägenheter ändå.LÅ1 skrev: ↑tisdag 05 juli 2022 1:05 Det jag tyckt saknas på den tänkta sträckningen Fridhemsplan - Lijeholmen är en eller två stationer. Men att det inte planerats in kan bero på att banan kommer att gå mycket djupt på den sträckan.
Nu föreslår några centerpartister att man ska bygga flera höga hus i Marieberg och även då en tunnelbanestation vid Västerbroplan. Hur djupt är det ner till den tänkta tunneln där? Kan det bli problem med Riksarkivets bergrum strax intill? Man är i alla fall medveten om att rejält höga hus i Marieberg inte kan byggas så länge Bromma flygplats existerar.
"Centern vill bygga skyskrapor om Bromma läggs ner".
Re: Västlig tunnelbana
Det finns inget självändamål i att få "stadslik karaktär". Med högre hus kan man få plats med fler bostäder på en mindre yta. Lägre hus kräver att man tar större grönytor i anspråk vilket ger en otrivsammare miljö, sämre luft, sämre skydd mot extremväder, sämre för människors välbefinnande på många sätt.Breitspurbahn skrev: ↑fredag 08 juli 2022 16:35 Varför inte bygga täta kvarter på 5-6 våningar istället för höghus? Då hade området fått en mer stadslik karaktär än vad den har idag och man hade klämt in många lägenheter ändå.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Västlig tunnelbana
I alla mätningar som görs så efterfrågar människor att antingen leva i kvartersstad eller egna hem.Diripsi skrev: ↑lördag 09 juli 2022 7:08Det finns inget självändamål i att få "stadslik karaktär". Med högre hus kan man få plats med fler bostäder på en mindre yta. Lägre hus kräver att man tar större grönytor i anspråk vilket ger en otrivsammare miljö, sämre luft, sämre skydd mot extremväder, sämre för människors välbefinnande på många sätt.Breitspurbahn skrev: ↑fredag 08 juli 2022 16:35 Varför inte bygga täta kvarter på 5-6 våningar istället för höghus? Då hade området fått en mer stadslik karaktär än vad den har idag och man hade klämt in många lägenheter ändå.
Tror du verkligen punkthuslösning a'la förort är populärt? Lärde vi oss inte något från miljonprogrammen?
Re: Västlig tunnelbana
Onödigt att fråga folk vad de tycker när man kan mäta vad de gör. Bygger man bostäder så flyttar det in folk i dem.
Re: Västlig tunnelbana
Hade nästan glömt denna tråden, så jag passar på att slänga in mitt förslag på förlängning från Fridhemsplan.
Möjligtvis hade man kunnat ha två stationer vid KTH. En vid Valhallavägen och en längre upp i campusområdet. Jag tycker linjen binder samman grenarna i innerstan på ett bra sätt.
Sabbatsberg-Odenplan-KTH-NDS-Ropsten(-Lidingö centrum?)Möjligtvis hade man kunnat ha två stationer vid KTH. En vid Valhallavägen och en längre upp i campusområdet. Jag tycker linjen binder samman grenarna i innerstan på ett bra sätt.
Re: Västlig tunnelbana
Sabbatsberg är lite i spårskugga, men går det verkligen att motivera en station där om Marieberg hoppas över?Fyrgeit skrev: ↑måndag 08 augusti 2022 17:23 Hade nästan glömt denna tråden, så jag passar på att slänga in mitt förslag på förlängning från Fridhemsplan.
Sabbatsberg-Odenplan-KTH-NDS-Ropsten(-Lidingö centrum?)
Möjligtvis hade man kunnat ha två stationer vid KTH. En vid Valhallavägen och en längre upp i campusområdet. Jag tycker linjen binder samman grenarna i innerstan på ett bra sätt.
I början var tanken att tunnelbanan skulle anslutas till Norsborgsgrenen och använda Nybodadepån. Nu är planen att bygga en isolerad bana med kortare plattformar. Huvudalternativet verkar vara att bygga en ny depå i närheten av Älvsjö och eventuellt samnyttja vissa funktioner med befintlig pendeltågsdepå. Denna förlängning skulle möjliggöra en spårförbindelse mellan tunnelbanan och Värtabanan, men då behöver hela sträckan byggas på en gång.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Västlig tunnelbana
Ja, punkthus är nog mer populärt är en parkbänk eller ett tält. Folk flyttar in i de bostäder som byggs.
Likväl föredrar människor stadskvarter och då bör man väl bygga så? Eller ska hoi polloi bara göra som de blir tillsagda?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Västlig tunnelbana
Punkthusen du förespråkar ger inte fler bostäder än hus som står i innerstadsliknande kvarter såvida man inte ställer punkthusen väldigt nära varandra och då kan man ju lkka gärna bygga innetstafsliknande kvarter med slutna innergårdar, det vill säga efterlikna den allra mest eftertraktade formen av flerfamiljshus, gärna i stilar ftån 1880-1915, det är vad det okunniga folket önskar som bara ska bo och leva där men inte begriper sig på arkitektur, rysligt!Diripsi skrev: ↑lördag 09 juli 2022 7:08Det finns inget självändamål i att få "stadslik karaktär". Med högre hus kan man få plats med fler bostäder på en mindre yta. Lägre hus kräver att man tar större grönytor i anspråk vilket ger en otrivsammare miljö, sämre luft, sämre skydd mot extremväder, sämre för människors välbefinnande på många sätt.Breitspurbahn skrev: ↑fredag 08 juli 2022 16:35 Varför inte bygga täta kvarter på 5-6 våningar istället för höghus? Då hade området fått en mer stadslik karaktär än vad den har idag och man hade klämt in många lägenheter ändå.
Just de slutna innergårdarna skapar trivsel och trygghet, en sorts minivariant av gated community.
Re: Västlig tunnelbana
Vilket är precis vad problemet med slutna innergårdar är. Nej tack till gated community, staden ska vara tillgänglig för allmänheten.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 09 augusti 2022 15:44 Punkthusen du förespråkar ger inte fler bostäder än hus som står i innerstadsliknande kvarter såvida man inte ställer punkthusen väldigt nära varandra och då kan man ju lkka gärna bygga innetstafsliknande kvarter med slutna innergårdar, det vill säga efterlikna den allra mest eftertraktade formen av flerfamiljshus, gärna i stilar ftån 1880-1915, det är vad det okunniga folket önskar som bara ska bo och leva där men inte begriper sig på arkitektur, rysligt!
Just de slutna innergårdarna skapar trivsel och trygghet, en sorts minivariant av gated community.
Ser man på vad som efterfrågas så brukar närhet till grönområden vara väldigt eftertraktat och då är det väldigt dumt att bygga bort eller stängsla in de få som finns kvar i centrala Stockholm.
Blanda inte in arkitekturstilar för det har absolut ingenting att göra med saken. Man kan väl bygga fler kungstorn om det nu är så viktigt. Själv skulle jag nog föredra hus som passar in i omgivningen om jag fick välja men vad som helst är bättre än dagens hemska arkitekturstil.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Västlig tunnelbana
En sluten innergård som i innerstaden gör att man får ha sin cykel och grill ifred, det är väldigt uppskattat.Diripsi skrev: ↑tisdag 09 augusti 2022 22:46Vilket är precis vad problemet med slutna innergårdar är. Nej tack till gated community, staden ska vara tillgänglig för allmänheten.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 09 augusti 2022 15:44 Punkthusen du förespråkar ger inte fler bostäder än hus som står i innerstadsliknande kvarter såvida man inte ställer punkthusen väldigt nära varandra och då kan man ju lkka gärna bygga innetstafsliknande kvarter med slutna innergårdar, det vill säga efterlikna den allra mest eftertraktade formen av flerfamiljshus, gärna i stilar ftån 1880-1915, det är vad det okunniga folket önskar som bara ska bo och leva där men inte begriper sig på arkitektur, rysligt!
Just de slutna innergårdarna skapar trivsel och trygghet, en sorts minivariant av gated community.
Ser man på vad som efterfrågas så brukar närhet till grönområden vara väldigt eftertraktat och då är det väldigt dumt att bygga bort eller stängsla in de få som finns kvar i centrala Stockholm.
Blanda inte in arkitekturstilar för det har absolut ingenting att göra med saken. Man kan väl bygga fler kungstorn om det nu är så viktigt. Själv skulle jag nog föredra hus som passar in i omgivningen om jag fick välja men vad som helst är bättre än dagens hemska arkitekturstil.
Re: Västlig tunnelbana
I samma mätningar efterfrågar folk närhet till grönområden (brukar ligga i topp till och med). Därmed är det dumt att bygga så man bygger bort grönområden och gör att det blir längre till dessa.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 augusti 2022 15:12 I alla mätningar som görs så efterfrågar människor att antingen leva i kvartersstad eller egna hem.
Tror du verkligen punkthuslösning a'la förort är populärt? Lärde vi oss inte något från miljonprogrammen?
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Västlig tunnelbana
En gräsmatta kring ett punkthus är inte "grönområden". Grönområden är naturreservat eller en park.BSB101 skrev: ↑söndag 14 augusti 2022 17:12I samma mätningar efterfrågar folk närhet till grönområden (brukar ligga i topp till och med). Därmed är det dumt att bygga så man bygger bort grönområden och gör att det blir längre till dessa.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 augusti 2022 15:12 I alla mätningar som görs så efterfrågar människor att antingen leva i kvartersstad eller egna hem.
Tror du verkligen punkthuslösning a'la förort är populärt? Lärde vi oss inte något från miljonprogrammen?
Re: Västlig tunnelbana
Betänk att man så småningom kommer vara tvungna att bygga en ny förbindelse mellan Liljeholmen och någon av stationerna Östermalmstorg, Karlaplan eller Stadion, för att ha möjlighet att fördubbla kapaciteten på tunnelbana 2. Kanske det går att kombinera med ditt förslag på något sätt.Fyrgeit skrev: ↑måndag 08 augusti 2022 17:23 Hade nästan glömt denna tråden, så jag passar på att slänga in mitt förslag på förlängning från Fridhemsplan.
unknown.png
Sabbatsberg-Odenplan-KTH-NDS-Ropsten(-Lidingö centrum?)
Möjligtvis hade man kunnat ha två stationer vid KTH. En vid Valhallavägen och en längre upp i campusområdet. Jag tycker linjen binder samman grenarna i innerstan på ett bra sätt.
Annars finns ju möjligheten att bygga spårväg mellan Solna/Fridhemsplan och Ropsten via Gasverksområdet. Det är ju en förbindelse som dessutom skulle göra gulalinjen ännu onödigare och ännu mer olönsam.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Västlig tunnelbana
Ja att dra linje 14 via Fridhemsplan hade varit bra, så länge man inte lyckas fixa nåt överlägset signalsystem. Sen borde man ju bygga stombussarna till spårvägar, och då krävs det inte många nya dragningar för att förverkliga ditt förslag. Men jag tycker om konceptet av en 'light-metro'. Om det kan byggas billigt är det ett väldigt bra mellanting mellan tunnelbana och spårväg, för ställen som inte riktigt kräver tunnelbana, men kräver mer än en spårväg.Odd skrev: ↑tisdag 16 augusti 2022 16:00 Betänk att man så småningom kommer vara tvungna att bygga en ny förbindelse mellan Liljeholmen och någon av stationerna Östermalmstorg, Karlaplan eller Stadion, för att ha möjlighet att fördubbla kapaciteten på tunnelbana 2. Kanske det går att kombinera med ditt förslag på något sätt.
Annars finns ju möjligheten att bygga spårväg mellan Solna/Fridhemsplan och Ropsten via Gasverksområdet. Det är ju en förbindelse som dessutom skulle göra gulalinjen ännu onödigare och ännu mer olönsam.
Re: Västlig tunnelbana
Vem har pratat om "gräsmattor" mer än du? Folk vill ha nära till grönområden och naturområden och det är mer än en "gräsmatta". Flertalet bostadsområden på 60/70-talet byggdes så man hade grönområden och naturområden nära.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 15 augusti 2022 15:12En gräsmatta kring ett punkthus är inte "grönområden". Grönområden är naturreservat eller en park.BSB101 skrev: ↑söndag 14 augusti 2022 17:12I samma mätningar efterfrågar folk närhet till grönområden (brukar ligga i topp till och med). Därmed är det dumt att bygga så man bygger bort grönområden och gör att det blir längre till dessa.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 08 augusti 2022 15:12 I alla mätningar som görs så efterfrågar människor att antingen leva i kvartersstad eller egna hem.
Tror du verkligen punkthuslösning a'la förort är populärt? Lärde vi oss inte något från miljonprogrammen?
Re: Västlig tunnelbana
Viktigt var hjärtat sitter
Det finns väl två huvudalternativ: en ny depå i Älvsjö eller en utbyggnad av Nybodadepån. Men vilket signalsystem får den nya banan? Banan öppnar ju ungefär när det blir dags att fasa ut röda linjens gamla signalsystem...FUT skrev:Det är många år kvar tills att tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan börjar rulla, men en hel del viktiga steg behöver tas tidigt. Ett sådant är var tågen på den nya linjen ska städas, servas och repareras.
[...]
Nu i höst drar en utredning i gång om placering och det finns många olika alternativ.
– Vi tittar på om den bästa lösningen är att bygga ut en depå som redan finns eller om vi ska bygga en helt ny. Blir det en helt ny depå behöver den ha en bra plats nära spåren, där det att lätt att komma till och från med tågen, säger Henrik Unosson, projektledare för depå på nya tunnelbanan.
Re: Västlig tunnelbana
Jag röstar på ny depå i Älvsjö. Då kan depån vara anpassad för den nya linjens tåglängd och trafikvolymer. Åt vilket håll skulle man annars expandera Nyboda? I Älvsjö kan man dessutom ha koppling till pendelns depå och då järnvägsnätet.
Re: Västlig tunnelbana
Här görs förberedelser i Östberga, förmodligen markundersökningar:


- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: Västlig tunnelbana
Jag ogillar Älvsjö linjen som röd likaså Arenastads linjen oavsett om den är grön eller gul så länge den går på grönt spår. Jag skulle väldigt gärna se en gul linje som är båda linjerna. Eftersom de ska ha olika tåg kanske detta blir svårt men jag ser ändå att de skulle bli bättre.
Jag har sagt detta väldigt mycket jag vet men det stör mig ändå väldigt mycket...
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.