Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Jag har läst att lokaltaxa på Mälartågen även övervägs i Östergötland, mellan Norrköping-Linköping.
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Ett bättre sätt är att Mälartåg tar över all regionaltrafik i området.Odd skrev: ↑tisdag 12 april 2022 22:29Ett enkelt sätt för de Röda, Gula, Gröna, Rosa, Violetta, Gräddelina och Grönamedrosaprickarfärgade tågbolagen och andra aktörer att hantera det skulle ju vara att införa boskapsvagnar där länskortet gäller. Enkla, lätt obekväma, säten med 3+2 eller 3+3-sittning, ingen extra service osv. Då skulle de kunna få intäkter från en grupp som normalt ändå inte skulle ha åkt med dem i de flesta fall, tror jag.
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Införandet av lokaltaxa på Mälartåg i Östergötland gick visst snabbare än vad jag föreställt mig. Fr o m 19 april gäller lokaltaxa, även enkelbiljetter, på Mälartåg.
https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyh ... -malartag/
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Utmärkt! Då har både Uppsala och Östergötland lokaltaxa på Mälartåg, precis som regionerna i södra och västra Sverige. Eftersom sträckan mellan Norrköping och Linköping trafikeras av såväl Östgötapendeln som Mälartåg så borde en gemensam taxa i Östergötland ge en ganska stor resenärsnytta.X12 skrev: ↑torsdag 14 april 2022 9:30Införandet av lokaltaxa på Mälartåg i Östergötland gick visst snabbare än vad jag föreställt mig. Fr o m 19 april gäller lokaltaxa, även enkelbiljetter, på Mälartåg.
https://www.ostgotatrafiken.se/info/nyh ... -malartag/
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Priser och villkor Mälartåg
En annan fråga är hur länsgränser ska hanteras. Uppsalas lokala taxa gäller ända till Märsta och Arlanda, vilket innebär Uppsalas giltighetsområde överlappar med Stockholms. Då blir det inga problem att resa med lokala biljetter som är giltiga i Uppsala respektive Stockholm. Men söderut finns det ett glapp:
Ett stort problem med Mälartåg är att Mälartågs egna enkelbiljetter är avgångsspecifika. Detta är något som flera skribenter har klagat på, inte minst signaturen "Odd". Med lokal taxa försvinner detta problem. Dock gäller lokal taxa än så länge bara i Uppsala och Östergötland.Mälartåg skrev:Du kan köpa enkelbiljett för resa på Mälartågs fyra linjer på malartag.se och Mälartågs app. Mälartåg enkelbiljett är en opersonlig biljett som gäller för en specifik avgång och sträcka med Mälartåg.
En annan fråga är hur länsgränser ska hanteras. Uppsalas lokala taxa gäller ända till Märsta och Arlanda, vilket innebär Uppsalas giltighetsområde överlappar med Stockholms. Då blir det inga problem att resa med lokala biljetter som är giltiga i Uppsala respektive Stockholm. Men söderut finns det ett glapp:
Detta innebär att det inte går att resa med lokala biljetter som är giltiga i Sörmland respektive Stockholm, t.ex. en månadsbiljett för Zon Strängnäs samt en månadsbiljett för hela SL-området (jag har inte kollat om denna kombination är billigare än motsvarande Movingo-biljett). Det finns alltså mycket kvar att göra!Enceladus skrev: ↑tisdag 18 januari 2022 15:07Nu gäller periodbiljett zon på Mälartåg. Sörmlandstrafiken nämner enbart de fyra sträckorna Kvicksund-Eskilstuna, Hälleforsnäs-Flen, Läggesta-Strängnäs och Katrineholm-Vingåker, men det är väl alla sträckor i länet som ryms inom en zon? I så fall gäller lokal taxa för alla periodbiljetter, vilket är en viss förbättring. Inte lika bra som UL, men mycket bättre än SL.X12 skrev:Ja, men endast med månadskort giltigt för hela länet. Lokala enkelbiljetter är inte giltiga, åtminstone i Örebro och Sörmland. Inte heller enzonskort även om ska åka tåg inom en zon. Det leder till ganska inkonsekvent prissättning där tåget är billigare än bussen mellan Katrineholm-Flen, medan bussen är billigast på Katrineholm-Vingåker.Enceladus skrev:Men i de andra tre regionerna (Sörmland, Västmanland och Örebro) är det väl hela länet som gäller?
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Detta lämnar en del frågor obesvarade. Notera att artikeln nämner "Nykvarn, Märsta och Flemingsberg". Artikeln nämner inte Arlanda, Södertälje Syd eller Gnesta. SL-kort på mälartågen till Arlanda skulle väl knappast Arlanda Express gå med på. Men hur blir det med resor Uppsala-Stockholm, kommer UL/SL-kortet gälla där? Gnesta är inte så förvånande eftersom det är utanför Stockholms län, men det blir ändå dumt när SL-kortet gäller på pendeltågen men inte på mälartågen. Södertälje Syd är desto märkligare. Ska SL-kortet gälla till Nykvarn men inte till Södertälje syd?CS skrev: ↑tisdag 12 april 2022 17:43 Jag tänker att Enceladus kan intressera sig för detta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... malartagen
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Om UL-biljetter gäller Uppsala-Märsta och SL-biljetter gäller Märsta-Stockholm så gäller UL/SL-kortet hela sträckan.Diripsi skrev: ↑måndag 02 maj 2022 17:02Detta lämnar en del frågor obesvarade. Notera att artikeln nämner "Nykvarn, Märsta och Flemingsberg". Artikeln nämner inte Arlanda, Södertälje Syd eller Gnesta. SL-kort på mälartågen till Arlanda skulle väl knappast Arlanda Express gå med på. Men hur blir det med resor Uppsala-Stockholm, kommer UL/SL-kortet gälla där? Gnesta är inte så förvånande eftersom det är utanför Stockholms län, men det blir ändå dumt när SL-kortet gäller på pendeltågen men inte på mälartågen. Södertälje Syd är desto märkligare. Ska SL-kortet gälla till Nykvarn men inte till Södertälje syd?CS skrev: ↑tisdag 12 april 2022 17:43 Jag tänker att Enceladus kan intressera sig för detta
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... malartagen
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
”I första hand handlar det om en ny bana”
Alltså: Timmestrafik Uppsala-Örebro/Norrköping/Hallsberg med 15/20-minuterstrafik Uppsala-Södertälje. Jämn trafik, gemensam taxa och nattrafik alla dagar.
Varför uppfinna hjulet på nytt? Om regeringens nya samordnare har Kastrups flygplats som förebild, gör som Köpenhamn och inför Öresundståg i Mälardalen!Di skrev:”Arlanda Express är en fantastisk järnväg med enorm tillförlitlighet och punktlighet. Problemet är att den är väldigt dyr. Där anser jag att staten bör gå in i förhandlingar med Arlandabanan och omförhandla villkoren, så att järnvägen blir tillgänglig för fler människor”, säger han.
Han ser även behov av en utökad kollektivtrafik utanför Stockholm, med bättre förbindelser till Arlanda från städer som Västerås, Enköping, Gävle, Uppsala och Norrtälje.
[...]
”Sedan är det också spår- och väginfrastrukturen till och från flygplatsen som redan i dag är begränsande. Och där behöver man direkt vidta åtgärder”, säger han.
Alltså: Timmestrafik Uppsala-Örebro/Norrköping/Hallsberg med 15/20-minuterstrafik Uppsala-Södertälje. Jämn trafik, gemensam taxa och nattrafik alla dagar.
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Har inget emot timmestrafik Uppsala - Örebro, men då får Örebroresenärerna vara så goda och byta tåg i Stockholm. Det får vara slut på överdrifterna med genomgående trafik nån gång, den får SJ och Snälltåget etc. syssla med.Enceladus skrev: ↑fredag 22 december 2023 12:26 ”I första hand handlar det om en ny bana”
Varför uppfinna hjulet på nytt? Om regeringens nya samordnare har Kastrups flygplats som förebild, gör som Köpenhamn och inför Öresundståg i Mälardalen!Di skrev:”Arlanda Express är en fantastisk järnväg med enorm tillförlitlighet och punktlighet. Problemet är att den är väldigt dyr. Där anser jag att staten bör gå in i förhandlingar med Arlandabanan och omförhandla villkoren, så att järnvägen blir tillgänglig för fler människor”, säger han.
Han ser även behov av en utökad kollektivtrafik utanför Stockholm, med bättre förbindelser till Arlanda från städer som Västerås, Enköping, Gävle, Uppsala och Norrtälje.
[...]
”Sedan är det också spår- och väginfrastrukturen till och från flygplatsen som redan i dag är begränsande. Och där behöver man direkt vidta åtgärder”, säger han.
Alltså: Timmestrafik Uppsala-Örebro/Norrköping/Hallsberg med 15/20-minuterstrafik Uppsala-Södertälje. Jämn trafik, gemensam taxa och nattrafik alla dagar.
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Man vill inte byta!
Det skall vara bekvämt att åka tåg och då vill man ha genomgående vagnar.
Så enkelt är det.
-Per
Det skall vara bekvämt att åka tåg och då vill man ha genomgående vagnar.
Så enkelt är det.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Man vill komma i tid! Först punktlighet enligt uppsatta mål (95% av tågen max 5 minuter och 59 sekunder sena), sedan kan man överväga att köra längre sträckor. Strunt samma att din resa från Örebro till Arlanda blir 15 minuter sent pga missat byte (det har du ändå tagit höjd för eftersom du inte vill missa flyget) än att pendlarna på sträckan Uppsala - Stockholm dagligen drabbas av inställda eller försenade tåg pga problem i Örebro eller Västmanland. Regionförstoring är en politikerönskan utan verklighetsförankring.
Ökad punktlighet minskar dessutom risken för spruckna byten. Se på Schweiz med 93% punktlighet (mindre än 3 minuters försening) och 99% bytespunktlighet. https://reporting.sbb.ch/punctuality?ye ... 7&scroll=0
- Hechtwagen
- Inlägg: 3195
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Det är väldigt goda tågförbindelser till och från Arlande, det som håller nere resandet dit är att folk uppfattar det som dyrt att ta tåget dit.
Om det kostade 40 kr så skulle tågresandet snart fördubblas
Kanske läge att sänka priset till 40 kr på SL-pendlarna.
Men elefanten i rummet är ju flygresorna och dess utsläpp, bilresan till Arlanda är en piss i Nilen i jämförelse med flygresorna till och från Arlanda.
Om det kostade 40 kr så skulle tågresandet snart fördubblas
Kanske läge att sänka priset till 40 kr på SL-pendlarna.
Men elefanten i rummet är ju flygresorna och dess utsläpp, bilresan till Arlanda är en piss i Nilen i jämförelse med flygresorna till och från Arlanda.
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Hechtwagen hann före men jag har i stort sett samma synpunkter plus några till:
- Flygtåget skall vara en del av den regionala lokaltrafiken.
- Ingen extra kostnad vare sig för flygtåget eller för övrig spårtrafik.
- En järnvägsförbindelse mellan Bålsta och Arlanda (kan vara Roslagsbanan via Sigtuna men det bästa vore väl ett dubbelspår med 1435 via Sigtuna).
Arlanda Flygplats är viktig, men en snabbtågsförbindelse till Köpenhamn och Oslo är ännu viktigare. Det minskar belastningen och behovet av Arlanda och kan räcka för att slippa bygga en fjärde rullbana, då många resenärer i stället kan ta tåget till Köpenhamns flygplats.
- Flygtåget skall vara en del av den regionala lokaltrafiken.
- Ingen extra kostnad vare sig för flygtåget eller för övrig spårtrafik.
- En järnvägsförbindelse mellan Bålsta och Arlanda (kan vara Roslagsbanan via Sigtuna men det bästa vore väl ett dubbelspår med 1435 via Sigtuna).
Arlanda Flygplats är viktig, men en snabbtågsförbindelse till Köpenhamn och Oslo är ännu viktigare. Det minskar belastningen och behovet av Arlanda och kan räcka för att slippa bygga en fjärde rullbana, då många resenärer i stället kan ta tåget till Köpenhamns flygplats.
Genius on call
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Att näringslivet vill att skattebetalarna ska gå in med pengar är ingen nyhet.
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Dom uppfattar nog rätt, Arlanda Express har nu ett ordinarie enkelpros på oblyga 320kr .Hechtwagen skrev: ↑lördag 23 december 2023 13:27 Det är väldigt goda tågförbindelser till och från Arlande, det som håller nere resandet dit är att folk uppfattar det som dyrt att ta tåget dit.
Om det kostade 40 kr så skulle tågresandet snart fördubblas
Kanske läge att sänka priset till 40 kr på SL-pendlarna.
Men elefanten i rummet är ju flygresorna och dess utsläpp, bilresan till Arlanda är en piss i Nilen i jämförelse med flygresorna till och från Arlanda.
Jämfört med andra flygplatser med spåranslutning så har Arlanda mycket låg andel resenärer som kommer med tåg
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1984
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Fra Oslo til Gardermoen er prisen 118 kroner. Det er normal takst som også andre busser og tog i denne sonen har.
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Nja... Flytoget kostar ju 230 kronor.Nils Carl Aspenberg skrev: ↑söndag 24 december 2023 15:54 Fra Oslo til Gardermoen er prisen 118 kroner. Det er normal takst som også andre busser og tog i denne sonen har.
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Jo om du vill komma fram några minuter fortare .kildor skrev: ↑söndag 24 december 2023 17:28Nja... Flytoget kostar ju 230 kronor.Nils Carl Aspenberg skrev: ↑söndag 24 december 2023 15:54 Fra Oslo til Gardermoen er prisen 118 kroner. Det er normal takst som også andre busser og tog i denne sonen har.
Men intresant är väl att det också går vanliga tåg till reguljär taca utan några rillägg.
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Kanske det. Men det var lite onyanserat att jämföra Arlandas flygtog med Oslos lokaltrafik...Lennart Petersen skrev: ↑söndag 24 december 2023 20:59 Jo om du vill komma fram några minuter fortare .
Men intresant är väl att det också går vanliga tåg till reguljär taca utan några rillägg.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1984
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Handelskammaren kovänder om Bromma - vill ha "Öresundståg"
Hvorfor er det unyansert å sammenligne Oslo og Stockholm? Begge har en flyplass 5 mil fra sentrum. Oslo har valgt å kjøre tre tog hver time til billettpris 118, som er vanlig sonetakst. De som har en arbeidsgiver som betaler kan betale dobbelt takst og komme to minutter raskere frem med flytoget som går hvert 10. minutt. Både Flytoget og Vy eies av den norske stat, men styres av ulike departement. Flytoget skal trolig legges ned når avtalen går ut.