Inget förvånar mig längre, men det är ju helt vansinnigt om relationen Uppsala-Märsta får UL-giltighet medan relationen Märsta-Stockholm inte får SL-giltighet. Inte bara det, SJ har helt andra priser. Många resenärer kommer garanterat att bli förvirrade. En del av dem ger upp och tar bilen istället.kildor skrev:Motsvarande beslut kommer naturligtvis fattas av Region Stockholm. Men frågan gäller ju inte SL-giltighet på Mälartågen utan de överenskomna priserna på Mälartåg mellan Region Stockholm och Region Uppsala:Enceladus skrev:Uppsnabbat trafik- och samhällsutvecklingsnämnden 20 september
Då ligger bollen hos Tamsons. Stackars Enköping som blir utan den gemensamma taxan i Region Uppsala...Region Uppsala skrev:Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden beslöt på dagens möte att godkänna det föreslagna biljettsortiment med tillhörande biljettpriser i Mälartågstrafiken som gäller från den 12 december 2021.
Vidare godkändes att Region Uppsalas biljettsortiment under varumärket UL ska vara giltigt för resor med Mälartåg på sträckan Uppsala–Knivsta–Arlanda/Märsta samt på sträckorna Gävle–Uppsala och Sala–Uppsala, vilket innebär att UL-taxa kommer fortsätta gälla på trafiken till Gävle och Sala. Prisanpassning på resor mellan Uppsala–Stockholm förutsätter att motsvarande beslut fattas av Region Stockholm.
https://opengov.360online.com/Meetings/ ... ize=796508Efter samråd med Region Stockholm föreslås att
prisnivån för Movingo prissätts med utgångspunkt i årligen beslutat pris för UL/SL 30
dagar vuxen, med ett tillägg om antingen cirka 250 kronor i kortare resrelationer eller
cirka 400 kronor för mellanlånga och längre resrelationer. Resrelationer med SJ:s
trafik inom Region Uppsala:s trafikområde, föreslås på motsvarande sätt prissättas
med utgångspunkt i UL 30 dagar vuxen med ett tillägg om cirka 250 kronor.
Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlunda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Det börjar luta åt att Mälab får betala långt över en miljard om året för en trafik de fick nästan gratis förut.
Sedan får vi se om MTR kommer ha lokförare så der räcker, det har de lånngt ifrån i dagsläget.
Sedan får vi se om MTR kommer ha lokförare så der räcker, det har de lånngt ifrån i dagsläget.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Det är inte samma trafik. Har skribenten ens läst startinlägget? Trafiken utökas väsentligt. Det blir också fler genomgående tåg. Dessutom gäller lokal taxa i alla regioner förutom kanske Stockholm. Detta är en stor förbättring för till exempel resenärer i relationen Uppsala-Knivsta.Hechtwagen skrev:Det börjar luta åt att Mälab får betala långt över en miljard om året för en trafik de fick nästan gratis förut.
Sedan får vi se om MTR kommer ha lokförare så der räcker, det har de lånngt ifrån i dagsläget.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Nja, det som skiljer är att UL-biljetter inte kommer att gälla på SJ. Men t.ex. mellan Uppsala och Stockholm så blir det ju Movingo-biljetter och de har ju samma priser.Enceladus skrev:Inget förvånar mig längre, men det är ju helt vansinnigt om relationen Uppsala-Märsta får UL-giltighet medan relationen Märsta-Stockholm inte får SL-giltighet. Inte bara det, SJ har helt andra priser.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
UL-biljetter ska dock även gälla mellan Uppsala och Märsta/Arlanda, vilket öppnar upp för kreativa men inte särskilt optimala reseupplägg. I övriga fyra regioner (Sörmland, Västmanland, Örebro och Östergötland) gäller lokala periodbiljetter på Mälartåg redan nu. Helt vansinnigt...kildor skrev:Nja, det som skiljer är att UL-biljetter inte kommer att gälla på SJ. Men t.ex. mellan Uppsala och Stockholm så blir det ju Movingo-biljetter och de har ju samma priser.Enceladus skrev:Inget förvånar mig längre, men det är ju helt vansinnigt om relationen Uppsala-Märsta får UL-giltighet medan relationen Märsta-Stockholm inte får SL-giltighet. Inte bara det, SJ har helt andra priser.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Är det fortfarande så att för att åka enstaka resor med Mälab-tågen så måste man köpa en bokad platsbiljett på en specifik avgång?
Genius on call
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Inte alla regioner och inte heller hela det lokala biljettutbudet. I Sörmland gäller väl endast månadskort för hela länet på tågen. Enkelbiljetter gäller ej, inte heller månadskort som gäller i en begränsad zon. I Östergötland gäller lokal taxa endast mellan Norrköping och Kolmården, inte Norrköping-Linköping.Enceladus skrev:Dessutom gäller lokal taxa i alla regioner förutom kanske Stockholm.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Nej, du behöver ingen bokad sittplats, men din enkelbiljett gäller till en specifik avgång. Men några biljettregler har vi ännu inte fått se, så vi får se hur det blir efter 12e december...Odd skrev:Är det fortfarande så att för att åka enstaka resor med Mälab-tågen så måste man köpa en bokad platsbiljett på en specifik avgång?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Mälartåg har varken första klass eller bokade sittplatser (förutom de två rullstolsplatserna i den så kallade Flexvagnen). Cykelplatser går inte heller att boka. Mälardalstrafik säljer inte enkelbiljetter, utan det gör SJ. Enkelbiljetterna är dock avgångsspecifika. Det är ännu inte beslutat hur biljettutbudet ska se ut vid övergången i december.Odd skrev:Är det fortfarande så att för att åka enstaka resor med Mälab-tågen så måste man köpa en bokad platsbiljett på en specifik avgång?
Tillägg: Signaturen "Joakim W" svarade ungefär samtidigt, och svaren är förenliga.
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 28 september 2021 16:13, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Ja, jag glömde bort att lokal taxa endast gäller mellan Kolmården och Norrköping i Östergötland. Men i de andra tre regionerna (Sörmland, Västmanland och Örebro) är det väl hela länet som gäller?X12 skrev:Inte alla regioner och inte heller hela det lokala biljettutbudet. I Sörmland gäller väl endast månadskort för hela länet på tågen. Enkelbiljetter gäller ej, inte heller månadskort som gäller i en begränsad zon. I Östergötland gäller lokal taxa endast mellan Norrköping och Kolmården, inte Norrköping-Linköping.Enceladus skrev:Dessutom gäller lokal taxa i alla regioner förutom kanske Stockholm.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Ja, men endast med månadskort giltigt för hela länet. Lokala enkelbiljetter är inte giltiga, åtminstone i Örebro och Sörmland. Inte heller enzonskort även om ska åka tåg inom en zon. Det leder till ganska inkonsekvent prissättning där tåget är billigare än bussen mellan Katrineholm-Flen, medan bussen är billigast på Katrineholm-Vingåker.Enceladus skrev:Men i de andra tre regionerna (Sörmland, Västmanland och Örebro) är det väl hela länet som gäller?
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Joakim W skrev:Nej, du behöver ingen bokad sittplats, men din enkelbiljett gäller till en specifik avgång. Men några biljettregler har vi ännu inte fått se, så vi får se hur det blir efter 12e december...Odd skrev:Är det fortfarande så att för att åka enstaka resor med Mälab-tågen så måste man köpa en bokad platsbiljett på en specifik avgång?
Jag tycker det är ett väldigt märkligt upplägg de har. Det är som att de inte vill att folk skall resa spontant. Det är inte så konstigt att jag och andra hellre tar bilen när vi skall ut på mer eller mindre spontana resor, även när det finns tåg, eftersom det är så jävla krångligt och ofta väldigt dyrt. Om jag exempelvis (av någon outgrundlig anledning) skulle vilja åka från Stockholm till Örebro över dagen men inte bestämt mig för exakt vilket tåg jag vill ta fram eller tillbaka, då är tågalternativet i stort sett helt uteslutet. Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.Enceladus skrev:Mälartåg har varken första klass eller bokade sittplatser (förutom de två rullstolsplatserna i den så kallade Flexvagnen). Cykelplatser går inte heller att boka. Mälardalstrafik säljer inte enkelbiljetter, utan det gör SJ. Enkelbiljetterna är dock avgångsspecifika. Det är ännu inte beslutat hur biljettutbudet ska se ut vid övergången i december.Odd skrev:Är det fortfarande så att för att åka enstaka resor med Mälab-tågen så måste man köpa en bokad platsbiljett på en specifik avgång?
Tillägg: Signaturen "Joakim W" svarade ungefär samtidigt, och svaren är förenliga.
Tyvärr är det så här det är, och det gör att jag och andra fortsätter att åka bil.
Där jag bor nu, I Skövde, så kan jag åka till Borås, Lidköping, Trollhättan eller Göteborg utan att tänka på att förboka några biljetter alls. Jag behöver bara köpa en biljett strax innan avgång i nästan vilken kiosk som helst eller med mobiltelefonen, och när man även här i Västra Götalandsregionen inför att man kan blippa med konto/kreditkort, då behöver jag inte längre ens tänka på det.
Så lustigt nog, trots att trafikutbudet är bättre i Mälardalen än i VG-regionen så är det lättare att resa spontant på västra sidan. Märkligt, eller hur!
Genius on call
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
I nuläget ansvarar Mälardalstrafik endast för periodbiljetter. Från och med T22 i december ansvarar Mälardalstrafik för hela produktsortimentet. Då kan de regionala kollektivtrafikmyndigheterna fullt ut harmonisera taxorna för lokaltrafiken och Mälartåg.
I södra och västra Sverige har alla regionala kollektivtrafikmyndigheter harmoniserat taxorna, och nu har alltså även Region Uppsala aviserat att samma sak görs där. Men det återstår att se vad övriga regioner i Mälardalen hittar på.
I södra och västra Sverige har alla regionala kollektivtrafikmyndigheter harmoniserat taxorna, och nu har alltså även Region Uppsala aviserat att samma sak görs där. Men det återstår att se vad övriga regioner i Mälardalen hittar på.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
När slutade man med platsbokning? Det förekom förr på åtminstone Nyköpingsbanan och Sörmlandspilen (men aldrig UVEN) att vissa vagnar var bokade.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Kan tåget verkligen bli slutsålt? Jag har aldrig varit med om ett SJ Regional/Mälartåg varit slutsålt trots att det är så mycket folk att det nästan inte går att kliva ombord. Endast under pandemirestriktionerna har tåg varit "slutsålda" i syfte att begränsa trängsel.Odd skrev: Hur fan skall jag kunna veta om det finns några platser kvar sista minuten, och hur kan jag garantera att jag faktiskt kan köpa en biljett.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Platsbokningen togs väl bort i samband med introduktionen av de nya vagnarna med enhetsklass?X12 skrev:När slutade man med platsbokning? Det förekom förr på åtminstone Nyköpingsbanan och Sörmlandspilen (men aldrig UVEN) att vissa vagnar var bokade.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Mälartåg storsatsar med många nya avgångar
Mälardalstrafik gör en stor sak av de nya genomgående avgångarna:
1. Om det nu är så viktigt med genomgående avgångar, varför bara på vardagar och bara från Eskilstuna?
2. Kan Mälartåg verkligen anses vara "ett komplement till pendeltåget" om lokal taxa inte gäller?
3. Jättebra med tidiga tåg till Arlanda! SL anser ju att bara innerstadsbor behöver åka tidigt till Arlanda...
Det tidigaste tåget från Stockholm till Arlanda avgår klockan 3:51 i nästa tågtidtabell. Detta är SJ:s fakirtåg till Sundsvall med tågnummer 590. Tåget infördes 2018 och gick då en kvart tidigare. Alltså efterfrågas tidiga tåg. Som bekant går Öresundstågen dygnet runt alla dagar mellan Lund, Malmö, Kastrup och Köpenhamn. Varför måste Stockholm alltid ligga så långt efter Skåne i kollektivtrafiksammanhang?
Mälardalstrafik gör en stor sak av de nya genomgående avgångarna:
Här kommer några kommentarer och följdfrågor:Mälardalstrafik skrev:Den nya tidtabellen, som fastställts av Trafikverket, träder i kraft den 12 december 2021. Den största enskilda satsningen är fler avgångar med Mälartåg på linjen Örebro/Arboga – Eskilstuna – Stockholm – Arlanda – Uppsala på vardagar i vardera riktningen. Detta sker genom att Mälartåg etablerar egen omfattande trafik på delsträckan Stockholm – Arlanda – Uppsala, som länkas ihop med den befintliga trafiken på Svealandsbanan.
(...)
Raka spåret Västra Mälardalen – Arlanda/Uppsala
Det blir fler avgångar med Mälartåg på linjen Örebro – Arboga – Kungsör – Eskilstuna – Strängnäs – Läggesta – Nykvarn – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm – Arlanda – Knivsta – Uppsala utan byte på vardagar i vardera riktningen. Avgångarna Arboga – Uppsala går varje timme. Från Örebro blir det 13 avgångar, en ökning från 8 avgångar. Det blir enklare och smidigare för resenärer – inte minst de som reser till och från Arlanda flygplats - som inte behöver byta tåg i Stockholm. Många nya avgångar kvällstid skapar möjlighet att ta tåget från Arlandas ankommande flyg utan byten i Stockholm.
(...)
Södertälje, Flemingsberg: Smidiga resor till Arlanda och Uppsala
Avgångar varje timme på vardagar på linjen Örebro – Eskilstuna – Stockholm – Arlanda – Uppsala gör att resenärer från Södertälje och Flemingsberg kan ta Mälartåg till och från Arlanda utan byte i Stockholm. Det blir ett komplement till pendeltåget.
(...)
Örebro, Arboga: Fler avgångar inklusive supertidig morgontur mot Arlanda
Det blir fler Region Expressavgångar från Örebro och Arboga till och från Stockholm på vardagar, från 1 till 3, som förkortar restiden för dem som arbets- och studiependlar. Totalt ökar avgångarna mellan Örebro och Arboga från 8 till 13 på vardagar. Merparten av de nya avgångarna är genomgående till Stockholm, Arlanda och Uppsala. Även på morgonen blir det en ny tidig avgång från Örebro kl. 04.10, då man kan resa till Arlanda flygplats utan byten och vara där till kl. 06.30.
1. Om det nu är så viktigt med genomgående avgångar, varför bara på vardagar och bara från Eskilstuna?
2. Kan Mälartåg verkligen anses vara "ett komplement till pendeltåget" om lokal taxa inte gäller?
3. Jättebra med tidiga tåg till Arlanda! SL anser ju att bara innerstadsbor behöver åka tidigt till Arlanda...
Det tidigaste tåget från Stockholm till Arlanda avgår klockan 3:51 i nästa tågtidtabell. Detta är SJ:s fakirtåg till Sundsvall med tågnummer 590. Tåget infördes 2018 och gick då en kvart tidigare. Alltså efterfrågas tidiga tåg. Som bekant går Öresundstågen dygnet runt alla dagar mellan Lund, Malmö, Kastrup och Köpenhamn. Varför måste Stockholm alltid ligga så långt efter Skåne i kollektivtrafiksammanhang?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Värt att notera är att 2 Klass i ER1 är väsentligt trevligare än 1 Klass i X40.Enceladus skrev:Mälartåg har varken första klass eller bokade sittplatser (förutom de två rullstolsplatserna i den så kallade Flexvagnen). Cykelplatser går inte heller att boka. Mälardalstrafik säljer inte enkelbiljetter, utan det gör SJ. Enkelbiljetterna är dock avgångsspecifika. Det är ännu inte beslutat hur biljettutbudet ska se ut vid övergången i december.Odd skrev:Är det fortfarande så att för att åka enstaka resor med Mälab-tågen så måste man köpa en bokad platsbiljett på en specifik avgång?
Tillägg: Signaturen "Joakim W" svarade ungefär samtidigt, och svaren är förenliga.
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Tur smaken är som baken... spenderar hellre baken placerad på en X40 än ER1, riktigt obekväma säten i ER1. Som tur är behåller vi SJ här i Västerås om vi skall till huvudstaden!Hechtwagen skrev:Värt att notera är att 2 Klass i ER1 är väsentligt trevligare än 1 Klass i X40.Enceladus skrev:Mälartåg har varken första klass eller bokade sittplatser (förutom de två rullstolsplatserna i den så kallade Flexvagnen). Cykelplatser går inte heller att boka. Mälardalstrafik säljer inte enkelbiljetter, utan det gör SJ. Enkelbiljetterna är dock avgångsspecifika. Det är ännu inte beslutat hur biljettutbudet ska se ut vid övergången i december.Odd skrev:Är det fortfarande så att för att åka enstaka resor med Mälab-tågen så måste man köpa en bokad platsbiljett på en specifik avgång?
Tillägg: Signaturen "Joakim W" svarade ungefär samtidigt, och svaren är förenliga.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Mälardalstrafiks trafikutbud presenteras - blir annorlun
Vad är det som du tycker är obekvämt med sätena på en ER1? Jag tycker i alla fall att det mesta runt omkring är bättre på dem, bl a slipper man slå knäna i en massa grejer som man gör när man sitter i en X40 på övervåningen.Joakim W skrev:Tur smaken är som baken... spenderar hellre baken placerad på en X40 än ER1, riktigt obekväma säten i ER1. Som tur är behåller vi SJ här i Västerås om vi skall till huvudstaden!