Stopp på Tvärbanan pga rälsbrott
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stopp på Tvärbanan pga rälsbrott
Sveriges Radio rapporterar att det är totalstopp på Tvärbanan och bussar ersätter. Nu visade det sig att det inte var totalstopp utan att det var söder om Stora Essingen som stoppet är. Men var är rälsbrottet?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Stopp på Tvärbanan pga rälsbrott
På norrspåret i första växeln efter Gröndal. (Därmed inte möjligt att köra på enkelspår.)
Hade man inte kunnat köra enkelspår St. Essingen - Årstadal? Eller menar du en annan växel?
Bilisterna gillar nog inte spårvagnar som går mot trafiken mellan Gröndal och Liljeholmen.
Det man skulle vilja, antar jag rent amatörmässigt, är att få förbi ett antal tåg så man kan köra från Sickla och vända vid t.ex. Årstaberg eller rent av Liljeholmen.
Det man skulle vilja, antar jag rent amatörmässigt, är att få förbi ett antal tåg så man kan köra från Sickla och vända vid t.ex. Årstaberg eller rent av Liljeholmen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Gröndalsrampen var redan innan nuvarande spårfel illa planerat för att kunna tillåta enkelspårstrafik och vändningar på ett smidigt sätt. Det finns utrymme för att kunna göra en riktigt bra vändning, både åt norr och söder, om man vill.
Men just i detta fall så skulle det inte ha hjälp.
Dessutom finns ett annat problem, personalplaneringen. Det finns körtidsregler mm som gör att det kan vara svårt att få till en bra trafik.
Vid vändning från Stora Essingen så används reservplattformen och vid vändning från Gröndal så används ordinarie plattformar.Men just i detta fall så skulle det inte ha hjälp.
Dessutom finns ett annat problem, personalplaneringen. Det finns körtidsregler mm som gör att det kan vara svårt att få till en bra trafik.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det verkar som om problemet är löst. Inget om detta bland störningsinformationen i SL-appen längre.
Gröndalsrampens träperrong är väl riven, har jag för mig. Annars vore väl den bra i sådana här fall för att få över passagerare från Stora Essingeleden till Gröndal. Ersättningsbussar är väl besvärligare. Inte minst när Essingeleden, som i dag på förmiddagen, mest liknar en tät parkeringsplats.
Gröndalsrampens träperrong är väl riven, har jag för mig. Annars vore väl den bra i sådana här fall för att få över passagerare från Stora Essingeleden till Gröndal. Ersättningsbussar är väl besvärligare. Inte minst när Essingeleden, som i dag på förmiddagen, mest liknar en tät parkeringsplats.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
- Hechtwagen
Spårvägen i Uppsala var enkelspårig med gatuspår, det var knappt OK då för 70 år sedan och än mindre idag!
Om man tidigt på morgonen kört ut ett antal spårvagnståg hade det kanske varit möjligt att med polishjälp för trafikdirigering köra en konvoj mot bilarnas normala körriktning. Men som nämns i annat inlägg kanske det hade blivit andra problem med att köra separat spårvagnstrafik Sickla - Liljeholmen.
Detta med spårvagnar som kör i motsatt riktning i förhållande till biltrafiken är väl främst ett problem om bilförarna blir överraskade av en plötsligt uppdykande spårvagn på kollisionskurs. Men i Tyskland går det bra:

Woltersdorf 2018
/Gunnar Ekeving