Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
BSB101

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Det är inte första gången i tråden som du kommer med detta felaktiga förslag.

Att säljaren tvingar köparen är ju inte samma sak som att de kommer överens!
Är nog du som kommer med felaktiga "förslag!. Hur menar du att en säljare på en fri marknad där det råder konkurrens kan tvinga kunderna till något? Om man inte gillar avtalsvillkoren är det som kund bara att gå vidare. Är mer du som vill tvinga på folk ett visst betalsätt istället för att låta säljare och köpare komma överens om betalsätt.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Det är inte första gången i tråden som du kommer med detta felaktiga förslag.

Att säljaren tvingar köparen är ju inte samma sak som att de kommer överens!
Är nog du som kommer med felaktiga "förslag!. Hur menar du att en säljare på en fri marknad där det råder konkurrens kan tvinga kunderna till något? Om man inte gillar avtalsvillkoren är det som kund bara att gå vidare. Är mer du som vill tvinga på folk ett visst betalsätt istället för att låta säljare och köpare komma överens om betalsätt.
Jag har inte uttalat mig om vilka betalsätt som bör förekomma, jag berättar bara för dig att du uppenbarligen har en felaktig föreställning om vad det innebär att komma överens om något.

"Om man inte gillar avtalsvillkoren är det som kund bara att gå vidare" är inte en överenskommelse, vad du än säger!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Jag har inte uttalat mig om vilka betalsätt som bör förekomma, jag berättar bara för dig att du uppenbarligen har en felaktig föreställning om vad det innebär att komma överens om något.

"Om man inte gillar avtalsvillkoren är det som kund bara att gå vidare" är inte en överenskommelse, vad du än säger!
Givetvis blir det ingen överenskommelse om man inte kommer överens, rätt grundläggande. Om man inte kommer överens om betalsätt = ingen överenskommelse. Om man inte kommer överens om pris = ingen överenskommelse.

Det du förespråkar är att säljare och köpare inte ska ha friheten att komma överens om betalsätt utan att staten ska peka med hela handeln och bestämma vad som är bäst utan hänsyn till inblandade parter. Att parterna har frihet att komma överens tillämpas rätt brett i Sverige framför tvingande lagstiftning. Sedan finns det personer, som dig själv exempelvis, som föredrar tvingande lagstiftning men hittills har jag inte sett ett ända hållbart argument för det i denna tråd.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ett beslut som gick emot partistyrelsens linje på SD:s landsdagar. Ett bra beslut!
Många nyhetssiter skrev:Sverigedemokraterna ska verkar för att alla affärer och restauranger ska vara skyldiga att acceptera kontanter när kunder och gäster vill betala, inte bara kort eller annan överföring.

Det beslutade partiets landsdagar i Karlstad och gick därmed emot partistyrelsens linje. Partistyrelsen ansåg att ett tvång att acceptera kontanter skulle vara ett för långtgående krav och att det skulle kunna äventyra möjligheterna för verksamheter med små vinstmarginaler på landsbygd och i glesbygd att överleva
Jag har svårt att förstå partistyrelsen åsikt i frågan. Varför skulle ett sådant krav äventyra små företags överlevnad? Snarare tvärt om, om det är lättare och trevligare att betala så borde det gynna små företag!

Hm, kanske kommer jag att rösta på SD trots allt! 8)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Med sådana vänner behöver man inga fiender….
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Ett beslut som gick emot partistyrelsens linje på SD:s landsdagar. Ett bra beslut!
Många nyhetssiter skrev:Sverigedemokraterna ska verkar för att alla affärer och restauranger ska vara skyldiga att acceptera kontanter när kunder och gäster vill betala, inte bara kort eller annan överföring.

Det beslutade partiets landsdagar i Karlstad och gick därmed emot partistyrelsens linje. Partistyrelsen ansåg att ett tvång att acceptera kontanter skulle vara ett för långtgående krav och att det skulle kunna äventyra möjligheterna för verksamheter med små vinstmarginaler på landsbygd och i glesbygd att överleva
Jag har svårt att förstå partistyrelsen åsikt i frågan. Varför skulle ett sådant krav äventyra små företags överlevnad? Snarare tvärt om, om det är lättare och trevligare att betala så borde det gynna små företag!

Hm, kanske kommer jag att rösta på SD trots allt! 8)
Jag kommer genast att tänka på följande sketch från Killinggänget. Det tragiska är att det är precis så som detta fungerar i verkligheten, det ser vi många exempel på, inte minst i vårat eget parlament.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Konsumentverket skrev:Du som butiksägare är skyldig att se till att din butik är tillgänglig och kan användas av alla, även personer med olika funktionsnedsättningar.
.
.
.
Om det finns tillgänglighetsbrister i din butik, som är enkla att avhjälpa, är du skyldig att åtgärda dessa brister. Det gäller åtgärder som underlättar för personer med nedsatt rörelseförmåga och nedsatt orienteringsförmåga.
Länk

Det finns de som säger att det vore orimligt att lagstifta om att butiker och restauranger måste acceptera betalning med kontanter. Ett lagkrav som finns i många länder. Borde vi inte ta bort kravet på tillgänglighetsanpassning också? Det är väl i så fall lika orimligt?

Det finns personer som har svårt eller inte kan betala digitalt utan är hänvisade till kontanter. Så nog borde man kunna säga att kontantlösa butiker är diskriminerande.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vilket betalmedel som ska gälla måste givetvis vara upp till säljaren och köparen att avgöra. Staten ska inte lägga sig i om jag vill betala med/ta emot SEK eller fårskinn
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Vilket betalmedel som ska gälla måste givetvis vara upp till säljaren och köparen att avgöra. Staten ska inte lägga sig i om jag vill betala med/ta emot SEK eller fårskinn
Det spelar ingen roll vad du som köper produkten vill betala med. Den enda som har någon möjlighet att bestämma vilka betalmedel som accepteras är den som säljer. De som vill att staten ska lägga sig i vill att köparen också ska ha ett val. Sluta försöka förvränga detta så förbannat!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Saxat från Dagens Nyheters Namn o Nytt 7/12
”Kontantupproret ägnar sig åt sedelärande aktivism”
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:Vilket betalmedel som ska gälla måste givetvis vara upp till säljaren och köparen att avgöra. Staten ska inte lägga sig i om jag vill betala med/ta emot SEK eller fårskinn
Inget hindrar att säljaren och köparen kommer överens om vilket betalmedel som skall användas. Ingen har, vad jag kan se, heller påstått något annat. Det är ej heller frågan angående kontanter.

Det handlar om vilka betalmedel som skall vara accepterade för normala, anonyma, transaktioner i ett samhälle, en minsta gemensamma nämnare så att säga. Det är inte orimligt att begära att det skall gå att betala maten hos livsmedelshandlaren med kontanter. Självklart skall du kunna betala din buss och tågresa, restaurangbesök och elräkning med kontanter, precis som man alltid har kunna göra.

Avtalsfrihet är inte enkelriktat, det krävs (minst) två parter som accepterar ett avtal för att det skall vara giltigt. Jag tror dock inte att du kan betala med fårskinn, inte lagligt i alla fall. Det måste nog värderas till kronor och ören för att kunna beräkna moms och skatter och separeras i två delar, inköpet av fårskinnen och försäljningen av det du betalar för fårskinnen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Det spelar ingen roll vad du som köper produkten vill betala med. Den enda som har någon möjlighet att bestämma vilka betalmedel som accepteras är den som säljer. De som vill att staten ska lägga sig i vill att köparen också ska ha ett val. Sluta försöka förvränga detta så förbannat!
Det är upp till säljaren att bestämma vilket betalmedel som accepteras, och upp till köparen att bestämma om man ska köpa eller bojkotta eftersom man inte kan betala med fårskinn. Det finns ingen allmän rättighet att betala i vilken affär som möjligt med vilket betalningsmedel som helst. Om man ska kunna tvingas betala med mynt och sedlar så måste ju samma beslutande instans kunna tvinga att ta emot betalning med allehanda kort, swish, fårskinn eller kanske rent av in natura...
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Det är upp till säljaren att bestämma vilket betalmedel som accepteras, och upp till köparen att bestämma om man ska köpa eller bojkotta eftersom man inte kan betala med fårskinn. Det finns ingen allmän rättighet att betala i vilken affär som möjligt med vilket betalningsmedel som helst. Om man ska kunna tvingas betala med mynt och sedlar så måste ju samma beslutande instans kunna tvinga att ta emot betalning med allehanda kort, swish, fårskinn eller kanske rent av in natura...
Många andra länder har ju lagstiftning som säger att butiker och restauranger i de flesta fall inte kan välja bort sedlar och mynt. Varför vore en sådan lag omöjlig i Sverige? Riksbanken är orolig över att kontanterna snart är värdelösa, eftersom ingen vill ha dem.
Vad jag vet så är det endast offentlig finansierad vård som måste kunna betalas med kontanter i Sverige.
Lennart Petersen

Kantorn skrev:
daniel_s skrev:
Det är upp till säljaren att bestämma vilket betalmedel som accepteras, och upp till köparen att bestämma om man ska köpa eller bojkotta eftersom man inte kan betala med fårskinn. Det finns ingen allmän rättighet att betala i vilken affär som möjligt med vilket betalningsmedel som helst. Om man ska kunna tvingas betala med mynt och sedlar så måste ju samma beslutande instans kunna tvinga att ta emot betalning med allehanda kort, swish, fårskinn eller kanske rent av in natura...
Men jämför inte med fårskinn. För enligt svensk lag är sedlar och mynt utgivna av Sveriges Riksbank officiellt betalningsmedel och en affär är i princip skyldig att ta emot kontanter som betalning. Men det är möjligt att avtala bort denna skyldighet och hänvisa kunderna till t.ex kortbetalningar.
Vi såg väl med viss förskräckelse om vad som kan ske när 800 Coopbutiker fick stänga igen i upp till en vecka och deras kunder kunde inte handla mat för dagen. Just dagligvaruhandeln är så väsentlig för den enskilde att det borde vara en skyldighet för affärerna att ha alternativa betalningsmöjligheter.
Så enkla saker som kassabok och kassalåda för kontanter kan fungera , eller ”skriva upp” och skicka faktura i efterhand.
En kollega berättade om en apotekare i hans närhet som drabbades av ett haveri som Coop, men han var inte lika tafatt som Coop utan skrev upp det som lämnades ut och skickade fakturor. Vilka betalades till 100%
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu finns Kontantupprorets seminarium runt kontantfrågan upplagt på nätet. (Ingen Facebook-inloggning krävs.)
Lennart Petersen skrev: ...
Vi såg väl med viss förskräckelse om vad som kan ske när 800 Coopbutiker fick stänga igen i upp till en vecka och deras kunder kunde inte handla mat för dagen. Just dagligvaruhandeln är så väsentlig för den enskilde att det borde vara en skyldighet för affärerna att ha alternativa betalningsmöjligheter.
Så enkla saker som kassabok och kassalåda för kontanter kan fungera , eller ”skriva upp” och skicka faktura i efterhand.
En kollega berättade om en apotekare i hans närhet som drabbades av ett haveri som Coop, men han var inte lika tafatt som Coop utan skrev upp det som lämnades ut och skickade fakturor. Vilka betalades till 100%
Efter vad som framgår i ovanstående video så var det inget problem med betalning vid Coop-stängningen. Det var kassasystemet som inte kunde användas. Prisuppgifter och kassakvitton gick inte att få fram, och då gick det inte att sälja några varor.
I videon diskuteras nämns också att ett lagligt reservsystem för kvitton måste finnas.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:Nu finns Kontantupprorets seminarium runt kontantfrågan upplagt på nätet. (Ingen Facebook-inloggning krävs.)
Efter vad som framgår i ovanstående video så var det inget problem med betalning vid Coop-stängningen. Det var kassasystemet som inte kunde användas. Prisuppgifter och kassakvitton gick inte att få fram, och då gick det inte att sälja några varor.
I videon diskuteras nämns också att ett lagligt reservsystem för kvitton måste finnas.
Prisuppgifter kan man ha på ett separat system eller kanske utskrivet på papper.
Maskinskrivet kvitto ska det vara enligt lag men det går enliget Skatteverket att klara sig utan i ett nödfall som exempelvis strömavbrott och man kan i stället föra manuell kassabok. Huvudsake att försäljningen antecknas.
COOP har sog själva helt och hållet att skylla för sitt fiasko .
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Nu finns Kontantupprorets seminarium runt kontantfrågan upplagt på nätet. (Ingen Facebook-inloggning krävs.)
Prisuppgifter kan man ha på ett separat system eller kanske utskrivet på papper.
Maskinskrivet kvitto ska det vara enligt lag men det går enliget Skatteverket att klara sig utan i ett nödfall som exempelvis strömavbrott och man kan i stället föra manuell kassabok. Huvudsake att försäljningen antecknas.
COOP har sog själva helt och hållet att skylla för sitt fiasko .
Ja, man var inte förberedd. Tänk när varje vara hade en liten prislapp, med undantag för varor typ mjölk. Där fanns väl priset noterat vid kassan. Det var tider det! :D
Tänk också vad mycket kassapersonal det skulle krävas i dag om varje vara skulle slåss upp i en prislista! En variant vore kanske att man inte tog in fler kunder än man hade anställda, och en person följde med kunden och noterade vad som stod på hylletiketten.
Hur man än skulle gjort så behövde man förmodligen göra en stor inventering när allt var normalt, så att lagersaldon blev korrekta och beställningspunkter fungerar igen.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:[
Ja, man var inte förberedd. Tänk när varje vara hade en liten prislapp, med undantag för varor typ mjölk. Där fanns väl priset noterat vid kassan. Det var tider det! :D
Tänk också vad mycket kassapersonal det skulle krävas i dag om varje vara skulle slåss upp i en prislista! En variant vore kanske att man inte tog in fler kunder än man hade anställda, och en person följde med kunden och noterade vad som stod på hylletiketten.
Hur man än skulle gjort så behövde man förmodligen göra en stor inventering när allt var normalt, så att lagersaldon blev korrekta och beställningspunkter fungerar igen.
Ja det säger väl sig självt att det skulle ta längre tid och kräva mer personalinsatser att använda alternativa system för att ta betalt. Men det ska ju inte användas i normalläge men finnas i reserv. För alternativet är ju att inte sälja alls och låta folk vara utan dagligvaror i upp till en vecka (om det nu går så fort ens) , färskvaror förstörs eller får skänkas bort...
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
Om det är någon som förvränger så är det du. I en marknadsekonomi, som får anse råder i Sverige, så kan inte en säljare enkom bestämma betalsätt så länge man vill sälja något. Om du som säljare vill ha betalt i något som inga eller få köpare vill betala i lär du snart gå i konkurs.
Odd skrev:
Inget hindrar att säljaren och köparen kommer överens om vilket betalmedel som skall användas. Ingen har, vad jag kan se, heller påstått något annat. Det är ej heller frågan angående kontanter..
Att lagstifta om att ett visst betalmedel måste godkännas ser jag som en stor inskränkning i vad en säljare och köpare kan komma överens om. Du vill att ena parten ska tvingas ta acceptera ett betalmedel mellan den ena ska vara helt fri att förhandla. Finns ett uppenbart hinder i detta.
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:[q
Och fysisk inventering måste man ju ändå göra då och då.
Hur skulle man annars hålla reda på vad som går åt i svinn.
Enligt Svensk handel uppskattades svinnet i butiker 2017 till 12 miljarder kr
Varav
6 miljarder externt svinn (snatteri-stöld)
1,9 miljarder internt svinn (anställda-chefer)
4,1 miljarder administrativt svinn (felmärkning, fel hantering i kassa, sån som slängs som osäljbart)
Låst